Ragne@M2-training filmpjes (veel!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Ragne@M2-training filmpjes (veel!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:51

Vandaag weer eens een privelesje gereden en supergroom Mick (Mickelodeon op Bokt) was zo aardig om dat eens even vast te leggen op video. Bij deze de filmpjes!

even wat info vooraf:

Ragne, 16 jarige merrie 1.62m , Lets gefokt (v. Rebus) en startgerechtigd in de klasse M2 dressuur (na een carriere als manegepaard). En ik zit er natuurlijk op!
We zijn aan het trainen om de oefeningen goed bevestigd te krijgen voor de M2, maar vooral travers vinden we nog erg moeilijk. We starten ook al wat wedstrijdjes maar weten zelf wel dat het niveau nog niet goed genoeg is voor winst. Ons doel ligt daarom nu tussen 150-156 pt.

Hier de filmpjes:

Overgangen op de volte

Voltes 10 meter

Rechtergalop

Contragalop

Linkergalop

Linkergalop schakelen

Schouderbinnenwaarts (bewust! op 4 sporen gereden)

Halthouden en achterwaarts (ging niet goed vandaag, niet diagonaal achterwaarts)

Travers Linksom (de betere kant)

Travers Rechtsom Poging 1 (oei lengtebuiging!)

Travers Rechtsom Poging 2 (idem!)

Travers en klaar

Zwakke punten zijn:
* mijn zit, zoals je gaat zien mag ik best mijn benen wat stiller houden, en ik zit hier en daar wat scheef.
* Ragne's impuls, heeft weinig voorwaartse drang en is soms wat tegen het been. Daarom proberen we heel veel te schakelen.
* lengtebuiging!!! met name in de travers rechtsom. Tips zijn altijd welkom.

En verder zwiept Ragne erg met haar staart, heeft ze altijd al gedaan, komt waarschijnlijk door haar manege-verleden. Het is zowel een gewoonte van haar als protest tegen mijn been. Ik werk er hard aan om rustiger te zitten, maar ja niet alles lukt in een keer

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:59

leuke pony..!
jah die staart is echt heel grappig, vooral in de galop
maar als ik eerlijk ben vindt ik de traver en de schouderbinnenwaart er niet heel goed uitkomen..
maar ik vind het wel heel knap dat je een manege pony naar de M2 hebt gereden.. !!

veel succes nog

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:00

mooi paard!
lijkt het zo of moet je iedere pas aansporen?
met wat voor dekje rijd je als ik vragen mag( het lijkt naar achter geschoven)

tassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:01

arm paard.. sorry ziet er echt zielig uit met die sporen... als die zo tegen de been is moet je vooral de hele tijd je sporen erin douwen.. en dat met die staart is gewoon protest... en trouwens iets stiller, en heel stuk stiller (met je benen)

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:03

Probeer iets minder te drijven. Als ze goed loopt gewoon je been stil houden en pas weer drijven als ze terug valt in tempo.
Dit geeft een beetje een onrustig beeld en je paardje zwaait ook heel erg met haar staart.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:03

je werkt wel aardig met je sporen inderdaad, probeer je benen iets stiller te houden. verder vind ik het er netjes uitzien!

rambo zwiept ook atlijd met zijn staart, het hoeft niet per se protest te zijn. maar toch zou ik aan een stillere beenligging werken. wel je been eraan, maar minder 'schoppen'.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:13

nou ik word er niet warm van als ik het zo zie. alleen maar porren met je benen daarom zwiept ze ook zo, je moet veel rustiger gaan zitten!

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:16

haha mijn paardje zwaait ook veel met z'n staart wrm weet k niet hij doet het ook als ik niet aandrijf de mijne is gelukkig niet de enige. Ziet er trouwens echt heeeel leuk uit hoor.. alleen wat viefdepief al zei probeer minder te drijven

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:41

Probeer je been wat stiller te houden, en laat je been niet steeds afsteken na iedere keer dat je drijft. Houd hem aangesloten, probeer ook alleen te drijven als het nodig is, Zo reageert hij er steeds minder op.

Buiging en stelling ziet er wel netjes uit, probeer je buitenhand iets lager te houden in verhouding tot je binnenhand dat ze gelijk zijn.

Ik vind het plaatje wel netjes, alleen je benen en de staart, wat waarschijnlijk door je benen komt. Maar je hebt instructie (ik hoor iemand aanwijzingen gevne op de filmpjes) dus ik neem aan dat hier wel aan gewerkt word?

TouchAndGo

Re: Ragne@M2-training filmpjes (veel!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:07

Probeer niet zoveel te drijven
Tis natuurlijk niet zo raar dat ie dan niet meer op 't been reageert..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:19

Ik zou als k jou was eens zonder spoor rijden ... een keer aansporen ... niet luisteren is een tikje op de bil met de zweep .zo krijgt je paard meer respect voor het been .... Als je daarna als het paard goed aan het been is begint met een spoor gebruik je een spoortje waar die voor is bedoelt ... de hulpen verfijnen

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:30

Leuk paard!
Er is al genoeg gezegd over je benen.
Je moet je handen ook stiller proberen te houden (die gaan mee omhoog en naar beneden bij het licht rijden).

Nou oefenen en dan komt t vast goed in de M2. Suc-6!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 20:38

Bedankt voor jullie reacties!

Veel commentaar is mij geheel bekend dus maak jullie maar geen zorgen (zie mijn eerste post). Ik rijd veel les en kijk ook vaak naar mezelf op video's zoals deze . Verder wordt ik bijna dagelijks geholpen door mijn zus en doen we veel zitlessen aan de longe en rij ik ook zonder beugels/zadel etc. Dus er wordt aan gewerkt! Ik weet wat er niet goed gaat.

@oatswoats: het is een Anky dekje, cadeau gekregen en idd het schoof een beetje naar achteren vandaag.

Voor de mensen die zich heel erg druk erom maken dat ik teveel met spoor rijd: ik wissel veel af, door ook zonder sporen te rijden en ik longeer ook om Ragne voorwaarts te krijgen. Zweep is niet zo'n optie want dan doe ik de naam van dit forum eer aan --> bokken!
En dit is natuurlijk een paard met een verleden, waarin ze compleet is afgestompt. Ze sluit zich graag af voor alle hulpen en komt helemaal terug in zichzelf en is dus niet van nature een voorwaarts paard. Eigenlijk was ze veel minder actief dan hoe het er nu uitziet, dus daar ben ik al best trots op.

@Baily: goed gezien! is ook nog een zwak puntje. Komt natuurlijk ook een beetje vanuit mijn zit . I'm working on it!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:40

Ik denk dat jij het paard op dit moment ook behoorlijk afstompt ... Probeer meer aan jezelf te werken want dit loopt niet fijn voor het paardje .

BailyKarlos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:51

Ragne schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Veel commentaar is mij geheel bekend dus maak jullie maar geen zorgen (zie mijn eerste post). Ik rijd veel les en kijk ook vaak naar mezelf op video's zoals deze . Verder wordt ik bijna dagelijks geholpen door mijn zus en doen we veel zitlessen aan de longe en rij ik ook zonder beugels/zadel etc. Dus er wordt aan gewerkt! Ik weet wat er niet goed gaat.

@oatswoats: het is een Anky dekje, cadeau gekregen en idd het schoof een beetje naar achteren vandaag.

Voor de mensen die zich heel erg druk erom maken dat ik teveel met spoor rijd: ik wissel veel af, door ook zonder sporen te rijden en ik longeer ook om Ragne voorwaarts te krijgen. Zweep is niet zo'n optie want dan doe ik de naam van dit forum eer aan --> bokken!
En dit is natuurlijk een paard met een verleden, waarin ze compleet is afgestompt. Ze sluit zich graag af voor alle hulpen en komt helemaal terug in zichzelf en is dus niet van nature een voorwaarts paard. Eigenlijk was ze veel minder actief dan hoe het er nu uitziet, dus daar ben ik al best trots op.

@Baily: goed gezien! is ook nog een zwak puntje. Komt natuurlijk ook een beetje vanuit mijn zit . I'm working on it!

Super, dat je je zo inzet! Geen wonder dat je een manegepaard in de M2 rijd. Dus met jullie zal t wel goedkomen!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:03

Raggie loopt voor een afgedankt manege-paard de sterren van de hemel. Ik vind het superknap dat jullie al zo ver zijn gekomen. Als iedereen zich zo inzetten voor hun paard of pony, dan zou het niveau van iedereen heel wat hoger zijn.

Tuurlijk moet je er aan werken dat je benen stiller houdt, maar ja, zo blijft er ook nog wat over om aan te werken he?

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:12

Leuke combi!!
Je paard zit vol spanning.. dat slaan met zijn staart is idd wel protest.. Ga zonder sporen rijden en maak overgangen paar pasjes stap paar pasjes draf! rij trug en weer naar voren! Wees alleen maar bezig met dat goed aan je been krijgen en niet met de oefeningen die komen later wel weer.. Rijd je paard lekker laag, rond en diep in met een lekker voorwaarts tempo.. verder hebk ik er weinig aan toe tevoegen! Tis niet negatief bedoeld! Absoluuuuut niet want elk paard is natuurlijk anders en M2 is al behoorlijk wat en er zijn genoegggg goeie dingen!!! Je zit netjes recht op je paard heeft een mooie halshouding en tis een leuk dier

xx

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:19

ik had ergens gehoord dat als een paard veel zijn staart zo beweegt dat hij/zij dan last heeft van zijn of haar rug...of is dat niet zo?

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:25

het ziet er wel goed uit, een min punt (wat al eerder aan is gegeven maar erg opvalt) zijn je benen, maar dat geef je zelf ook al aan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 06:10

Over je zit en benen is al vanalles gezegd: ik sluit me er ook bij aan: zoals jij nu je been houdt, zal Ragne nooit goed aan je been zijn. Maar je weet het, en je werkt eraan

Verder vind ik het jammer dat je haar voortdurend in dezelfde houding rijdt, ik zou liever eens wat teugel zien vieren na een moeilijke oefening, dit hoeft maar even een korte zijde te zijn, en dan pak je haar zo weer op. Zo lijkt het er niet op dat het paard beloont wordt.

Verder heb je haar best lekker aan het lopen, alleen jammer van je houding, want die is inderdaad erg storend.
Ik zou ook wat meer gaan lichtrijden tot je haar draf beter kunt uitzitten.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 00:04

@poes, ik rijd veel licht en er zijn meerdere manieren om een paard te belonen (zoals nageven, binnehnad op de hals, braaf zeggen, d'r aanmoedigen enz.), maar als ik geen les heb laat ik wel vaker de teugel wat vieren dan nu.
Ik rijd d'r meestal voorwaarts/neerwaarts los aan de lange teugel (ook in galop en dan vaak in verlichte zit) en wissel moeilijke oefeningen af met stap aan de lange teugel.
Maar ja, dat heb ik hier dus niet op de film staan ..hier staat ongeveer een kwartier film van mijn les die een half uur duurde..

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:58

Ok het is altijd moeilijk te zien vanaf hier, en geloof me, op dat niveau doe ik het je nog lang niet na.
Toch speel ik liever meer met die lengte, dus als ik bijvoorbeel een paar pasjes wijk, laat ik erna die hals meteen een klein stukje uitschuiven waarna ik weer oppak (hoeft maar een pas of 4 te zijn).

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:43

He Ragne, leuke filmpjes hoor!!!
Vind dat ze de travers toch al redelijk goed onder de knie heeft hoor
Blijft gewoon een moeilijke oefening

moes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:53

snoeske schreef:
nou ik word er niet warm van als ik het zo zie. alleen maar porren met je benen daarom zwiept ze ook zo, je moet veel rustiger gaan zitten!

Als ik eerlijk ben ben ik het hier wel mee eens ik vindt dit niet echt M2 niveau. Hou je benen eens wat stiller want zo wordt je paard doof voor je hulpen en dan heb je gelijk een rustiger beeld

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:33

Zo hard schreeuwt TS nu ook weer niet hoor, dat Ragne (het paard) er doof van wordt