Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:25

hallo,

ik ben op zoek naar een paard, nou ben ik al bij een wezen kijken, bijna 5 jaar, zijn opa is rubinstein..
maargoed.. we gingen met dat paard naar een manege omdat bij die mensen thuis de bak te nat was, dus konden we daar hem even rijden.. hij was daar nog nooit geweest en vond het int begin een beetje spannend en toen wou de eigenaar aandraven, alleen toen begon hij rare sprongen te maken eerst kwam ie voor omhoog wat en dan achter(moeilijk uit te leggen) net zoiets als een stier die een touw om zijn buik heeft..
hij heeft misschien tien zulke sprongen gemaakt daarna was der niks meer aan de hand,, ik heb der op gereden fijn paard verder! een keer schoot ie even klein beetje weg maar dat is niet erg het gaat erom zou ie dit vaker kunnen gaan doen?? 't is zo'n mooi paard ik ga er deze week nog een keer oprijden en dan echt kijken of het wat is!
hij was trouwens 2 dagen niet gereden .... ik vind et echt moeilijk hij moet natuurlijk ook nog aan veel dingen wennen..

maargoed.. hebben jullie tips of ook zulke ervaringen?? ik hoor het graag!
of nog tips wat ik nog uit kan proberen of hij het dan ook doet?

groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:30

Gewoon nog eens terug gaan kijken. Het is wel logisch dat een vijfjarige op vreemd terrein wat heftiger reageert, zeker als hij er niet veel is uitgeweest (maar dat weet je niet). Normaal gesproken hebben Rubinsteins hele fijne karakters. Maar ik zou zeggen: ga nog eens terug kijken en stap er nog eens op. Een paard wat bokt zal allicht nog eens vaker bokken natuurlijk, maar goed, hij is pas 5 en een paard is geen machine.

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:31

je zei al dat hij nog nooit in een manege was geweest he.
het is daar allemaal nieuw voor hem dus hij kan wat angstig zijn.

dit hoeft niet meteen te betekeken dat hij dit bij jou ook zal blijven doen als je hem zou kopen.

waat je verder zou kunnen doen is zo veel mogelijk de onbekende dingen voor hem herhalen en dan laten zien dat het goed is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:32

Ik geloof er bij voorbaat niets van als een verkopende partij zegt dat het beest al een paar dagen stilstaat. Welke verkoper is zo stom om dat risico te lopen?

Maar misschien heb ik te veel negatieve ervaringen hoor, dat kan.

Boheme

Re: Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:34

Tis nieuw en onbekend.
Ga nog een keer rijden in vertrouwde omgeving, laat een kundig iemand er naar kijken.
Kijk hoe het beestje verder is ( opstal, poetsen enz).
Is het een heethoofdje of een lamme goedzak( positief).
Tis altijd moeilijk en eng de eerste keer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:39

Och...jonge dieren kunnen op onbekend terrein een rare sprong maken hoor.Die van mij lijkt ook een nerveus geval als ik in onbekend gebied ben...errug voorwaarts ook.Thuis is het een goedzak die netjes stilstaat als je dat vraagd
Als je het echt een leuk paardje vind en je kunt een flinke bok uitzitten(hmm...longeren is ook een optie bij een fris paardje) dan zou ik hem gerust nog eens uitproberen.
Misschien kun je hem wel een tijdje op proef nemen...een enkeling geeft daar wel eens toestemming voor.

Groetjes,Tinky

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:45

dankjewel.. hij was nog nooit in deze manege geweest;).. fijn paard opstal hoor rustig enzo! ja ik moet het vertrouwen ook krijgen natuurlijk, wat mijn eigen pony ook doet daar zou ik nooit een tel bang voor zijn! hij is klinisch gekeurd en alles was 1 das allemaal goed dus! nog meer reacties zijn welkom:D
het is natuurlijk altijd moeilijk om een paard te kopen
het is zo'n mooi paard onder het rijden toen ik erop zat zij ik zelfs, Dit is em gewoon!!!!! dus vertrouwen had ik eigelijk al;)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:47

Sonja schreef:
Ik geloof er bij voorbaat niets van als een verkopende partij zegt dat het beest al een paar dagen stilstaat. Welke verkoper is zo stom om dat risico te lopen?

De fokker waar ik voor reed tot ik zwanger werd. Die paarden waren vaak zadelmak gemaakt en niet meer onder het zadel geweest tot er kopers kwamen Enfin, dat heb je als je naar jonge paarden gaat kijken

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:04

hebben jullie ook zulke ervaringen met het kopen van het paard? en dan toch gekocht en hoe is dat bevallen?

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:07

De eerste x dat ik op mijn pony ging heeft ie de bak keihard rondgecrossd! Ik was toch wel erg gek met m, gelijk al, dus we zijn nog een x wezen kijken en toen was het heel anders! T is toch altijd een moment opname. Als ik jou was zou ik gewoon nog een keer gaan en kijken hoe ie dan is!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:27

Mijne was niet zadelmak en nog niet gelongeerd geweest.

Resultaat:
Afbeelding

Nu moet ik wel zeggen dat ik bewust naar een heel groen paard ging kijken. Als jij een betrouwbaar braaf paard zoekt, zou ik het heel belangrijk vinden dat ze niet bokken etc.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:15

Wil je niet dat hij bij jou een keer een rare sprong gaat maken, dan moet je echt op zoek naar een wat ouder dier. Deze is vier en gaat waarschijnlijk nog wel wat vaken een bokkesprong maken......

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:29

Kind, je bent veel te goedgelovig.

Je kon zo in die manege vlakbij rijden, maar het paard is daar nog nooit geweest? Ik geloof er geen donder van.

Twee dagen stilgestaan? Als jij een paard zou verkopen, zou je hem van te voren dan niet even lekker doorijden? Je wilt hem toch zo goed mogelijk neerzetten?

Ja, ik reageer waarschijnlijk negatiever dan je verwacht. Het lijkt me dat dit je eerste paard wordt. Je eerste paard moet een betrouwbaar, ervaren paard zijn.
Kan jij het aan als hij bij jou zulke bokkensprongen maakt, of nog veel erger (als hij echt een keer op vreemd terrein is of 2 dagen heeft stilgestaan)?

Geloof me, er is niks zo erg als dat je elke keer met een steen in je maag opstapt. En als het je eigen paard is, moet je. Niemand anders rijdt hem even lekker voor je door! Ik heb al zoveel ruiters gezien die bang waren voor hun eigen paard....

Zeg heel hard tegen jezelf: geen handvol maar een land vol. Zoeken kan maanden duren, als je het goede paard vindt, dan voel je dat dat hem echt helemaal is.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:02

? het kan toch altijd een x gebeuren, een paar sprongen? Die van mij heeft thuis nooit meer zo gek gedaan als daar! Als ie nou bij de 2e x rijden weer zo doet is het wat anders maar ik zou m zeker nog een kans geven.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:12

Het beste zou zijn als je het paard een paar weken op proef kan krijgen.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:21

idd das altijd zo

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:54

ik hoef echt geen braaf paard.. maar het gaat erom dat ie niet zo blijft doen! een bok of schrik reactie maakt mij niks uit.. en of ik die mensen wel of niet moet geloven tis altijd moeilijk maar ik geloof niet dat ze liegden tuulk weet je het nooit maar ik had er een goed gevoel bij ... ik geef hem zeker nog een keer een kans!

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:59

beantsje schreef:
Kind, je bent veel te goedgelovig.

Je kon zo in die manege vlakbij rijden, maar het paard is daar nog nooit geweest? Ik geloof er geen donder van.

Twee dagen stilgestaan? Als jij een paard zou verkopen, zou je hem van te voren dan niet even lekker doorijden? Je wilt hem toch zo goed mogelijk neerzetten?

.

Hmm, zit ook wat in ja. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook wel waar zijn......jong beesje dus fris......
Haha, ik denk dat ik ook te goedgelovig ben

TS: Als je twijfeld, altijd nog een keer gaan kijken anders ga je spijt krijgen als je niet zeker bent van je keuze. (+/-)

Niet veel mensen geven hun paard nog uit voor proef (zou ik ook niet doen) maar nee heb je ja kun je krijgen.
Als dat niet kan vraag dan of je hem gewoon bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar zelf mag doen daar. (tenzij het erg ver weg is dan)
Dan kun je m een beetje leren kennen en komen er vanzelf antwoorden bij je vraagtekens.

Suc6 met je keuze!

Sweet_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:03

elk paard kan wel is schrikken,, vooral op onbekend terrein.

Als je echt een robot paardje zoekt,, moet je hem niet nemen.

bekijk het van de positieve kant: je weet zeker dat hij niet platgespoten o.i.d is en je weet cker dat het een paard is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:03

Citaat:
Wil je niet dat hij bij jou een keer een rare sprong gaat maken, dan moet je echt op zoek naar een wat ouder dier. Deze is vier en gaat waarschijnlijk nog wel wat vaken een bokkesprong maken......

Dit is ook wat ik dacht

Ja jonge paarden maken echt nog vaker bokkesprongen.
Uit je bericht lijkt dat je dit eng vind en eigenlijk niet vaker wilt hebben.

Mijn advies, koop een ouder paard, dat al op verschillende plekken is geweest.
Al wat concours ervaring heeft enz.

Dan word het al een stuk betrouwbaarder.

Want merkt dit paard dat je je wat spant ipv hem op dat moment naar voren rijd, is het foute boel.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:13

ja dit is dus pure spanning! oke dan ben ik daar over uit! dan is et goed tenzij et gemeen is..
ik kan heus tegen wat raare sprongen maar dit waaren duidelijk rare sprongen hoor! maar het is idd ver weg dus kan je der niet zomaar heen rijden..
het voelde wel heel goed toen ik op hem reed..

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:15

ik was toen ook niet bang ofzo! eng tjaa je moet het paard ook leren kennen he;)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:21

Vorig jaar hebben we een tweede paard gekocht. Werkelijk ergerlijk wat mensen verzinnen, liegen en 'smokkelen'. Het paard was voor mijn man, die nog maar 1,5 jaar reed, dus het moest een absoluut braaf en betrouwbaar paardje zijn. (t is uiteindelijk na 4 maanden zoeken een werkelijke schat van een tinker geworden)
Na schade en schande wijs geworden, ging ik vaak eerst alleen even kijken en proberen. Dat scheelde dan tenminste 1 zijn tijd.
Zo kwam ik bij een tinker kijken. toen ik aankwam waren ze haar aan het rijden. Ze had het schuim overal. "Goh, ze is een beetje gestressed vandaag, ze kon het wel aanvoelen". Ze reden haar op een liverpoolstang ("ja, ik zag haar gewone bit niet liggen") en toen ik dit dier, dat echt stijf stond van de stress maar inmiddels helemaal leeggereden was, even 3 rondjes geprobeerd had, voelde ik meteen dat dat niets was. Toen ik af wilde stappen, steigerde ze zelfs. hoezo beginnerspaard?

Ander voorbeeld; voor de telefoon "ja hoor, zeker geschikt voor een beginner, heeft nog nooooit een stap verkeerd gedaan". wij erheen, hem laten voorrijden door een meisje daar, die kreeg hem niet in galop, maar toen ze dat probeerde, begon hij wel fiks te bokken. Ja, (zei het kleine ietwat onnozele meisje) ik ken hem nog niet zo goed, hij is hier ook nog maar 2 dagen. Ze hadden hem gewoon voor de tussenhandel. Nou, daar rijd je dan weer zo'n end voor.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:25

tja.. wat kan je nog geloven he.. maar bij dit paard in de verkoop hebben ze wel staan makkelijk te rijden, wil voor je werken. en bij een ander paard wat ze ook te koop hebben staat dat er niet en zij ze zelf ook dat et welleens kon steigeren dat zij ze dan wel weer;)

ja natuurlijk weet je het nooit maar ik ben ook geen beginner.. tis zo mooi paard! verder heel lief in omgang kon je merken na die paar sprongen wast ook klaar dus leek het echt ff van ik moet ff springen ben twee niet bereden,,, een echte reactie erop!!
moeilijk hoor een paard kopen, zeker wil ik wel een paard met wat pit is mijn pony ook!!!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:49

Gewoon nog een keer gaan kijken en vragen of ze hem de dag ervoor beweging willen geven. Nu weet je gewoon nog niet genoeg om een beslissing te maken. Door het slechte weer is het inderdaad mogelijk dat hij al twee dagen geen beweging had gehad.