3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xsharon

3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:42

heej allemaal!

Ik en een vriendin verzorgen samen een bijna 3 jaarige pony suprise.
toen ze 2 jaar was werdt er al op der gehangen enzo en nu zijn we al 3/4 keer per week op der aan het rijden. we galoperen ook al, we rijden dan ong. 30, 40 min. en 1 keer per week gaan we op haar een vol uur in de les.... (dat moet ook van onze instructriese)
wat vinden jullie er van ik hoop niet dat het al te supper slegt is...
we longeren hoor ook wel zo wie zo 1 keer in de week!!
reacties zijn welkom!!!
gr. sharon

Spoec

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:26

Ik zal je maar gaan bergen, want hierover zijn de meesten op bokt het wel eens ..

Ja dit is te jong ..
En ja hier kun je problemen mee krijgen ..
Ik sta zelf achter het feit dat je pas moet beginnen met een paard in te rijden als hij minimaal drie jaar oud is ..
Dit dan rustig opbouwen en pas vanaf dat hij vier is een uur per keer rijden ..
En dit dan idd ongeveer 3/4 dagen per week ..

Snap trouwens ook niet dat die instructrice zegt dat jullie zoveel meoten rijden ..

[edit] Doe je dat longeren nog naast die 4 dagen rijden? Of zit dat bij de 4 dagen in? Anders vind ik het helemaal veel voor zon jong beestje ..
Heb ik in elk geval neit gedaan bij mijn jonge paardje
Laatst bijgewerkt door Spoec op 01-03-06 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:30

Hij ís nog niet eens 3?
dan vind ik het echt balachelijk veel&vroeg.
laat dat beestje nog lekker staan.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:30

Dit klinkt als een topic voor de (opgeheven) Penny Patrouille...

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:33

jeetje, wel vroeg hoor, Black was ruim drie, toen we begonnen en dan elke week maar een half uurtje, steeds hangen en rustig stappen, veel later zijn we pas begonnen met galopperen. We hebben wel veel gelongeerd!

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:34

Dat is echt te vroeg! Misschien hij later wel eerder versleten. En ik vind het zowiezo wel érg veel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:35

Spoec schreef:
Ik zal je maar gaan bergen, want hierover zijn de meesten op bokt het wel eens ..

Ja dit is te jong ..
En ja hier kun je problemen mee krijgen ..
Ik sta zelf achter het feit dat je pas moet beginnen met een paard in te rijden als hij minimaal drie jaar oud is ..
Dit dan rustig opbouwen en pas vanaf dat hij vier is een uur per keer rijden ..
En dit dan idd ongeveer 3/4 dagen per week ..

Snap trouwens ook niet dat die instructrice zegt dat jullie zoveel meoten rijden ..

[edit] Doe je dat longeren nog naast die 4 dagen rijden? Of zit dat bij de 4 dagen in? Anders vind ik het helemaal veel voor zon jong beestje ..
Heb ik in elk geval neit gedaan bij mijn jonge paardje

mee eens!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:03

ik ook met boven staant antwoord!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:46

Laten we het nog niet eens over de geestelijke belasting van zoiets hebben, alleen nog even over lichamelijk. Een paard is op zijn tweede dus nog ECHT NIET volgroeid, echt niet. Erop zitten en zo lang als jullie doen, zoveel ermee werken, is één van de meest onverstandige dingen die je kan doen met een jong paard.

De rug van een paard is meestal pas met een jaar of 6 echt volgroeid, de benen rond de 4,5 jaar. Het zou dus eigenlijk pas verstandig zijn een paard echt rond zijn 6de levensjaar in te rijden.. maar hee.. wie wacht er nou zo lang?
De leeftijd waarop jullie begonnen zijn is wel heel erg jong nog. Op z'n derde beginnen de meeste mensen pas met een zadeltje -zonder gewicht nog-.

Zet dit paard ajb een tijdje in de wei of doe er gewoon leuke dingetjes mee zonder iemand erop en niet teveel longeren (dat is ook erg belastend). Als jullie zo door blijven gaan is de kans veel groter dat je minder plezier van je paardje krijgt omdat ze eerder 'op' is!

chantalvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:28

Het lijkt me wel vroeg om op te rijdenmaar mijn vriendin gaat haar nieuwe pony(vriendje voor het veulen) al wel longeren als hij 2 jaar is. Dus ik denk dat je wlel al kan longeren

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:36

Met 2 jaar al hangen? Ik vind dit echt te jong. Wat al eerder gezegt is is een paard op zijn 6 de pas echt uitgegroeid. Ik begin zelf nu pas met die van mij en die wordt in mei 4. Ook longeren is erg belastend voor de pezen en gewrichten omdat ze erg eenzijdig belast worden (hele tijd op een cirkel). Pak alles rustig op met de pony en gun het dier de tijd om alles rustig op zijn tempo te verwerken.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:41

MMM, ik wil zelf met 2,5 jaar beginnen met longeren (3 rondjes rechtsom, 3 rondjes linksom) heel rustig beginnen 1x per week 2 weken. En dit volhouden en steeds opbouwen. pas met een jaar of 3 gaan hangen. En met 3,5 jaar laten inrijden (ja ik laat dat doen, heb het nog nooit gedaan en wil dat het goed gebeurd!) Als ik jouwas zal ik het paard toch nog ff lekker het land opgooien!

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:21

Ik zelf ga altijd met jonge paarden van 2,5 gwoon om..meestal dagelijks..!! stukje aan de hand lopen, klein rondje door het bos *(aan de hand) die dingen! dan heb je ze voordat je gaat beginnen met beleren, niet helemaal groen! En zijn ze aan de mens gewend, en aan jou!! Dit vind ik zelf altijd een groot voordeel..maar ik doe echt helemaal niks aan de rug of wat dan ook! die rug moet nog helemaal volgroeien, en zich nog helemaal gaan zetten! echt super slecht om dr dan op te gaan rijden..of hangen 3/3,5 jr begin ik meestal..eigenlijk 3,5..dan groeien ze ook nog maar heel weinig..dus ik zou dr niet meer aan gaan zitten..veel te veel voor zo'n jong beestje!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:48

Als ik jouw was, zou ik het paard een jaar op de wei gooien en hopen dat de opgelopen schade en slijtage aan de benen meevalt.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:51

Ga maar snel weg bij die instructrice.. Heeft ze diploma's.. Pff, dat er zulke mensen zijn. Bijnáá! drie is veels te jong voor het werk dat jullie ermee doen. Zet hem lekker in de wei en begin als hij 3 jaar en 2 maand is weer met rustig opbouwen. Eerst hangen dan lekker 2x per week rustig aan een ritje of even in de bak rijden. Verder nog 1x per week daarbij aan de longe laten lopen. Maar het eerste wat je maar is moet doen is bij je instructrice weggaan! En inderdaad hopen dat de slijtage nog niet zo erg is!

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:55

Ik zal hier niet veel commentaar opgeven, omdat ik meerdere paarden ken waarbij ze vroeg zijn beginnen met inrijden, met deze paarden is nix aan de hand en ze doen het allemaal erg goed!

Ik denk echter wel dat je hierop veel commentaar zal krijgen, omdat de manier waarop je het verteld, kom je een tikkie pennie over.

veel succes

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:00

ik vind het persoonlijk niet te vroeg maar wel veels te veel en met 2 jaar hangen is ook te vroeg.
hou het bij bv 2 keer in de week ff kort rijden +/- 20/30 min en wissel het af met longeren.
belangerijk laat het diertje al helemaal niet al aan de teugel lopen en moeilijke kleine voltes enzo (laat hem eerst zijn even wicht maar vinden)
eerst zal het vroege inrijden niet veel problemen geven maar na 3 jaar of meer zakken ze in of slijten gewrichten te veel enz enz hou het rustig
ik zal het kort houden

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:12

Ik vind wel dat hij erg hard aan het werk wordt gezet voor een jong paard. Maar het paardje waar ik nu mee bezig ben wordt in mei drie en daar heb ik een paar keer overheen gehangen. Op zich vind ik op die leeftijd niet erg om er al een beetje mee bezig te zijn maar houd het met mate.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:26

niet te vroeg, maar wel te veel!
je moet oppassen dat je pony het zo niet zat wordt, maar nog erger, dat er geen blijvende schade is!
twee/drie keer in de week een half uur is meer dan genoeg. en dan ga ik ervan uit dat julliue niet te zwaar zijn, en de helft van de tijd toch wel stappen.
de les, daar zou ik sowieso mee stoppen. dat ik echt nog te zwaar. ik neem aan dat jullie het beste met je pony voor hebben, ik zou er nog een half jaartje rustig aan mee doen.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:29

Wij hebben ook een driejarige-vierjarige die wordt nu 2 á 3 keer in de week gereden en soms een keer les. Les is bij ons altijd wel een uur maar ze wordt niet overdreven hard aan het werk gezet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:40

WAT???? Nog geen drie en dan al 4 keer in de week rijden en ook nog longeren en een uur les? Moet ie als hij 7 is niet meer kunnen lopen, want als dat de bedoeling is, dan moet je vooral zo doorgaan. Ga weg bij die instructrice en geef het beestje nu minsten een half jaar rust en veel weidegang!

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:01

3 jaar, dat is te jong hoor. Je kan hem het beste idd een half jaar rust geven, misschien langer dit is slecht voor hem.
En al zou je toch door gaan rijden zou je iig heelwat kunnen minderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:11

Het lijkt mij idd ook erg veel voor zo'n jonge pony. Vanaf dat hij 2,5 jaar is kun je al wel longeren en af en toe erop hangen maar ik zou dan niet vaker dan 2x per week 15 min. bezig gaan. Als hij dan 3 is kun je 3 x per week een half uurtje rijden, zelf zou ik niet meer gaan doen met zo'n jonge pony.

Wat voor ras is je pony? Pony's van een zwaarder ras (haflingers, fjorden) zijn eerder volgroeid en kunnen het rijden dus ook eerder (lichamelijk) aan, maar een jonge pony moet ook de tijd krijgen om het geestelijk te verwerken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:26

anneliesdj schreef:

Wat voor ras is je pony? Pony's van een zwaarder ras (haflingers, fjorden) zijn eerder volgroeid en kunnen het rijden dus ook eerder (lichamelijk) aan, maar een jonge pony moet ook de tijd krijgen om het geestelijk te verwerken.

Mij hebben ze juist het omgekeerde geleerd. Hoe zwaarder het paard, hoe langer ze nodig zullen hebben om alles te laten volgroeien.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:03

Lijkt mij ook erg veel..

4 keer per week rijden is niets mis mee, herhaling en regelmaat is goed voor zo´n beestje. Maar let er wel op dat je dan niet teveel in een keer vraagt. Liever wat meer herhalen, dan af en toe veel vragen..

Dus toch echt even minderen en vraag eens aan je instructrice waarom zij er zo over denkt. (ik hoop niet dat jij en die vriendin wekelijks les rijden, want dan loopt dit paardje alleen met twee volle lesuren al veels te veel dan dat goed is voor hem en zijn spieren..