Om een lang verhaal kort te maken: Rös is maandag gekraakt omdat hij al 3 maand 'kreupel' was (zonder pijn + hij deed normaal en rende soms zelfs.) en hij bleek zich verstapt te hebben oid, iig lag het niet aan iets rijtechnisch of aan het zadel, dus niet aan mij. Ik kon gelijk rijden en zowel ik als hij hebben tijdens onze korte plezier bostochtjes van gister en eergister geen spierpijn gehad. Hij liep als een zonnetje...! Omdat zijn kont-spieren voor de 3 maanden stilstaan al te weinig waren voor een paard met zijn inspanningen, ga ik daar nu met rijden en alles mee aan de slag. Ik had een tijd terug een pessoa-teugel gekocht en het leek me een goed idee dat te proberen. (ondanks dat Röskur eigenlijk niet zo van longeren houdt.
)Lees aub mijn smeekbede onderaan voor je reageert...
Bedankt!
Men neme, een poownie met een scheve neusriem...

Zonder pessoa in draf linksom.

Zonder pessoa in draf linksom.

Zonder pessoa in galop linksom.

Röskur is geel?

Oh hoi baas, jij ook hier?

Zonder pessoa in galop, rechtsom

Zonder pessoa in galop, rechtsom.
Deze twee foto's zijn vlak achter elkaar genomen. (met multiple-shot) Ik vind dit een goede illustratie om te laten zien hoe Röskur zijn hoofd beweegt in galop. Ik zie dit zelf niet als een fout of 'zijn rug wegdrukken' omdat hij meegaat met de bewegingen... Maar als jullie hier wel commentaar op hebben (ook mét pessoa!) dan zou ik die graag goed gefundeerd zien.

Röskur met pessoa in stap, rechtsom.

Met pessoa in draf, rechtsom.

Ehm, pardon? Waar zijn je luie slof-beentjes gebleven? Met pessoa in draf, rechtsom.

Met pessoa in draf, linksom.

Met pessoa in draf, linksom.

Met pessoa in galop, linksom.

Met pessoa in galop, linksom.

Met pessoa in draf, linksom. Ik had de teugel hier iets strakker gezet, wat vinden jullie beter om mee te longeren? Het gaat puur om zijn achterhand dus hij hoeft met longeren van mij niet net te lopen, maar als hij vrij los hangt zoals hiervoor (ik vond het er in het echt eerlijk gezegd ook losser uitzien dan op de foto's in beide gevallen, maar okee) heeft het dan wel evenveel effect op zijn achterhand of heeft dit meer effect? Ik zou het fijn vinden als iemand me hier tips over kan geven, de strakheid.

En nog een draf met pessoa, rechtsom. (zelfde als hierboven qua strakheid)
Als ik ze zo achter elkaar terugzie heb ik wel het idee dat hij zijn benen meer optilt omdat ik op het laatste meer foto's heb dat ze in de lucht zijn dan in het begin. (ook op het filmpje kan ik niet zo'n moment vinden in een still, en op het einde heb ik er foto's van
)---
Hou met commentaar leveren a.u.b. in je achterhoofd:
- Röskur is een 18jarige IJslander en geen supertoppaard wat uit zichzelf zijn achterhand gebruikt en er supernetjes en cool uitziet etc.
- Röskur heeft gisteren en eergisteren 2 dagen onder het zadel gelopen (half uurtje ongeveer, en dan nog een kwartier opbouwen en een kwartier afbouwen in stap met losse teugel. het 'werk' was vooral wat korte stukken draf en galop met losse contact-teugel en wat stap met een losse contact-teugel + nageeflijkheid.)
- Daarvoor heeft hij drie maanden niks gedaan
- En dáárvoor weer heeft hij tot juni '05 endurance gelopen en daarna recreatie + wat gangen-training.
- Dit is zijn allereerste keer met pessoa-teugel..!
- Ik werk dus aan zijn achterhand, ook de reden dat ik een pessoa-teugel heb aangeschaft. (zijn achterhand was al te onbespierd voor een paard met zijn inspanningen voor die drie maanden, helaas.)
- Ik zit dus NIET te wachten op commentaar als "hij valt wel op de voorhand zeg" of "hij gebruikt zijn achterhand niet genoeg".
- Ik heb de foto's zelf gemaakt en gelongeerd dus ook graag geen fototechnisch commentaar. Ík was allang blij dat ondanks het grijze weer mijn digitje besloot toch scherpheid in de bewegingen te houden
.Wel hoor ik graag wat jullie van hem vinden, en bijv. of jullie vinden dat hij op het eind beter loopt als ervoor, juist niet, of dat er geen verschil is, of dat ik iets verkeerd heb gedaan, zulk soort dingen.
Met name of het nut heeft + wat jullie van de strakheid vinden e.d. en misschien zelfs wat tips. Alvast bedankt. 
Ik hoor dus graag of jullie vinden dat het nut heeft, en dat soort dingen. (lees boven) En het zou natuurlijk helemáál mooi zijn als ik er nog iets van leerde
.)Gaarne ook geen commentaar op zijn scheren, patroon, of wat dan ook met scheren te maken heeft. Hij is geschoren omdat hij anders te veel last heeft van de hitte!!

Ik vind het er netjes uit zien. Leuk scheer-patroon.

) en het katrolletje moet aan zijn bit vast.

)