Ex renpaard op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Ex renpaard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 20:43

Zojuist vertelde iemand mij dat als een paardje op de renbaan gelopen heeft nooit naar buiten kan gaan voor een lekkere buitenrit.
Dan zou hij op lange rechte stukken steeds aan de kletter gaan!!!
Mijn paardje heeft ook op de renbaan gelopen en zou dat betekenen dat ik er nooit mee naar buiten zou kunnen????

Mensen die hier ervaring mee hebben?

Groetjes Tamara
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-02-06 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:47

IK heb er geen ervaring mee, maar als jij jou paardje goed onder controle hebt en het paardje naar jou luistert.. dan zou het moeten kunnen denk ik zo.. Zo gauw het paardje jou alsware de baas is, dan heb je kans dat hij/zij nog wel is wil gaan rennen.. maar als je het gewoon geod onder controle hebt kan er neit veel mis gaan, en buitenritten zijn toch weer heel anders dan zo'n renbaan toch? En zo'n Jocky is vast en zeker ook wel is naar buiten gegaan neem ik aan? Anders zal ik aan de vorige eigenaar vragen hoe het paardje buiten was.. als hij/zij nooit naar buiten is geweest een volwassen (liefst ervaren) iemand meenemen die jou paardje vast kan houden aan een halstertouw (of longeerlijn) en die als het mis kan gaan jou paardje terug kan 'nemen' (of zelfs als het helemaal neit lukt om trekken!) Veel succes er iig mee! (probeer anders is in het weiland o.i.d?)

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:48

Nee hoor dat is onzin, ik heb genoeg paarden van de renbaan omgeleerd in rijpaarden, ik kom zelfs net nog terug van een buitenrit met een draver die op de baan heeft gelopen.

Je moet er gewoon goed voor zorgen dat het paard goed aan je hulpen is voordat je naar buiten gaat (maar dat is bij ieder paard zo).

Wat wel belangrijk is, is dat je zelf ontspannen blijft, ik heb ook altijd achter de sulky gereden en hoe meer je vast houd (omdat ie iets te snel gaat en je wilt hem teveel op je teugels terug nemen) hoe harder ze zullen gaan (want dat hebben ze geleerd) dus niet hangen maar ook loslaten.

Dus zorg dat je paard goed in de bak naar je aanwijzigingen luisterd (goed op je zit leren rijden) en dan kan het prima hoor!

Misschien is het handig de eerste keren met een ervaren paard mee te gaan als het lekker weer is en niet in het spitsuur.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:58

kwou net zeggen, grote onzin. Een paard luisterd toch naar jou?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:15

Ik heb ook een arabier gehad die van de renbaan kwam. Was prima te rijden hoor buiten, maar je moet wel tegen het drukke karakter kunnen. Maar zelfs na een rengalopje was ze weer prima terug te nemen.

Anoniem

Re: Help Help Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:23

Vlakbij ons is idd iemand verongelukt met een ex renpaard.Die meneer was in het bos aan het rijden ,en we hebben een breed zandpad in het bos daar word altijd op gegalopeert .Dit paard stopte dus niet en is in volle galop de provinciale weg opgerent.De meneer heeft het niet na kunnen vertellen.Het paard wel ,maar dat hebben ze in slaap laten doen.

Ik ga niet zeggen dat het nooit kan,maar voorzichtig zou ik er wel mee zijn.
Zelf heb ik een europees kampioen gereden,toen hij met pensioen was en dat was echte de braafste hengst ter wereld.Dus ik denk echt dat het aan het paard licht en aan zijn relatie met de ruiter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:27

silvana schreef:
Vlakbij ons is idd iemand verongelukt met een ex renpaard.Die meneer was in het bos aan het rijden ,en we hebben een breed zandpad in het bos daar word altijd op gegalopeert .Dit paard stopte dus niet en is in volle galop de provinciale weg opgerent.De meneer heeft het niet na kunnen vertellen.Het paard wel ,maar dat hebben ze in slaap laten doen.

Zelf heb ik een europees kampioen gereden,toen hij met pensioen was en dat was echte de braafste hengst ter wereld.Dus ik denk echt dat het aan het paard licht en aan zijn relatie met de ruiter.

Imo kan dit met elk willekeurig paard gebeuren. Ook een renpaard wordt een rem aangeleerd, en het is aan de ruiter die te onderhouden.

UK_eef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 01:47

verootjoo schreef:
Ik Was prima te rijden hoor buiten, maar je moet wel tegen het drukke karakter kunnen.

Hier ga ik in mee. Je moet wel zelf VOORAF in de bak controle erover hebben en pas daarna je naar buiten wagen. Een vriendin van me heeft een draver (nu al bejaard ) en ik kan je zeggen; die is er met verschillende Z-ruiters (even lekker generaliseren ) vandoor gegaan buiten (en die weten normaal wel een paard te rijden)

Zorg gewoon dat je zeker weet dat je de rem weet en kan vinden en je niet gek laat maken.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 03:08

Ik heb wel eens op een renpaard gereden en die wilde maar een ding terug naar stal en dan is het zeer lastig in de hand te houden. Ik kan wel zeggen dat het dan ook echt heel hard gaat als je de teugel losgooid LOL

Het ligt aan het karakter van het paard maar kijk eerst eens hoe die reageerd op situaties in de bak neem hem een klein stukje mee maar ga niet gelijk vol een buiten rit maken. Neem vooral geen risico voor jezelf en voor het paard dat is het enige waar je goed op moet letten. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik mijn paard niet terug kreeg op een zandpad met allemaal voetgangers en dat is geen pretje kan ik je vertellen.

MissSparks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 03:15

Nou dat is zker onzin dat je niej mee zou kunnen buiten rijden enz ik heb zelf 1tje die van de baan is gekomen en doe alles met hem rijd dressuur wedstrijden spring wedstrijden en rijd ok altyd met hem buiten met een halstertje een knip zonder zadel ik doe de gekste dingen met hem en hij gaat en is nog nooit aan de kletter gegaan ik ben zijn baas hij niet de mijne;)

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:40

ik had ook een ex-renpaard, hij was prima te rijden, hij kon heeeerlijk hard het si eigenlijk net als met een gewoon paard alleen moet je wel blijven opletten dat als je meerdere gaat en jij galoppeerd voorop... je bent zo aan het einde als zij net aanspringen in galop en wat hiervoor al is gezegd: terugnemen met kneepjes en niet gaan hangen want dan vechten ze terug en gaan alleen maar harder!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:41

Mijn paard heeft ook een jaar of 5 op de baan gelopen voor de sullky dan. Ik rij nu endurance met hem. Je kan prima met hem buiten rijden!

WendyBZ

Re: Ex renpaard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:01

De tig ex koerspaarden die ik heb gereden waren prima mee buiten te rijden. Als je paard gewoon naar je luistert is er niets aan de hand. Je kan net zo goed een ongeluk krijgen met een shetlander die niet naar je luistert, heeft niets met het feit dat het een ex renpaard is te maken.

Miss_DJS

Re: Ex renpaard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:01

IK heb er wel ervaring mee en dat is helemaal niet waar!

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:00

Waar ik ga paardrijden, kopen ze vaak paarden van de renbaan (voor de endurance). Het zijn natuurlijk wel mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn.
Zodra we op wandeling een veld zien, dan zet iedereen zich klaar en laten ze volledig gaan (jaja snelheidsduiveltjes ), maar ze hebben mij wel altijd gezegd dat als ik niet wil dat de mijne (men verzorgpaard ) niet wegvliegt met mij, dat ik hem dan gewoon nooit mag loslaten. Het is een anglo-arabier, wel nooit op de renbaan gelopen, maar even snel als de andere.
Ik rij soms ook buite met een haflinger en die kan ik wel stoppen, dus als ik eens een keer mee wil vlammen, rij ik daar mee.

Dus mijn grootste tip is: laat hem gewoon NOOIT vollebak gallopere!
En in het begin inderdaad best met een ervaren paard meegaan

Veel succes!
sin

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:48

Wat een onzinverhaal. Ik ken juist geen heerlijker paard dan mijn renpaardje om mee buiten te rijden. Normaalgesproken reageert een renpaard zo dat als je de teugels oppakt, dat ie dan aan het werk moet. Teugels losser betekent rustiger.

Ik kan haar op 2 pinken rijden, ook als ze eens wat heter wordt (dat is meestal als er crosshindernissen staan ). Ze laat zich altijd prima terugnemen. Enneh, voluit galopperen gaat ook prima

Tamara21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:59

Dus het gene wat ze bij mij op stal zeggen is dus gewoon onzin!!!
Voordat ik naar buiten ga met hem moet ik hem eerst goed onder de knie hebben in de bak!!!
Maar dat spreekt voor zich!!!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:08

ik heb ook een exkoerspaard, die kan ik buiten prima rijden hoor! geen probleem... ho is ho

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:50

Ik heb ook een E.V. van de renbaan gehad, hij was wel netjes omgeschoold toen ik hem kreeg, maar buiten ging hij haaaard! Maar altijd terug te nemen! Op een lang stuk kon hij wel heet worden en was hij iets moeilijker terug te nemen maar dan kon het ook, op kronkelige paadjes bleef hij netjes in een rustig handgalopje en kon ik hem in 1 seconde stilzetten.

Wel grappig, ik maakte altijd een rondje bos in een half uur of 3 kwartier (met een droog paard op de weg terug). Later maakte ik met een lease fries hetzelfde rondje en toen deed ik er 2 uur over!

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:58

neem anders eerst een ander paard mee... zijn ze altijd rustiger dan wanneer je alleen gaat (maar je kunt teica wel vertrouwen hoor)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:59

silvana schreef:

dit kan met ieder paard gebeuren, het is mij ook wel eens gebeurt, en ik zat NIET op een renpaard.. ik gallopeerde met haar gewoon over de bospad, en ze vliegt er vandoor en kreeg haar met geen mogelijkheid meer stil, bospad liep ook over in een harde weg gevolgt door een houte brug, het had ook geregent dus bij de brug ging het fout, we zijn er samen onderuit geleden..

verder vind ik het onzin dat een renpaard niet naar buiten zou kunnen zonder dat hij er uit naait, renpaarden worden net als alle andere paarden ook gewoon in een rustige galop gereden, en worden ook gewoon gestapt en gedraaft. wat zou het er toch uit zien als we onze paarden op de baan niet konden houden

aan de TS teica's is een heel vertrouwd paardje hoor, ook al wil hij wat harder gaan galloperen je kunt hem echt prima bij je houden, hier worden ze ook op getraint!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:02

Ik heb ook een draver gehad die op de baan gelopen heeft, en daar zat een prima rem op. Geen probleem dus!!

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:08

ik denk dat wanneer jij je paard goed onder controle hebt er niet echt een reden voor kan zijn dat het paard met je aan de kletter gaat. Dus ik ga helemaal met Barvrouke mee!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:20

Ik heb ook een exrenpaard, en die is gewoon te rijden buiten. Is niet omgeschoolt want dat was niet nodig. Hij komt van mensen af die er ook gewoon mee draven en rustig galoperen.
Dat kan ik dus ook, wel is het zo dat als ik hem een keer laat rennen, dat hij niet terug wil komen omdat hij nog niet genoeg gerent heeft naar zijn mening. Maar tot nu toe komt hij altijd aan het einde van het pad terug, daar tussen in hoef ik het niet te proberen
Gewoon veel oefenen, en veel schakelen in draf en later ook in galop.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:23

Wat een onzin. Mijn ex-renpaard is prima te rijden buiten. Galopje gaat heel goed, ook op lange zandpaden. Maar ze kan ook heeeeeel hard, maar dan geef ik dat zelf aan. Ze komt makkelijk terug. Ik denk dat het probleem eerder gezocht moet worden in het dressuurmatig voor mekaar hebben van je paard. Dan komt die rem vanzelf goed....