imuun voor de zweep!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

imuun voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:46

Mijn bijrijdarabiertje is erg slecht voorwaarts en reageert niet goed op het been. Daarom rij ik ook met zweep maar tegenwoordig reageert ze niet meer als ik haar een tik(je) geef ( ter verduidelijking: Ik geef eerst normaal beendruk, als ze niet reageert dan een schop, en als ik dan nog geen reactie krijg een tik(je)). Maar op dat tik(je) reageert ze niet. Enig idee hoe ik dit moet oplossen. Heb geen zin namelijk om enorme tikken te gaan uitdelen.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:53

Heb je je benen wel op de goede plek liggen? Mijn paard wil namelijk ook met geen mogelijkheid meer vooruit als mn benen niet op de goede plek liggen.
En anders toch n keer je teugels in 1 hand en keihard uithalen. Als je het meteen hard doet heb je kans dat je het daarna nooit meer hoeft te doen.

Wat bij sommige paarden ook helpt is iemand anders in de bak laten staan met een longeerzweep, maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van...

Succes!

Claudjeambam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:59

Mijn paard was ook erg slecht voor het been, maar die was gewoon lui. Je moet hierbij duidelijk zijn en been geven betekent reactie. Je moet gewoon been geven en als hij niet reageert toch de zweep geven. En hierbij wel consequent blijven. Bij mij heeft dit goed geholpen en hij reageert nu redelijk goed voor het been. Verder ook veel korte stukken rijden en veel overgangen maken. Succes ermee.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:00

neem goed les,
dat is de enigste oplossing
een goede instructie kan ook snel zien of het misschien wel lichamelijk kan zijn ( rug of slappe achterhand ed)
ga dus niet zelf liggen klojen

tarzansammer

Re: imuun voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:02

ik ben het met de 2 bovenstaand berichten eens het kan idd gewoon luihijd zijn je kan ook sporen gebruiken
ik heb nl geleerd dat een ''normaal'' paadr niet te rijden is zonder sporen of zweep
zorg voor een goede instructeur dat kan ook wel helpen

suc6

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:04

tarzansammer schreef:
ik ben het met de 2 bovenstaand berichten eens het kan idd gewoon luihijd zijn je kan ook sporen gebruiken
ik heb nl geleerd dat een ''normaal'' paadr niet te rijden is zonder sporen of zweep

suc6

OMG waar heb je dat dan geleerd?????????????????

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:06

dank jullie wel. Ik krijg al privéles, dus dat schiet al op. Wat mij gewoon irriteert is haar luiheid. Ze kan namelijk prachtig lopen volgens mij (leid ik af van losgooien etc.). Maar ze heeft gewoon al 8 jaar mogen lopen zoals ze zelf wilt (zegt de instructeur). Dat krijg je er dus moeilijk uit

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:08

mwah ben ik het niet mee eens, binnen enkele weken kun je zo'n paard wel degelijk actiever krijgen

maar heeft je instructrice de rug al eens nagekeken
en sommige paarden zijn gewoon erg lui

als je bent losgereden, maak dan eens een aantal keer een overgang van het halthouden naar de galop, daar word elk paard wat heter van

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:11

klopt ben ik ook met je eens. Het gaat ook veel beter, maar het ging hier erom dat ze niet reageert op de zweep. De keren dat ik dr dus streng moet corrigeren kan dat niet.

naadjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:26

mijn paard is van nature ook niet voorwaarts (ik ben van mening dat geen enkel paard lui is) Bij mij heeft het geholpen haar niet door te drijven op het moment dat ze de gang aanhoud die ik aangeef. Valt ze bijv. terug in stap dan begin ik met haar weer voorwaarts te laten gaan met mijn zit, daarna begin ik druk uit te oefenen, beginnend in mijn bovenbenen tot mijn kuiten, eventueel zet ik daarna mijn stem nog in. Draaft ze dan doe ik niets. Op den duur gaan ze hun eigen tempo lopen zonder terug te vallen in gang of tempo (als het natuurlijke tempo van je paard laag is heeft het naar mijn idee alleen maar nadelen dr over haar tempo te laten lopen). Ze weten dat als ze de gang aanhouden die jij van hun vraagt ze niet voorwaarts worden gedreven. Dit duurt langer, maar heeft (bij mij iig) veel effect gehad.
Ik weet niet of dit een oplossing is die je aanspreekt. Zelf hou ik niet van zwepen of sporen en rijd hier dan ook absoluut niet mee.
Jij bent zo tevreden met zijn tempo, en je paard is blij dat hij niet steeds vooruit gedreven/geschopt wordt en op den duur worden ze vanzelf actieve/voorwaartser. Ook geef je het paard zo kans zijn eigen balans te vinden wat het rijden voor zowel jou als het paard soepeler maakt.

Er zullen genoeg mensen zijn die deze mening niet met mij delen. maar voor mij is het zeer effectief geweest en is er geen dwang aan toe gekomen..

Groetjes Nadia

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:30

Een paard wordt niet lui geboren.. maar wordt lui gemaakt. Als er op medisch gebied niets met dr aan de hand is, is het gewoon een rijtechnisch probleem, wat met consequent zijn in het rijden en goede instructie/begeleiding zo opgelost kan worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:36

heb ik ook gehad met mijn tinker, toen kwam ik erachter dat ik op het zadeldekje sloeg. Ik heb mijn dekjes vervangen door sjabrakjes, in zadelmodel dus, en het probleem was opgelost.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:03

tarzansammer schreef:

suc6

Volgens mij moet dit andersom zijn... elk paard moet gereden kunnen worden zonder zweep en sporen. Beide zijn bedoeld om hulpen te verfijnen of te verduidelijken. Daar moet je dus zonder kunnen...

Als jer paard nagekeken is en niets mankeert helpt jezelf heel consequent gedragen. Als je paard immuum geworden is voor een kuithulp, zal je je paard weer moeten leren waar die hulpen voor zijn. Dat kan zijn met behulp van een zweep of sporen.

Zorg dat je paard reageert en als het dan goed gaat, beloon dan ook overdreven en duidelijk, dat je paard weet dat het goed gaat (kan al met stem)

Succes ermee!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:34

Ik weet wel zeker dat elk paard zonder zweep of sporen te rijden is, de mijne is er zo 1. Toen ik hem kocht stond hij bekend als een moeilijk paard, met wisselende stemmingen, en vooral een slechte voorwaartse gang.
Vooral nog harder gaan slaan en prikken, sluit het paard zich nog meer af, en op gegeven moment is het eind zoek.

Ik weet wel zeker dat jouw paard reageert met een trilling van haar lijf als er een vlieg op haar zit. Denk je dan werkelijk dat ze jouw hulpen niet meer voelt?
Hoe is je verdere zit? Sluit je haar aan de voorkant op zodat ze een tegenstrijdige hulp krijgt, enerzijds voorwaarts willen anderzijds tegenhouden.
Mijn paard was ook zo'n moeilijk geval (dacht ik dus), spoor zweep, niet vooruit te branden, en maar drijven.
Nu rijd ik hem op een touwhalstertje, zonder verdere hulpmiddelen, en alleen met het aanknijpen van mijn billen zet hij zich in een gang.
In de tussenliggende tijd doe ik niets, ook niet het monotone blijven drijven, hij weet dat hij het aangegeven tempo moet volhouden tot hij een aanwijzing krijgt voor een tempovermindering of versnelling. Verder rijd ik met een los teugeltje of heb helemaal de teugels los, zo leert hij op vier benen lopen. En vaak loopt hij mooier als ooit.
Ik heb geen lui paard, ik heb ook geen afgestompt paard meer. Ik heb geen paard meer dat soms een slof om moest omdat hij vaak van pure frustratie door het lint ging.
Het was de gedachtengang waarin bij mij de fout zat. Het lag niet aan paard, maar aan de hulpmiddelen en de manier waarop ik ermee omging.

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:00

via snelle schakelingen en overgangen kan je je paard ook fel krijgen.
als je niet de reactie krijgt die je wenst gewoon er gelijk boven op..
ik zou eerst dat zweepje dan maar eens weg laten.
mijn instructrice heeft mij wel eens met de longeer zweep achterna gezeten toen mijn paard totaal niet werkwillig was een bepaalde periode en af en toe niet goed reageerde,en ik moet zeggen,het hielp..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:05

Ik dacht ook dat m'n verzorgpony enorm lui was, bleek gewoon dat ze het op iets meer voer beter deed
Maar ze was wel slecht voor het been hoor, dus het kwam door 2 factoren. Nu wil ze soms nog wel eens traag reageren, bijvoorbeeld een overgang van halt naar draf, als dat zó traag gaat, gaat ze meteen weer halt, en in draf, als ze het dan weer sloom doet krijgt ze een énorme lel, en dan herhaal ik het nóg een keer, dan hoef ik maar 1 haar aan te raken en ze zit in draf

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:25

die énorme lel, is niet slaan hoor, het is meer een corigerende tik, is ongeveer 1x per maand nodig

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:36

lees eens wat topics door over natuurlijk rijden. (natural horsemanship) staat genoeg informatie in. en probeer daaruit wat informatie te winnen. want denk dat je een andere manier moet proberen.

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:37

Vera doe normaal.. geloof jij echt dat een tik elke maand ene paard goed laat rijden? srry dak et zeg, maar laat je nakijken

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:40

Foresttravel schreef:
Vera doe normaal.. geloof jij echt dat een tik elke maand ene paard goed laat rijden? srry dak et zeg, maar laat je nakijken

wat zijn we weer FEL met reageren zeg als die paarden dat nou eens deden

ze bedoeld het niet letterlijk,en wil ook niet zeggen dat met 1 tik per maand je een paard goed laat rijden.
ik denk dat ze ermee bedoeld dat ze hem af en toe eens goed moet aanpakken.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 13-02-06 23:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:41

Ik ben het wel eens met Vera hoor, sommige paarden zijn gewoon erg eigenwijs en soms (misschien is 1x per maand wat vaak) moeten ze gewoon even weten wie er ook al weer de baas is (jij dus) En als die rangorde weer gesteld is zal je paard ook weer at beter luisteren.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:50

Nou,.. dat kan best helpen hoor.. 1x flink door laten lopen,..

ts: idd veel overgangen.. Misschien meer op je stem proberen te laten lopen? Eerst was mijn paard gewoonweg niet te rijden zonder sporen(ivm met vorige eigenaar enzo) en nu ben ik heel veel met mijn stem gaan doen, en draf is draf, en door is door.. ze luisterd nu heel goed...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 07:59

Foresttravel schreef:

Voel je je wel goed ?

Ik bedoelde, dat ik mijn pony af en toe even moet vertellen wat onze afspraak ook al weer was. Ik zet daarbij dat die hele grote afspraak maar ongeveer 1x in de maand is, anders denken jullie dat ik mijn pony de hele dag door met die zweep loop te meppen, en dat is niet zo. Snappie ?

(fijn dat de rest het wel snapt )

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:41

overgangen, tempowisselingen, heel veel afwisselen. Als ze niet in 1x reageerd een tikje tegelijk met je beenhulp.

Wat veraA zegt is heel normaal, soms moeten paarden even wakker geschud worden. Zijn ze even vergeten wat ook alweer de bedoeling was van een por in je buik. Ben het helemaal met haar eens soms heb ik er ook wel eens last van. Denk niet dat het zo is dat ze op een vaste datum in de maand haar paard helemaal verrot slaat

Ddorine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:55

Ik heb het zelfde eigenlijk met m'n fjord. Ik zal zeker wat tips die hier staan proberen. Ik ben ook van plan om het rijden af te wisselen.

Ik reed elke dag ongeveer 3 kwartier. Nu wil ik dat meer afwisselen met een dag rust, een dag longeren, en strax met mooier weer het bos in. Ik weet dat hij het kan, nu moet ik daarin nog wat zekerder worden...