Zal dit ooit nog goed komen?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Zal dit ooit nog goed komen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:53

Hallo,

Ik heb mijn paard nu twee jaar. Omdat ik zelf nog niet zo ver gevorderd was in het rijden met name de dressuur, heb ik veel overgenomen van de rijstijl van de oude eigenaresse.

Dit komt er op neer dat ik mijn paard altijd onder grote teugeldruk heb gereden. Ik heb ook zo les gekregen, ik moest gewoon hard doorvragen zeg maar. Als ik dan opmerkte: ik zit er nu toch hardstikke in de mond te trekken was het antwoord: Dan moet ze maar luisteren.

Dressuur rijden was altijd 1 grote strijd, ik kreeg haar uiteindelijk wel ontspannen naar beneden maar vraag me niet wat het heeft gekost! Mijn handen kreeg ik na zo'n les niet meer recht!

Kortom: rijden was 1 grote krachtstrijd!

In het begin was het nog wel te doen omdat je steeds meer " vooruitgang? " ziet. Ik wist niet beter toenertijd!

Later ben ik op een punt gekomen dat ik niet eens meer dressuurmatig wilde rijden! Ik kon de gedachte aan weer een krachtmeting op den duur niet goed meer aan. Het ging me zo tegen staan!

Met name door alles wat ik hier gelezen heb over het juist aan de teugel rijden, voorwaarts neerwaarts enz. ben ik gestopt met hoe ik altijd dressuur heb gereden. Ik schaam me er zo voor dat ik altijd zo heb gereden!

Nu ben ik van stal verhuisd en sta op een super manege waar ze een nieuw traject zijn begonnen met mij op dressuurgebied. We zijn nu echt bezig met het loswerken van de hals en rug. Ze blijkt ook erg vast te zitten in de rug. Het arme beessie had dus al die tijd pijn!

Er komt nu een nieuw zadel, en ik wil ook graag een proffesioneel iemand naar haar rug laten kijken.

Met rijden vraag ik nu veel minder van haar en zeker geen kracht meer! Ik kan nu wat meer loslaten en met minimale teugeldruk stelling vragen. Dit gaat allemaal erg moeizaam. Ze houdt zich nog steeds vast, en pakt meteen het bit vast wanneer ik soms iets te enthousiast ben met mijn teugelhulp. Ik snap heel goed waarom ze dit doet uiteraard!

Ik heb dus echt grote twijfel over of dit nog ooit echt goed gaat komen!!! Denken jullie dat een paard dit los kan laten? Ze is nu al 17 en voor mijn tijd ook al 5 jaar zo gereden!

Ik voel me er wel behoorlijk rot onder in ieder geval....

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:59

heey,
ik denk dat het wel goed komt, je pony is het nu zo gewend maar als jij een profeesioneel iemand op haar laat rijden dan komt het egt wel goed! ik krijg mijn pony ook niet aan de teugel...ik heb het ook hard geprobeerd...maar ze werkte meer tegen..ik mag van me ouders op les...dat zeggen ze maar er komt niks van...want ze is net naar utrecht geweest voor de benen daar zat een onsteking maar nu is ghet weer helemaal goed en wil ik beginen maaar ze stellen het de hele tijd uit...maar ik weet zeker dat het jou wel lukt!!! het komt egt wel goed...

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:01

owja,,,hje hoeft je ook gt niet te schamen..je hebt gewoon de verkeerde hulpen gehad,,, en daar kan jij niks aan doen....op welke manege rijd je nu?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:01

Gelukkig maar dat je nu inziet dat je fout bezig was, en het nu wel 'goed' doet. Geen reden meer dus om je schuldig te voelen.

Daarnaast denk ik dat het nog wel goed komt, maar met heel veel tijd, geduld en vriendelijkheid. Je paard zal het vertrouwen in jouw hand terug moeten krijgen, zal moeten ontdekken wat er nu van hem wordt gevraagd op een andere manier, en leren reageren op minimale hulpen (voor zijn doen). Dan is het logisch dat dat veel tijd gaat kosten.
Je zal ook zeker niet veel vooruitgang zien, zeker in het begin niet. Maar gewoon volhouden, dan komt het vanzelf, en als je paard het eenmaal doorheeft, nou dan zal je zien hoe goed het gaat.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:06

Paarden zijn heel vergevend.. de lichamelijke problemen kunnen even tijd kosten om op te lossen, maar het zal al snel voor jullie beiden veel leuker worden!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:32

Dit paardje vertrouwt jouw hand gewoon niet meer, en dat is wel logisch. Dus eigenlijk moet je je paard duidelijk gaan maken dat jij eigenlijk best heel erg lief bent. Dus trek nóóit, ookal pakt ie nog zo hard vast, probeer alles rustig op te lossen. Op den duur begrijpt je paard dan wel dat jouw hand weer zacht is. Als ie ook maar 1x licht in de hand wordt moet je meteen álles ontspannen, en hem de hemel in prijzen. Op den duur moet je paard dan de link gaan leggen tussen een ophoudinkje van jouw kant, en nageeflijkheid, en dat hij daarna weer ontspanning krijgt

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:16

veraA schreef:
Dit paardje vertrouwt jouw hand gewoon niet meer, en dat is wel logisch. Dus eigenlijk moet je je paard duidelijk gaan maken dat jij eigenlijk best heel erg lief bent. Dus trek nóóit, ookal pakt ie nog zo hard vast, probeer alles rustig op te lossen. Op den duur begrijpt je paard dan wel dat jouw hand weer zacht is. Als ie ook maar 1x licht in de hand wordt moet je meteen álles ontspannen, en hem de hemel in prijzen. Op den duur moet je paard dan de link gaan leggen tussen een ophoudinkje van jouw kant, en nageeflijkheid, en dat hij daarna weer ontspanning krijgt

Bedankt! Ja ik snap heel goed wat je bedoelt...

Maar denk je echt dat dit haalbaar zal zijn na alles???

Kan ze weer vertrouwen krijgen uberhaupt in de ruiterhand?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:22

Ja dat kan zeker ! maar het gaat niet binnen een paar weken dus je zal geduld moeten hebben en leker op je been en je zit leren rijden. het nagen komt tensotte voort uit je been en het voorwaarts willen van het paard.

Maak je niet al te veel zorgen je bent op de goede weg, geduld is een schone zaak, maar dit probleem is echt wel op te lossen met de juiste hulp.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:16

Als eerste vindt ik het erg goed dat je je rijstijl wil veranderen.

Je paard heeft alleen nog geen vertrouwen in je hand wat logisch is, maar dat vertrouwen komt wel als jij je nieuwe rijstijl, rijden met je zit en been volhoudt en wel aanleuning geeft maar verder van de mond afblijft. Voordat dat vertrouwen er is dat duurt wel even.

Ik heb een paard wat erg zacht in de mond is, vanwege omstandigheden heb ik hem zelf 2 maanden niet kunnen rijden. Iemand anders heeft hem toen voor me gereden, toen ik zelf weer ging rijden kon ik in het begin niets meer met hem beginnen omdat hij gelijk het bit vast pakte zodra ik erop ging. Hij was gewoon erg bang voor de hand geworden omdat hij anders (op de hand) gereden was ik ben 9 weken met hem bezig geweest voor dat hij dat vertrouwen weer een beetje terug kreeg.

Dus het duurt even maar het komt wel.

tarzansammer

Re: Zal dit ooit nog goed komen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:24

heel goed dat je inziet dat he niet echt goed ging in je rijden
ik zou een instructeur zoeken die heel erg voorwaards neerwaards met je wil oefenen en zorgen dat ze vaar je been is en vanuit je been naar beneden wil komen
suc6
doe je best

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:15

zeker kan dit nog goedkomen.. ik het precies hetzelfde meegemaakt met mijn paard als jij, en bij mij kwam er zelf nog ondeskundig gebruik van hulpteugels aan te pas.. ik ben sinds 2 jaar anders aan het rijden met mijn paard.. en ik merk echt dat hij nog nooit zo fantastisch heeft gelopen, mijn paard is voor ik hem ging rijden 7 jaar verkeerd gereden, door mij 2 jaar.. en nu gaat het perfect..

nog een feitje.. hij is 27 jaar oud nu... dus zeker weten dat het kan, met heel heel veel geduld

succes ermee, en heel goed dat je zelf je fouten inziet en er verbetering in gaat brengen

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:44

Ik ben er ook heel erg zeker van dat dit nog volledig inorde komt!!!!

Ik had net hetzelfde met mijn eerste pony...Hij was al 15 jaar en altijd met de harde and gereden...Ik wist ook niet wat doen en reed hem dus ook minstens een jaar verkeerd....UIteindelijk toen hij 20 jaar was heb ik hem moeten verkopen van mijn ouders, maar toen reed hij dus echt lekker zacht, gevoelig aan de hulpen en ik had helemaal geen harde hand meer nodig...

een goede lesgever, een goed inzicht en ontzettend veel liefde en begrip voor elkaar kan echt wonderen verrichten voor jezelf en je paard!!

veel succes toegewenst!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:03

Je bent nu zeer zeker goed bezig, dat gaat je paardje ook sappen, dus dit komt wel goed hoor. Niet in een paar dagen, maar het gaat je wel lukken. Veel succes!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:35

Mariek1983 schreef:
veraA schreef:

Bedankt! Ja ik snap heel goed wat je bedoelt...

Maar denk je echt dat dit haalbaar zal zijn na alles???

Kan ze weer vertrouwen krijgen uberhaupt in de ruiterhand?

Natuurlijk komt het goed
Je bent je bewust van je eigen fout, schaamt je er zelfs voor, dus van jouw kant is iig 100 % inzet om te veranderen, en ook dat is heel belangrijk.

Ga gewoon lekker rijden, met goede les, en let op je zachte hand. Je hoeft niet altijd met het nageeflijk rijden bezig te zijn, let ook eens goed op je houding bijvoorbeeld. Als je goed, netjes en in balans zit, komt de nageeflijkheid ook weer sneller terug

Blijf ook afwisseling houden, zodat je paard het niet als saai gaat beschouwen, want dan vind hij het niet leuk dus heeft ie ook niet de motivatie om jouw nieuwe rijstijl te gaan snappen denk ik!
Voor tips over afwisseling mag je pb sturen hoor

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:08

Bedankt voor alle fijne reactie's!

Ik ben helemaal niet meer bezig met nageeflijk rijden. Ik wil dr eerst weer helemaal lekker los hebben. Het ging gister super goed! Ik kon al wat meer inbuigen met de stelling en ze pakte nauwelijks meer vast. Ze wil echt graag voor me werken, en dat vind ik zo super knap van dr na alles.....

Er komt ook binnenkort een ostheopaat naar dr rug kijken en voor behandeling. Lijkt me ook erg prettig voor dr

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:12

Ik ga zo trouwens met dr springen in de springles, ook lekker voor de afwisseling en goed voor het losmaken van dr ruggie

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:14

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een paard dat met "harde hand" gereden was en zich uit wantrouwen voor de ruiterhand niet meer ontspande, dit wel binnen een paar minuten deed met een bitloos hoofdstel. Ik begrijp dat dit niet voor ieder paard een optie is, maar het is maar een tip...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:18

Om te beginnen: mijn complimenten dat je zo open en bloot op bokt je fouten en tekortkomingen durft toe te geven.

Wat je paard betreft komt het allemaal wel goed...je hoeft niet meteen naar bitloos te grijpen. Je moet er alleen wel voor waken dat jij niet in je oude fouten terugvalt....

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:37

Heb ook zitten denken aan bitloos rijden, maar denk dat ik deze stap nog te vroeg vindt om te nemen!

Maar bedankt dat je meedenkt!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:34

Heel goed dat je nu weet dat het anders moet!
Ook erg verstandig om haar lichamelijk (+zadel) na te laten kijken.
Als dat uitgesloten is kun je met een gerust hart overnieuw beginnen!
Met goede begeleiding en veel geduld zal het zeker goed komen hoor!
Als je dan na al die training je over een tijd 'je doel' bereikt zul je ervaren hoe fijn paardrijden is!

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:48

Ik zou als ik jou was nu ook niet teveel dressuur rijden en als je het doet ga dan eerst een paar weken dr voorwaarts rijden met veel overgangen en oefeningen etc en laat hierbij die voorkant gewoon lekker voor wat ie is. Jouw paard moet eerst weer vertrouwen krijgen in het rijden in het algemeen zo te horen en daarna pas weer in het nageeflijk rijden. Ik vind het persoonlijk een beetje te vroeg om daar mee te beginnen, geef je paard eerst wat tijd . Wel goed van je dat je jezelf probeert te verbeteren, er zijn genoeg mensen die de fout nooit bij zichzelf zoeken! Succes en als je nog hulp nodig hebt of wat wil vragen ofzo dan kan je me pmen

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:54

Erik laarakker misschien iets voor je ?
Vanwege die rug en nek.
Ze kunnen je paardje kraken dit helpt heel goed !

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:12

Jooske schreef:
Ik zou als ik jou was nu ook niet teveel dressuur rijden en als je het doet ga dan eerst een paar weken dr voorwaarts rijden met veel overgangen en oefeningen etc en laat hierbij die voorkant gewoon lekker voor wat ie is. Jouw paard moet eerst weer vertrouwen krijgen in het rijden in het algemeen zo te horen en daarna pas weer in het nageeflijk rijden. Ik vind het persoonlijk een beetje te vroeg om daar mee te beginnen, geef je paard eerst wat tijd . Wel goed van je dat je jezelf probeert te verbeteren, er zijn genoeg mensen die de fout nooit bij zichzelf zoeken! Succes en als je nog hulp nodig hebt of wat wil vragen ofzo dan kan je me pmen

Als je niet op een bepaalde manier met dressuur besig bent , wat volgens jou zijn dan wel de goede finen om tijdens het rijden te doen ?

Basis ligt denk ik toch wel in de dressur namelijk gehoorzaamheid en het accepteren en volgen van de juiste hulpen.

Het paard hoeft niet "in de krul" om dressuur te rijden, maar voor het been , fijn in de aanleuning en nageven is vind ik wel juist een goede manier van oefenen. Je paard hoeft niet compleet af te buigen als het nageeflijk is. Maar de ruiterhadn accepteren, het been volgen en met wat stelling en buiging komen tot balans en vertrouwen is wel slim.

Het hangt er maar vanaf wat je onder "dressuur rijden " verstaat maar ik denk dat je zeker in je basis voro alle takken van sport dressuurmarif begint. Juist om problemen op te lossen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:26

Het besef dat het ergens fout ging en dat het aan jou lag, is de eerste stap....... geen gemakkelijke stap en ik heb eigenlijk heel veel bewondering voor je

Dit gaat allemaal wel goedkomen, je bent in iedergeval al lekker op weg. Zal niet morgen zijn dat alles goed is, maar over een tijd heb je een heel ander paard........

Super hoor!, hou je ons een beetje op de hoogte?

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 10:14

Ik vind het heel knap van jezelf, dat je deze fout durft toe te geven, en al helemaal op bokt! Goed dat je je rijstijl gaat veranderen

Dat kan natuurlijk niet veranderen van de 1 op de andere dag, maar het komt wel goed als je nu al vooruitgang ziet, wil ik het over een half jaar wel eens zien, wedden dat het dan al een stuk beter gaat
Veel succes!

Liefs,