vreselijk heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

vreselijk heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:43

hey,

Beau is de laatste tijd echt vreselijk heet, ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen.
Ik zal eerst misschien eens even wat info geven over Beau

Beau is een draver van 8 jaar ( nogal hoog in het bloed ). Hij is een tijd als draver getraind geweest en is daarna een paar jaar een wandelpaard geweest. Hij is bij ons sinds oktober 2005.

Hij staat op de weide ( het deel zonder gras ) en krijgt bijgevoerd.
hij krijgt een recreatiemengeling gemengd met heel veel tarwezemelen en daarbovenop gewoon hooi.

Als ik begin met rijden is hij meestal al vooruit, maar als ik een eindje weg ben ( zowel in de manege als op buitenrit) wordt hij echt vreselijk heet. In het begin dacht ik gewoon dat hij wat energie kwijtmoest, dus liet ik hem op een veldje of in de bak even uitrazen, maar dat maakte het alleen maar erger.
Nu probeer ik dan gewoon wat meer overgangen te rijden, en hem terug te vragen als hij weer versnelt, maar ook dat heeft niet veel effect, want na een tijdje loopt hij zelf gewoon door me heen dan.

Er is een periode geweest waar hij heel erg veel staakte ( met het nodige gesteiger) , maar die is gelukkig wel ongeveer voorbij.

Zijn dressuurbasis is allesbehalve wat het zijn moet, maar in de winter kunnen we dan ook niet in onze "bak" rijden. We springen af en toe eens met hem, en ook daar is hij vreselijk heet.

Is er iemand die hier enkele duidelijke tips ofzo kan geven?
We zouden het allemaal heel erg fijn vinden want zo is het niet echt aangenaam meer om met hem te gaan rijden.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:47

ben je een ervaren ruiter of niet? anders iemand erop zetten die je paard even goed op zijn plek zet, of gewoon vreselijk lang longeren, zolang hij het één keer van je gewonnen hebt kun je er voorlopig niet mee fatsoenlijk op rijden denk ik.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:50

HollyBolly, ik rijd ondertussen bijna 10 jaar. echt moe rijden heb ik al geprobeerd, maar zijn conditie is nog niet zo heel goed, en zelfs na een tijd intensief rijden en echt proberen hem moe te rijden blijft hij heet, zelf na een wandeling van 4u met veel galop. Dat is nu net het probleem. Longe gaat momenteel nog niet, hij kent het niet en bij ons ligt het nu veel te nat, maar van zodra het droger ligt ga ik hem zeker leren longeren, want hij moet echt nog een stuk soepelder in zijn lijf.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:52

ik weet t ook niet, je moet hem onder controle proberen te krijgen. wat doet hij dan als hij heet is, wil hij graag lopen of gaat hij lopen bokken enzo

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:53

lopen vooral en bokken ook, maar dat bokken maar af en toe, als hij echt superheet is.
trippelen , wegschieten,... noem maar op

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:56

is hij ook een beetje een baasje of niet? want dan blijf ik erbij dat je hem eens goed de waarheid moet vertellen en streng rijden dus in een bak en net zolang doorgaan totdat hij fatsoenlijk loopt. ik heb ook zo'n hittepitje namelijk. ben weleens een hele middag bezig geweest. weet anders geen oplossing, het lijkt mij dat het zadel enzo wel goed ligt. probeer m zo onspannen mogelijk te krijgen, wat niet makkelijk is.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:57

Ik heb zelf ook een halve draver ( ja geen half paard, maar het is een draver x arabier dus ook nogal hoog in het bloed ) Ook zij is vaak behoorlijk heet en ik doe juist als ik dat merk géén overgangen vooruit maken daar wordt ze alleen maar heter van, waardoor ik haar steeds moeilijker kan houden. Ik ga dan dus veel figuren rijden ( meestal in draf ) en als ze dan wat rustig word probeer ik bijvoorbeeld een stukje galop, wordt ze nog heter neem ik haar weer terug, waarbij ze absoluut niet door mijn hand mag heen lopen. Bij mij helpt het goed, misschien een tip?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:02

kan je hem ook makkelijk terugkrijgen topicstarter? klinkt misschien stom maar misschien dat een strenger bit hem beter op zijn plaats houd, gewoon afleren dat dribbelen, hij moet doen wat JIJ wil, dus heel duidelijk zijn, maar eerst (zodra je bak enzo weer droog is ) lekker aan de longe laten uitrazen, en rijden is rijden, dus zorg ervoor dat hij niks uithaalt, goed bezig houden, doet hij iets fout, straffen, want anders is het rijden niet leuk meer succes ermee,... ik hoop dat het werkt

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 23:05

hij is wel dominant, maar voor de rest kan ik hem wel genoeg de baas ( naast het paard). Ik rijd van nature uit echt al vrij streng, heb de laatste weken geprobeerd op ontspanning, en dit weekend ben ik gewoon streng geworden, maar ook dat had niet veel effect.

zou het dan toch gewoon de winter zijn?

edit lees nu pas de reactie van twinducklin :
het probleem is onder andere dat ik dus bijna nooit over een bak beschik en dus meestal een buitenritje maak ( alleen ).
Als ik figuren maak dan komt hij terug, maar van zodra het weer rechtuit is vliegt hij ervandoor. Ik reageer dan direct door weer een volte ofzo te maken, en zo gaat het soms een tijdje door, maar het maakt voor hem niet veel uit zo lijkt het, alsof hij maar blijft energie hebben

nog eens hollybolly :
Terugkrijgen lukt steeds moeilijker, misschien ook omdat we de martingaal erafgehaalt hebben ( tip bij topic op HAW en het ringetje bleef ook steeds ergens achter steken aan de teugel waardoor hij dus onbestuurbaar werd )

uitrazen onder het zadel of aan de longe, zou dat dan zo een groot verschil zijn ? uitrazen onder het zadel = geen effect ( averechts )

strenger bit is wel heel erg hard tegen mijn principes

momenteel rijd ik met een dubbelgebroken bustrens in koperlegering

morgen nieuwe reacties nu ga ik slapen

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:13

Uitrazen aan de longe kan een heel groot verschil zijn.
Die van mij weet bijvoorbeeld dat ze met zadel niet mag bokken ( heel sporadisch wil ze dat nog weleens doen ) maar aan de longe mag ze dat wel en daar maakt ze dan ook gebruik van. Met longeren is het frisse bij haar er dan ook vanaf terwijl als ik haar onder het zadel eens even laat " uitrennen " er helemaal niks meer mee te beginnen is. Alles mag als ik erop zit, maar wel op Míjn tempo, aan de longe mag ze dat tempo zelf bepalen. Natuurlijk zeg ik wel wanneer ze in stap/draf/galop moet.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:33

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 18-03-22 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera

Re: vreselijk heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:52

Ja wat japke_z schrijft is een hele goede tip.Verder zou ik les gaan rijden met je paard.Het is niet de bedoeling zoals ik in andere tips lees dat je hem moet laten uitrazen en op zijn kop moet geven.Dravers zijn over het algemeen heel erg gevoelig en dan werke deze dingen echt niet bij.Ik merk dat meestal paarden gaan rennen als de ruiter het paard niet goed rijd.Onbewust kun je heel veel dingen fout doen.Goed recht op je paard zitten en meegaan met de beweging van je paard zijn al 2 heel belangrijke dingen.Hoe vaak zie je niet dat iemand kaars recht op zijn paard zit en zo stil mogelijk prebeert op zijn paard te zitten dat is fout volg de beweging van je paard.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:52

monsera : les rijden gaat momenteel echt niet, want daar hebben we geen bak voor...
Dat van dravers heb je helemaal gelijk in, maar hij is niet alleen bij mij zo...

Japke Z : lijkt mij echt een goed idee, maar ik rijd wel altijd buiten, dus is het daar niet wat gevaarlijk? In het bos kan ik dat nog wel doen als er niemand anders is... ik zal het morgen eens proberen

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:29

Hollybolly schreef:
ben je een ervaren ruiter of niet? anders iemand erop zetten die je paard even goed op zijn plek zet, of gewoon vreselijk lang longeren, zolang hij het één keer van je gewonnen hebt kun je er voorlopig niet mee fatsoenlijk op rijden denk ik.

Ik heb ook zoon paardje(ook een draver) MIjn instructrice zei me ook eens haar gewoon te laten gaan, totdat ze zelf stopte en "moe" was, maar die van mij is neit moe te krijgen, ze gaat gewoon door, Ze loopt zichzelf zo te pletter anders.

Ik rijd haar nu elke dag, maar Madame is op het moment ook niet te genieten, en zo is het rijden helemaal niet zo leuk meer.
Ze gedraagt zich ook erg naar het weer, als het bijv. Waait en koud is, is ze ontzetten hyper, en schrikt ze overal van, maar als het wat rustiger weer is, is ze weer wat rustiger.

Na het galloperen, of als ik een poging doe haar energie er uit te rijden oid, word ze alleen maar drukker en fokt ze zichzlef enorm op, en zit er geen rem meer op

Veel overgangen rijden is een optie, maar die energie meot er op een of andere manier uit, en dat verschilt epr paard

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:19

Bij mijn merrie doe ik der voor het rijden lekker even los laten.
Dat ze daar lekker der enegie kan uiten.
Ook als ze buiten heeft gestaan want daar is het modderig en ze is een mien meut om nat te worden dus daar zal ze der eigen niet echt moei maken eigenlijk.
Dus gewoon effe lekker los gooien of eerst longeren.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:43

Mijn paard kan iig ook het BESTE haar energie kwijt met losgooien ja

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:27

Ik denk dat je een goed advies hebt aan japke Z. zorg er wel voor dat je je benen er aan blijft houden ook tijdens het rijden en wanneer ze raar begint te doen. Het is niet de bedoeling dat ze daar voor gaat vluchten.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:42

Mijne is de laatste tijd ook heerlijk heet, vooral t eerste halfuur is hij af en toe zoo klierig, ik laat hem altijd lekker klieren en trek me er niet teveel van aan want dan loop ik heb alleen maar op te fokken, dus gewoon lekker rustig doorrijden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:48

Ik ga met Japke mee, heb zelf ook een draver en hoe langer ik reed des te heter hij werd.
Door zelf heel rustig te blijven werd hij dat ook.
Beginnen met veel stappen een klein drafje en dat langzaam opbouwen.
Begint ie weer meteen terug naar stap en weer rustig worden.
Bij mij hielp een vrij lange teugel, voelde meneer geen druk dan was hij ook rustig.
Tis moeilijk en kost vreselijk veel tijd, maar hang en aub geen strenger bit in dan worden ze alleen maar harder van en nog moeilijker.
Die van mij was met stang en trens gereden en had een ( bek al een beton molen) harde mond.
Nu tijd ik hem op een busje en doe zoals hierboven, hij is nu 22 maar heeft nog steeds zijn hele hete dagen.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:50

inderdaad wat Japke Z zegt. ontspannen proberen te blijven.

losgooien en longeren vind ik ook een goede, maar wat ik nergens zie staan is;

na het longeren of losgooien op adem stappen en dan je paard een half uur terug op stal zetten. als jij je paard losgooit en hij gaat helemaal uit zijn plaat, dan schiet bij zo'n beest ook de adrenaline omhoog. hij moet in zijn kop weer tot rust komen en dat doe je door hem ff terug te zetten. als je er gelijk opgaat, dan is die inderdaad nog helemaal opgefokt enz.

mijn paard heb ik een jaar lang voor het rijden moeten longeren, dat werkte in eerste instantie ook niet helemaal tot ik haar na het longeren nog even rustig in haar koppie liet worden. ik heb nu echt een super paard.

wat de meeste zeggen. hij moet zijn energie kwijt en dat kan die beter alleen doen, dan met jou erop.

zeker dit gedrag niet straffen. want het kan ook best zijn, dat je paard wat bangig is en daardoor wat vluchterig is. probeer wel consequent te zijn, dus terug is terug dmv een ophouding -> geen reactie dan eens goed doorsluiten op beide handen. komt je paard terug direct ontspannen en belonen.

succes

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:56

Ik heb met dravers gewerkt. Ze worden toch speciaal opgevoed zal ik maar zeggen. Het duurt lang voordat die heetheid eruit gaat. Als het er al uitgaat... Heel veel rijden. Heel veel met het paard bezig zijn d.m.v. grondwerk. Heropvoeding zal ik maar zeggen. Veel buiten laten lopen.
Tja. Een draver moet van jongs afaan erg hard draven. Die leren geen lagere versnelling. Als je hem voor de sulky zet, is ie dan ook zo druk? Ik heb ze gekend die onder zadel niet te houden waren, maar voor de sulky gewoon konden zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:43

is je tuig al helemaal nagekeken? past alles goed, is het niet kapot.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:24

(ex)dravertjes zijn vaak heethoofden. Het enige wat je zou kunnen doen is hem op je zit terugrijden... veel langzamer lichtrijden, je heel zwaarmaken tijdens de galop. En wanneer hij gaat dribbelen een kleine volte maken, zodat hij 'verplicht' is om te gaan stappen. Wanneer hij dat stapt op jouw tempo belonen..

Zo heb ik het bij mijn oude vzdraver gedaan, en zo is het een stuk beter gegaan.

Ook even (zoals KiWiKo al zei) je tuig laten nakijken.

Succes!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:28

Met een volbloed moet je soms toch anders omgaan dan met een 'gewoon' rijpaard. Ze zijn nou eenmaal snel nerveus en worden daar heet van. Dat is niet bedoeld om de ruiter te pesten.

De beste manier van omgaan vind ik nog altijd om het paard in zijn waarde te laten. Het heeft vooral geen enkel nut om erop te gaan zitten met een houding van: ik ben de baas en nu doe jij maar even wat ik wil!
Ga dus ook niet terugrijden als hij heet wordt en maak vooral geen harde ophoudingen. Hij wordt daar alleen maar nerveuzer van en nog heter. Hetzelfde resultaat krijg je als je hem ervan langs gaat geven.

Blijf de hele tijd rustig en maak je niet boos. Het beste kun je wat figuren gaan rijden en niet teveel overgangen. Zachtjes praten is ok. Geef hem het idee dat hij het goed doet.
Springen zou ik voorlopig laten. Hij zal dan eerst de rust moeten vinden in de dressuur. Denk ook niet dat je het probleem in een keer opgelost krijgt. Dit blijft altijd een probleem, maar het kan wel minder worden En als je zo'n paard voor je kunt winnen kun je echt heerlijk rijden.

We hebben bij ons op stal al diverse renpaarden omgeschoold naar rijpaarden. Mijn volbloedje was in het begin precies zoals jij beschrijft. En nu is het een heerlijk dressuur en SGW-paard. Alleen soms gebeurt er nog iets in de omgeving waar ze helemaal weer heet van wordt. Dat zal ook nooit weggaan en dat moet je gewoon accepteren.

Zoek een goede instructeur die weet hoe je met volbloedjes om moet gaan (die weet dat je het paard in zijn waarde moet laten), en blijf zelf heel geduldig en rustig.
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-03-06 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:31

Sisim schreef:
Ik heb met dravers gewerkt. Ze worden toch speciaal opgevoed zal ik maar zeggen. Het duurt lang voordat die heetheid eruit gaat. Als het er al uitgaat... Heel veel rijden. Heel veel met het paard bezig zijn d.m.v. grondwerk. Heropvoeding zal ik maar zeggen. Veel buiten laten lopen.
Tja. Een draver moet van jongs afaan erg hard draven. Die leren geen lagere versnelling. Als je hem voor de sulky zet, is ie dan ook zo druk? Ik heb ze gekend die onder zadel niet te houden waren, maar voor de sulky gewoon konden zijn.

Hier kan ik me wel bij aansluiten (hoewel ik geen ervaring heb met dravers, maar ik denk dat ze wat dat betreft ook gewoon net als Engelse volbloeden zijn). En die heetheid kun je ook gebruiken om je paard heel fijn aan het werk te krijgen.
Veel naar buiten is natuurlijk voor elk paard goed