Ik ga door mijn enkel tijdens het rijden... :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

Ik ga door mijn enkel tijdens het rijden... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:15

En ik had alweer een probleem...
De laatste paar maanden druk ik steeds beter mijn hakken uit, want daar had ik altijd moeite mee . Maar de laatste paar weken ga ik daarbij telkens door mijn enkel. Het maakt niet uit of ik korte of lange beugels heb (het is trouwens altijd mijn LINKERenkel).
Na het rijden is het al vrij snel weer over, maar de laatste les (gister) was het zo erg dat het gewoon constant gebeurde. Behalve dat het pijn doet, "knikt" mijn voet dan ook telkens onnodig tegen de buik van mijn paard.
Ik hoop echt dat jullie hier wat tegen weten, want als dit zo blijft denk ik dat ik moet stoppen met paardrijden !

Groetjes Ardine

QueJira

Re: Ik ga door mijn enkel tijdens het rijden... :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:27

rijd je wel gewoon met laarzen? Beugels een gaatje korter doen kan ook al helpen

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:29

Het maakt niet uit of ik mijn beugels kort of lang doe... En ik rijd wel met laarzen

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:55

hak minder uitdrukken, ik had hetzelfde probleem
Je wilt je hak tever uitdrukken en zeker nu je zegt dat het steeds beter gaat
ik vind dat je voet gewoon recht moet zijn en je hak 1 cm meer naar beneden moet zijn..

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:00

Mischien heb je gewoon en zwakke enkel en kan dit problemen geven maar ik denk niet dat dit een reden gaat zijn zodat je moet stoppen met rijden. Het kan je wel belemerren maar daar zijn oplossingen voor te vinden.
Laatst bijgewerkt door OlympicOrry op 29-03-26 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:52

Ik herken je probleem. Ik ging eerst ook regelmatig door beide enkels tijdens het rijden. Maar bij mij is het opgelost sinds ik leren laarzen heb.

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:55

Ik ken het probleem. Ik heb hetzelf ook. Toen ik nog met laarzen reed (oke rubberen) had ik altijd een enkelband om. Dat hielp een beetje maar niet veel. Nu rij ik met chaps en schoenen en heb geen problemen meer gehad. Met een wedstrijd rij ik wel met laarzen en merk dan wel dat het erg zwaar is voor m'n enkels en na de proef ben ik blij dat ik kan uitstappen want voel ze dan ook wel weer gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:01

Dan moet je misschien eens proberen met stevige schoenen te rijden met chaps. Die geven net wat meer steun aan je enkels dan laarzen

Misschien ook van die beugels met zo'n scharnier erin?

Rita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:16

Ik heb dat ook. Maar omdat ik de wedstrijden inga, heb ik laarzen gekocht. Nu reed ik altijd met chaps. Wat ik vaak doe, en alleen met mijn linkerbeen, is kloppen wanneer Rita van de hoefslag af wil wijken (Vaak omdat de hoek zo eng is) Gister voor het eerst met de laarzen gereden, nu had ik minder bewegingsvrijheid en was er niks meer aan de hand. Ik voelde alleen dat de laarzen mijn kloppen belemmerden, terwijl ik normaal niet eens doorheb dat ik klop. Zo zal het bij jou inderdaad komen doordat je je hakken uitdrukt, misschien heb je, net als ik, ook slappe enkels, waardoor je eerder last hebt. Misschien een versteviging om de enkels met het rijden? Heb ik ook altijd. Om m'n linker enkel alleen.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:50

jammer genoeg is dit ook mijn probleem ik heb een ongeluk gehad 2 na elkaar eers ochterover geklapt met een haf en kwam er niet zo goed vanaf
mijn enkel had een flinke klap gehad
en 2 weken erna ging ik onderuit toen er een fietser die dus doof was in mijn brommer klem kwam
ik heb bijde keren foto,s laten maken maar er was niets te zien nu 6 maanden verder kan ik nog niet rijden het begon met het lichtrijden
maar ik dacht dat het juis goed was voor mijn enkel ook mijn fysio dacht dat het een goede oefening was dat lichtrijden
maar helaas het werd steeds slechter
en nu kan ik zelfs niet meer opstappen of ik ga er doorheen en lig zo dus naarst me paard dit is nu al 6 maanden aan de gang
en heb nu eindelijk mri laten maken over 2 weken de uitslag hopelijk kan ik snel weer aan de gang ik groei dicht en ik heb ook geprobeerd om aan de ander kant op te stappen nou pfffffffffffffffffffffffffffffffff ik kan het niet weet niet hoe
maar ik denk dat jou enkel ook gewoon niet zo sterk is zorg voor veel steun zoals berg schoenen en ga eens naar de huis arts
ik moest laatst een oefening doen op een been staan eerst om mijn doede rechts en dat ging goed maar op lings hopla daar lag ik ja het is gewoon niet sterk genoeg probeer dat eens zo weet je zeker of er iets met je enkel is

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:34

Wat zijn dat dan voor beugels met een scharnier erin? Die ken ik niet.

Verder heb ik goed aansluitende laarzen, dus ik denk niet dat het past als ik wat om mijn enkels heen doe

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:15

Ik vermoed dat je gewoon TE ver probeert je hakken uit te drukken. Hierdoor overstrek je je gewricht en rek je dus eigenlijk steeds je enkelbanden te ver op. Dat is niet prettig en op een gegeven moment ook daadwerkelijk schadelijk.
Als je het echt aan de buitenkant van je enkel voelt, dan heb je een grote kans dat je door je ultieme poging om de boel uit te drukken, je gewricht te veel naar buiten kantelt.
Vraag je instructrice of desnoods een stalgenoot om goed op te letten of je je voeten steeds GOED in de beugels gedrukt hebt. Ik denk namelijk dat je voodal gewicht zult hebben op de buitenkant van je beugel. Als je met schuine blokjes rijdt, zou ik die er een tijdje uithalen.
Als je drukverdeling in de beugel wel goed is, dan zou ik eens gedaaide beugels proberen, of zo'n tussenstukje waardoor je beugel al in de juiste positie hangt. Volgens mij zul je daar al goed baat bij hebben.

Succes!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 00:59

Ik had daar ook heel veel last van en al helemaal omdat ik zeer zwakke enkelbanden hebt, ik heb toen dertijd deze stijgbeugels gekocht en heb er daarna nooit meer last van gehad!

Zie hier een stukje over de beugels:

HS Beweegbare Fillis beugel € 129.95

De reeds 10 jaar bestaande HS veiligheidsbeugels zijn nu nog verder ontwikkeld. Namelijke de gepantenteerde 4-schakel-veiligheidsbeugel. Door de extra schakels verborgen in de rubberen hulzen is de beugel beweeglijker waardoor hij bij een eventuele val makkelijk uit gaat. De beugel zorgt voor een natuurlijke aanpassing aan de bewegingen van de voet van de ruiter en zorgt voor optimale steun in welke stand dan ook. Bovendien worden eventuele klachten aan de spieren en knieën duidelijk verminderd door de beweeglijkheid.

en de foto:

http://www.sdg-ruitersport.nl/shop/images/beugel1.jpg

Succes met het vinden van een goed oplossing voor je enkels..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:03

Kun je niet die zwakke enkel met sporttape wat steviger tapen.. Gewoon voor wat meer steun.. Ik vermoed trouwens ook dat je doordat je je hakken zo ver wilt uitdrukken je enkel forceert. Denk niet dat jij een ontspannen houding hebt, kun je daar niet eens proberen aan te gaan werken?

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:25

Ik vind zelf eigenlijk wel dat ik een ontspannen houding heb, alleen die enkels misschien niet.

@ BiancUgo; hoeveel kosten die veiligheidsbeugels ongeveer en waar zijn ze te koop?

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:50

Kosten 129 euro en bijna iedere ruitersportzakk verkoop ze wel.
Bos ruitersport scherpenzeel, fugers soest maar ook tweedehands zal je ze wel kunnen kopen marktplaats, hier op bokt mischien iemand.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:06

volgens mijn vriend rij ik inderdaad met flinke uitgedrukte hakken maar dit is nooit tegen mij gezecht ook niet in een les wie weet is dit de oorzaak waar we al ruim 6 maanden naar opzoek zijn ik wacht even de uitslag uit van mijn mri das over een week en ga dit ook meteen aankaarten bij de arts waar zo,n forum alemaal niet goed voor is bedankt bokt ik zie het veer een beetje zitten nu ik slaap slecht zit alleen maar te denken wat als ik nooit meer mag rijden wat moet ik dan maar ik zie het allemaal weer een beetje zitten dus we wachten af
Laatst bijgewerkt door sabrinaboer op 21-02-06 15:10, in het totaal 4 keer bewerkt

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:08

Oke ik wens je heel veel succes en laat ons ff weten hoe de mri scan gegaan is!

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:52

Mri scan???

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:10

nou ben geweest en helaas niets te vinden nu gooien ze het op mijn zenuwen ze gaan deze over 4 weken inspuiten met iets dus helaas verlopig zit ik nog niet in het zadel

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:26

Aah jeetje wat balen zeg!

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:11

dintjo0W schreef:
Mri scan???

Nee was niet van jou was van Sabrinaboer..zat twee verhalen door elkaar te lezen...

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:25

Ik had vroeger zwakke enkels en als ik liep, zwikte ik ze regelmatig (zelfs gescheurde banden etc.) Toen ging het over en ik dacht dat ik eroverheen gegroeid was. Tot ik vorig jaar weer ben begonnen met paardrijden. Nu heb ik het ook tijdens het rijden.
Ik maakte nu pas de link met paardrijden en hakken uitdrukken. Volgens de fysio worden door het hakken uitdrukken je banden gerekt. Maar ze worden er niet sterker van.

Ik moet juist niet teveel steun opzoeken, maar oefeningen doen, zodat de banden steviger worden i.p.v alleen maar uitgerekt. Zoals juist op je tenen staan en trap lopen. Ook zijwaardse bewegingen.

Veel succes!

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:42

Ik ben nu tijdelijk gestopt met paardrijden... En met mijn enkel gaat het iig een stuk beter
Maar ik sta wel ingeroosterd voor een springwedstrijd (en op een paard waar ik nog nooit mee gesprongen heb). Het is Caprilli1, dus niet zo hoog, maar toch. Wat denken jullie;
Moet ik gaan of de wedstrijd afzeggen? (het is maar 10 minuten)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:47

Gaaaan met die banaan Sorry

Maar wat bij mij helpt, een heel strak rekverbandje eromheen, om je enkel en om je voet. Ik heb daar heel veel steun aan! En succes met je wedstrijd!