welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrinaboer

welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:03

ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen vertellen wat voor bit ik moet gebruiken bij een tuiger die dus voor een wagen heb gelopen met een liverpool ik rij nu met een pelham bit maar wil graag over naar een gewoon bit maar hij is zo sterk dat het net is of ik een muurtje om moet trekken ik rij met dit bit met 2 teugels en rij hem dus voornamelijk om de eerste teugel maar wil dus over naar een gewoon bit waar moet ik dan mee beginnen
kan iemand mij helpen
alvast bedankt

monsera

Re: welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:07

Met harde smoel

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:10

monsera schreef:
Met harde smoel

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:10

ja sorry hoor maar wat hij heefd is niet normaal voel me som echt een klein kind op een enome sterke pony
de vos zelf is 178 en echt gelders gebouwd dus je kan misschien wel voorslellen wat ik bedoel

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:16

ik heb ook een merie staan had ik hetzelfde probleem mee maar daar ben ik doorheen gereden zij was maar 160 en meer hakny gebouwd die rij ik nu op een kk bitje en dat gaat heel goed maar bij heb lukt dat niet kop in de lucht en rennen of gewoon overal heen lopen en sleurt mij geoon uit het zadel en ik ben geen penny meisje hoor ruim 90 kilo schoon aan de haak hahaha

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:33

Ik zou zeggen gewoon een normaal bitje, mijn tank denderde overal doorheen en die werd en wordt nog steeds met een normaal bit gereden (je kent het wel, kop erop en gaan)

Denk toch dat je om terug te gaan naar het rijden op je zit je gewoon een normaal bit zal moeten nemen en oefenen oefenen oefenen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:38

Gewoon een enkelgebroken of dubbelgebroken watertrensje. Als je een scherp bit nodig hebt omdat je een paard anders niet kunt rijden, kun je er beter niet opstappen.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:46

hij is dus een liverpool gewend en daar kan ik hem ook mee rijden maar dat wil ik niet ik wil een gewoon bit en als ik dit wil probeerden moet ik hem maar niet meer berijden sorry hoor maar dat slaat echt nergen op

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:50

Ik heb ook een tuiger die ik ook met Liverpool rijd voor de kar, en ik rij net zo makkelijk met een dubbelgebroken bitje met hem.
Rijden doe je met je benen en je zit, en maar voor een heel klein gedeelte met je teugels.
Als je een bekkenbreker nodig hebt om dat paard te rijden is er wta niet goed.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:54

er is ook al een instucteur op geweest maar die ragde het bit door zijn smoel en jja toe liep i wel maar ik vind dat niet de manier en rij zo dus ook niet en ze kom er ook niet meer op hoor maar wilde atvies

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:55

Bah, alleen je taalgebruik staat me al tegen. Een paard heeft een mond, geen smoel. Als je op papier al geen respect voor je paard kunt opbrengen,, hoe wil je dat dan in vredesnaam doen als je erop zit?
Misschien dat het veranderen van je houding meer effect heeft dan een ander bit.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 01:58

hahahaha jij ben lollig nou sorie hoor maar de mensen die me kennen weten wel beter hoor !!!!!!!!!!!!!!!!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:59

Wat heeft respect voor je paard te maken met lollig zijn?
Dat snap ik even niet

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 02:04

neem nog een hijs van die blow!!!!!!!!!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:05

Joh, ik denk dat je even moet dimmen, want je reageert echt buiten alle proporties.....

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 02:07

nou reageen dan ook gewoon omdat ik dus een ander taal gebruik heb ,,heb ik volgens jou geen respekt voor mijn paard ? reageer normaal zoals ieder ander dus doe maar gewoon he

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:16

Sabrina als je Billy haar eerste bericht leest zie je dat ze schrijft:
Citaat:
Als je een scherp bit nodig hebt omdat je een paard anders niet kunt rijden, kun je er beter niet opstappen.

En hier heeft ze gelijk in.

Maar jij wil het dus wel gewoon met een normaal bit proberen, dus slaat deze hele zin niet op jou, en dus zouden we een veel leuker topic hebben als we ons allemaal niet zo aangevallen zouden voelen

ALS jij ALLEEN met scherp bit zou kunnen en willen rijden DAN zou je dus beter niet meer op kunnen stappen.
Wie de schoen past trekt hem aan.

En je taalgebruik werd in het begin al vraagtekens bij gezet, zo zie je hoe dingen anders overkomen via internet, van jou en van anderen.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 02:27

ik wil helemaal niet met dit of dat rijden ik wil weten wat voor bit ik moet gaan gebruiken dus scherp of niet scherp dat maak mij niets uit ik wil met een gewoon bit rijden want wat als ik zou willen starten dan kan dat niet want met een pelham mag dat niet

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:32

Waarom probeer je niet gewoon een bubbel gebroken bitje?
Is een normaal bitje, niet scherp en dan kan je oefenen.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:58

wat bij ons goed helpt is een correctiebit dit is opzich een vriendelijk bit maar in geval van nood werkt het wat meer in op de lagen, zelf hebben wij ook een gelders tuigpaardmerrie die zomers marathonwedstrijden loopt en dus ook met een liverpool wordt gereden, echter zoals billy al aangeeft denk ik dat jou probleem meer rijtechnise is want ons tuiger is beslist niet hard in de mond.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:03

Inderdaad is het respect voor zowel paard als medemens ver te zoeken bij TS.

Ik ben het overigens in zijn geheel met Billy en Sily eens.......

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:07

ja maar dat heeft er niks mee te maken je moet gewoon doorzetten en opnieuw beginnen laat iemand hem aan de longeerlijn beethouden als je voor het eerst me dat normale
bitje gaat rijden

ga daarna los en blijf diep zitten als die gaat rennen nie e veel in zijn mond zitten

de TS heeft wel respect hoor maarja ik zou zo ook reageren op die onnuttige reacties van billy maarja het respect voor haar paard kan je niet weten wan je maakt der niet op der paard mee maar achter de computer

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:16

Jezus mina....arm paard waar jij mee om gaat....wat een taalgebruik

Doe eens effe normaal....je vraagt om advies ...als er dan iemand wat zegt moet je niet zo achterlijk dom reageren hoor....

Enne jij hebt een smoel...je paard heeft een mond....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:34

Nou, wat een opgefokte reacties weer! Is dat nou nodig? Ik denk dat TS nu ook wel door heeft dat het woordje "smoel" niet zo lief overkomt. Maar grof praten over je paard is nog wel wat anders dan er grof op rijden en daar weten we hier met z'n allen niets van af, want we weten niet hoe TS rijdt.

En iedereen die het wel eens ervaren heeft, weet dat paarden die pittig met een stang gereden worden, soms wat sterk kunnen zijn en wel eens wat moeite hebben om weer om te schakelen naar een zachter bit. En dan helemaal als je een tuigertje hebt, want die kunnen (pin me er niet op vast) soms qua bouw ook wat moeite hebben met de nageeflijkheid, ze zijn gewoon soms wat moeilijker bij elkaar te rijden. Tel daar nog een flinke voorhand bij op, die bij het mennen natuurlijk wel erg van pas komt, maar die met rijden soms gewoon moeilijker is. Als een paard voor de wagen loopt, dan trekt ie toch voornamelijk met zijn boeg. Als je gaat rijden, vraag je weer wat meer achterhand gebruik, dus da's toch wel een verschil. Nu is het wel zo dat een paard van voren lichter wordt naarmate de achterhand sterker wordt en er meer bijgereden wordt. Dit is de oplossing waar TS aan moet werken.

Ik zou dus ook gaan voor een gewone trens en veel voltes rijden. Ik heb ook zo'n Gelders tankje die dan gaat rennen en die me af en toe uitlacht met een gewone trens. Als ik veel schakel en haar op de volte zet, wordt het steeds beter, omdat die kont dan meer werk gaat overnemen. Pas galopperen als je hem in draf goed nageeflijk hebt en dan flink je benen er aan houden en op de volte zetten.

Ik zou je tankje gewoon voor het rijden longeren met zadel en hoofdstel, dan is de frissigheid er af. Dan gaan rijden en heel veel overgangen maken van stap-draf-stap op de volte. Veel been er bij, laat hem maar werken, dan doen die Gelders toch graag . Op kracht win je het toch niet, gebruik je gewicht en je benen en neem er de tijd voor, dan zul je zien dat het beter wordt! Succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:59

Onze oude merrie was bij wijze van spreken met een fiestketting gereden zo een harde mond had ze.

Veel longeren met dubbele lijnen en een dubbelgebroken trensje erin heeft dat een heel stuk verholpen.

Nu loopt ze onder het zaden op een dubbelgebroken en voor de wagen gewoon op een liverpool.

Kost veel tijd en dat moet je er voor over hebben.