Mijn 4-jarige bijt tijdens 't rijden in m'n voet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susan1986

Mijn 4-jarige bijt tijdens 't rijden in m'n voet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:17

Ik heb nu 'n paar keer op mijn 4-jarige Calvados gereden, aan de longeerlijn, want ze is pas net zadelmak. Dan zijn we dus 'n beetje aan 't draven, dan word ze ineens nijdig, oren in de nek, en bijt ze in m'n voet ze doet 't ook alleen als ik linksom rijd. Verder is ze super braaf en heel fijn in de omgang. Iemand 'n idee hoe ik dat af kan leren?

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:35

eerst uitvinden waarom ze het doet, heeft ze lichamelijk geen pijn..
anders misschien een keer een schop geven als ze in je voet wil bijten, ze hoort trouwens helemaal de kans niet te krijgen om in je voet te kunnen bijten.. dat kun je voor zijn door goed contact te houden met de teugels

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:07

Buitenteugel erbij houden?

mariska1989

Re: Mijn 4-jarige bijt tijdens 't rijden in m'n voet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:39

Naar voren rijden, je moet haar vooral niet gaan tegenwerken.

Misschie is er iets mis met de singel?? (Voet = bij de singel) Dat had mijn paard ook, neopreen singeltje eraan, probleem weg. maar niet zo extreem als de jouwe.

ik weet niet naar welke voet ze het doet of is dit verschillend? Anders de teugel van de kant waar ze het niet doet beter eraan houden.

Hoe vaak doet ze het tijdens het rijden? Anders een tikje geven op de schouder.

Veel oefeningne rijden, goed bezig houden. veel binnenstelling, wisselen e.d. dan krijgt ze de tijd er niet voor.

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:42

als ze verder nergens last van heeft, lichamelijk dan, zou ik haar toch wel afstraffen het denk ik gewoon een streek
dat moet je haar wel afleren anders blijft ze het doen en dan gaat het van kwaad naar steeds erger

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:51

in je voet bijten? denk dat hij echt iets heeft wat hem dwars zit, misschien been je net te hard of doet zijn rug pijn en uit zich dat in het bijten. als hij het als "geintje"doet, voorwaarts rijden en de teugels erbij houden.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:58

Weet je waarom hij last heeft van je voet?
Zit je wel stil of perongeluk toch lastig te vallen?
Haha, het is eigenlijk wel heel grappig!

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:17

De titel vond ik ook wel grappig. Ik denk dat het niet het prikken van je voet is want dan zou ze het ook op de andere hand doen. of ligt je ene been stiller dan de andere?? Ik zou haar even laten nakijken en als er niks blijkt te zijn haar er door heen rijden en idd goed contact met de mond houden.... Dan kan ze als het goed is niet bij je voet.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:21

zoals de rest al zegt, kijk even of alles daar op die plek wel in orde is

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:22

Ik zou haar even na laten kijken, en als er niks aan de hand is: Goed afstraffen! Desnoods een schop met je voet.
Eigenlijk zou ze ook niet de kans moeten krijgen jou in je voet te kunnen bijten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:28

wat apart maar is mij wel bekend
een paard van mijn vriendin doet het nl. wel eens met wijken
haar merrie heeft een niet al te makkelijk karakter
ws is er toch iets wat pijn doet of wat het paard als zeer storend ervaart

laat een osteopaath eens kijken misschien heeft je paard wel veel last om aan die kant te buigen
of probeer het eens zonder zadel om te kijken of ze het dan ook doet
ik denk niet dat het een spelletje is
want als ze de oren echt helemaal plat doet lijkt dat toch wel op pijn te duiden
maar helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit
succes

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:38

En toch snap ik niet als je contact houd en je rijdt voorwaards hoe en paard dan met z'n mond bij je voet kan komen.
Ja ik had vrioeger een pony die het deed bij het halthouden..

Maar toen had ik nog niet echt benul van contact.

Als ze linksom ook in je linkervoet bijdt zul je je buitenteugel er meer bij moeten houden lijkt me..
En als je normaal gesproken voorwaards rijd en je wisselt veel van hand..
Je houd haar aan het werk.
Je blijf niet eindeloos rondjes rijden..
Zou ze denk ik ook minder tijd hebben om na te denken en je voet te pakken.
Ik zou eerst voorwaards proberen.
Veel overgangetjes en buitenteugel op contact.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:17

Volgens mij allemaal alwel genoemd, maar toch nog een reactie van mij..

Zorg dat je contact houdt met de teugels, niet strak aannemen maar leer je 4-jarige dat je goed contact hebt met de teugels. Dan is het teugelcontact al een beetje begrenzend voor je paard om zijn hoofd opzij te doen.

Probeer het als het gebeurt niet door trekken aan de rechterteugel op te lossen, als hij bijt ben je al te laat namelijk. Goed voorwaarts rijden op je been, wil hij bijten en zijn hals inbuigen. Wees hem voor door tempo te vragen, dat lukt niet met zijn hals opzij gebogen.

Zorg dus dat de basis, voorwaarts rijden op beenhulpen (evt.. met hulp van een tweede persoon met een longeerzweep) al bekend is bij je paard.

Maar toch zou het wel vesrtandig zijn om je af te vragen waarom het paard dit doet. Stiksel van de singel aan die kant los/gespje verkeerd? Denk erom dat het voor een jong paard op een kleine volte met net een ruiter erop moeilijk is om evenwicht te houden. Zijn zijn spieren linksom minder ontwikkeld? Is er niet een rib scheef oid, waarbij je paard op de linkerhand alleen maar ongemak van kan hebben? Als je op de linkerhand rijdt op de lange zijdes ipv op de kleine volte aan de longeerlijn, misschien is het dan minder..

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 15:47

Bedankt voor alle reacties
Ze heeft geen pijn of niks (is laatst nog door de veearts aan alle kanten nagekeken) ik zit echt super stil
Ze doet 't alleen naar m'n rechtervoet. Ik houd goed contact, maar ze zwaait in een keer d'r hoofd om. Ik heb d'r ook pas 2 keer opgezeten, en ik kan nog niet los in de bak, want ze kent nog helemaal niks. Ik heb wel geprobeert d'r 'n schopje te geven maar toen vloog ze weg. Met haar moeder hebben we ook veel problemen gehad met inrijden, we hadden haar naar Deurne gebracht voor de merrietest maar toen konden we haar weer op komen halen omdat er niks mee te beginnen was. Nu is ze inmiddels 12 en is ze wel super braaf, maar dat heeft lang geduurd. Ik ga d'r over 'n uurtje rijden, 'ns kijken hoe 't vandaag gaat

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:31

Zelf ben ik ook net een paar keer op mijn vierjarige gegaan, hij kijkt ook soms om, vooral als ik been geef, dat vindt hij maar gek en kijkt waar dat vandaan komt.
Dat heeft best een impact op je paard als het een gevoelig dier is, alleen zal zo'n kattige merrie dan anders op reageren dan die goedzak van mij.
Misschien gewoon wel veel doen, dan went ze eraan en zal er niet meer van opkijken!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:25

Goed stil blijven zitten en degene die de longeerlijn vastheeft haar goed voorwaarts laten houden! Die is te traag als ze de tijd heeft om in je voet te bijten! Vooral als je er nog maar zo weinig op hebt gezeten kan je geen rare dingen doen want dan vliegen ze dus inderdaad weg. Om om te kunnen kijken moeten ze wel trager gaan, dus wat mij betreft: goed voorwaarts houden!
Verder kan je nog weinig omdat je nog in het "stilzitten en niet bewegen" stadium zit lijkt me!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:57

Zelf doe ik het niet op 'de stilzitten en niet bewegen' manier, juist sinds ik voor het eerst erop ben gaan zitten gelijk lekker bewegen, lekkere dingetjes geven en overal aaien, van de oren tot de kont!
Dan zijn ze ook niet zo schrikkerig en weten dat je erop zit, veel paarden schrikken als je erop zit en je raakt ze aan, dat vind ik niet zo handig!
En als je je paard wil laten wennen aan iets, moet je het juist wél doen!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:00

De VA heeft haar misschien wel nagekeken, maar die ziet echt lang zoveel niet als een osteopaat of fysio hoor! Ik denk dat er toch echt iets is wat haar stoort, paarden doen dit heus niet voor de grap en als ze het maar aan 1 voet doet en verder braaf is... Toch echt verder zoeken naar oorzaken en niet zomaar gaan straffen, zeker niet met zo'n jong paard!!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:43

@MirandaFuego: jij hebt wel gelijk, maar sommige paarden zijn nog zo "nieuw" dat lekker bewegen en overal aanraken nog erg bedreigend is en heftige reacties veroorzaakt, zeker de eerste paar keer. Ik begreep dat dit paard ook zo kan reageren, vandaar. uiteraard moeten ze allemaal wennen aan beweging op hun rug, maar gewicht dragen kan eerst ook moeilijk genoeg zijn!

Verder kan het gevoel van een ruiter heel vreemd zijn voor een paard lijkt me, dus misschien is deze wel beledigd dat er zomaar iemand op haar zit! Straffen lijkt me ook niet goed, voorkomen beter.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:52

Voordat je er de eerste keer opgaat heb je toch allang het voortraject van je paard overal aanraken doorlopen neem ik aan? Dan is juist een keertje erop gaan zitten, stukje stappen en dit aanraken herhalen een goede oefening denk ik. Zo leer je ze het hoofd koel te houden lijkt me..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:34

WowAmigo schreef:
@MirandaFuego: jij hebt wel gelijk, maar sommige paarden zijn nog zo "nieuw" dat lekker bewegen en overal aanraken nog erg bedreigend is en heftige reacties veroorzaakt, zeker de eerste paar keer. Ik begreep dat dit paard ook zo kan reageren, vandaar. uiteraard moeten ze allemaal wennen aan beweging op hun rug, maar gewicht dragen kan eerst ook moeilijk genoeg zijn!

Verder kan het gevoel van een ruiter heel vreemd zijn voor een paard lijkt me, dus misschien is deze wel beledigd dat er zomaar iemand op haar zit! Straffen lijkt me ook niet goed, voorkomen beter.

Ja, weet je, dáárom denk ik juist dat het misschien beter is om wél te doen, iemand houdt het paard vast en dan maar éérst meer wennen, eigenlijk is dit stuk overgeslagen, daardoor krijg je juist dit soort spannings-reacties, het mág van mij niet zo gespannen zijn, dat is helemaal niet goed, veel gevaarlijker ( gaat er eerder vandoor) en zo krijgt het paard veel eerder last van z'n rug en spieren!
Het gaat niet om de beweging op zich, maar het wennen aan dat er iemand óp die rug zit!
Maar dit is mijn manier, waar ik wel heel goede ervaringen mee heb, dus ik wil niet zeggen dat het zo moet, maar opzich vind ik dit zelf heel goed werken, eerst wennen dan pas aan rijden beginnen!
Bij de één gaat dit sneller dan de ander, maar volgens mij heeft de TS geen haast, dus rustig aan!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:47

Het hangt denk ik ook een beetje van de reactie van het paard af. Bij een nuchterder paard zat ik al veel eerder te wiebelen etc. dan bij eentje die duidelijk nog erg bang was. Op blinde paniek reacties zit ik niet te wachten, dus als ik zoiets vermoed doe ik het gewoon rustig aan, ik zoek het dan niet bewust op. Het laatste paard dat ik inreed was erg bang voor het wisselen van de zweep. Paar keer achter elkaar gedaan, maar het resultaat was dat hij er steeds harder vandoor schoot en gespannen raakte. Tijdje niet gedaan en toen hij wat verder was was het geen enkel probleem.
Maar ieder zijn eigen aanpak natuurlijk, bij mij ging dit goed.

Maarreh, volgens mij zijn we off-topic

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:07

haha dat klinkt bekend. Mijn shet doet dat ook bij mensen als ze haar been geven en ze geen zin heeft. Ze word niet echt nijdig maar draait zich om en bijt in de teen. Dus in mijn geval meer een streek. Want ze doet het echt niet altijd, alleen als ze geen zin heeft. Ik wist niet dat meer paarden dat deden.
Maar jouw paard is nog jong, ik denk dat je het nog wel af kan leren.(als het een streek is)

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:45

WowAmigo schreef:
Het hangt denk ik ook een beetje van de reactie van het paard af. Bij een nuchterder paard zat ik al veel eerder te wiebelen etc. dan bij eentje die duidelijk nog erg bang was. Op blinde paniek reacties zit ik niet te wachten, dus als ik zoiets vermoed doe ik het gewoon rustig aan, ik zoek het dan niet bewust op. Het laatste paard dat ik inreed was erg bang voor het wisselen van de zweep. Paar keer achter elkaar gedaan, maar het resultaat was dat hij er steeds harder vandoor schoot en gespannen raakte. Tijdje niet gedaan en toen hij wat verder was was het geen enkel probleem.
Maar ieder zijn eigen aanpak natuurlijk, bij mij ging dit goed.

Maarreh, volgens mij zijn we off-topic

Hihi, nou ja, altijd handig om te weten, toch?!
Ik begrijp jouw stelling wel en daar is niets op tegen, maar het komt omdat ik langer de tijd neem voordat ik erop stap, eerst aan de hand en met zweep al wat VD dan zijn ze al helemaal gewend.
Maar natuurlijk kan dat niet altijd als je het echt als werk doet ofzo, maar voor iemand die zijn eigen paardje heeft en geen haast kan het geen kwaad om wat meer vertrouwen op te bouwen voordat je erop gaat.
Al zien die ruggetjes er héél verleidelijk uit

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:46

Eerst uitsluiten of het niet iets medisch is. Check ook je tuigage, zit alles goed, irriteert er niets? Mocht hij het blijven doen...neem een zweepje aan die kant en houd hem voor je voet. Als hij je weer wil bijten, klein tikje op de neus.