Paard bokt in galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Paard bokt in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 18:49

Hey
Gisteren heeft m'n paard ong. 4 keer gebokt in galop.
Ik weet niet echt de reden.
Ik vermoed dat het is omdat hij wou crossen , en ik hem inhield.
Het kan ook van blijdschap zijn.Maar ook misschien het zadel , dat betwijfel ik eerlijk gezegt want het is gloednieuw en perfect gepast.
Ik ga me er zeker niet druk in maken want elk paard bokt wel eens.
xXx

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:32

vanwaar dit topic dan.... ?

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:33

ja dat vraag ik me ook af

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:34

uhm, ja.. dat vraag ik me ook af..

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:35

vraag ik me ook af, of vind je het zo intresant dat jou paard bokt in de galop wel 4 keer, at je het graag met de hele wereld wilt delen?
in dat geval, gefeliciteert!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:36

misschien weet ze de bedoeling niet, het is in dit forum de bedoeling dat wanneer je een probleem hebt met het rijden, je hier om raad vragen. verder geen reacties meer op dit topic, dan zakt het vanzelf naar onderen.

Saltoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 19:57

meisjj schreef:
vraag ik me ook af, of vind je het zo intresant dat jou paard bokt in de galop wel 4 keer, at je het graag met de hele wereld wilt delen?
in dat geval, gefeliciteert!

Oooh jaah , excuseer hoor mevrouw.
Het is misschien de bedoeling om raad te vragen , en om de oorzaak te helpen zoeken

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:23

Dat kwam dan niet echt zo over, gezien je laatste zin.
Maar wanneer hij bokt zou ik hem een tik geven, als hij het dan nog een keer doet, weer een tik, dan stopt het waarschijnlijk vanzelf. Je kunt het natuurlijk ook met je stem oplossen, maar je weet waarschijnlijk zelf het beste wat voor jou paardje voldoende is.

Ravenna

Re: Paard bokt in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:53

Dat vind ik dus niet!
Iedereen denkt meteen met tikken met de zweep iets af te leren maar de zweep heb je juist nodig om iets aan te leren (ter ondersteuning van...)
Ik vind dat als die bokt om goed achter in het zadel (op je kont) te blijven zitten!
Mijn paard deed/doet het ook (als ik ga tikken met de zweep lanceerd ze je "en terecht")ik heb geleerd goed te blijven zitten een paard doet het omdat hij je uit balans wil krijgen om zo onder het werk uit te komen (in het geval wat jij zegt dat hij dus wil gaan rennen).
Jha een paard gaat rennen (omdat hij het moeilijk krijgt is het eerste idee rennen "een paard is niet voor niets een vluchtdier").
Probeer het door: aan te laten springen en als die begint te bokken op je kont zitten en dan ook opletten dat die niet harder gaat.
Elke keer als die dus harder gaat weer terug nemen in draf en dan rustig laten draven (verzamelen) en dan weer aanspringen gaat die weer te hard weer terugnemen.
(dit kan heel lang duren voordat het eruit is)

Groetjes Ravenna
ps: Mijn paard is een renpaard geweest en die doet het ook!!

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:55

Ravenna schreef:
Dat vind ik dus niet!
Iedereen denkt meteen met tikken met de zweep iets af te leren maar de zweep heb je juist nodig om iets aan te leren (ter ondersteuning van...)
Ik vind dat als die bokt om goed achter in het zadel (op je kont) te blijven zitten!
Mijn paard deed/doet het ook (als ik ga tikken met de zweep lanceerd ze je "en terecht")ik heb geleerd goed te blijven zitten een paard doet het omdat hij je uit balans wil krijgen om zo onder het werk uit te komen (in het geval wat jij zegt dat hij dus wil gaan rennen).
Jha een paard gaat rennen (omdat hij het moeilijk krijgt is het eerste idee rennen "een paard is niet voor niets een vluchtdier").
Probeer het door: aan te laten springen en als die begint te bokken op je kont zitten en dan ook opletten dat die niet harder gaat.
Elke keer als die dus harder gaat weer terug nemen in draf en dan rustig laten draven (verzamelen) en dan weer aanspringen gaat die weer te hard weer terugnemen.

Groetjes Ravenna

Ik ben het inderdaad ook eerder eens met jouw mening , want als ik hem strafte wipte hij nog een keer
Maar stopt ie dan wel als je helemaal niets doet ?
Je moet hem toch op een manier duidelijk maken dat je zijn gedrag niet accepteerd...

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:14

Ravenna schreef:
Dat vind ik dus niet!

Groetjes Ravenna

Hier was ik al op voorbereid dus vandaar dat ik erbij zei 'je kunt het ook met je stem oplossen.'

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:54

Als het vrolijkheid is dan vooral lekker vrolijk laten! En als het is om je eraf te gooien of om niet meer te hoeven werken dan zul je hem toch duidelijk moeten maken dat het zo niet werkt. Zorg wel als je bedenkt hem te straffen dat je zeker blijft zitten!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:00

Het kan zoveel redenen hebben , ik ken een paard die begint te bokken als ik wat te diep in het zadel zit , dan kan het helpen om verlicht te zitten .
Het kan uit vrolijkheid ;laat ze dan maar lekker bokken
Om je eraf te bokken ; goeie klets op zen poep geve Nee lol ,het kan echt zoveel zijn , maar als het maar 1malig is zou ik me nog niet veel zorgen maken (en dat doe je precies ook niet)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:16

wanneer je zeker weet dat je paard dit doet om onder het werk uit te komen of om te klieren, krijgt het van mij een harde tik. ik laat niet met me sollen hoor mijn paard is nogal een baserig typje die nogal graag de leiding wil, dus zodra we het uitgevochten hebben (na 3 uur) is het ook gelijk over... maar eerst de oorzaak zoeken is beter

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:28

o.k, een paard loopt ten eerste niet met je te sollen (hij weet niet eens wat dat is) een mens wel dus die denkt dat een paard dat wil doen!
Ten tweede je gaat toch niet (3 uur) met een paard in gevecht dat heeft toch helemaal geen nut dat dier is toch sterker
maarja ieder zo zijn eigen manier van rijden!
je moet er gewoon goed opletten wanneer je paard bokt, doet die het als je hem aan het werk wilt zetten (dan gaat ie dus in protest omdat hij/zij het moeilijk krijgt) maar doet die het omdat die fris is (niet uit laten bokken zoals een ander iemand hier zei (als je dat namelijk doet dan denkt je paard de volgende keer dat die het weer mag doen omdat die het de vorige keer ook micht).
Als jij rijd moet die gewoon gehoorzamen nooit een paard gaan slaan als die bokt (bij de meeste paarden maak je het alleen maar erger in plaats van dat je het probleem helpt te voorkomen).
Ik hoop dat ie het nu niet meer doet (ookal heb je trouwens een goed zadel die gaan ook inzakken en als jij iets schreef zit gaan ze dus ook schreef liggen altijd 1/2 jaar nadat je hem hebt gekocht na laten kijken)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:29

ook mijn paard bokt in galop
Het is begonnen met 1 bokje 2 bokjes maar 2 weken geleden ging hij er dus op als een rodeo stier toen ik aan wou galoperen
Vermoeden pijn in de rug kraker laten komen maar hielp niets zelfs aan de longe bleef hij in galop bokken
Nu ben ik naar de kliniek geweest om te kijken wat er verkeerd zat in zijn rug, wat bleek paard heeft een onsteking overbelasting in alle twee de voorbenen en dat heeft hij met zijn rug opgevangen waardoor hij nooit kreupel heeft gelopen, maar dus wel pijn in de rug kreeg van de pijn in zijn benen
Ik mag er nu nog niet op ( ja vandaag voor het eerst) maar aan de longe bokt ze al niet meer ( staat op dit moment op pijn bestrijding en onsteking remmers ) en over 2 weken moet ik terug komen in de kliniek
Daar werd me verteld dat 80 % van de bokkende paarden voort kwam uit pijn ergens in het lichaam.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:32

Off topic: vraag eerst een aan de TS wat ze precies bedoeld, voordat iedereen hier gaat lopen katten... daar hebben ze bokt immers niet voor ontworpen.

On topic: Kijk eerst of er misschien iets medisch is.. en anders..

Probeer het te negeren, diep in het zadel gaan zitten, been eraan en gaan met die banaan. Hou hem goed voorwaarts, en als hij wil gaan bokken... even goed je kuiten eraan... hoe dan ook... succes..

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:36

Bokt hij vaker???
Anders gewoon keihard lachen als ie begint te bokken, en erop blijven zitten! Gewoon been eraan houden en laat je paard lekker vrolijk zijn!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:55

Ravenna schreef:
o.k, een paard loopt ten eerste niet met je te sollen (hij weet niet eens wat dat is) een mens wel dus die denkt dat een paard dat wil doen!
Ten tweede je gaat toch niet (3 uur) met een paard in gevecht dat heeft toch helemaal geen nut dat dier is toch sterker
maarja ieder zo zijn eigen manier van rijden!

Dit is ook echt niet mijn manier van rijden.Ik snap ook nog steeds niet dat mensen denken dat een paard iets doet om jou als ruiter te pesten of in dit geval met je te sollen.Misschien moeten die mensen zich iets meer verdiepen in het paard zelf.

@topic starter.Een paard bokt niet zomaar probeer uit te vinden waar het weg komt.Het zadel kan wel een probleem zijn.Het is een tijd geleden gloednieuw gekocht maar als je je paard traind gaan de spieren sterker worden en kunnnen groeien en zal je zadel niet meer zo goed liggen als toen je hem kocht.Als je paard wat scheef is {en alle paarden zijn van nature scheef} kan het zadel scheef gaan liggen.Als je zelf wat scheef zit kan je zadel scheef gaan zitten.Het kan natuurlijk zijn dat hij wat fris is maar laat het dan niet weer toe voor je het weet word het een gewoonte voor het paard.Je zegt dat hij wilde crossen maar je hield hem tegen mss gaf je een veel te sterke hulp hiervoor en deed dat een beetje pijn en wilde hij zo laten weten dat je op moest houden.Mss vraag je nu net iets te veel aan je paard en kan hij het nog niet verwerken.Het kan aan zoveel dingen liggen.Let er eens op.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:27

een paard is gewoon een dier met gevoel.. waarom zou een paard niet proberen onder het werk uit te komen. tis geen boom die niet denkt ofzo. Hij kan je gewoon uit proberen omdat hij wil wete wie hij op zn rug heeft.. of even de veerarts laten kijken naar zn rug.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:37

hmmz ik weet het ook niet.. Ik heb ook zo'n probleem
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-03-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:39

Ik heb tik met zweep gedaan. Binnen 1 a 2 weken, bokte ze niet meer

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:22

kattie schreef:
een paard is gewoon een dier met gevoel.. waarom zou een paard niet proberen onder het werk uit te komen.

Dit is heel wat anders dan de ruiter pesten.Mijn pony probeert ook wel onder het werk uit te komen maar dat doet hij omdat hij het moeilijk vind ik zit dan aan spieren en dat voelt eerst niet prettig.Dat is ook nog wel te begrijpen ga zelf maaar eens voor over buigen en raak met je handen de vloer aan de meeste van ons moeten dan wel even piepen.En dan ga je ook weer terug en probeer je het nog een keer je houd dit niet 5 minuten vol.Je moet dit trainen net als je paard.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:39

Ik ben echt niet tegen een tik op z'n tijd, mits het eerlijk is tegenover een paard en hij het 'verdient' heeft. Ik kan me ook best verplaatsen in de mensen die hier tegen zijn, maar in sommige gevallen is het gewoon nodig.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:34

Voordat men het paard wel even een lesje leert, is het misschien verstandiger om te kijken of het dier je niet iets duidelijk wil maken.

Misschien heeft hij last van zijn rug, zadel of zelfs van de ruiter.