Verkeerde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:38

Hallo

Kieka (3.5 jaar) springt op de linkerhand aan in de verkeerde galop. Op de volte zetten helpt niet..

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik ben vandaag wel 10 min. bezig geweest om haar in de goede galop te krijgen (met instructie!) maar het is niet gelukt..

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:42

oefenen oefenen en oefenen. steeds weer van draf naar galop en weer terug.. buitenbeen naar achter en binnenbeen op de singel. en zo steeds proberen aan te galloperen.. net zo lang dat t goed gaat, niet een een stuk achter elkaar natuurlijk dus niet een hele dag ,, gewoon oefenen en oefenen. met mijn pony was t ook zo. wilde niet in de goede galop aanspringen.. en misschien les nemen die er veel verstan van heeft. dit kun je bniet in een x oplossen. dus elke week 1 of 2 x les nemen. en dan komt het vast wel goed..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:42

Als het met instructie al niet lukt, wat voor tips wil je hier vinden?

Springt ze aan de longe wel goed aan?
Past het zadel goed?
Zit jij wel recht?
Is je instructrice er al op geweest en heeft zij het geprobeerd?

Als ze aan de longe wel goed aanspringt, zou ik eerst proberen of ze vanuit een snelle draf in de goede galop wil vallen, voordat ik netjes aan laat springen. Binnenhand duidelijk van de hals af om de schouder vrij te maken, desnoods hoofd een beetje naar buiten om de schouder nog meer vrij te maken, buitenbeen erbij en een zoentje (is bij mijn paard het teken om aan te springen).

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:46

Ze kan niet longeren dus ik weet niet of ze dan wel goed aanspringt.. Het zadel past goed ik zit recht en nee mijn instructrice is er niet opgeweest.. We hebben inderdaad ook geprobeert van snelle draf naar de galop ook dit hielp niet.. Mijn binnenhand van de hals af kan ik weleens proberen ja..

Nouja mischien dat jullie goede tips weten? Ze heeft op de linkerhand altijd al verkeerd aangesprongen.. de rechter hand doet ze alles goed.. Volgens mij snapt ze ook niet dat het op het makkelijker gallopeert op het binnenbeen..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:57

Ga je paard eerst maar leren aan de longeerlijn te lopen dan. Dat lijkt mij toch eigenlijk wel de basis als je aan het werk wil gaan..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:09

In het opleidingstraject van een paard kun je maar beter geen afkortingen nemen. Take the time it takes, so it takes less time.
Ik zou dus maar gaan beginnen met longeren.

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:35

veraA schreef:
:n
Ga je paard eerst maar leren aan de longeerlijn te lopen dan. Dat lijkt mij toch eigenlijk wel de basis als je aan het werk wil gaan..

Hier zijn wel al mee begonnen hoor :S Dus maak je niet zo druk als kieka niet kan longeren kan ze dat niet daar kunnen wij ook niks aan doen we hebben haar pas en dus ook niet zelf ingereden.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:37

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:40

sorayalover1 schreef:
veraA schreef:

Hier zijn wel al mee begonnen hoor :S Dus maak je niet zo druk als kieka niet kan longeren kan ze dat niet daar kunnen wij ook niks aan doen we hebben haar pas en dus ook niet zelf ingereden.

Het heeft er niks mee te maken wie haar heeft ingereden. Je had er gewoon nooit op moeten gaan zitten. Je moet je paard leren longeren, en stemhulpen aanleren, en pas dan erop gaan zitten

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:44

Citaat:
Het heeft er niks mee te maken wie haar heeft ingereden. Je had er gewoon nooit op moeten gaan zitten. Je moet je paard leren longeren, en stemhulpen aanleren, en pas dan erop gaan zitten

Alle stemhulpen kan ze al hoor..
Wat ik had er nooit op moeten gaan zitten! Dat maak ikzelf toch wel uit? EN IK VRAAG HIER NIET OF MIJN PAARD EERST MOET KUNNEN LONGEREN VOORDAT IK KAN RIJDEN hoor!
[/quote]

reentje91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:51

Je kunt ook heel haaks door de hoekwen gaan bijt aanspringen. Of op een hele kleinen volte. Maar let op als het goed gaat dat je er geen gewoonte van maakt want ze moet het natuurlijk ook zonder kunnen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:54

Hoho...Wie vraagt er hier om advies?!

Beetje jammer om zodra je advies krijgt direct zo boos opstandig en dwars te reageren... Feit blijft dat jij met het probleem zit en niet een ander, dus jij moet het ook oplossen. En als je dat echt graag wilt neem ik aan dat je openstaat voor adviezen die je krijgt nav het topic wat je opent, omdat je graag wilt weten hoe je dit moet oplossen...

Niet zo aangebrand dus alsjeblieft

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:58

sorayalover1 schreef:
Citaat:

Alle stemhulpen kan ze al hoor..
Wat ik had er nooit op moeten gaan zitten! Dat maak ikzelf toch wel uit? EN IK VRAAG HIER NIET OF MIJN PAARD EERST MOET KUNNEN LONGEREN VOORDAT IK KAN RIJDEN hoor!

[/quote]

Zo zo beetje rustiger kan ook wel

Jouw paard heeft dus niet geleerd om uit 'vrijheid' aan te springen. Ze moest het doen met een ruiter op haar rug. Dat is natuurlijk veel moeilijker voor zo'n dier. Vandaar dat longeren wel handig is. Zowiezo vind ik een paard uit de wei plukken, beetje zadeltje laten wennen en er dan opstappen en bar slechte methode, maar goed, daar gaat het niet om.
Ik zeg dus dat je IMO er niet op had moeten stappen voor ze kon longeren, omdat longeren de basis is

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:38

veraA schreef:
veraA schreef:

Zo zo beetje rustiger kan ook wel

Jouw paard heeft dus niet geleerd om uit 'vrijheid' aan te springen. Ze moest het doen met een ruiter op haar rug. Dat is natuurlijk veel moeilijker voor zo'n dier. Vandaar dat longeren wel handig is. Zowiezo vind ik een paard uit de wei plukken, beetje zadeltje laten wennen en er dan opstappen en bar slechte methode, maar goed, daar gaat het niet om.
Ik zeg dus dat je IMO er niet op had moeten stappen voor ze kon longeren, omdat longeren de basis is

IK heb haar ook niet ingereden dus IK kan er toch ook niks aan doen dat ze uit de wei is geplukt een zadel erop hebben gelegd en erop zijn gestapt? Ipv eerst leren longeren? Ik ben al een tijdje bezig om haar te leren longeren stap gaat nu goed en de draf redelijk daarom ben ik ook niet verder gegaan met de galop omdat ze draf aan de longe nog niet goed beheerst, zie naar buiten trekken etc.
Ik heb haar wel vaak gewoon los in de bak gegooid en met zweepje erachter (stap, draf, galop) en óók dan springt ze op de linkerhand verkeerd aan..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:47

Ik zei toch dat jij niks aan die methode kon doen..
Maar je kon wel die methode stopzetten, en overnieuw beginnen, dus beginnen bij longeren, en dan er pas op gaan. Maar goed, dit is allemaal een beetje offtopic..

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:50

Als ik overnieuw zou moeten beginnen was ze dan een jaar niet gereden We zijn het rijden nu pas aan het oppakken en 1 a 2x per week longeer ik haar oftewel poging tot En dan meestal een halfuurtje..

Maarja idd offtopic

Agnes75

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:52

Waarschijnlijk een balansprobleem, gezien de leeftijd.... En het kan ook zwakte zijn. Ga verder aan de slag met longeren en ga recht richten (vraag je instructrice om hulp hierbij). Het klinkt alsof ie scheef is en dat kan allerlei oorzaken hebben en het kan de reden zijn dat ie links moeilijk/verkeerd aanspringt (bijvoorbeeld door een te zwak rechterachterbeen). Ik denk dat je ook de achterhand sterker moet maken. Dit kun je doen door te longeren over bv. 3 balkjes, laat hem maar op z'n eigen benen lopen. Aan de longe veel overgangen draf-galop-draf doen op de moeilijke kant en geef je paardje op de moeilijke hand even de tijd om aan te springen, niet overhaasten. Terugnemen als ie verkeerd aanspringt en rustig opnieuw proberen. Uiteraard goed belonen als het goed gaat!
Bij mijn paard heeft longeren geholpen om haar sterker te krijgen en ook recht richten onder het zadel. Zij was ook nooit gelongeerd voordat ze was ingereden In het begin ging ik ook wel eens lichtrijden op het verkeerde been, en dan aanspringen, dat kan ook helpen. Ook vanuit stap aangalopperen hielp bij die van mij goed. Nu springt ze bijna nooit meer verkeerd aan. Zorg ook dat je zelf goed op je binnenbeen zit. Succes!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:55

het beste is werk is grondwerk luistert je paard op de grond niet kom je in het zadel ook geen haar verder

succes verder

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:00

Dat heb ik dus ook met mijn shet al best lang maar dan in de techtergalop!Eerst hebben we er iemand anders op laten rijden die sprong hem in iedergeval soms in de goeie galop aan.....toen waren mijn instructrice en ik op het idee gekomen om de staartriem van het zadel af tehalen, toen liep mijn pony veel soepeler!Maar hij sprong (echt heel raar maar het kan )voor in rechts (de galop waar hij niet meer in kon) en achter in links aan!!Dat hebben we aan paar x geprobeert maar hij doet steeds hezelfde og hij gaat gewoon in de linkergalop.Maar ik dank niet dat jij met staartriem rijdt dus....Mischien moet je de singel een gaatje losset of juist strakker doen, ik ben nu alles aan het proberen....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:51

NORALY_TJE schreef:
Dat heb ik dus ook met mijn shet al best lang maar dan in de techtergalop!Eerst hebben we er iemand anders op laten rijden die sprong hem in iedergeval soms in de goeie galop aan.....toen waren mijn instructrice en ik op het idee gekomen om de staartriem van het zadel af tehalen, toen liep mijn pony veel soepeler!Maar hij sprong (echt heel raar maar het kan )voor in rechts (de galop waar hij niet meer in kon) en achter in links aan!!Dat hebben we aan paar x geprobeert maar hij doet steeds hezelfde og hij gaat gewoon in de linkergalop.Maar ik dank niet dat jij met staartriem rijdt dus....Mischien moet je de singel een gaatje losset of juist strakker doen, ik ben nu alles aan het proberen....

Nope ik rijd niet met staartriem.. Gaatje losser doei k niet want dan schuift mijn zadel van mn paard enstrakker gaat niet Het heeft ook niks met de singel te maken..

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:20

weer zo een eigenwijze eigenaar die denkt dat ze alles kunnen en denkt dat alles in orde is ik wens je veel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:04

Ook ik zou je (zoals enkelen hierboven ook al) adviseren om een stap terug te doen en even voor zolang als nodig (misschien is dit met een weekje al wel gefixt!) terug te gaan naar grondwerken.

Waarom 'kan' het paard dat niet? Gaat 'ie hollen en ga jij er op je buik achteraan, of bokt hij, of... ?
Als je de mogelijkheid hebt is het gebruik van een longeerbak of roundpenn ideaal. Misschien kun je anders een stuk van je bak van 15x15 meter afzetten met prikpaaltjes en wegenbouwlint? Dat geeft al een heel stuk rust en begrenzing. Werkt altijd prettig, en met jonge paarden in het bijzonder.

Reden dat iedereen je adviseert om vooral even terug te gaan naar longeren, is dat je dan je paard de kans geeft om onbelast (dus zonder ruitergewicht en verstoringen door de ruiter) goed uit te vinden wat hij allemaal met die lange benen moet doen.
Vergeet niet dat het paard in deze levensfase waarschijnlijk een flinke lichamelijke groei doorgemaakt heeft; dat heeft veel impact op 'm. Zowel lichamelijk als geestelijk.
Bovendien geeft het jou fijn de kans om te zien WAAR het precies misgaat bij bijvoorbeeld die specifieke galop. Heeft hij wat moeite met het onderplaatsen van het binnenachterbeen, of zie je dat hij JUIST bij die galop ineens de rug wegdrukt, wordt hij schieterig als je die galop vraagt, etc etc.

Ik zou het heel verstandig van je vinden als je een stapje terug zou doen. Is voor jezelf heel leuk en leerzaam, en voor je paard denk ik wat minder stressvol omdat hij z'n werkje onder het zadel op dit moment niet lekker aankan.
En zeg nou zelf, het is toch veeeeeel leuker als je over korte tijd op kan stappen en hem uitgebreid kunt belonen omdat hij z'n werk dan WEL goed aankan en jullie dus na het rijden allebei tevreden en blij de bak kunnen verlaten?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:09

sorayalover1 schreef:
We zijn het rijden nu pas aan het oppakken en 1 a 2x per week longeer ik haar oftewel poging tot En dan meestal een halfuurtje..

Die poging tot longeren...is dat omdat zij het niet kan of jij niet weet wat je moet doen?

Niemand neemt het jouw kwalijk dat er in de opleiding van dit paard dingen niet zo zijn verlopen zoals het eigenlijk zou moeten, of dat men dingen heeft overgeslagen. Maar dat valt nog in te halen. Als je maar verstandig genoeg bent om de tijd te nemen, en dat stapje terug te doen, is het allemaal nog op te lossen. Maar als je lekker eigenwijs je gang blijft gaan zou ik zo zeggen: zoek het uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:09

je kan ook over een balkje aan springen in galop

en veel oefenen, en les nemen

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:16

Ik denk ook dat het komt doordat ze d'r balans nog moet gaan vinden, en ik denk dat je meer moet gaan oefenen aan de kant waaraan de galop minder gaat, en dat je dr goed aan je binnenbeen kan houden, maar je moet ook zeker niet de kant waar het wel goed gaat verstek laten gaan..