Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:18

Waarom is iedereen toch zo gefixeerd op "mijn paard moet aan de teugel". Als je eerst het tempo eens onder controle kan krijgen met je paard en vandaaruit gaat rechtstellen, ben ik van mening dat je paard vanzelf je hand op gaat zoeken. De meeste mensen willen alleen maar hun paard zo snel mogelijk in de krul hebben maar vergeten het ruggebruik en de impuls van het paard.

Op deze manier rij je veel vriendelijker en heeft je paard veel meer vertrouwen in je dan wanneer je hem in de houding trekt en van voor naar achteren rijdt!

Hoe denken jullie daarover?

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:59

Ik ben het helemaal met je eens! Achter zit de motor, die moet je eerst geactiveerd hebben, dan komt het van voor vanzelf

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:00

Helemaal mee eens..

polly2

Re: Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:02

Zo rijd ik alle jonge paarden en...warempel....ze lopen ineens aan de teugel...ontspannen zoals het hoort....

En als ik met iemand mee ga om een paard te kopen....dan tref ik vaak wat anders aan...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:20

Ik denk dat de meeste bokkers het op deze manier ook bedoelen. Het aan de teugel rijden van je paard of pony is ook heel belangrijk. De wijze waarop verschilt dan nog wel eens.
Ik denk niet dat men nu zo gefixeerd is op het aan de teugel rijden maar het is wel een veel besproken item. Waarom? Omdat men het blijkbaar toch heel erg moeilijk vindt om dit voor elkaar te krijgen.
Ik weet niet of je ondertoon nu zo negatief bedoeld is, of dat je het als een neutraal onderwerp wilde brengen...?

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:28

ik ben het helemaal met je eens, maar helaas zijn er nog veel meer ruiters die het paard eerst aan de teugel willen voordat ze aan de balans en de impuls denken.

ploppertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:09

Ik ben het helemaal met je eens!!
Mensen willen denk ik graag 'het mooie plaatje'. Als je naar een mooi plaatje kijkt zie je meestal eerst de mooie ronde hals en daarna let je op de rug, benen ed. Ik denk dat daarom vaak wordt vergeten om van achter naar voren te rijden...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:57

helemaal mee eens!!
Je rijd van achter naar voor

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:40

ik ben het hier ook mee eens zodra ik op een pony zit denk ik helemaal niet van; eerst aan de teugel de pony moet eerst goed voorwaarts zijn en goed ingestapt en dan gaan draven en als hij/zij goed 'los' is, dán begin ik er pas mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:41

mijn auto rijd ook niet zonder dat ik eerst de motor start

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:43

Mijnes wel, maar dan alleen berg af .

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:44

Niets meer op te zeggen, volledig mee eens

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:45

Fronton schreef:
Mijnes wel, maar dan alleen berg af .

al duikend

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:50

Zonder stuurbekrachtiging en helaas doet de rem het dan ook niet meer .

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:00

Ik denk dat iedereen het wel met elkaar eens is, maar waarom sommige het dan toch doen?
Ik rijd mijn paard gewoon goed los en zodra ik de teugels oppak, zoekt ze meteen mn hand op en heb ik een heerlijk ontspannen paardje onder me ..
Geen probleem toch

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:05

Fronton schreef:
Zonder stuurbekrachtiging en helaas doet de rem het dan ook niet meer .

Nee, dat is geen geintje, ik ken iemand die dacht in frankrijk effies met de motor uit bergafwaarts te gaan, totdat hij moest remmen
Dat deed hij dus nooit meer, hij wist niet hoe snel hij die motor moest starten

Jaaa, weer even on topic :
Tuurlijk is het de bedoeling om van achter naar voor te werken, er is alleen ontzettend veel onwetendheid over hoe het nu werkelijk moet!
Bovendien blijven er altijd veel meningsverschillen over wát het beste is, maargoed, ik rijd liever mijn paard fijn over de rug en licht in de hand, sommige mensen houden ervan om gespierde armen te krijgen

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:14

Zo werkt het met paard ook, heeft alles te maken met het aan de hulpen zijn en 'ontvankelijk' (jaiks wat een raar woord toch) voor de input van de ruiter.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:17

Je hebt helemaal gelijk!! Ik rijd meestal op zo'n gestresst paardje en die krijg je echt niet aan de teugel als je de hele bak doorcrosst! Ik ben meestal ook het eerste halfuur bezig met haar te kalmeren en rustig te krijgen en daarna pas aan de teugel te rijden want dan gaat het gewoon veel makkelijker!
xxx Clairtj

MissSira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:46

Paard moet zoiezo eerst los gereden worden en voorwaarts daarna pas aan de teugel rijden. Waar ik veel op moest oefenen was het voorwaarts neerwaarts rijden.

Maar je moet altijd zien dat je u paard voorwaarts houdt dat deze reageerd op de benen en dat is altijd belangrijker als aan de teugel rijden, trouwens eerst losrijden is ontzettend belangrijk maar dat weten jullie wel

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:52

Unika schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! Achter zit de motor, die moet je eerst geactiveerd hebben, dan komt het van voor vanzelf

Mee eens. Dat zei mijn instructeur vanmiddag nog.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:54

ik bne het helemaal met jullie eens..
eerst lekker van achteruit lopen.. en lekker ontspannen aan het werk en dan pas wat ander..!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:58

ja dat is idd waar, ik heb zoiets bij mijn merrie van je zoekt eerst maar even je rust en dan komt ze vanzelf wel naar mijn hand zoeken,,
en dan blijft het ook zo,, ik ga niet friemelen dat heeft geen nut vind ik zelf, het stoort alleen maar ,,

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:54

eh,, mijnm paard is vanizchzelf nagefelijk, als ik de teugels op iets spanning hou en ik rijd gewoon door geeft ie direct na.. en de rug is veel losser en ontspannender als ze aan de teugel loopt, het maakte het plaatje af denk ik

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:08

De eigenaar van mijn verzorgpaarden, drukt me er constant op dat ik maar met mijn handen moest werken om hem 'aan de teugel' te krijgen. Ik had altijd in een manege gereden dus ik deed maar wat hij vroeg omdat ik niet beter wist.
Nadat ik de talrijke topics van bokt gelezen had, begon ik meer te werken aan de motor
En na lang werken, voelde ik het steeds beter worden en een aantal maanden later liep hij zo mooi aan de teugel dat ik de slappe lach kreeg.
Echt een moment van puur geluk als je hard werken resultaat geeft!!!

Laten we dus hopen dat er nog veel mensen zijn die de koppigaard gaan uithangen als ze wordt wijsgemaakt dat je veel (enkel ) met je handen moet werken!

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:06

maaar waar zou dat toch vandaan komen ,, ??
want in manege lessen ik zeg neit alle,,
wel wat gevorderde dan..
moeten die paarden aan de teugel en dan is het ook niet goed,,
want hoe kan een manege paard ontspannen als er steeds iemand anders op rijd,, ??
dus lijkt het mij dat iedereen (die op manegepaarden heeft gerede )
het zo heeft aangeleerd ?