Is het erg om met een straf bit te rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Is het erg om met een straf bit te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:44

Ik rijd sinds kort mijn 8-jarige E-pony met een vrij sterk bit, een kopere pessoa, met nog een ketting eraan (die ik wel niet strak doe, maar hij zat eraan...). Daarvoor reed ik em altijd met iets heel zachts (ik heb hem nog maar een paar maanden), maar dan ging hij altijd lopen en mij uit het zadel trekken, controle was wel het laatste dat ik had. Toen hadden we ontdekt dat hij iets met z'n tong doet, dus hebben we z'n tong gaan vast hangen (was HEEL zielig en erg voor hem), maar toen reed ie dus totaal nie lekker, en ik vond het ook erg zielig. Met een tongklepel gereden, hielp allemaal niks !!! Pony was onbereidbaar, en had dat bij de vorige eigenaar nooit gehad (weet niet welke bitten ze erin hebben gehad !). Dus ik hing er dat straf is in, en nu loopt hij super ! Hij schuimt, loopt aan de teugel, is heel los op m'n handen, ik kan hem zo los rijden als ik wil, plots is het een droompony geworden. Ik hou men handen gewoon stil en zit niet te trekken, ik stuur met m'n benen en stop hem met m'n zit. Kan het dan zoveel kwaad dat ik zulk straf materiaal in z'n bek stop ? Als ie er gewoon lekkerder mee rijd ? Hij doet ook niks meer met z'n tong nu, en het lijkt alsof hij al het een en het ander gewoon is in z'n mond, want het is ook niet TE scherp voor hem volgens iemand anders bij ons in de manege... Wat vinden jullie ervan ?

vikki

Re: Is het erg om met een straf bit te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:48

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen touw vast kan knopen aan jour bericht... wat bedoel je met een "straf" en "sterk" bit? Wat is het preciese verschil met het bit waar je paard niet lekker op liep? Mijn merrie doet het bv beter op een bit dat niet te dik is, maar dat is voor haar alles behalve "harder", haar mond is gewoon te klein voor een heel dik bit waardoor een heel dik bit erg oncomfortabel voor haar is en ze er ook absoluut niet lekker op loopt zeg maar.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:50

Ja, een pessoa, is toch wel sterker/straffer/werkt harder in/... voor een paard dan een gewoon trensje ofzo ! En dan nog met een ketting eraan... Of zit ik verkeerd en is het niet zo ?!

daniekjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:54

en wàt heb je met ze tong gedaan...?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:56

Imo ligt dat er net aan hoe jij je handen gebruikt en hoe je paard het bit accepteert. Als hij dit beter accepteert dan een (dik) trensje en jij hoeft daardoor niet in zijn mond te "rukken en plukken" bij wijze van spreke, dan vind ik het bit dat je nu gebruikt vriendelijker voor jouw paard. Ik vind niet dat je een bit door bv dikte e.d. per definitie 'zacht' kan noemen, mi is dat iets heel persoonlijks en hangt het maar net van je paard af welk bit vriendelijk voor hem is . Zullen een hoop mensen misschien niet met me eens zijn, maar dat is iig mijn mening.

*Edit: ik snap idd ook niet wat je bedoelt met "zijn tong vast gaan hangen... Tonglepel snap ik wel... maar vast hangen???
Laatst bijgewerkt door vikki op 19-03-06 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:59

daniekjuh schreef:
en wàt heb je met ze tong gedaan...?

Vastgehangen ! Heel raar eigenlijk hoor, ik ging naar de ruiterwinkel voor een tongklepel bit, en ze raden met zo'n riempje aan voor z'n tong vast te hangen. Ze maakten dat daar zelf. Heel erg raar, je moest dan eerst z'n tong pakken, dat riempje errond, en dan onder z'n onderlip vastdoen, speciaal voor paarden die hun tong over het bit doen he. Het was wel zo gemaakt dat het bloed niet kon worden afgesneden ofzo hoor. Een jong paard is er bij ons op de manege wel mee geholpen, na een tijdje hield die z'n tong mooi stil. Maar bij Balthazar haalde het niet veel uit, hij raakte er geïriteerd door en kreeg er zelfs wondjes van... Daarom, het was gewoon zielig eigenlijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:33

Margytje schreef:
een kopere pessoa, met nog een ketting eraan (die ik wel niet strak doe, maar hij zat eraan...).

Te losse kinkettingen zijn net zo erg als te strakke kinkettingen, omdat het bit dan te ver door kan slaan.
Is het wel een pesoa? Die heb ik nog nooit met kinketting gezien

Martinedd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:19

ik denk dat de ts een menbit bedoeld, daar zit wel een kinketting aan.

XxX Martine

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:33

Ik heb de fout ook wel eens gemaakt, paard leek onberijdbaar en moeilijk te rijden dus een ander bit erin. Een stang, leek even opgelost maar ook daarop werd het paard steeds harder in de mond.

Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik niet denk dat je het goed aanpakt. Je probeert dingen uit die (zoals je zelf zegt) niet prettig zijn voor je paard. Tong vastbinden en dan gebruiken totdat er wondjes komen.. Verbaast me dat je paard het bit sowieso nog wel wil aannemen. Kan dus nooit prettig zijn voor je paard.

En als de vorige eigenaar hier geen problemen mee had. Wat voor bit heb je het paard mee proefgereden? Een normaal bitje of ook een stang? Wat voor niveau heeft je paard gelopen?

Weet je zeker dat jij niet stiekem toch de factor bent, waardoor het paard ónberijdbaar´ leek te worden?

Een ander bit gebruiken omdat deze scherper is, zodat je je paard beter kunt houden is geen goede oplossing. Je moet werken aan de communicatie tussen jullie beiden. Dat doe je dmv lessen en de ervaring van iemand die weet waar hij het over heeft. Een paard dat goed aan de hulpen staat, is ook te rijden op een normaal bitje.

Heb je trouwens les en wat vindt je instructrice ervan?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:23

brr zorg alsjeblieft dat je goede begeleiding krijgt! Dit is geen oplossing voor je probleem!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:09

lijkt me verstandig om het gebit eens goed na te laten kijken in een paardenkliniek of goede tandarts
en daarna een passend bit te zoeken die bij de mond past
en natuurlijk NIET ééntje die "straffer" oftewel gemener is
maar gewoon een normaal bit daarbij denk ik bv. aan een Mylerbit....
die zijn wat dunner er liggen mooi stil in de mond
en de tong vastsnoeren..... sorry hoor maar dat slaat echt helemaal nergens op
doe dat dan ook NOOIT meer

en een pessoa met kinketting ?
dat is vast geen pessoa
die hebben nl helemaal geen kinketting
ws heb je nu een pelham oid

laurae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:28

Als jij je paard werkelijk op je zit en benen kon rijden - zoals het hoort - dan had je dat bit niet nodig. Zonder dat jij het merkt heeft dat bit een enorme inwerking. En dat is precies de reden dat je hem niet moet gebruiken.

Zoek goede begeleiding. Besteed liever wat meer geld aan een goede instructie dan aan een ander bit.

solerolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:54

ik vind het wel mee vallen als jij je hand stil houdt en hij er dan erg fijn op loopt zou ik niet wete wat daar zo straf aan is maar misschien kan je wel beter die ketting er af halen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:25

Zonder kinketting is het effect van dit bit weg.. Waarom zo´n bit als de bijbehorende kinketting niet nodig is?! Dan kun je net zo goed op een gewoon en minder scherp bitje rijden..

En daarbij komt, als je je handen maar stilhoudt dus.. Maar wie controleert dat dan eigenlijk bij ruiters? Dezelfde die de TS ook al zegt dat dit bitje niet te scherp is denk ik.. Let wel, ik wil niet afdwalen maar even mijn statement proberen te maken. Slofteugels zijn ook niet fout, mits goed gebruikt.. Maar deze worden veelal onterecht of onbewust door een ruiter fout gebruikt, dan heeft zoiets een averechts effect.. Zelfde geld hiervoor, een ruiter kan zichzelf moeilijk controleren op eigen fouten. Is gewoon erg moeilijk.. Zo´n bitje lijkt even de oplossing, want hij loopt er zo lekker op. Maar terug naar het gebruik van een normaal bit wil daarna veelal niet meer.

Niet voor niets dat zulke bitten tijdens wedstrijden niet worden toegestaan geloof ik. Heeft veelal niets meer te maken met samenwerken en harmonie tussen ruiter en paard.. Is eerder een paard straffen voor het waarschijnlijk niet goed overbrengen van de goede hulpen van de ruiter..

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:06

Het is wel degelijk een pessoa, het bit is niet van mij en de ketting is er door iemand anders aangehangen dus denk ik... Paard werd vroeger gereden met een bit dat ook al een "hefboom" werking had... (Maar we kenden niet veel van paarden, bereid hem een paar keer, paard loopt goed, kost niet te veel, dus hup, verkocht,...). We weten ook niet wat hij daarvoor al allemaal in z'n mond heeft gehad, maar door een zacht bit loopt hij gewoon "door" om het zo te zeggen. Het KAN zijn dat het aan mij ligt, maar wanneer we er een gevorderde ruiter opzetten (heeft hoogste klasse provinciaal gesprongen), dan doet hij het nog... Zij kan hem alleen net iets beter tussen haar benen houden om het zo te zeggen. Tong vastleggen was verkeerd, zie ik nu ook wel. Ik vroeg me alleen af, dat wanneer ik m'n handen (ja ze zijn wel degelijk vrij stil en meegaand met de bewegingen in stap & galop) stil houd, en niet trek, hem kan rijden op mijn benen en mijn zit voor de rest, het zoveel uitmaakt hoe scherp of straf het is ?

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:09

laurae schreef:
Als jij je paard werkelijk op je zit en benen kon rijden - zoals het hoort - dan had je dat bit niet nodig. Zonder dat jij het merkt heeft dat bit een enorme inwerking. En dat is precies de reden dat je hem niet moet gebruiken.

Zoek goede begeleiding. Besteed liever wat meer geld aan een goede instructie dan aan een ander bit.

Ik kan hem op mijn zit en benen rijden, heel goed zelfs (beter dan mijn ander paard bv.). Het probleem was/is, dat hij m'n hand zelf opzocht, hoe "los" ik de teugels ook liet, hij begon zelf te trekken, en in "paniek/schrik-situaties" strekte hij gewoon z'n nek zonder dat ik "trok" of dergelijke, het is gewoon een vervelende gewoonte ofzo denk ik, normaal maakt het voor mij niet zoveel uit, was het niet zo dat wanneer hij dat onverwacht deed (toch best wel vaak), ik bijna altijd uit het zadel werd getrokken en m'n rug altijd pijn deed !

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:22

Ik reed vroeger ook een manege pony die een stang als bit had. Later zag ik in dat dat eigenlijk gewoon niet nodig was bij die pony maar oke ik was toen 9/10 en ik wist niet beter toen ik het door kreeg hoe de manege in elkaar zat daar ben ik naar een andere gegaan. Ik wil hiermee zeggen dat je altijd nieuwe dingen leert en een ''scherp'' bit zoals bij bijv jou tony kan misschien geen kwaad maar bedenk wel dat het zo kan zijn dat hij nooit meer terug kan naar een normaal bit. tenminste na een tijdje

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:01

laurae schreef:

Precies, want het zijn de extra ringen aan een pessoabit die het ding scherper kunnen maken. Het gedeelte dat in de mond ligt is vaak gewoon hetzelfde als dat van een enkel- of misschien dubbelgebroken trens. Jij geeft aan dat je paard op een normaal bit (en een enkel- of dubbelgebroken trens noem ik normaal) niet te rijden valt, terwijl hij het op een pessoa goed doet. Aan welke ring heb je je teugels dan? Wanneer je ze aan de grote ring hebt heeft het bit namelijk hetzelfde effect als een gewone trens, en wanneer je ze aan één van de onderste ringen hebt krijg je een hefboomwerking die áltijd in werking treedt wanneer je aan de teugels zit.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:50

Het zit aan de tweede ring, maar zoals ik al zei, werd hij vroeger ook gereden met een bit dat (volgens mij toch) ook die werking had... Dus misschien is hij gewoon ingereden met druk op de tong ofzo ? Of kan dat niet ?

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:00

probeer eens met halster of bosal etc,, te rijden ,,
Het lijkt nu net alsof jou pony een trauma van bitten heeft,,
Misschien is hij juist wel heel gevoelig in z'n mond,,
Probeer het eens een tijdje zonder misschien gaat hij wel meer ontspannen zonder bit,,

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:18

Toch snap ik niet dat je je paard met je zit en been kunt rijden, maar dan toch een scherper bit nodig denkt te hebben, omdat hij door een zachter bit heen loopt. Ik denk niet dat je het probleem oplost met een scherp bit, maar eerder met een vriendlijk bit en goede les/begeleiding.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:28

Hulpteugels,scherpe bitten,sporen die twee meter lang zijn ,het is en blijft de onkunde van de ruiter.Ik ben echt geen tegenstander van af en toe een hulpteugeltje,maar bij dit verhaal krijg ik toch wel een beetje vieze smaak in mijn mond.Ga in godsnaam iemand zoeken die er verstand van heeft!!!!!Begin van mijn part helemaal opnieuw met de africhting,maar hang er niet steeds een zwaarder bit in,dat is niet eerlijk tegenover het paard!

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 23:20

En kan ie niet gewoon "koppig" zijn, niet willen werken ? Pony is 8, heeft heel z'n leven max. 2 x in de week "wat" dressuur moeten rijden, en moet nu plots springen,verzameld rijden, ... En ik heb nogal wat verzet nu ja...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:21

Dan overvraag je hem gewoon.
Dat zul je dan rustig aan uit moeten bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:43

Ik heb even in je profiel geneust.Maar als ik het hele verhaal begrijp is er met die pony al veel langer wat aan de hand.Ik denk dat bij julie het springen voorop staat en dat de gene waar je les krijgt of les van heb gehad julie gewoon geen dressur basis heeft mee gegeven.ik kom van oorsprong van nederland en merk dan vooral het verschil op.In belgie draait bijna alles om springen een goede dressuurinstructeur is verdomt moeilijk te vinden.Het valt me namelijk vooral op ,dat je oudste paard met een flinke onderhals loopt en dat daar blijkbaar niet aan gewerkt word als ik je foto's ziet.Ook haar springtechnieken vind ik nog niet alles van de foto af te zien.

Ik denk dat je met rijden te snel vooruit wilt en dat je het beste terug bij de basis begint.Zodra die niet in orde is,is iedere stap die je maakt er één te veel.

Ik ken trouwens een goede instructrice in oud-turnhout.als je wilt mag je altijd een pm sturen voor haar telf.