paard wil niet meer alleen van huis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libiris

paard wil niet meer alleen van huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 00:03

Ik kan helaas niet meer met mijn paard alleen van huis, dan gaat ze steeds omhoog en in dat omhoog gaan draait ze om.
Nu weet ik dat als ik haar echt naar voren rijd en flink aanpor dat het lukt, maar zodra ik weer rustig in de stap overga gaat ze weer omdraaien. Normaal wil ik wel doorgaan, maar het wordt ook wel eng, omdat ze eerst een hele drukke weg overmoet. En als ze echt niet meer wil dan steekt ze die weg gewoon over zonder op of om te kijken. En op deze weg mag je 80 rijden.
Ze wil in feite dus constant naar huis.
Dit alles is er langzaam in geslopen en omdat ik bang werd ben ik weleens omgedraaid en naar huis gegaan. Want ze stond soms echt op de weg te steigeren.
Nu loop ik steeds naast mijn paard na de overkant en ga daar op de club rijden, maar ik durf dus niet meer alleen het bos in.
Ze heeft zelfs laatst met een ander paard erbij een paar keer omgekeerd en toen heeft zij haar paard er voor gezet. Uiteindelijk zijn we van het bos richting de bak gelopen en heb ik haar daar flink gereden.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en is dit op te lossen?

unamie

Re: paard wil niet meer alleen van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:10

als je spanning op bouwt door te grof te worden gaan paarden achteruit lopen
spoor haar dus niet hard aan maar blijf gewoon wachten (laat haar wel in de richting kijken waar je heen wil)
ze word het wachten vanzelf zat.. maar jij natuurlijk niet
beloon elke stap die ze de in de goede richting zet uitbundig
ook al is het maar een klein stapje

dus onthou dit:

1)bouw geen spanning op (dus niet slaan of flink aansporen)
2)zorg dat het wachten onconfortabel is door haar heeel zachtjes aan te sporen
3) beloon haar uitbundig als ze het goed, doet met je stem en op haar hals aaien

ze mag niet om haar heen kijken
je kan heeeel zachtjes aansporen
maar niet te veel/hard anders gaat ze weer achteruit lopen
zodra ze weer een stap naar voren doet stop je met zachtjes aansporen en prijs je haar de hemel in

ik heb dit probleem ook gehad en dit heeft mij fantastisch geholpen
succes

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:12

Ja ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard( zij is 4 bijna 5), ik weet niet hoe oud jouw paard is? Maar ik zou ook wel willen weten hoe dit is op te lossen. Ik heb een soort van gelijk topic er over gehad. En daar kwam uit dat je veel met je paard moet grondwerken. Wat ik nu ook doe is aan een lijntje(mijn vader houdt mijn paard dan vast) misschien helpt dat bij jouw ook als iemand jouw paard wilt vasthouden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:15

grondwerk is altijd goed als je tenminste weet hoe dat moet
maar dat kun je leren dmv een cursus

de grooste fout die mensen maken is om te gaan slaan
slaan helpt niets.. soms voor even
maar je paard krijgt zo juist steeds minder vertrouwen en dan krijg je weer nieuwe problemen

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 00:21

volgens mij had ik net een berichtje neergezet, heb ik dat per ongeluk aan iemand persoonlijk gestuurd?

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:06

ik ken het probleem een beetje als ik met mijn paard over de weg ga dan gaat hij in an langs de sloott stijgeren

slaan heeft idd geen effect mijn paard raakt dan helemaal over zijn toeren

ik ben eerst met een meisje naar buiten gegaan die een heel braaf paard bij had
als mijn paard dan stopte liep zij door in dan liep mijn paard ook weer door
nu doen we dat standaard elke zondag
en dan wisselen we gewoon af met het voor op rijden en zo gaat da steeds beter

het is niet dat mijn paard niet van huis af wil maar die stopt ook op elk klein eng ding

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:07

succes er mee ik hoop dat het beter zal gaan

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:10

wat ook nog wel eens wil helpen is afstappen en een stukje aan de hand meenemen. vaak voelt het paard zich onzeker en als je het op die manier gerust kunt stellen gaat het steeds beter.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:37

bruine schreef:
wat ook nog wel eens wil helpen is afstappen en een stukje aan de hand meenemen. vaak voelt het paard zich onzeker en als je het op die manier gerust kunt stellen gaat het steeds beter.

afstappen is idd ook een prima manier als ze echt bang zijn
maar het paard van de ts probeert de leiding te nemen en wil telkens terug naar huis

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:45

Ik heb hetzelfde probleem met alleen rijden. Met andere paarden erbij is er geen enkel probleem maar zodra we alleen op pad gaan...
Hij is vliegensvlug, draait zich om en zet het op een lopen. Omtrekken, remmen etc heeft geen zin...het bit zit tussen zijn kiezen en je kunt trekken wat je wilt. Als het dan toch lukt om hem te stoppen gaat hij achterwaarts de weg oplopen (80km weg) of de sloot in. Ook steigert hij. Voorwaarts houden, lekker bezig houden etc heeft allemaal helemaal geen zin. Hij is zo snel! Nu doe ik al vrij veel grondwerk met hem en hij loopt in de bak en op stal als een hondje achter mij aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:07

@dems75
doet je paard dat ook als je helemaal niets doet
dus niet aansporen of aantikken
als hij stopt doe je gewoon helemaal niets!!
loopt hij ondanks toch achteruit laat je hem meteen meer passen achteruit lopen dan hij wil (vinden ze ook niet zo geweldig)
dan vraag je voorzichtig weer voorwaarts door heel zachtjes te drijven
zodra je paard weer in zijn achteruit gaat drijf je iets te hard
dus dan doe je niets
wachten vinden paarden helemaal niet leuk
tijdens dat wachten laat je het paard alleen in de richting kijken waar je heen wil
dus hij mag niet gezellig om zich heen kijken

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:44

Heel naar Iris, helaas kan ik je hier niet mee helpen, want Santhos doet hetzelfde. Hij doet het ook als we met een groepje naar het bos gaan. Omhoog komen, omdraaien en bokkend aande kletter gaan. Hij doet dit op ieder kruispunt. Wat wil wil helpen is dat ik hem continu enorm voorwaarts ga houden. Het liefst in volle galop het bos door, maar dit is natuurlijk niet de ideale oplossing...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:53

unamie schreef:
@dems75
doet je paard dat ook als je helemaal niets doet
dus niet aansporen of aantikken
als hij stopt doe je gewoon helemaal niets!!
loopt hij ondanks toch achteruit laat je hem meteen meer passen achteruit lopen dan hij wil (vinden ze ook niet zo geweldig)
dan vraag je voorzichtig weer voorwaarts door heel zachtjes te drijven
zodra je paard weer in zijn achteruit gaat drijf je iets te hard
dus dan doe je niets
wachten vinden paarden helemaal niet leuk
tijdens dat wachten laat je het paard alleen in de richting kijken waar je heen wil
dus hij mag niet gezellig om zich heen kijken

Yup, hij is zo snel dat hij zich omgedraaid heeft voordat je goed en wel in de gaten hebt wat er gebeurt. Hij stopt dus niet alleen maar zet het direct op een lopen. Wachten doet hij niet, hij draait gewoon om en gaat steeds harder lopen/tolten/desnoods galopperen
Als hij achteruit loopt, loopt hij de weg op...en daar rijden ze kneiterhard dus echt fijn is dat niet en als ik hem dan voorwaarts wil laten gaan, steigert hij dus. Het is echt een vervelend probleem want als hij dat bit eenmaal tussen zijn kiezen heeft, kun je op je kop gaan staan maar heb je dus helemaal niets meer te vertellen. Heb ook al een hackamore geprobeerd maar ook daar loopt hij dus gewoon dwars doorheen.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:56

Helaas zijn er voor mij weinig opties, iemand er naast en dan aan een touw heb ik al een geprobeerd, maar dat maakt niets uit, dus doe ik het liever zelf voordat ik een ander schade toebreng.
Een stukje lopen en dan erop lukt niet, want ik moet eerst een drukke weg over (80 km weg) en als ze dan stil moet staan terwijl ik opstap gaat ze terug naar huis en dan kan ik misschien nog in de beugel hangen.
Zodra er geen verkeer aankomt en ik ga in volle draf dan lukt het wel aardig, maar zodra ik in stap ga, dan krijgt zij weer de tijd om omhoog tegaan en om te draaien.
Uiteindelijk is het wel mijn schuld dat ik niet alleen meer kan, want op een gegeven moment wordt je toch bang bij de weg en dus ga ik maar naar huis, en dat heeft ze volgens mij door. Want ik moet altijd de weg oversteken als ik naar de club wil, voortaan loop ik er altijd maar naast en dat is geen probleem. Maar zo geef ik toch wel een beetje vrijheid op.
Volgens mij moet ik iemand zoeken die niet bang is en veel geduld heeft en die haar steeds weer in de goede richting wil zetten net zolang tot het lukt. Dusssss ie er iemand???? (grapje, maar toch...)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:50

Ten eerste ,denk aan je eigen veiligheid , en probeer dit probleem in het begin niet alleen op te lossen.Het is helemaal niet slap om het samen met iemand te doen ,als er wat gebeurt kan je tenminste hulp krijgen.Ik vaak jonge paarden met dit probleem gehad.Ook een paar oude.Het is een logisch iets dat een paard niet alleen wil lopen,het is een kuddedier.Als ze dus niet van huis willen,is het vaak geen onwil maar onzekerheid en gebrek aan vertrouwen in de ruiter{banketstaaf maar het is zo}.Ik heb vaak iemand mee gehad die op de fiets mee ging,gewoon als leider voorop.Na een poosje liepen ze met de neus op de bagagedrager{het vertrouwen}.Als ze dan vertrouwt waren met de omgeving,ging ik alleen op stap.Ik liep net zo lang tot ze heel ver van de stal verwijdert waren,en dan ging ik erop.Dan zijn ze n.l overgeleverd aan jouw.Dan kon ik mijn rit vaak met weinig problemen vervolgen.Ik heb wat kilometers gelopen!!!Uiteindelijk korte ik de loopafstand steeds meer in,en op het laatst kon ik bij stal opstappen.Ik heb ook wel eens peentjes gezweetten,hoor! het kan heel zenuwslopend zijn,maar DENK AAN JE EIGEN VEILIGHEID.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:06

unamie schreef:
als je spanning op bouwt door te grof te worden gaan paarden achteruit lopen
spoor haar dus niet hard aan maar blijf gewoon wachten (laat haar wel in de richting kijken waar je heen wil)
ze word het wachten vanzelf zat.. maar jij natuurlijk niet
beloon elke stap die ze de in de goede richting zet uitbundig
ook al is het maar een klein stapje

dus onthou dit:

1)bouw geen spanning op (dus niet slaan of flink aansporen)
2)zorg dat het wachten onconfortabel is door haar heeel zachtjes aan te sporen
3) beloon haar uitbundig als ze het goed, doet met je stem en op haar hals aaien

ze mag niet om haar heen kijken
je kan heeeel zachtjes aansporen
maar niet te veel/hard anders gaat ze weer achteruit lopen
zodra ze weer een stap naar voren doet stop je met zachtjes aansporen en prijs je haar de hemel in

ik heb dit probleem ook gehad en dit heeft mij fantastisch geholpen
succes

Dit helpt bij mijn paardje niet echt, dan neemt ze 'n loopje met me (slim paard).
Uiteraard beloon ik haar wel als ze op (na) die momenten lekker doorloopt. Maar ik moet juist wel een keer mijn spoor erin prikken zodat ze weet van 'oh het is menens'.
Maar zoals je weet is ieder paard anders en zul je iets moeten kiezen wat voor jou en het paard het fijnste werkt.

Over het algemeen denk ik wel dat de methode (v. unamie) hierboven beschreven het beste werkt en het minste spanning oplevert voor het paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:24

Suleika schreef:

Dit helpt bij mijn paardje niet echt,
dan neemt ze 'n loopje met me (slim paard).

Uiteraard beloon ik haar wel als ze op (na) die momenten lekker doorloopt. Maar ik moet juist wel een keer mijn spoor erin prikken zodat ze weet van 'oh het is menens'.
Maar zoals je weet is ieder paard anders en zul je iets moeten kiezen wat voor jou en het paard het fijnste werkt.

Over het algemeen denk ik wel dat de methode (v. unamie) hierboven beschreven het beste werkt en het minste spanning oplevert voor het paard.

dat dacht ik dus ook
mijn paard is ook zeer slim zeg.. maar gerust hoogbegaafd
tja Gribaldi bloed ...die staan daar om bekend
juist slimme paarden hebben heel snel door dat ze het meeste voordeel halen door gewoon door te lopen
ik had zelf eerlijk gezegt ook nooit gedacht dat dit zou werken
maar mijn verbazing was groot toen ik het mis bleek te hebben
het werkt zelfs zo goed dat ik mijn paard nu zelfs langs enge dingen laat lopen.. waar ze normaal voor stopte
ik vind het nu zelfs heel leuk om enge situatie 's op te zoeken
omdat ik weet dat ze er toch langs loopt

deze tips zijn overigens niet van mezelf maar heb ik van het natural forum..kijk maar eens
viewtopic.php?f=99&t=503106

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:30

mijn vorig paard heeft dit ook gedaan.. en dan sta je idd nogal amchteloos mijne deed et alleen int begin.. en misschien iemand mee die ff longeerzweep erachter houd en tsja ik zou et niet zo goed weten.. toen ik er een oplossing voor zocht is ze verkocht..

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:39

bruine schreef:

Het helpt wel maar gezien vanuit de psychologie van het paard laat je jezelf dan kennen als ondergeschikte. In de natuur loopt de leider nl nóóit voorop. Dat is veel te gevaarlijk en hij/zij zou de kudde in gevaar brengen door als verkenner risico's te nemen (leiderloze kudde).

Door je paard voor te gaan bij een (in zijn ogen) gevaarlijke situatie laat je merken dat hij de leider is en jij maar een niet-belangrijke verkenner Ik hoorde laatst de tip gewoon stil te blijven staan tot vervelens toe. En vooral niet focussen op het feit dat je maar stilstaat (zolang je maar niet omkeert) Maar met een steigerend paard is dit wel lastig in praktijk te brengen .

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:27

Dat stilstaan tot vervelends toe heb ik ook gedaan,alleen ging die van mij dan klieren en draaien en keihard achteruit lopen,het liefst als er iets aan kwam en dat vind ik eng,ze is ook een keer achterover geslagen toen ik bij het zelf achteruitgaan iets te veel doordrukte.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:30

misschien afstappen als ze gevaarlijk wordt en gerust stellen, of dat iemand met je mee loopt, of gewoon een vriendin met een heel braaf paard mee laten gaan

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 12:09

Op zo'n moment kan ik niet meer afstappen, want dan is ze niet meer te houden en zodra ze stilstaat dan kan ze dus echt overeind. En als ik er weer af ben dan kom ik er haast niet meer op omdat ze toch steeds naar huis wil en ik zit steeds met die gevaarlijke drukke weg. Ik denk dat ik mijn paard gewoon een keer met de trailer midden naar het bos gaat en dan maar kijken hoe het gaat.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:57

Maar misschien is het toch slim dat er iemand alleen meegaat voor jou veiligheid... (dan bedoel ik niet dat diegene het paard vasthoud ofzo), maar mocht je eraf vallen (wat ik natuurlijk niet hoop!!) of iets met het paard gebeuren, dat diegene hulp kan halen/bellen.

Zowiezo denk ik zo'n probleem niet 1-2-3 opgelost is.
Heb je 'm er de eerste keer doorheen gekregen, zal 'ie het nog een 2e keer proberen. Dan weer op dezelfde manier er doorheen proberen te krijgen. Misschien probeert hij het zelfs nog een 3e of 4e of 5e keer (zoals de mijne), maar vol blijven houden! Jij bent de baas

Ik heb de tips op natural van unamie nog niet gelezen, maar misschien staan daar ook wat goede zaken bij??

Wat je zelf als laatste zegt:
Citaat:
Ik denk dat ik mijn paard gewoon een keer met de trailer midden naar het bos gaat en dan maar kijken hoe het gaat.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het probleem oplost (maar je weet natuurlijk maar nooit).

Succes

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:51

Ik herken wel wat van jou paardje in de mijne geloof ik. ik heb een eng. volbloed en ook lekker slim. Ik weet dat hij nergens bang van is, maar af en toe heeft ie de kolder en denkt naar huis terug te kunnen gaan. Ik heb daarvoor juist mijn spoortjes aan. Hij draait zich vliegensvlug om en rent een stukje terug voor ik hem weer bij me heb. Ik zet hem terug in de goede richting en meneer gaat achteruit(naar sloot of weg), soms gepaard met wat liften aan de voorkant. Ik zet dan mijn sporen erin en blijf rustig. Ik kijk wel steeds om me heen, naar het verkeer natuurlijk. Ik wil niemand in gevaar brengen. Ik heb het geluk het eerste stuk over een fietspad te moeten, dus redelijk de ruimte. Als de kust veilig is, zet ik weer mijn spoortjes erin en meestal na drie keer verzet, besluit hij toch maar verder te gaan. DE rest van de rit geen last meer.

Soms als het druk is en ik moet wachten op ruimte, moet ik hem toch langzaam huiswaarts laten gaan, om ongelukken te voorkomen.

Eraf gaan zou ik nooit doen. Ik weet zeker dat hij dan in zijn achteruit met mij aan de haal gaat. Ik heb dan geen macht genoeg over hem, voor mijn gevoel. Ik voel me veel veiliger als ik erop zit.

Toen ik hem net had, had ik geen zweep of spoortjes aan, toen kreeg ik hem echt niet meer vooruit, hij ging zo terug naar huis.

Succes ermee

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 01:03

Nou ,ik ga er wel af als ze zo hoog steigeren dat het koud wordt boven.Ik lig niet graag op het asvalt.