2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:44

dit is een 2.5 jarige Friese merrie genaamd Laura
ik heb geen foto's van het los rijden, alleen van het "echte werk" haha
ze staan niet op volgorde kom ik net achter

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. hier loopt ze fijn
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Galopje
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. STREKKEEEEENNN!!!
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16. Dat Beentje
Afbeelding

17.
Afbeelding

18. Tuigpaard
Afbeelding

19.
Afbeelding

ze vind het allemaal nog best moeilijk om mooi naar beneden te lopen, maar ik ben allang blij dat ik haar normaal op een volte om me heen kan zetten.. aan de teugel lopen komt vanzelf; ze is nog jong

wat vinden jullie van mn Friesje??

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:50

leuke fries!
Alleen zie ik dat de bijzets iets te strak zijn (1 a 2 gaatjes), Op de foto waar ze haar hoofd goed naar beneden heeft kan ze dr neusje niet uit de loodlijk "steken".
Jonge paarden moeten wel de teugel opzoeken (daarom is het ook goed om wel met bijzets te longeren ) maar nog niet op de loodlijn lopen, gewoon neusje er een handbreedte ongeveer voor.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:23

De bijzet zit zeker te strak, van mij magtie wel 3tot 4 gaatjes losser, zeker bij een paard van 2,5 jaar

Verder een heel leuk beessie

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:27

Veels te strak ja !

Leuke fries!

magicmist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:28

mooi paard.
ziet er best goed uit!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:57

Leuk paardje, maar ik vind eigenlijk dat ze al veel te veel moet werken voor een 2 en half jarige.
Daarbij, als je dan perse moet longeren doe het dan zonder bijzet.
Je ziet op de meeste foto's dat het paard in verzet komt, de verkeerde halsspier gebruikt en de rug weg drukt (je hebt zo een onderhals gekweekt, en maar niet te spreken van de rugpijn die je paard uiteindelijk zal krijgen).
Ik snap uberhaupt niet dat je een opmerking plaatst als naar beneden lopen vind ze moeilijk, ik bedoel, ze is 2.5, je moet nog helemaal niet bezig zijn met naar benenden lopen.
Nou ja, niet vervelend bedoelt allemaal, maar hier verpest je dus een paard mee. Haar bottengestel is nog lang niet uitgegroeid, dat moet je nog niet een bepaalde houding dwingen. Het is echt een kind waar je mee aan het werk bent.
Nou kon ik nergens uit opmaken of het je eigen paard is of niet, dus vat dat niet persoonlijk op.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:43

mooi paard!!!

ik zou zeggen: doe die bijzet af, dan zal ze een stuk ontspanner lopen. op bijna geen een fto loopt ze ontspannen, en dat is wat je wilt bereiken toch? vooral met een jong paard zou ik hier mee oppassen.

succes!

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:07

Wat heeft je fries een mooie naam.
Leuk, knap paardje!

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:12

mariellexxx schreef:
De bijzet zit zeker te strak, van mij magtie wel 3tot 4 gaatjes losser, zeker bij een paard van 2,5 jaar

Verder een heel leuk beessie

Als ik ook nog een tip mag geven, kan je voor een voorbeeld van hoe je een paard WEL met bijzet goed kan longeren, even in mijn profiel bij paardeninfo kijken, daar staat een zooi longeerfoto's met bijzet elastiek.
Verder ben ik het helemaal eens met Allegra, zo'n jong paard hoeft nog niet naar beneden te lopen. Als de ontspanning er is, en het paard eenmaal goed gereden wordt gaan ze zelf zoeken.
Succes !

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:16

inderdaad die bijzet af!! en zet even een longeercirkeltje uit, zeker bij zo'n jong paard, zo heeft ze steun en weet ze waar ze moet lopen...

Pellie

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:19

leuke friesje, wel erg chique.
ik meende ook dat het voor de pezen/gewrichten niet zo wijs is om zo jong al te longeren, omdat ze op die leeftijd nog niet volgroeid zijn?
groeischema
lange rechte stukken lopen is beter, ook om de balans te vinden.

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:36

Allegra schreef:
Leuk paardje, maar ik vind eigenlijk dat ze al veel te veel moet werken voor een 2 en half jarige.
Daarbij, als je dan perse moet longeren doe het dan zonder bijzet.
Je ziet op de meeste foto's dat het paard in verzet komt, de verkeerde halsspier gebruikt en de rug weg drukt (je hebt zo een onderhals gekweekt, en maar niet te spreken van de rugpijn die je paard uiteindelijk zal krijgen).
Ik snap uberhaupt niet dat je een opmerking plaatst als naar beneden lopen vind ze moeilijk, ik bedoel, ze is 2.5, je moet nog helemaal niet bezig zijn met naar benenden lopen.
Nou ja, niet vervelend bedoelt allemaal, maar hier verpest je dus een paard mee. Haar bottengestel is nog lang niet uitgegroeid, dat moet je nog niet een bepaalde houding dwingen. Het is echt een kind waar je mee aan het werk bent.
Nou kon ik nergens uit opmaken of het je eigen paard is of niet, dus vat dat niet persoonlijk op.

mee eens
waarom op 2,5 jarige al bijzets?
verder leuke fries

qwinty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:46

Weg met al die poespas.. lekker zo zonder wat longeren als je dat zo graag wil.
Ze is nog jong zo als al vaker is genoemd , ze hoeft nog niet aan de "teugel" te lopen zo als jij dat dan noemt dat komt allemaal van zelf ..
Zorg dat je een band opbouwtr met je paard en laat haar lekker lopen hoe zij dat wil en niet gaan trekken aan der..
Hoop dat je veel plezier met der zal hebben.

en we bedoelen het allemaal goed voor je

Ocorde

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:58

heyhey,

Wat leuk, nog een friesje. Zit je ook op het forum voor friese paarden? Zelf hebben wij ook een aantal friezen en ben op het moment ook bezig met onze 2 1/2 jarige Nanning, zij wordt in juli officieel 3 en meet al 1.65 m., vrij groot voor een fries. Wat is de afstamming van jouw fries? Ben ik erg benieuwd naar en jouw paardje is ook al aardig aan de maat voor haar leeftijd of zie ik dat verkeerd? En hoe vordert het verder met het beleren van Laura. Stel wel erg veel vragen he, maar vind het leuk om nog iemand tegen te komen die ook bezig is met een jonge fries Van mij in ieder geval heel veel succes met je paardje hoor.

Groetjes Jinke

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:46

Hoi allemaal..
nee dit is niet mn eigen Fries.. ik train hem voor mn baas.
ik longeer haar 1 x in de week met het ELASTIEK, geen bijzet dus.. ze heeft ook alle ruimte om haar hoord omhoog/naar beneden en opzij enzo te brengen.. ze loppt van zichzelf zo opgekropt.. met het elastiek proberen we haar juist wat meer naar de aanleuning te laten lopen.
we trainen haar nu aan de longe omdat ze van't zomer voor de keuring gaat.. en we zitten er ook 2 x in de week 20 minuutjes op.
vandaar dat we haar ook zo longeren, zodat ze het niet aan leert om op "zn fries" te gaan lopen, maar mooi rond in de hals word.
ik hoop dat jullie mij begrijpen hiermee.
het is niet mn eigen paard ik doe alleen maar wat me gevraagd word!

o ja.. ze liep trouwens zo met haar hoofd ("gespannen" zoals jullie zeggen).. omdat er op een anders stukje van het veld meerdere mensen aan het rijden/longeren waren. en dat vond ze behoorlijk interresant om te zien.
als er verder niemand op het veld is loopt ze veel beter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:57

ik vind het een mooi paard, maar te jong om er bijzets aan te hangen

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:01

Cinnepin schreef:

eeuhm zoals hierboven staat.. het is geen bijzet.

ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word..kijk naar de hengstenkeuringen.. die zijn ook 2.5 en die worden elkde dag getraind aan de "bijzet" en dan niet alleen rijpaarden, maar ook tuigpaarden en FRIEZEN.. en de merrie keuringen die er zomers zijn.. die beesten zijn ook allemaal 2.5 en die worden ook elke dag getraind aan de bijzet >;)

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:06

whatever01 schreef:
Cinnepin schreef:

eeuhm zoals hierboven staat.. het is geen bijzet.

ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word..kijk naar de hengstenkeuringen.. die zijn ook 2.5 en die worden elkde dag getraind aan de "bijzet" en dan niet alleen rijpaarden, maar ook tuigpaarden en FRIEZEN.. en de merrie keuringen die er zomers zijn.. die beesten zijn ook allemaal 2.5 en die worden ook elke dag getraind aan de bijzet >;)

dat is toch geen reden voor jou om dat ook te gaan doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:12

@ ijslanderfan

geen bijzet dan maar wel een hupl waardoor ze in een houding moet lopen, en dat is gewoon niet goed, en al helemaal niet op die leeftijd.
En dat anderen dat wel doen nouja hun keus ga ik me niet mee bemoeien maar ik gaf het alleen aan als reactie op deze foto

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:27

Citaat:

dat is toch geen reden voor jou om dat ook te gaan doen?
[/quote]

zoals ik ook al heb gezegd.. het is mijn paard niet! ik train hem voor iemand anders.. en die wil hem keuringsklaar hebben.. we longeren maar 20 minute.. en dat 1 x per week.
we zitten er 2x per week 20 minuten op.. de rest loopt ze los in de bak of het land.. ze heeft het niet zwaar..
ze word volgende maand 3. dan is dit geen zware training!
[/quote]

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:29

twee en een half jaar en er wordt al op gereden?? het elastiek daar kon ik nog wel mee leven, alhoewel het niet mijn manier zou zijn, maar nu al erop rijden vind ik echt TE vroeg!! dit is naar mijn mening geen goede start voor zo'n jong ding.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:30

klomp schreef:
twee en een half jaar en er wordt al op gereden?? het elastiek daar kon ik nog wel mee leven, alhoewel het niet mijn manier zou zijn, maar nu al erop rijden vind ik echt TE vroeg!! dit is naar mijn mening geen goede start voor zo'n jong ding.

het is 2x per week 20 minuutjes.. een beetje stappen en een klein stukje draf.. dat is meer rondjes hobbelen als rijden..
en ze word volgende maad 3

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:34

whatever01 schreef:

het is 2x per week 20 minuutjes.. een beetje stappen en een klein stukje draf.. dat is meer rondjes hobbelen als rijden..
en ze word volgende maad 3

dan nog! het is ten nadele van de rug, pezen, banden en gewrichten.
maar goed je zei al dat dit niet je eigen paard was en het voor iemand doet....al had ik persoonlijk zijn vraag met nee beantwoord en hem uitgelegd dat ik er niet wil opstappen omdat dit niet goed is voor een jong paard, ongeacht ras. maar goed mijn mening.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:50

Maar het toch nog rijden wat je doet!
Ik vind dus eigenlijk helemaal niet kunnen.
2, bijna 3 jaar, dat zou bij mij gewoon lekker met hoogstens een hoofdstelletje rond lopen.
Nog geeneens een dekje, laat staan een elastiek!

Ik vind het eigenlijk onverantwoord wat je nu doet, je denkt wel vooruit, maar denk je verder als de zomer?
Dit paardje heeft geen toekomst meer.

En ookal doen de andere mensen dat, waarom zou jij dat dan ook doen? Misschien moet je het daarom juist NIET doen...

Wij willen allemaal heel graag voor je dat je hoog scoort op de keuring maar we willen ook allemaal heel graag dat dit paardje een toekomst heeft.
Daarom reageren we zo!

imposantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:53

ik vind ook dat je zeker niet met bijzetteugels moet longeren.
je paard is nog heel jong.
laat hem nog ff lekker zijn rug ontwikkelen en in de ronde kijken voordat hij meteen naar beneden moet.
verder wel een leuk paard.
ik ben het zeker eens met LauEef