Niet aan het been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:05

Ik rijd een Fjord die best wel lomp is en totaal niet naar mijn been luistert.
Ik doe mijn best met drijven, maar moet soms echt trappen om hem aan de kant te krijgen, het gaat er vooral om dat hij naar binnen valt en door mijn been heen. Om hem naar buiten te houden moet ik trappen en de zweep erbij gebruiken.
Ik heb al een klein spoortje geprobeert, maar daar trekt hij zich ook niks van aan.
Heb nu 1 keer les met hem gehad en volgende week zaterdag de tweede.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:13

met zweep rijden .. tik als ie niet luisterd . Zo een dier hoort te luisteren en laat die sporen achterwegen aub

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:20

je rijd op je paard, eerst lekker losrijden, in stap en draf je kent dat wel. nu het echte werk, je stapt en je wilt je paard in draf, druk je kuit een keer met een gedoseerde hoeveelheid kracht tegen je paard, dus niet te zacht en zeker niet knijpen gewoon even je kuiten eraan dus niet je hak, spoor zweep enzovoort. geen reactie of een te kleine reactie? gelijk een tik met de zweep of schopje met je hak. gaat ze direct in draf? belonen, en weer terug naar stap, weer eerst die gewone zachte hulp, wanner ze in draf gaat,belonen, geen draf, gelijk tik. zo reageren ze beter op het been. je moet je paard ook alert houden, dus niet hele lange stukken op één en dezelfde tempo. maar aan het werk op rare plekken halthouden of juist wegrijden.

Eefke85

Re: Niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:24

bedankt.
Overgangen rijden was ik al mee begonnen. Hij reageert niet meteen, moet die duidelijke hulp elke keer geven. Stoppen doet hij wel meteen Dan staat hij ook mooi vierkant, na een paar keer stap, draf en weer terug reageert hij wel beter, maar krijg ik hem nog niet naar buiten. Hij is ook absoluut niet buigzaam en loopt als een plank de bochten door.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:32

veel voltes rijden. en slangevoltes, lekker bezig houden en heel actief, bouw het wel op, want als ze spierpijn krijgen ben je nog niet klaar. dus gewoon lekker oefenen, laat je even weten hoe t gaat?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:52

ik kan niet TEveel kleine bochtjes maken vanwege de slechte en natte grond, heb geen vervoer om naar een binnenbak te komen, dus het rijden moet wel buiten.

Meneer kijkt ook niet goed uit waar hij zijn voeten neerzet, dus glijd ook steeds weg. We zijn al een keer bijna onderuit gegaan samen, daarom moet hij gewoon beter naar mijn been luisteren. Ik heb geen zin om dalijk echt op de grond te liggen met zo`n dikke fjord op me.

Voltes en overgangen dus, nog meer tips? Alles is welkom!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:01

balkjes lopen, leert hij op zijn benen te letten

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 00:08

er zijn daar geen balkjes. Helemaal geen springmateriaal.
Ik moet echt een keer kijken dat ik ergens een auto, trailer en chauffeur vandaan tover dat ik een keer naar een bak toe kan om te rijden.......

ik kan in ieder geval al niet op mn vader, moeder, de hengstenhouder en de instructeur rekenen.......... allemaal al gevraagd.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:53

Ik heb een Tinker die ook vrij slecht op been is...
En ik heb tips gekregen van veel overgangen rijden.
Daardoor worden ze beter op been...
En ik zou er wel een zweepje bijhouden maar ook weer niet gelijk met de zweep voruit slaan...(Ik bedoel worden ze daardoor beter op been????)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:30

met de zweep mag je nooit vooruit slaan inderdaad, in mijn uitleg wordt het als ondersteuning van de beenhulp gebruikt, bij geen reactie even flink duidelijk maken wat de bedoeling is.

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:48

veel overgangen rijden

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:35

De zweep gebruik ik ook neit om vooruit te slaan, alleen tikken om aan te geven dat hij moet opletten. De omgeving is namelijk interessanter dan dat ik ben.........

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:22

overgangen, overgangen, en nog eens overgangen! aandraven paar pasjes draven, en terug naar stap, na n paar pasjes weer draven, dan een paar pasjes galop, dan weer paar pasjes draf, en ga zo maar door!

Leoniee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:34

Idd, heel veel overgangen!
Mijn haf is ook niet echt dat je zegt aan het been, maar als je heel veel overgangen rijd, helpt het echt!
Draven en dan halthouden, als je wilt wegdraven en je drukt 1 keer aan met je kuit en hij reageert niet, 1 keer heel boos worden en gelijk nog een keer proberen. Werkt echt, in ieder geval wel bij mij ..

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:22

Ik ga zo weer rijden en de tips uitproberen. Ik hou iedereen op de hoogte!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:45

Heb vandaag gereden, de wei was een grote blubberzooi, maar je moet toch wat......
Orsta was echt ontzettend fris vandaag, zo had ik hem nog niet vaak meegemaakt! Ik hoefde dus niet zo veel te drijven, alleen proberen naar buiten te houden.
Toen de ergste frissigheid er een beetje af was hebben we wel lekker kunnen werken, overgangen gereden en veel voltes, de overgangen gingen wel goed, hij was lekker voorwaarts en reageerde voor zijn doen echt super!
Op een gegeven moment liep hij ook 2 voltes echt heel erg goed, lekker laag met z`n koppie en zelfs ook een beetje stelling!
Ik ben nu echt super tevreden met hem! Het was verre van perfect, maar dit was een duidelijke vooruitgang!
Dinsdag weer rijden, ben benieuwd!

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:06

Houd je tenen naar binnen. Dan drukken je benen zich aan en inderdaad veel overgangen rijden. Niet schoppen, maar duwen met je been en kuit.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:19

ik heb met mijn fjordje ook al last van dat ze niet goed aan het been is, k ben echt al super druk met overgangen e.d.
ook was ze eerst zo stijf al een plank, nu is ze veel soepeler en reageert ze goed op het been met aandraven e.d. alleen als ik haar met 1 been zal ik maar zeggen iets naar buiten wil drukken op bijvoorbeeld een volte reageert ze hier totaal niet op!
met sporen rijden ofzoo doe ik niet aan, maar heeft iemand nog een paar tips o.i.d.?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:28

Eefke85 schreef:
Orsta was echt ontzettend fris vandaag, zo had ik hem nog niet vaak meegemaakt! Ik hoefde dus niet zo veel te drijven, alleen proberen naar buiten te houden.

Deze fout word dus heel erg vaak gemaakt.Je moet altijd je been aan je paard houden.Juist ook om hem bij je te houden en om hem naar buiten te drijven.Maar dan moet je hem wel goed begrezen anders zal hij nog sneller gaan.En begrezen betekend niet simpel weg je teugel aan nemen en trekken.Hier heb je echt hulp voor nodig van een instructrice dat kan ik je hier over de computer echt niet uitleggen.Het is echt goed voelen wat er onder je gebeurt en hoeveel en wat voor hulp je moet geven.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 23:01

tenen naar binnen moet ik idd aan blijven denken.
Begrenzen is moeilijk als hij alleen maar hard wil......
Ik heb nu met Orsta 1 keer les gehad en aankomende zaterdag is de tweede keer. De intructeur heeft namelijk niet zo veel tijd (geeft best veel les) en we moeten er rekening mee houden hoe laat het donker is....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:57

shadowflower schreef:
met zweep rijden .. tik als ie niet luisterd . Zo een dier hoort te luisteren en laat die sporen achterwegen aub

Het idee is dat je je paard conditioneert op een kleinere hulp. Als je dat met een zweep doet, krijg je straks een paard dat "voor de zweep" is ipv voor je been, en dat is dus net wat je niet wilt.

Wees zelf héél consequent in je hulpen. Geef geen overbodige hulpen en ga hem niet aan alle kanten ondersteunen om aan de gang te blijven. Zorg ook dat je je hulpen in overeenstemming met elkaar geeft.

Zoek een fijn draftempo waarin je hem fijn in balans kunt houden. Daarin ga je schakelen. Heel simpel rijden: been = go en hand = ho Geen reactie op je kuit: korte "tik" met je kuit er achteraan en als hij daar niet op reageert een flinke correctie. Van mijn part schop je hem door het dak, heel grof gezegd. Daarna belonen, rustig terugnemen en meteen weer je eerste overgang herhalen Dat moet redelijk vlot op elkaar komen, anders legt hij het verband niet meer. De 2e keer geef je weer net zo'n kleine hulp, en daar moet hij dan meteen op reageren.

Op dezelfde manier moet hij ook leren op je hand terug te komen. Een paard kan compleet vliegen, en toch nog totaal achter het been zijn. Het moet niet zo zijn dat hij zelf naar voor douwt, en jij alleen maar meer of minder de rem aantrekt en daarmee het tempo bepaald. Hij moet ahw tussen je hand en je been komen, en daarmee bereik je tempocontrole.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 00:30

hiermee wil je dus duidelijk zeggen dat ik les moet nemen! Nou, zaterdag heb ik les, gelukkig, het is wel nodig.

Gister heb ik weer gereden. Hij was weer zo fris en galoppeerde zelfs uit zichzelf aan dat was nog nooit op deze manier vertoont! (kwam omdat de pony`s in de andere wei begonnen te galopperen) toen hij zelf terug wilde naar draf heb ik hem nog wel even in galop gehouden en daarna zelf terug genomen. Daar luisterde hij wel goed naar.
Op dit moment is het grootste probleem denk ik dat hij absoluut niet wil buigen. hij gaat als een plank de bochten door en dan kan ik drijven wat ik wil, maar buigen ho maar.....
Op een gegeven moment, doordat hij niet boog en niet keek waar hij liep, struikelde hij en lag op zn knieeen en ik ernaast in de modder. Fijn hoor. Meteen weer erop gegaan en toen gleed hij nog meer dan voor de val.

Morgen weer proberen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:14

Inderdaad zoals hierboven al eens genoemd is: consequentie is de oplossing!!!

Ik kan niet inschatten hoe gevordert je al bent in het rijden, maar ik zou wel sporen gebruiken. Femke (m'n Frieske) was ook niet al te snel qua reactie op mijn been. Ik heb er een normaal spoortje aangeknoopt (sterker nog, het waren knopjes, altijd rustig beginnen ). Ik gaf haar kuitdruk als ik haar vooruit wilde hebben, reageerde ze niet of te laat dan volgde de spoor. Daar reageerde ze goed op!!!! Ik durf hardop te zeggen dat ik na een maand net zo goed de sporen eraf kon halen, ze luistert nu echt perfect!!!! Let wel: de spoor is een strafmiddel (oh wat klinkt dat cru ) en geen drijfmiddel!!!! dat zijn je kuiten!!!!!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:16

De overgangen helpen wel! Ik merk nu al dat hij veel beter op mijn been reageert als ik drijf, alleen het naar buiten drijven werkt nog niet echt. Ik rijd nu veel voltes om te proberen hem wat buigzamer te maken, maar hij loopt helemaal scheef naar binnen zonder te buigen. Als ik een glimp van zijn oog zie mag ik al blij zijn.......
Ik kan niet wachten tot zaterdag!
Vandaag trouwens niet gevallen en Orsta ook niet, wel glibberen en glijden, maar de hengstenhouder heeft beloofd dat hij de wei zou slepen, zodat het rijden wat beter zou gaan. (misschien is hij toch wel geschrokken van die val dinsdag! )
We hebben vandaag ook wel weer wat gegaloppeerd. Hij was weer zo lekker vlot! ik denk dat dat komt doordat ik hem nu wat regelmatiger rij.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:18

Eefke85 schreef:
Ik rijd nu veel voltes om te proberen hem wat buigzamer te maken, maar hij loopt helemaal scheef naar binnen zonder te buigen. Als ik een glimp van zijn oog zie mag ik al blij zijn.......

Wat fijn dat de overgangen al resultaat geven.

Het inbuigen.Als je zijn oog ziet is dat al meer als voldoende hoor.Als je meer stelling gaat vragen dan heb je heel veel kans dat hij niet in zijn lijf buigt maar alleen in zijn hals.Het is juist de bedoeling dat hij in zijn hele lijf buigt.Vraag zaterdag maar in de les.Kan ze je duidelijk laten zien wat de bedoeling is.