Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bonjo schreef:tip tuigel losser laten mischien?? en anders spoor ik hem een beetje aan door de voeten eerst tever inde beugel te doen
tienus63 schreef:
@nado, de teugel helemaal los laten, lijkt me ook geen goed plan, als je goed en wel zit en ze vliegen er van door heb je of niets, of je paard krijgt plotseling een ruk in de mond. Ze moeten lichte druk accepteren.

mariska1989 schreef:Ik heb haar helemaal niet gestraft, gewoon stug volhouden
Citaat:Ik zou zelf niet te snel kiezen voor de zweep als oplossing.

mariska1989 schreef:Je moet ook niet opstappen totdat ze stilstaat. ik ben er een keer een kwartier mee bezig geweest.![]()
Mijn manier:
Gewoon op de ac lijn neerzetten. je teugels lichtjes aannemen en je voet in de beugel doen, zodra ze een stap zet (voor of achterwaarts): Terug naar de plaats. Nogmaals proberen: zodra ze een stap zet: Terug naar de plaats. Mijn paard werd hier zo ziek van dat ik het zo lang volhield dat ze stilstond![]()
Tegenwoordig kan ik overal opstappen, op de hoefslag, op de aclijn, al zet ik haar midden in de wei, ik kan overal opstappen zonder dat ze wegloopt. (voor of achterwaarts, stap opzij whatever)
Ik heb haar helemaal niet gestraft, gewoon stug volhouden
Buitenteugel eraan wil ook nog wel eens helpen. maar mijn instructie zei dat ik vol moest houden totdat ze het goed deed. en dan voor het mooie nog een keer herhalen, dat ik wist dat zei het goed snapte (en ik zweer bij mijn instructrice)
Volgens mij zijn er voor de rest al heel wat tips gegeven.
Succes!