Ruiter hangt voorover. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

Ruiter hangt voorover. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:08

Een vriendin van mij rijd op een manege en sinds kort tijdelijk op mijn paard. Het valt mij op dat zij tijdens draven voorover hangt. Ik probeer haar eraan te herinneren recht te zitten, maar 1 rondje later valt ze weer voorover. Hoe kan ik haar hier mee helpen? Zou aan de longe met zonder beugels een manier kunnen zijn om haar het 'recht zitten' te laten voelen?

Groetjesss!
Laatst bijgewerkt door Blewlish op 14-03-06 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:09

VMR --> Rt

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:13

Ja wat wij altijd te horen krijgen is dat we moeten doen alsof we op een skippybal zitten. Dus als je vooroverhangt rolt ie achter je kont weg.
En ja zonder beugels wat evenwichtsoefeningen doen (evt. aan de longe) helpt ook wel.
Heolang rijd ze en heeft ze dit alleen op jou paard?

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:17

Tessa_frida schreef:
Heolang rijd ze en heeft ze dit alleen op jou paard?

Ze rijd nu 7/8 jaar op de manege en heeft dit bij alle paarden waar ze op rijd. Ik wil haar er graag mee helpen, maar ze heeft dit wel al erg lang.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:18

Gewoon ontzettend veel oefenen. Het is gewoon disipline om steeds tegen jezelf te zeggen dat je rechtop moet zitten. Als je aan longeerlessen begint: bedenk wel dat je hierdoor juist scheef kan inzakken omdat je op een volte zit. Dit ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe lang je vriendin al paard rijdt: als ze voor de rest een hele goede zit heeft zal dit wel mee vallen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:19

Ik denk dat het een kwestie is van gewoonte doorbreken.
En dat kan lang duren.

Dus idd blijven herhalen.

Geef haar bijv ook de instructie om bij de letter H op Houding te letten.
Of knoop een strik aan de bak rand, die betekend als je daar voorbij komt dat je even controleert, zit ik nog oke.
Dat soort dingen om steeds er aan te denken

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:23

MET ZONDER BEUGELS???!!!! Hihihihi, niet om vervelend te doen hoor maar het klonk zo grappig

Tips van Running zijn idd erg handig!

Suc6 ermee...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:27

blijven zeggen dat is het enige wat je kan doen

ellepel

Re: Ruiter hangt voorover. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:00

wij moesten vroeger met een papiertje onder onze kont rijden

het papiertje mocht er dus niet onder wegraken,zo bleef je goed met je kont in het zadel en rechtop.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:30

Aan de longe, teugels in de knoop en met (iets wat aan de lange )stijgbeugels laten lopen. Veel mensen die voorover zitten bij het rijden, trekken zich onbewust op aan de teugels (eigen ervaring ook). Dit veel blijven oefenen...

Succes!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:42

Ik had dat ook altijd, Sowieso kreeg ik als tip om voor mijn gevoel overdreven naar achteren te gaan zitten (dan zat ik dus recht )
Idd op meerdere punten van de bak controleren of je nog steeds netjes zit en iemand in het midden die constant HOUDING roept

Geloof dat het ondertussen erg verbeterd is.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:49

zonder beugels handen omhoog, en... zitbeenknobbeltjes kunnen voelen zitlessen..

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:57

elastische dekensingel om haar bovenarmen, achter haar rug langs! Begin iets strakker zetten, als ze voorover gaat hangen heeft ze geen evenwicht meer, dus zal ze automatisch rechter gaan zitten!!

ping

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:46

Laat haar een bodyprotector aantrekken dan blijf je recht zitten (dit trok ik aan toen ik mijn rug gekneusd had) en dan kan ze het ervaren hoe recht rijden voelt. En dan ernaar toe werken hoe de andere het beschreven hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:39

Citaat:
elastische dekensingel om haar bovenarmen, achter haar rug langs! Begin iets strakker zetten, als ze voorover gaat hangen heeft ze geen evenwicht meer, dus zal ze automatisch rechter gaan zitten!!

in het kader van veiligheid geen goed plan!

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:26

Hoezo niet: welke onveilige situatie zou zich voor kunnen doen? dat je eraf valt! door die singel zul je echt niet ongelukkiger vallen......en het is elastisch. een makkelijker oplossing is er niet! en de veiligheid komt niet in het geding

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:29

Afleren is veel moeilijker dan aanleren, ik zou zeggen blijf haar herrinneren, zoals eerder gezegd op een bepaald punt iets ophangen zodat ze bij dat punt haar houding checkt, evenwichtsoefeningen etc etc. Heel veel succes!!

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:40

Zou het ook een idee zijn om haar te filmen en haar dat te laten zien?
Dan ziet ze eht zelf en kan ze er daardoor bewuster mee bezig gaan.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:46

Zorg er wel voor dat ze niet gaat 'over-corrigeren'. Dat ging ik namelijk doen na het zien van foto's van mezelf. Ik zette mezelf helemaal vast in mijn schouders om maar goed rechtop te blijven, met als gevolg dat zowel paard als ik als 2 stijve harken de bak rond gingen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:29

Citaat:
Hoezo niet: welke onveilige situatie zou zich voor kunnen doen? dat je eraf valt! door die singel zul je echt niet ongelukkiger vallen......en het is elastisch. een makkelijker oplossing is er niet! en de veiligheid komt niet in het geding

dat je er af valt inderdaad, het is wel elastisch maar je hebt niet meer het volledige gebruik van je armen om je val te breken doordat je je armen achter je rug om hebt vastgeketend.
Kan wel een elastische singel zijn maar evengoed behoorlijk gevaarlijk, zo'n singel is niet zooooo elastisch dat je je beide armen ver naar voren kunt krijgen. Je hebt eerder je arm gebroken dan je singel...

Het is kennelijk jouw bedoeling om met die singel een beperking in het voorover vallen te krijgen, wat dan als die persoon er voorover af klettert?
Precies dan wordt die beweging beperkt! en als het wel lukt om dan voorover te vallen heeft die singel in 1e instantie al helemaal geen zin ...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:52

Als je er zo over denkt dan is het inderdaad te gevaarlijk....zou je haar dan niet beter adviseren om van het paard af te stappen en er naast te gaan lopen.....!

Over het feit dat je je val niet kunt breken met je handen omdat ze "vastgeketend" zijn kun je over discusseren! Ik denk dat de TS daar maar over moet beslissen!

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 14:41

fransheijs schreef:

Over het feit dat je je val niet kunt breken met je handen omdat ze "vastgeketend" zijn kun je over discusseren! Ik denk dat de TS daar maar over moet beslissen!

Als ik val ga ik niet mijn val breken met mijn handen! Die houd ik dan toch ook echt wel zoveel mogelijk tegen mijn lichaam aan. Kom je verkeerd op je handen/armen is een breuk dichtbij. Goed idee van die deken singel, alleen het probleem is dat ik die niet heb.

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:32

in het kader van de veiligheid is het niet slim om een lintje aan de bakrand te hangen bij manege paarden... een tijdje terug lag daar bij ons een deken, en het paard waar ik op reed wilde daar echt niet langs....zelf met doorduwen liep hij er wel langs maar heel moeilijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:35

Suoer goede oefening dus

Ik leg de bakrand enz juist vol met rommel bij een kijkerig paard.
Handig als ze wat kennen, ook fijn met een buitenrit of zo als iemand eens een jas op de bakrand legt

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:01

Aphrodite schreef:
in het kader van de veiligheid is het niet slim om een lintje aan de bakrand te hangen bij manege paarden... een tijdje terug lag daar bij ons een deken, en het paard waar ik op reed wilde daar echt niet langs....zelf met doorduwen liep hij er wel langs maar heel moeilijk.

Mijn paard is dat wel gewend, dus dat komt wel goed