Mijn paard liep van de zomer echt werkelijkwaar heerlijk. Het ging super. Hij kwam netjes terug op mijn zit, netjes aan de teugel, ontspannen, de hele meuk.
Ik helemaal trots natuurlijk.
En nu. Ik kan er geen land meer mee bezeilen. Duncan doet werkelijk waar alles wat niet de bedoeling is.
Oke, ik overdrijf een beetje. Maar soms wordt ik er echt moe van.
Wat hij dus doet:
Ten eerste. Met opstappen snapt hij niet dat hij stil moet staan, totdat ik druk ik de beugel zet, dan staat hij in ene wel stil. Maar daarvoor staat hij te dreigen om te steigeren en te bijten. Niet normaal.
Goed, dat gaat wel steeds beter. Als hij braaf stilstaat, beloon ik hem en stap ik rustig op.
En dan, ff lekker stappen. Zou je denken. Nou mooi niet dus. Ik geef hem gewoon lekker lange teugel, maar hij gaat dus gewoon als een idioot lopen draven. Dus dan maak ik me zwaar, ga diep zitten. Loopt hij vierkant door me heen en gaat dus versnellen. Dan pak ik mn teugels op en maak ophoudingen, blijf zwaar zitten. Netzolang totdat hij stapt.
Na 30 seconden stappen, begint hij weer te dribbelen. En als ik niet optijd reageer dan begint het hele gedonder van voren af aan.
Goed, lekker warm gestapt. Nog even aansingelen. Hij heeft in principe totaal geen moeite met aansingelen. Als je het doet als je ernaast staat, dan staat hij als meneer de goedzak lui te zijn. Maar als ik het doe als ik erop zit. Dan denkt hij te moeten draven. Ook al maak ik me zwaar en maak ik ophoudingen. Verschrikkelijk frustrerend. En ik weet ook gewoon niet wat ik er tegen moet doen.
Dan oppakken. Dat gaat meestal prima. Dan blijft hij vaak braaf stappen en gaat het ook wel goed. Ik moet hem dat wel bezig houden, figuren rijden ed. Zodra ik hem de kans geef, dan begint hij te kloten.
Aandraven. Meneer door het dolle heen. Loopt dan nog wel netjes ontspannen, ik stel hem dan vrij laag in zodat hij nog los kan komen. Dat gaat ook goed. Oké hij loopt in de 10de versnelling, maar hij doet wat je zegt.
Dan iets oppakken, en aan het werk. Dan begint het gedonder. Ik rij in principe altijd zonder zweep, maar heb in de hoek van de bak wel een zweep liggen, voor het geval dat ik hem nodig heb.
Nou, als ik dus gewoon lekker voorwaarts wil draven, en hem gewoon normaal rijdt. Dan gaat hij dus lopen verzamelen. Dan word ik dus enigzins boos, en zorg dat hij toch voorwaarts is. Dat lukt met moeite. Ik moet werkelijk waar elke pas aansporen.
Laat ik de teugels weer wat langer, dan gaat hij weer in de 10de versnelling ronddraven.
Neem ik hem dan terug (voornamelijk op zit, maar wel met een teugelhulp erbij). Dan gaat hij er dus gewoon vandoor.
Drijf ik hem voorwaarts, gaat hij verlangzamen.
Dan ben ik het dus zat. Pak ik de zweep. Niet om hem te slaan of te straffen, maar gewoon om licht zijn achterhand erbij te tikken. Zodat die actief blijft, en hij daarmee actief blijft.
Dan loopt hij in ene wel door. Loopt ook prima, gewoon zoals het hoort.
Niets geen gepor of gespoor, gewoon heerlijk ontspannen. Normaal tempo.
Totdat ik begin met overgangen. Verzamelen en verruimen. Nouja, in lichte mate dan. En dat kan hij ook hartstikke goed.
De eerste keer verzamelen, prima. Heerlijk aan het werk, schuim in zn mond. Lange zijde, vanuit het actieve verzamelde een paar passen verruimen.
Dat vindt hij geweldig. Schiet als een kanon vooruit. Nouja, die benen dan
Precies zoals ik het van hem vraag. Heerlijk over de rug, netjes ontspannen aan de teugel. Echt een ongeloofelijke bonk energie onder je. Dan neem ik hem voor de hoek dus weer terug. Lichte ophouding, diepere licht-rij zit. Gaat goed.Volgende lange zijde. Ik wil gewoon normaal tempo door. Dan begint dus zijn eigen leventje. Dan schiet hij er ongecontroleerd vandoor, denkt te mogen versnellen. Dan neem ik hem weer terug, maar vervolgens lijkt er wel een draadje te zijn geknapt, en herhaalt het ongecontroleerde rondgedraaf zich continu.
Hij loopt dan wel aan de teugel, hangt niet, trekt niet. Maar wat voor ophouding je ook maakt, hij krijgt er gewoon lak aan. Dieper zitten, nou hoe dieper je gaat zitten, hoe harder hij gaat.
Voltes rijden. Dat gaat redelijk. Ik zet hem op zo'n miniscule volte, dat hij gewoon niet verder kan. Dan komt hij ook wel terug. Dan normaal tempo weer. Verzamelen? Nee hoo maar. Versnellen denkt hij. Weer volte. Verzamelen? Nou vooruit dan. Dat gaat ong. 3 x goed. Maar verzamelen-verruimen-normaal-verzamelen. Die combinatie lukt geowon niet achter elkaar.
Maar ik weet gewoon niet wat ik fout doe. Ligt het aan mij? Moet ik een ander bit aanschaffen? Moet ik hem straffen met mijn zweep? Komt het doordat het winter is?
Als ik hem lange teugel geef, dan is hij in ene wel terug te nemen op de zit. Luistert wel goed.
Nouja, verzamelen lukt niet.
Is dat misschien teveel gevraagd voor hem? Dat kan ik me haast niet voorstellen, hij vindt dat geweldig.
Het komt op mij echt over als eigenwijs gedreutel. Hij probeert altijd alles om onder het werk uit te komen.
Wil hij misschien eens wat anders doen? Of moet ik hem juist gewoon even flink doortrainen?
Pff, ik hoop dat iemand tips heeft. Trouwens, met het terugnemen gebruik meestal ook stemhulpen, maar ook dat heeft naar verloop van tijd gewoon geen zin meer.
Hellup!

Zonder zadel kan ik gelukkig nog steeds alles met hem
Ook gewoon in de wei heeft hij alle respect voor me. Dus daar zal het ook wel niet aan liggen.
Check ook eens of je zadel/hoofdstel goed zijn, of hij nergens pijn heeft dus, want misschien heeft hij pijn aan z'n rug als hij te lang iets moet doen wat hij dan dus niet kan ?
) misschien ligt z'n zadel niet goed, aangezien het zonder zadel wel lukt..
Ik dacht eigenlijk ook meteen aan het zadel. Als hij zo goed heeft gelopen, en het dus kan, en nu alleen maar zit te kloten, moet er iets niet goed zijn. In de meeste gevallen is dit toch het zadel. Een paard doet dit nooit voor niets! Laat hem dus even helemaal nakijken door een DA.