help, paard vliegt er vandoor tijdens opstappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedylover

help, paard vliegt er vandoor tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:32

Hallo,

Ik heb een probleem.

Mijn pony ( een haffie ) is op de een of andere manier bang dat je haar kont aanraakt. ze is nooit geslagen (Ik heb dr als veulen gekocht) op dr kont, en ik heb haar er nooit getrapt als ik opstap.

Maar nu word het steeds erger, als ik wil opstappen, en ik zet alleen een voet in de beugel, loopt ze al weg, als ze wel stil blijft staan, en ik wil m'n been er over zwaaien, vliegt ze er bang bokkend springend vandoor. ik weet niet wat ik hier tegen kan doen.

Ik durf niet echt meer alleen te rijden, naja, opstappen. als ik er 1maal op zit, is er niks aan de hand.

Ik probeer haar heel veel te kalmeren, en ze vertrouwd me ook wel. behalve met opstappen. als ik rij, en ik aai haar over dr kont, schrikt ze ook. ze heeft er ook geen pijn op een plek, ook nooit gehad. ze schrikt gewoon.

en het begint behoorlijk irri te worden, omdat ik altijd alleen rij, in de bak. en niemand kan mij helpen.

wie heeft er tips? in de hoek zetten werkt ook niet, want dan loopt ze achter uit.

Groetjes, speedylover

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 00:21

niemand? das niet veel

Schangah

Re: help, paard vliegt er vandoor tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:37

Ik hoop dat je wat hebt aan mij ervaring. Mijn merrie heeft een ontzettende singeldwang (met aansingelen wordt ze boos) dit wordt verergerd wanneer het zadel het zwaartepunt te veel naar voren ligt en ze tijdens het opstijgen te veel druk op de schoft en singel krijgt. Haar reactie met opstijgen is direct weg lopen en haar rug bollen in dan in draf wegrennen en als het echt erg is bokken. Na een paar rondjes rodeo door de bak is er niets meer aan de hand.
Oplossing: langzaam aansingelen. Kijk of het zadel wel goed ligt aan de voorkant (of het niet moet worden opgevuld) en opstappen met een krukje waardoor het zadel niet scheef wordt getrokken. Bij mijn paard lag het voor een deel aan het zadel, voor een deel aan haar singeldwang en het tijdens het opstijgen scheeftrekken van het zadel.
Nu gaat het bijna altijd goed met het opstappen , ze loopt nu alleen nog in stap weg.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:54

Waarschijnlijk is er met het zadelmak maken iets mis gegaan met het opstappen/aansingelen oid. Is ze met het zadelmak maken weg kunnen lopen bij het op en afstappen of wanneer ze iets eng vond (aan de longeerlijn kunnen 'vluchten' met de ruiter)? Of is ze eens te hard aangesingelt, of in een keer te strak (bijv. bij het zadelmak maken direct het zadel strak gedaan)? Of is er te hard neergekomen in het zadel de eerste paar keren?
Hoe oud is ze nu en heeft ze dit altijd gedaan?

Dat het steeds erger wordt is logisch. Dit is haar eenmaal gelukt en dan zal ze dat ook blijven proberen. Zeker omdat er niks aan het probleem zelf is gedaan. Ik raad je dan ook sterk aan om niet zelf verder te gaan 'klooien' maar dringend goede!! hulp te zoeken en tot die tijd er niet zelf aan te beginnen.

Bij singeldwang kun je bijvoorbeeld een longeersingel omlaten een hele dag, of eventueel meerdere dagen, op de wei, in de stal etc. Daardoor wennen ze aan de druk.

Om het op en afstappen te oefenen, zorg dat ze op een plek staat waar ze niet weg kan en dat iemand met verstand haar vasthoud en tijdens het op en afstappen wat te eten geeft waardoor ze afgeleid en op haar gemak is. Dan stap je zo vaak op en af tot het voor haar de normaalste zaak van de wereld wordt. Als dat goed gaat (paar dagen oefenen, tot het werkelijk bevestigd is) laat je het voer weg, vervolgens vraag je of die persoon met een longeerlijn met jou wegstapt. Als dat goed gaat pas verder gaan met het rijden. Maar nogmaals, dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, zorg dat je iemand met verstand van zaken erbij haalt!

Succes ermee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:56

Opstappen met een krukje terwijl iemand haar vast houd. Ze moet even inzien dat er niets aan de hand is en je gaan vertrouwen....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:14

Gewoon rustig de tijd nemen om op te stappen de komende tijd (misschien wel maanden). Je paard moet leren dat er geen reden is om bang te worden, dus niet steeds sneller en gehaaster opstappen omdat je dan maar zit. Neem er de tijd voor. Je voet in de beugel, loopt ze weg. Stilzetten en dan weer verder. Hoe reageert je pony met poetsen als je op haar kont poetst? Of als je ernaast staat (voor het opstappen in de bak) over haar kont aait?

Evt. gewoon met een krukje opstappen ja. Je hebt nu echt even hulp nodig om dit rustig aan te pakken en op te lossen. Als je dit nu niet doet, dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger worden..

Succes!

Goofy44

Re: help, paard vliegt er vandoor tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:16

Past het zadel goed, ligt de singel goed, nooit aangetikt met het been met opstijgen ? Als alles in orde is, grote kans dat je wordt uitgeprobeerd.

Als het paardje pijn ervaart bij opstijgen, dan is het een normale reactie.

Neem een opstapje, geen ladder, maar een blok, of zo'n plastic opstapje verkrijgbaar bij Blokker. Veel ruiters stappen verkeerd op.
De zadelboom wordt dan dwars weggetrokken, daar staat dan een enorm moment op, wat enorme krachten heeft, dat geeft pijn in het schoft/schoudergebied maar ook langs de rugwervels. De meeste paarden vinden dat niet prettig. Zelfs als het probleem is opgelost, kunnen ze blijven reageren alsof het probleem er nog is....

Ik zou een aantal keren oefenen met iemand erbij in de bak, die schuin voor/naast het paard staat en de linkerhand op het harde deel boven de neus van het paard legt. Gaat dat goed, belonen en een aantal keren herhalen.

Het gebruik van een krukje / opstapje voorkomt veel blessures bij een paard. Dat zijn blessures die niet direct opvallen, maar er langzaam insluipen. Zo'n plastic opstapje kost bijna niets, je paard zal er blij mee zijn en voor jou wordt het gemakkelijker (tenminste als het paardje stil blijft staan).

Voor opstijgen is er een protocol. Er wordt dus aangegeven hoe je hoort op te stijgen.
De meeste ruiters slaan dat over.

Je kan controleren:
- de zadelligging en maat (achterkant van het zadel niet over lendewervels)
- de singel (voldoende verwijderd van de ellebogen, handbreedte).
Controleer of je tussen het borstbeen en de borstkas een plooi ziet
als het paard is aangesingeld. Als dat zo is, heeft het paard een blessure, die veel pijn veroorzaakt, vooral als je opstijgt
- met beide handen vanaf de schoft ter weerszijden van de wervelkolom stevig drukken en steeds meer richting lenden verschuiven. De reactie geeft aan of er een blessure is.
- controleer aan twee kanten onder de schoft net achter het schouderblad of drukken met vingers een reactie geeft. De reactie geeft aan of er sprake van een blessure is.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:37

bedankt, maar met een krukje zal het dnek ik niet helpen. ze heeft geen pijn, en het zadel ligt goed, dat is al gecontroleerd. ik ben er ook heel lang mee bezig, ik ga ook niet gehaast opstappen. als ik alleen ben, lukt het meestal niet, maar ben ik zo een uur bezig, om haar te kalmeren en opte stappen. meestal zonder suc6.

Ik kan ook wel gewoon hangen in de beugel, maar zodra ik m'n been erover heen wil doen, vliegt ze er vandoor. ik ga vanavond weer trainen.

verder nog tips?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:56

Met hulp op en afstappen. Nooit gaan rijden als ze wegsprint! afstappen en er weer op. Als je zit direct een brokje laten geven. Wedden dat ze na 3 keer op het brokje wacht? Dan langzaam eraan wennen dat ze het brokje van jou krijgt!

Als het niet kan zoals het moet( gewoon braaf) dan moet het maar zoals het kan( slimmer zijn dan je pony.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:59

nee, dat doe ik niet. sorry, dan word ze mss wel verwend, en als ik het daarna zonder brokje doe, is ze het gewend, en naja, dat doe ik liever niet. ik doe wel veel met belonen. aaien en geruststellen. klopjes op de hals etc.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:01

Kan je met poetsen wel haar kont aanraken dan?
Zo ja is het uitproberen of ligt het aan je tuig.. als je tenminste zeker weet dat je voet nooit haar kont heeft geraakt met opstijgen.

Verder kun je haar misschien eerst (met zadel?) eraan laten wennen dat je haar kont aanraakt, ik denk dat dan een groot deel van haar angst al weg zou moeten zijn.

Houd er rekening mee dat het wel n tijdje kan duren.

Succes verder

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:16

speedylover schreef:
nee, dat doe ik niet. sorry, dan word ze mss wel verwend, en als ik het daarna zonder brokje doe, is ze het gewend, en naja, dat doe ik liever niet. ik doe wel veel met belonen. aaien en geruststellen. klopjes op de hals etc.

Daar worden ze niet verwend van hoor Als ik ergens een hekel aan heb zijn het verwende paarden en wij doen het bij alle jonge paarden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:22

Omdat je wel kunt hangen in de beugel en ze het alleen doet met het erover heen zwaaien, lijkt me daar het probleem te liggen.

Hoe doet ze als je met poetsen haar kont klopt?
Wat doet ze als je een deken opzwaait, zodat er net als bij je been wat over haar heen vliegt?

Gaat dat ook wat moeizaam, zou je dat al kunnen oefenen.

Kun je haar kloppen op haar komt als ze een zadel op heeft?
Met zadelmak maken is dat iets wat ik altijd doe voor het opstappen.
Voor het geval dat ik met mijn voet perongeluk de kont zou raken, dat ze daar aanraking gewend zijn.

Dus ook dat oefenen.
Ga eens hangen, niet in een beugel, maar gewoon op je buik erover heen en klop dan eens (uiteraard je paard wel vast laten houden)

Later dat ook als je wel in de beugel staat.
En dat zo uit bouwen.

pientje4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:21

(als medische redenen en een niet goed passend zadel zijn uitgesloten)

idd, of met opgevouwen longeerlijn over zadel 'gooien/zwaaien' (nabootsen zwaaiend been). Als je erover ligt kun je ook met je (rechter) hand zwaaien en kloppen tegen haar buik. Ook met opstrooien het stro eens op haar rug en kont gooien, dat ze hieraan went.

Als je aan het einde van het rijden afstapt en weer opstapt doet ze dit dan ook? Bij (het zadelmak maken van) een paard dat het opstappen spannend vindt stijg ik aan het eind van het rijden een paar keer op en af.

succes

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:31

okej bedankt.

Ik zwaai er niet echt hard overheen, ik doe ontzettend rustig, met deken is er niks aan de hand. klopjes op de kont tijdens het rijden vind ze wel eng. met poetsen is er niks aan de hand. hangen zonder de beugel doe ik ook elke dag al. en ook kont aanraken. maar dan schrikt ze ook.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:32

maar ik ga dr aan werken. want over 18 dagen wedstrijdje

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:32

Solvej schreef:
speedylover schreef:

Daar worden ze niet verwend van hoor Als ik ergens een hekel aan heb zijn het verwende paarden en wij doen het bij alle jonge paarden
In het begin als ik op wilde stappen liep zo ook altijd weg(bij verzorger doet ze het niet)Nu heb ik telkens als ze netjes blijft staan krijgt ze een pepermuntje en het werk zo goed dat als ik zeg als je gaat lopen krijg je geen pepermuntje of ze me verstaat weet ik niet maar ze blijft wel staan.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:40

ik doe het liever met gewoon klopjes, en stembeloningen. daar reageerd ze heel goed op. met klopjes op dr hals doet ze atlijd helemaal haar hoofdje scheef, en gaat ze je met haar bovenlip kriebelen. dus dat moet ook goed zijn maar ik ga vanaaf weer oefenen. ik plaats wel hoe het is gegaan. een vriendin komt we trouwens helpen.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:46

Ik denk dat je misschien goed kan oefenen met dat been erover heen zwaaien! Wat dat is het gewoon! Hoe reageert ze met zweep op de kont? vind ze dat ook eng? Ik denk dat je eerst een paar keer op en af stappen zou moeten proberen. Heel rustig paardrijden is nou eenmaal een moeilijke sport.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:12

zweep vind ze ook eng. maar ik doe veel met m'n stem, klakkende geluiden, daar reageerd ze gelukkig goed op, en soms klien tikje op de schouder.

Ik zou vandaag rijden, maar er lag een koe in de binnenbak :L

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:14

Owh jammer van die koe. Ik zou toch eens goed aanpakken hoor! Al ben je zo bang. Je moet vertrouwen hebben met je paard. En als jij toch vertrouwen hebt en ze doet weer zo dan doe je maar die pinnen er eens in en laat je merken dat ze eens ophoud met die flauwe kul want het is volgens mij gewoon uitproberen

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:28

heejj,
wij hebben ook zn pony op onze boerderij...
zadel egt werkelijk alles past!
maar alle leskinderen die pakken aan de voorkant en aan de achterkant vast.. en als ze aan de achterkant vast pakken dan gaat hij er bokkend van door,
als ze met bijde handen aan de voor kant vastpakken is der niks aan de hand en kan je gewoon normaal opstappen en is er verder ook helemaal nix aan de hand.
hij kan ook niet zonder zadel gereden worden!!
je kunt op hem stappen(een licht iemand) en dan kun je wel weg stappen, grote kans dat hij bokt, ik heb 1 keer op em gezeter en ik kon gewoon naar het weiland lopen zonder zadel

misschien is jou paard heel erg gevoelig op zn rug,
doe er voor de zeker heid een gel pack onder,
als dat nog niet helpt zou ik even je zadel laten controleren,
voor de rest.. veel sterkte er mee!!

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 23:52

bedankt voor de tip, maar dat heb ik al verteld: er is niks aan de hand met dr rug, want je kan ook gewoon hangen, zonder zadel kan ook wel, maar als je dr kont maar niet aanraakt. het ligt egt bij dr kont, en ze heeft er ook geen last van, allemaal al gecontroleerd.
maar er is niks met dr rug, en het zadel ligt goed.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 23:55

Luusjee schreef:
Owh jammer van die koe. Ik zou toch eens goed aanpakken hoor! Al ben je zo bang. Je moet vertrouwen hebben met je paard. En als jij toch vertrouwen hebt en ze doet weer zo dan doe je maar die pinnen er eens in en laat je merken dat ze eens ophoud met die flauwe kul want het is volgens mij gewoon uitproberen

Ik ben ook niet meer bang eergister er over heen geholpen door een vriendin zij is echt goed in helpen in dat soort dingen. maarja, gezondheid van die koe gaat voor, er lag dus een zieke koe in de bak.
maarja.. ik zie wel. wedstrijd komt wel goed.
vorige wedstrijd had ze ook dat probleem ( ze was er een tijdje van af) maar toen had ik 2 weken niet gereden, en 1 dag van tevoren ff snel ge oefent. en met de wedstrijd ( was ook nog haar, en mijn eerste wedstrijd ) ( wedstrijd met eigen paard dan) en we hadden wel mooi 162. als ze maar op dr gemak is zodra ik er op zit. dan is het goed.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:15

Ik zou zeggen:
Probeer eens gewoon te gaan hangen aan de linkerkant terwijl je haar laat vast houden.
Ga vervolgens klopjes geven op de buik, flanken en werk zo naar de kont toe, zodat ze daar aan gaat wennen en elke keer belonen als ze het braaf doet.
Zo kan ze er aan wennen dat er niks gebeurt op het moment dat er iets bij haar achterhand gebeurt.