Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:35

Ik wil even ons ‘rijtechnisch probleem’ aan jullie voorleggen. Eerst ter verduidelijking: Ik heb een 4-jarige ruin, hij is nu een klein half jaartje onder het zadel. We rijden nu 3x per week: 2x dressuurmatig in de bak, en een buitenrit. Mijn paard loopt gemakkelijk ontspannen in de aanleuning, in het begin wat te diep (die houding zocht hij zelf op), maar als ik hem nu lekker voorwaarts rij komt zijn neus mooi naar voren. Verder loopt hij goed voorwaarts op het been en met de teugel hou ik licht contact (als ik te veel hand zou gebruiken reageert hij wat neurotisch met zijn hoofd). Tot hier geen probleem dus

Sinds het begin kan hij al heel mooi galopperen in een fijn tempo. Ons probleem is dus dat hij dat wat te leuk vind… nou ja, hij springt dus vanuit de draf om de haverklap in galop aan, vooral nadat hij al eens heeft mogen galopperen. De positieve kant is dat hij goed aanspringt, in een rustig tempo én ik kan hem best weer terug nemen naar de draf… Máár: hij blijft het proberen, als ik hem tegen hou wil hij wat ongecontroleerd gaan draven alsof hij boos is. En als ik dan zelf aan wil galopperen, springt hij de helft van de tijd verkeerd aan.

Dat verkeerd aanspringen, komt deels voort uit het feit dat hij rechtsom moeite heeft met stelling, en wel eens door mijn binnenbeen wilt vallen (als ik niet zéér nadrukkelijk dat been gebruik). Dat kan ik wel voorkomen door mijn buitenteugel eraan te houden, maar dan kijkt hij dus naar buiten in de bocht… in de stap lukt het nu al aardig, maar in de draf kan ik het niet altijd bijhouden.

Hebben jullie tips hoe ik kan voorkomen dat hij steeds ongevraagd in galop springt. Enerzijds wil ik hem een stukje door laten galopperen omdat hij in de goede galop zit (om geen onduidelijkheid te krijgen als ik hem direct terug neem wanneer hij verkeerd aanspringt), anderzijds wordt hij daarmee weer beloond voor zijn daden en zou ik hem juist terug moeten nemen (maar dan reageert hij vaak heftig: kop omhoog, ongecontroleerd gaan lopen, dan gaat hij echt met me vechten). Hoe zouden jullie dit aanpakken?? Andere tips naar aanleiding van mijn verhaal zijn ook welkom.

Sorry voor het lange verhaal En ja: ik weet dat hij jong is, we hebben ook geen haast, ik neem alle tijd om dit op een rustige manier op te lossen. En ik heb inderdaad ook les van een goede instructrice en daar zijn dit ook aandachtspunten.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:39

hem veel bezig houden, dus kleine voltes, van hand veranderen, in stap, halthouden en weer aandraven, mocht hij in galop gaan, gelijk terug halen serieus aanpakken. galop enkel wanneer jij dat wil, en rijd in het begin dan even een tijdje in galop, waarop hij daarna weer op jou kan richten. succes

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:43

Hou Hem goed bezig, veel tempo-wisselingen, voltes ect ect,

Zorg gewoon dat hij de kans niet krijgt om aan te springen,
hou hem constant bezig,

en blijf consequent, als hij aanspringt, meteen terug,
hij doet wat jij zegt, en jij niet wat hij zegt!

en het blijft natuurlijk een jong paard,
dus waarschijnlijk stopt het vanzelf, als je veel oefent, en consequent blijft,
dat is nog het belangrijkste

succes ermee meis

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:49

Maar zou dat meteen terug nemen als hij zelf aanspringt, geen onduidelijkheid geven? En dan doel ik op het goed en verkeerd aanspringen. Als hij op mijn vraag goed aanspringt, beloon ik hem altijd en mag hij doorgalopperen, maar als hij verkeerd aanspringt neem ik hem meteen terug.

Snap je wat ik bedoel?

trisca

Re: Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:08

veel bezig houden zoals hierboven al vermeld staat. Verder kan je door kleine ophoudingen te maken met je buitenhand het ongewenste aanspringen een heel eind tot helemaal voorkomen.

Heel veel succes, maar dat gaat vast wel lukken

gUrl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:17

Ik heb ook een 4 jarige en mijn doet precies hetzelfde ! Hij vind het galloperen ook best moeilijk maar weer leuk mijn word helemaal heet ! daarom gaat ie zelf bepalen waarneer die aanwil galloperen ik moest hem gelijk terug nemen! en telkens kleine stukjes aangalloperen bijv op een grote volte. Als die helemaal heet word eerst gewoon weer tot de ontspanning rijden ga je weer met wat anders bezig is die weer ontspannen probeer je het nog een keer !

Veel succes ik hoop dat het een beetje heeft geholpen bij mij iedergeval wel !

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:19

Ik weet niet of je hem longeert voordat je gaat rijden, maar daarin kan hij mooi even zijn ei kwijt voordat je erop gaat zitten. Ik zie weleens foto's op bokt waarbij mensen een paard dat net onder het zadel is flink terug nemen (lees:aan teugels hangen), omdat hij er 'vandoor' gaat, maar als ik je zo hoor (je paard heeft een fijne aanleuning) dan zou ik dat bij hem zeker niet doen. Je vertelt dat hij heftig reageert als je hem terug probeert te nemen. Het is nog een jong paard, en je wilt hem duidelijk maken dat hij langzamer moet, maar vechten: dat win je nooit. Ik zou hem, als hij erg lastig wordt, op de volte zetten en als hij daar niet op reageert, tegen de bakrand aanzetten. Niet omdat dit DE oplossing is, maar het is op dit moment beter dan in zijn mond hangen.
Onduidelijkheid omdat je hem terug neemt als hij in de goede galop aanspringt...tja..hij galoppeert aan, terwijl jij hem geen hulp geeft, dat is niet goed, goede galop of niet. Overgangen rijden, dat is natuurlijk een antwoord op veel problemen en dus ook belangrijk. Werk aan die stelling en als rechtsom ook jouw 'mindere' kant is, dan weet je waar je goed op moet blijven letten.

Je vertelt trouwens dat hij in een fijn tempo kan galopperen. Ik heb altijd geleerd dat jonge paarden moeite hebben met langzaam galopperen, omdat ze daarvoor goed ontwikkeld moeten zijn (wat je krijgt met rijden) en hun benen goed onder hun lichaam moeten leren zetten. Een pluim voor het feit dat je paard dat blijkbaar na een half jaar al goed doet.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:39

Een ander perspectief. Heeft je paard misschien moeite met zijn balans oid in draf en springt hij in galop omdat dat makkelijker voor hem is ? Mijn jonge paard vind draven moeilijk omdat hij hierin weinig balans heeft, vooral als het op een volte is, zoals aan de longe. Hierdoor springt hij snel aan in een soort hobbelgalopje. Je kunt dus ook gaan kijken naar de draf als oorzaak hiervan. Vooral omdat je beschrijft dat hij, als hij niet in galop mag, ongecontroleerd gaat draven. Succes !

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:39

Zelfde probleem hierzo een tijdje terug dan. Mijn 4 jarige fjord sprong op een gegeven moment ook uit haarzelf aan in een tempo dat rustiger was dan haar "normale" galop. Met mijn instructrice ben ik erachter gekomen dat ik ongemerkt mijn buitenbeen iets naar achter legde en mijn binnenbeen aandrukte in een bocht of volte, dit deed ik, omdat ze wel eens naar buiten wil uitbreken. Ik moest haar dan een paar passen door laten galopperen en dan rustig terugnemen in draf en doen alsof er niets aan de hand was. Ik moest haar in ieder geval niet straffen, omdat ik haar onbewust zelf heb gevraagd aan te galopperen.
Wanneer ik haar bewust vroeg aan te galopperen, sprong ze vaak verkeerd aan en alleen met heel overdreven hulpen kreeg ik haar in de goede galop, na steeds verkeerd te zijn aangesprongen, rustig terugnemen en opnieuw proberen. Toen ik later de hulpen ben gaan verfijnen, bleek dat ze dit beter snapte en toen goed aansprong elke keer.
Misschien is je paard al verder dan je denkt of is er iets mis in de communicatie? Ik zou in ieder geval eens een ander laten kijken of jij misschien onbewust iets verkeerds doet en zoals je al hebt gezegd blijven belonen als hij het goed doet wanneer jij het vraagt, dat blijft hem meer bij dan wanneer je hem straft....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:46

Bedankt voor alle tips; ik zal inderdaad proberen meer af te wisselen, meer tempowisselingen, meer figuren, om hem bezig te houden. Dat doe ik al wel, maar blijkbaar onvoldoende.

Ekkie, ik heb hem eigenlijk nooit voor het rijden gelongeerd, puur omdat hij niet idioot doet. Hij bokt dus niet of iets dergelijks. Wel wil hij soms wat rennerig doen, maar dat gaat ook steeds beter, nou ja, dat weet ik nu beter op te lossen door hem op mijn zit terug te rijden En dat aangalopperen in galop doet hij ook niet op een idiote manier, hij wordt wel heet, maar gaat niet oncontroleerbaar hard, ik kan hem redelijk rustig rond laten galopperen.

Ik denk trouwens ook niet dat dit de oplossing zou zijn. Mijn paard is namelijk net een dieseltje, hij begint heel kalm en bedeesd (wel al voorwaarts), en wordt steeds heftiger en heter naar gelang hij meer heeft gedraafd en gegaloppeerd.

Ekkie schreef:
Je vertelt trouwens dat hij in een fijn tempo kan galopperen. Ik heb altijd geleerd dat jonge paarden moeite hebben met langzaam galopperen, omdat ze daarvoor goed ontwikkeld moeten zijn (wat je krijgt met rijden) en hun benen goed onder hun lichaam moeten leren zetten. Een pluim voor het feit dat je paard dat blijkbaar na een half jaar al goed doet.

Thanx! Heb ik wel grotendeels aan hemzelf de danken hoor. Hij is vrij compact gebouwd, waardoor hij al vanaf het begin redelijk zijn achterhand eronder zet. Bij mijn eerste galopjes, kreeg ik van een stalgenoot al het compliment dat zijn galop er zowat beter uitzag dan die van haar 6-jarige M-paard. In het begin lag zijn basistempo wel wat hoger, maar inmiddels kan ik al heel makkelijk verruimen en terug komen in tempo; al hoeft hij nog niet te verzamelen natuurlijk, maar dit pakt hij al speels op

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:52

Winnilover: bedankt voor de tip, ik zal er eens op letten of het een miscommunicatie is. Wellicht dat ik dat ongemerkt doe doordat ik zo met de stelling bezig ben.

Nado schreef:
Een ander perspectief. Heeft je paard misschien moeite met zijn balans oid in draf en springt hij in galop omdat dat makkelijker voor hem is ? Mijn jonge paard vind draven moeilijk omdat hij hierin weinig balans heeft, vooral als het op een volte is, zoals aan de longe. Hierdoor springt hij snel aan in een soort hobbelgalopje. Je kunt dus ook gaan kijken naar de draf als oorzaak hiervan. Vooral omdat je beschrijft dat hij, als hij niet in galop mag, ongecontroleerd gaat draven. Succes !

Dit vind ik een interessant perspectief!! Hij liep inderdaad in het begin vaak ontzettend rennerig in de draf, ik heb zelfs keren gehad dat ik niks met hem kon bereiken in de draf omdat hij dan zijn hoofd omhoog deed waardoor hij zijn rug wegdrukte... dan was hij in de stap en galop wel ontspannen.

Z'n draf is inmiddels al stukken beter, vaak met een ontspannen aanleuning, maar soms nog wel ietswat te veel 'middendraf'. Wellicht doet hij dat omdat z'n balans nog niet goed is in de draf. En ligt hier ook de oorzaak van het galopprobleem... het is in ieder geval de moeite waard om hier aandacht aan te besteden.

Hoe zou ik het ontwikkelen van zijn draf het best aan kunnen pakken? Veel tempowisselingen in de draf wellicht? Of gewoon puur meer draven, en de galop wat meer achterwege laten?

edit: voor zover dit laatste natuurlijk mogelijk is, met het ongewenst aanspringen
Laatst bijgewerkt door Javayo op 22-02-06 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:54

Javayo schreef:
Dat verkeerd aanspringen, komt deels voort uit het feit dat hij rechtsom moeite heeft met stelling, en wel eens door mijn binnenbeen wilt vallen (als ik niet zéér nadrukkelijk dat been gebruik). Dat kan ik wel voorkomen door mijn buitenteugel eraan te houden, maar dan kijkt hij dus naar buiten in de bocht… in de stap lukt het nu al aardig, maar in de draf kan ik het niet altijd bijhouden.

Ik denk dat je beter je binnenteugel kan begrenzen.
Als je de buitenteugel eraan houdt trek je juist zijn hele lichaam naar binnen.
Begrens je de binnenteugel en hou je je binnenbene er goed aan moet hij juist naar buiten buigen.

Teminste dat ik wat ik heb gemerkt, mijn pony deed hetzelfde en ik ben toen gaan kijken wat er gebeurde als ik mijn binnen of buitenteugel begrensde. Toen ben ik er achtergekomen dat ik haar dus zelf verder naar binnen trok door mijn buitenteugel.
Ze wou als het ware draaien.

Dus binnenteugel iets aannemen buiten teugel tegen de hals houden en binnenbeen er goed aan evt iets naar achteren

Ik hoop dat het helpt

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:58

pony25; ik zal dat eens proberen. Ik gebruik nu ook al wel beide teugels hoor, maar omdat hij in het begin zo neurotisch reageerd op het bit, zijn we toen begonnnen met normaal contact buitenteugel en een ontspannen binnenteugel. Daar reageerde hij heel goed op.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:58

Toch consequent zijn.. Inderdaad is het soms als een paard aangeeft de oefening te beheersen zonder dat je het vraagt geen probleem om van zijn leergierigheid gebruik te maken. Maar je komt nu op een punt dat dit paard het iedere keer weer probeert. Dat is niet de bedoeling.

Ho is ho, draf is draf. En zoals je zelf zegt is de galop stabiel genoeg, tijd om dan de draf correct op te pakken.

Als je nu het aanspringen in de galop terwijl hij al een half jaar onder het zadel is blijft stimuleren ondanks dat je het niet vraagt, denk ik dat zijn leergierigheid om gaat slaan naar drammerig zijn. Daar lijkt het nu al op, je paard moet ook leren te doen wat jij aangeeft. Hij mag niet uit zichzelf bedenken welke gangen hij gaat lopen. Strax gaat hij nog voor je beslissen of je rechts of linksaf wilt bij het afwenden... Snap je wat ik bedoel?!

Succes..

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:59

Javayo schreef:
Winnilover: bedankt voor de tip, ik zal er eens op letten of het een miscommunicatie is. Wellicht dat ik dat ongemerkt doe doordat ik zo met de stelling bezig ben.

Nado schreef:

Dit vind ik een interessant perspectief!! Hij liep inderdaad in het begin vaak ontzettend rennerig in de draf, ik heb zelfs keren gehad dat ik niks met hem kon bereiken in de draf omdat hij dan zijn hoofd omhoog deed waardoor hij zijn rug wegdrukte... dan was hij in de stap en galop wel ontspannen.

Z'n draf is inmiddels al stukken beter, vaak met een ontspannen aanleuning, maar soms nog wel ietswat te veel 'middendraf'. Wellicht doet hij dat omdat z'n balans nog niet goed is in de draf. En ligt hier ook de oorzaak van het galopprobleem... het is in ieder geval de moeite waard om hier aandacht aan te besteden.

Hoe zou ik het ontwikkelen van zijn draf het best aan kunnen pakken? Veel tempowisselingen in de draf wellicht? Of gewoon puur meer draven, en de galop wat meer achterwege laten?

edit: voor zover dit laatste natuurlijk mogelijk is, met het ongewenst aanspringen

Ik heb altijd geleerd dat je niet te vroeg moet bochten moet beginnen als je paard nog geen goed evenwicht heeft (heb 9 jaar paarden zadelmak/ingereden).
Wij reden zo veel mogelijk rechte lijnen en evt ruime bochten tot het evenwicht er in stap was dan in draf en dan galop.
Daarna ongeveer een 6 maanden verder gingen we pas echt figuren rijden.

Mijn pony heb ik zelf ook ingereden en zij heeft juist erg veel moeite met de rechter galop. Dit komt ook grotendeels daar mij omdat dat ook mijn moeilijke kant is.

Kijk dus goed naar watjij doet op de momenten dat hij aanspringt.
En voel!! Voel hem zich klaarmaken voor de galop en wees hem voor
Ga niet doorzitten maar blijf lichtrijden.

Succes

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:08

Als de reden is dat ze de draf nog erg moeilijk vind is de kans groot dat ze vanuit stap ook liever in galop springt dan in draf, of via een soort hupje gaat draven.
Doet ze dat?

Je kan haar sterker maken door veel overgangen stap-draf-stap te maken.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:18

Pony25; Lichtrijden doe ik eigenlijk altijd nog. En ik maar ook nog weinig korte wendingen, eigenlijk vooral rechte lijnen, grote voltes en de diagonaal... in stap doe ik wel al wat meer.

Met dat voelen heb je een goed punt. Gister was ik hem al een paar keer voor, zodat ik het aanspringen kon voorkomen, ik voel hem dan met z'n voorhand al wat omhoog komen om aan te kunnen springen. Maar mijn paardje is erg snel dus ik moet nog aan mijn eigen reactievermogen werken!!

Trisca; aanspringen vanuit de stap heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd Misschien een leuke nieuwe oefening

Hij wilt inderdaad wel eens met een hupje de overgang stap-draf beginnen... vaak is dat ook de aanzet tot een wat te hoog draf tempo. Al lukt het al steeds vaker om een mooie stap-draf overgang te maken. Maar door meer stap-draf overgangen te maken, zou hij daar dus sterker in moeten worden, waardoor hij waarschijnlijk meer in balans gaat draven?

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:24

Javayo schreef:
Trisca; aanspringen vanuit de stap heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd Misschien een leuke nieuwe oefening

Hij wilt inderdaad wel eens met een hupje de overgang stap-draf beginnen... vaak is dat ook de aanzet tot een wat te hoog draf tempo. Al lukt het al steeds vaker om een mooie stap-draf overgang te maken. Maar door meer stap-draf overgangen te maken, zou hij daar dus sterker in moeten worden, waardoor hij waarschijnlijk meer in balans gaat draven?

Je moet vanuit stap de galop niet oefenen hoor . Van stap-draf overgangen wordt ze sterker en zal ze absoluut beter in balans gaan draven. Het is dan gewoon vluchten vanuit de draf, dat ze steeds naar galop springt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:35

trisca schreef:
Je moet vanuit stap de galop niet oefenen hoor . Van stap-draf overgangen wordt ze sterker en zal ze absoluut beter in balans gaan draven. Het is dan gewoon vluchten vanuit de draf, dat ze steeds naar galop springt.

Nee als ik dat doe is inderdaad het einde zoek, dan gaat hij straks ongewild in stap ook in galop aanspringen

Bedankt voor de tip, ik zal de volgende keer bewust meer stap-draf-stap overgangen gaan maken. Wellicht ligt inderdaad daar het probleem, ik moet hem gewoon sterker maken in de draf zodat hij daar meer balans heeft.

Doordat hij vaak verkeerd aanspringt in galop, ben ik me heel erg daarop gaan focussen, waardoor ik waarschijnlijk die draf wat uit het oog ben verloren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:38

He wat vind ik het nou jammer dat een aantal mensen meteen van 'stout' uitgaat, terwijl dit in de meeste gevallen puur een balansprobleem is!
Nado slaat wat mij betreft de spijker precies op zijn kop!

Mijn jonge Arabier heeft er momenteel ook een handje van. Omdat ik in draf toch wat meer van hem vraag nu, is dat wat moeilijk, en is dus een logische uitweg voor hem om maar aan te galopperen. Zit niets kwaads bij.

Is alleen maar kwestie van geduldig blijven en sterker maken. Vooral niet gaan bestraffen of boos worden, dat heeft totaal geen zin.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:55

Sonja, dat ben ik met je eens hoor, daarom stond het me ook zo tegen om hem daarop aan te pakken. Dit topic is in ieder geval verhelderend: het probleem ligt niet bij de galop, maar de draf. Daar heeft hij nog een balansprobleem, en als het te moeilijk wordt springt hij in galop.

Terwijl ik me nu steeds blindstaar op de galop. Thanx allemaal!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:56

Sonja schreef:
He wat vind ik het nou jammer dat een aantal mensen meteen van 'stout' uitgaat, terwijl dit in de meeste gevallen puur een balansprobleem is!
Nado slaat wat mij betreft de spijker precies op zijn kop!

Mijn jonge Arabier heeft er momenteel ook een handje van. Omdat ik in draf toch wat meer van hem vraag nu, is dat wat moeilijk, en is dus een logische uitweg voor hem om maar aan te galopperen. Zit niets kwaads bij.

Is alleen maar kwestie van geduldig blijven en sterker maken. Vooral niet gaan bestraffen of boos worden, dat heeft totaal geen zin.

Je moet het wel bestraffen anders gaat het van kwaad naar erger.
Maar bestraffen hoeft niet in de vorm van een tik maar met je stem duidelijk afkeuren en meteen terug (liever voorzijn).
Dat hij dus niet mag galopperen is zijn straf

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:57

en om hem wat makkelijker aan te laten springen in de juiste galop kan je de kont wat verder naar binnen duwen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:04

Da's helemaal de wereld op z'n kop. De kont naar binnen om beter aan te laten springen? En dat terwijl je daarvoor het BINNENBEEN meer ONDER DE MASSA wilt hebben???? Ik zou nog eerder wat schoudervoor zetten!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:15

als ze moeilijk in de goede galop aanspringen; Volte sluiten en daarna weer openen voor het binnenbeen. Hierdoor ontstaat de juiste buiging en kan het paard met het binnenachterbeen goed ondertreden. Hierbij de binnenhand ontspannen zodat het binnenachterbeen goed kan ondertreden. Verder met de buitenteugel begrensen zodat het paard niet over de buitenschouder weg kan vallen.
Als je dit bij bv A of C doet kan je in de hoek aangaloperen als de volte helemaal geopend is. Wel goed op de binnen zijde blijven zitten en de binnenhand ontspannen.

Wat jij aangeeft sonja, kan wel. maar bij een 4 jarig paard die de schoudervoor niet goed kent wordt er vaak teveel stelling gevraagd vanuit de binnenteugel. Hierdoor belemmer je het binnenachterbeen om onder te springen. Verder is de kans dat het paard over de buitenschouden wegvalt ook groot. De oefening is goed, maar moet wel correct uitgevoerd worden. Volte openen is dan voor een jong paard bekender en makkelijker correct uit te voeren.

Pony 25. Als je de achterhand naar binnen drukt( wat mij zeer lastig lijkt bij een 4 jarige) dan ga je richting travers of revers( ligt aan de stelling).Bij beide draagt het buitenachterbeen. Voor het paard wordt het dan wel heel lastig om goed aan te springen. Bovendien leer je het paard dan scheef aan te springen met de kont naar binnen. Zou ik liever niet mee beginnen.