Ze schrikt de hele tijd..wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NF_Daphne

Ze schrikt de hele tijd..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:28

als ik buiten in de bak ga rijden schrikt ze echt van alles..maar ook echt van ALLES..de laatste x dat ik buitenreed was ik er bijna afgevallen omdat ze zich opeens omdraaide en hard weg racede..eerst was ik heel rustig enzo en steeds gerust stellen als ze weer schrok..maar na een tijdje word je er echt heel gek van..ze zit me denk ik ook in de maling te nemen,want ze vond opeens een meeuw eng en toen rende ze ook weer weg..wat moet ik er nou aan doen? zo kan ik nooit meer in de buitenbak rijden..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:32

les nemen.
Door het paard veel dingen te laten doen, zal hij op jou letten en bijna niet meer schrikken.
tempo erin houden - ook heel belangrijk.
en stelling vragen.

Door het niet goed op te lossen, kun je het paard "verknoeien", omdat het spanning aan 2 kanten oplevert en daardoor kun je wel eens te veel spanning op de teugels leggen - waardoor ook de verkeerde spieren gebruikt gaan worden....
uiteindelijk wordt dat gewenning en is dat zeer lastig op te lossen.
Ook verzet op de spanning zou een reden kunnen zijn

je paard heeft het truukje al door - snel hulp zoeken... voordat er ongelukken kunnen gaan gebeuren

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:36

superwoman schreef:
les nemen.
Door het paard veel dingen te laten doen, zal hij op jou letten en bijna niet meer schrikken.
tempo erin houden - ook heel belangrijk.
en stelling vragen.

Door het niet goed op te lossen, kun je het paard "verknoeien", omdat het spanning aan 2 kanten oplevert en daardoor kun je wel eens te veel spanning op de teugels leggen - waardoor ook de verkeerde spieren gebruikt gaan worden....
uiteindelijk wordt dat gewenning en is dat zeer lastig op te lossen.
Ook verzet op de spanning zou een reden kunnen zijn

je paard heeft het truukje al door - snel hulp zoeken... voordat er ongelukken kunnen gaan gebeuren

ik heb al les,maar dat is in de binnenbak..maar ik zal het inderdaad eens proberen wat j zegt..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:38

Gelukkig kun je in de binnenbak rijden

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:18

het gedrag negeren en hem flink aan het werk zetten!
alles behalve hem die negatieve aandacht geven

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:20

boos worden als het gezeur is, anders negeren. en doorzetten. gaat vanzelf over maar kan een half jaartje duren... heb ervaring

jarrah

Re: Ze schrikt de hele tijd..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:06

Hey suus, wat vervelend zeg, zo ken ik daf helemaal niet!!
Je moet er wel rekening mee houden dat ze dr hele leven lang (bijna 7 jaar lang), van veulen af aan altijd al op enthoven heeft gestaan, dus het kan zijn dat ze gewoon tijd nodig heeft om te wennen nu ze op een andere stal staat. En in de buitenbak valt natuurlijk genoeg te zien daar dus dat is allemaal spannend voor dr! Ik zou zeggen ga gewoon lekker veel buiten rijden en gooi dr regelmatig los zodat ze het zelf kan ontdekken!
Iig wens ik je heel veel suc6 verder met je mooie pony!!!

NF_Daphne

Re: Ze schrikt de hele tijd..wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:57

jarrah schreef:
Hey suus, wat vervelend zeg, zo ken ik daf helemaal niet!!
Je moet er wel rekening mee houden dat ze dr hele leven lang (bijna 7 jaar lang), van veulen af aan altijd al op enthoven heeft gestaan, dus het kan zijn dat ze gewoon tijd nodig heeft om te wennen nu ze op een andere stal staat. En in de buitenbak valt natuurlijk genoeg te zien daar dus dat is allemaal spannend voor dr! Ik zou zeggen ga gewoon lekker veel buiten rijden en gooi dr regelmatig los zodat ze het zelf kan ontdekken!
Iig wens ik je heel veel suc6 verder met je mooie pony!!!

ja idd komt dat misschien omdat ze bijna der hele leven op stal enthoven heeft gestaan. maar ook het nadeel is..ze gaat niet los in de bak waar ze moet rijden maar in een andere bak dus kan zo alsnog niet wennen..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:59

Je kan wel aan de hand met haar gaan stappen in die bak!?

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:00

Zazoo schreef:
boos worden als het gezeur is, anders negeren. en doorzetten. gaat vanzelf over maar kan een half jaartje duren... heb ervaring

ja het is alleen maar gezeur want ze vind ook echt ieder dingetje eng..wat ze eerst ook nooit eng vind..maar ik zal het proberen..

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:21

Mijn verzorgpaardje schrikt niet echt snel maar als er iets veranderd bij de buitenbak wil ze weleens kijkerig zijn en opzij springen.
Ik heb dit opgelost door eerst rustig een rondje te lopen en te laten kijken naar alles wat nieuw is op beide handen.
Op elke hand een rondje en het is opgelost.
Dingen als vogels tja vooral voorwaards houden, benen eraan en zelf niet te druk maken gewoon rustig blijven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:23

naar vooohooooooren ....... gewoon heel brutaal naar voohoooren rijden......... wat zegt je instructeur hierover?

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:50

KiWiKo schreef:
naar vooohooooooren ....... gewoon heel brutaal naar voohoooren rijden......... wat zegt je instructeur hierover?

Hier ben ik het mee eens, naar voren rijden en heel erg aan het werk houden!!

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:12

KiWiKo schreef:

Normaal gesproken ben ik het hier wel mee eens, maar bij deze pony weet ik het net zo niet....
Ik ken deze pony al van jongs af aan en heb haar zelf ook vaak zat gereden. Het is een goudeerlijk beestje, maar met een uithoudingsvermogen waar je 'U' tegen zegt... ga je deze overdreven naar voren rijden, gaat ze plat door de bocht en loopt ze zichzelf nog liever dood. Ik ben ervan overtuigd dat het geen kwaad is van deze pony. Ik heb meer het idee dat deze pony gewoon aardig van slag is doordat ze van veulen af aan op een andere stal heeft gestaan en nu verhuist is, ze heeft denk gewoon even tijd nodig!
Ga gewoon lekker aan het werk met dr en hou dr gewoon lekker goed bezig, ze heeft immers M gelopen dus je kan het best een stapje moeilijker voor dr maken (onder de goede begeleiding)
Ik raad je iig af om zomaar te gaan prutsen, zorg dat je voorlopig elke keer als je buiten gaat rijden de juiste begeleiding erbij hebt! En als je die begeleiding niet hebt....ga het dan ook niet opzoeken...ga gewoon binnen rijden!!!

Suc6 ermee!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:14

naar voren rijden is iets anders dan plat door de bocht.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:22

KiWiKo schreef:
naar voren rijden is iets anders dan plat door de bocht.

Ja maar bij deze pony is dat verschil heel klein....voor een meer ervaren ruiter zou het idd een oplossing zijn, maar ik denk dat dit meisje op deze manier in een gat valt waar ze zelf niet uit zou komen. Vandaar dat ik in zo'n geval een beetje bang ben voor zo'n opmerking, zo'n meisje kan dat totaal verkeerd opvatten!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:24

dan moet er een goede instructeur bij komen

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:36

mijn paard had nog nooit zonder oogkleppen gereden en ik heb haar nu een jaar en rij ook gewoon buiten het woord nu steeds minder maar heb het niet genegeerd grote mond en doorgaan nu gaat het echt heel goed hoor ze blijf wel heet buiten maar springt niet meer weg en schrik ook niet meer zo snel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:37

sabrinaboer schreef:
mijn paard had nog nooit zonder oogkleppen gereden en ik heb haar nu een jaar en rij ook gewoon buiten het woord nu steeds minder maar heb het niet genegeerd grote mond en doorgaan nu gaat het echt heel goed hoor ze blijf wel heet buiten maar springt niet meer weg en schrik ook niet meer zo snel

maar voorlopig heb jij wel een strenger bit nodig.............

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:46

KiWiKo schreef:

Dat ben ik volkomen met je eens

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:48

been aan je paarden houden en goed doorwerken. Veel overgangen en figuren rijden helpt meestal wel

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:16

zonnebloem18 schreef:
Mijn verzorgpaardje schrikt niet echt snel maar als er iets veranderd bij de buitenbak wil ze weleens kijkerig zijn en opzij springen.
Ik heb dit opgelost door eerst rustig een rondje te lopen en te laten kijken naar alles wat nieuw is op beide handen.
Op elke hand een rondje en het is opgelost.
Dingen als vogels tja vooral voorwaards houden, benen eraan en zelf niet te druk maken gewoon rustig blijven.

ja maar als ik een paar rondjes in de bak ga lopen en ik ga erop vind ze het opeens weer eng.. en ze is altijd heel erg voorwaarts..maar iig bedankt..

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:16

jarrah schreef:
KiWiKo schreef:

Dat ben ik volkomen met je eens

erik is heel goed hoor

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:19

en ik krijg altijd binnen les dus..

NF_Daphne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 16:21

jarrah schreef:
KiWiKo schreef:

Normaal gesproken ben ik het hier wel mee eens, maar bij deze pony weet ik het net zo niet....
Ik ken deze pony al van jongs af aan en heb haar zelf ook vaak zat gereden. Het is een goudeerlijk beestje, maar met een uithoudingsvermogen waar je 'U' tegen zegt... ga je deze overdreven naar voren rijden, gaat ze plat door de bocht en loopt ze zichzelf nog liever dood. Ik ben ervan overtuigd dat het geen kwaad is van deze pony. Ik heb meer het idee dat deze pony gewoon aardig van slag is doordat ze van veulen af aan op een andere stal heeft gestaan en nu verhuist is, ze heeft denk gewoon even tijd nodig!
Ga gewoon lekker aan het werk met dr en hou dr gewoon lekker goed bezig, ze heeft immers M gelopen dus je kan het best een stapje moeilijker voor dr maken (onder de goede begeleiding)
Ik raad je iig af om zomaar te gaan prutsen, zorg dat je voorlopig elke keer als je buiten gaat rijden de juiste begeleiding erbij hebt! En als je die begeleiding niet hebt....ga het dan ook niet opzoeken...ga gewoon binnen rijden!!!

Suc6 ermee!

okee thnx.. maar ik wou het gewoon een x proberen buiten maar dat was dus niet zo'n goed idee..