Nageven met halthouden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Nageven met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:29

hallo.

ik vroeg me af hoe je een paard kon laten nageven tijdens het halthouden en tijdens de overgangen.

want mijn paard blijft in de overgang wel nageeflijk en lekker door de rug maar gaat daarna op rust staan en trekt zich gelijk weer helemaal omhoog.

hoe zouden jullie dit oplossen?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:20

nog beter aan het been houden, ook inhet halthouden moet je voorwaartse drang houden. Vraag je instructeur om te helpen

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:30

blijven rijden, niet stoppen met rijden als het paard stil gaat staan/ staat. Uiteraard een passieve houding aannemen, actief indien nodig, maar vooral ontspannen en adequaat blijven rijden.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:53

de tips hierboven ga ik in mee, verder kun je je paard tijdens overgangen iets actiever rijden en het paard daarbij ietsje dieper in stellen zodat hij rond blijft en jij erna direct kan laten nageven. daarbij dus goed naar je hand toerijden...succes!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:14

ik ben het ook met de reacties hierboven eens! Dus hoef k er ook nix meer bij te zetten

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:00

pantarhei schreef:
nog beter aan het been houden, ook inhet halthouden moet je voorwaartse drang houden. Vraag je instructeur om te helpen

mijn instructrice zegt dat ik de teugels kort moet houden en enorm veel druk moet houden en dus voor mezelf spierballen moet kweken. maar er moet toch een andere manier zijn?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:10

XlucienneX schreef:
pantarhei schreef:

mijn instructrice zegt dat ik de teugels kort moet houden en enorm veel druk moet houden en dus voor mezelf spierballen moet kweken. maar er moet toch een andere manier zijn?

spierballen kweken is nooit de goede oplossing, want dat zou betekenen dat je het met kracht op moet lossen, en dat is niet goed.

Vind alle tips die hier genoemd zijn nuttig, dus heb niks meer toe te voegen

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:35

Ik werk juist vanuit het halthouden aan nageven. Dus halthouden, druk op teugels en (lichte) druk met benen en als hij nageeft gaan stappen.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:45

owkej.

nou ik weet nu hoe ik het oplos. volgens mijn instructrice kon het wel met kracht. als ik maar optijd weer los liet. maar ik wil niet een harde mond kweken dus vandaar dat ik even hier om hulp vroeg.
het zal ook heus met kracht wel willen maar ik doe het liever niett

bedankt bokkers

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:48

blijf kleine kneepjes geven als je een overgang gaat rijden en natuurlijk je benen eraan....
Zodra je spanning voelt gelijk weer voorwaarts en overnieuw proberen - juist geen kracht erop zetten - snap niet dat je instructrice dat heeft gezegd
succes

Horsea_nl

Re: Nageven met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:27

mijne deed dat ook en ik heb het gevraagt aan mijn instructise en dit zei ze:

been aanhouden tijdens halthouden als ie dan echt uitbreekt zeg maar,, da teugels op druk zodat ie het niet leuk vind als die dan nageeft gelijk loslaten... dus niet zomaar doen! pas als die met zijn hoofd omhoog gaat en je hem geod hebt laten halthouden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:29

Je moet altijd met je been naar je hand toe rijden, dus ook als je paard stil staat. Lichte kuitdruk en dat op vangen met een ontspannen hand.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:30

ik heb hetzelfde probleem...

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:09

hee cece hoe leer jij je paard dan achterwaarts???

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:19

Bij de overgang naar halt, je handen "blokkeren" als zn hoofd omhoog komt, zodat hij tegen de "muur" van je handen komt. Zo leert hij Hoofd omhoog = druk in mn mond = niet prettig. Na een tijdje zal hij die druk niet meer opzoeken door zn hoofd omhoog te doen en in dezelfde houding blijven lopen als voor de overgang.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:22

XlucienneX schreef:
owkej.

nou ik weet nu hoe ik het oplos. volgens mijn instructrice kon het wel met kracht. als ik maar optijd weer los liet. maar ik wil niet een harde mond kweken dus vandaar dat ik even hier om hulp vroeg.

bedankt bokkers

Nee dat zou ik ook maar niet doen, raar dat ze/hij dat aanraad zeg.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:07

ja inderdaad.. bij haar hielp het ofzo. maar ik probeer mijn paard zo licht mogelijk te rijden dus ik vond dit geen oplossing .

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:29

XlucienneX schreef:
owkej.

bedankt bokkers

heel jammer dat jouw instructrice er zo over denkt...dat zou bij mij wel twijfels te weeg brengen over de kennis van deze persoon. maar echt, dit hoeft niet met kracht! veel succes!

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:40

keej heel erg bedankt want ik twijfelde ook over die methode.

verder vind ik haar lessen prima en heb ik er niets op aan te merken. maar dit was toch wel een tip die ik niet wou aannemen

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:55

maar niet vanuit halthouden. Aanleuning is het resultaat van goed rijden, niet een houding die je moet afdwingen! Vanuit beweging komt aanleuning tot stand, niet vanuit stil stand. Denk aan een auto, daarbij heeft het ook geen nut om aan het stuur te trekken als je geen gas geeft. Eerst gas geven, dan pas aan het stuur komen. (EN DUS NIET VANUIT HET HALTHOUDEN!)

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:19

fallstar schreef:
XlucienneX schreef:
owkej.

bedankt bokkers

Nee dat zou ik ook maar niet doen, raar dat ze/hij dat aanraad zeg.

het is omdat wanener ze tegen de hand is niet steeds de tegendruk opzoekt en er tussen uit glipt maar beloond word wanneer ze nageeft

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:20

Ronja schreef:
Bij de overgang naar halt, je handen "blokkeren" als zn hoofd omhoog komt, zodat hij tegen
de "muur" van je handen komt.
Zo leert hij Hoofd omhoog = druk in mn mond = niet prettig. Na een tijdje zal hij die druk niet meer opzoeken door zn hoofd omhoog te doen en in dezelfde houding blijven lopen als voor de overgang.

sorry,maar hier ben ik het niet mee eens..dan werk je met kracht....
Dit is volgens mij ook wat de instructice bedoeld
Het is juist de bedoeling om de onspanning te behouden, zodra jij veel spanning op de teugels zet -spant heel het lichaam van het paard...
Door constant te blijven spelen (dus niet meer dan je normaal doet) en op je zit een overgang te maken naar het halthouden, zul je merken dat je dan een beter resultaat krijgt.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:23

superwoman schreef:
Ronja schreef:
Bij de overgang naar halt, je handen "blokkeren" als zn hoofd omhoog komt, zodat hij tegen
de "muur" van je handen komt.
Zo leert hij Hoofd omhoog = druk in mn mond = niet prettig. Na een tijdje zal hij die druk niet meer opzoeken door zn hoofd omhoog te doen en in dezelfde houding blijven lopen als voor de overgang.

sorry,maar hier ben ik het niet mee eens..dan werk je met kracht....
Dit is volgens mij ook wat de instructice bedoeld
Het is juist de bedoeling om de onspanning te behouden, zodra jij veel spanning op de teugels zet -spant heel het lichaam van het paard...
Door constant te blijven spelen (dus niet meer dan je normaal doet) en op je zit een overgang te maken naar het halthouden, zul je merken dat je dan een beter resultaat krijgt.

ik vind dit inderdaad dezelfde beschrijving.

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:09

Zal ik me nader verklaren je hebt er geen "kracht" voor nodig in de zin van spierkracht. Je moet niet terugwerken met je hand (nooit zelfs) maar als dit paard verder goed ontspannen loopt en lost achter de kaak, is het een rustige en duidelijke manier om te laten weten dat het niet de boedeling is dat hij zn hoofd omhoog doet. Dat hoeft maar een heel kort moment te zijn en van kracht of spierballen is er dan geen sprake, daarom heb ik "muur" en "blokkeren" ook tussen aanhalingstekens gezet. Het blijven je handen waar je mee bezig bent en die moeten overal op in kunnen spelen, en ook bij "blokkeren" blijft het een zachte stabiele hand. Met net een tikje meer stabiliteit dan normaal. Het gaat hier natuurlijk alleen over overgangen.

Ik rijd mijn paard zelf met een heel lichte aanleuning, daarom heb ik voor het "blokkeren" ook maar heel weinig druk nodig. Zij is heel gevoelig en alles wat je doet heeft invloed op haar ontspanning, en drukt haar rug snel weg dus de overgangen zijn bij haar een cruciaal moment waarbij de hoofdhouding behouden (en begeleid) moet worden. De manier zoals hierboven beschreven werkt bij haar goed en ze blijft meer ontspannen en in balans. Als er spierkracht aan te pas moest komen zou ze het me de rest van de dag verwijten en niet meer ontspannen en dan mag ik nog blij zijn met het korte geheugen van een paard.

En dat je voorwaarts moet blijven in een overgang is absoluut waar.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:19

@ Ronja
Als het paard bij het halthouden meer spanning krijgt , wat logisch is, omdat hij z'n spieren moet gebruiken, moet je dat nooit oplossen met nog meer spanning.
Het paard vind het moeilijk om te ontspannen, dus moet je 'm begeleiden en niet straffen (ookal is het maar kort)

Jij bent er zeker van dat jouw oplossing goed is?

Ik heb uitgelegd wat ik en minpunt vind aan jouw oplossing.

Wat vind jij een minpunt van mijn oplossing?

gr