'Bitprobleem' oftewel bit gezocht voor kleine,gevoelige mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Bitprobleem' oftewel bit gezocht voor kleine,gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:01

Ik zal eerst even uitleggen wat het 'probleem' is.

Mijn vierjarige is zeer braaf onder het zadel, zal nooit proberen om je eraf te gooien o.i.d. en wil graag meewerken. Het is dus absoluut geen probleempaard, juist eerder een zeer werkwillig en braaf paard. Wel jong en groenig maar 100% eerlijk en 'safe'.

1) Ze wordt goed bijgehouden door een goede paardentandarts en deze is vorige maand nog geweest, dus wat dit betreft is alles in orde

2) Ze is recent klinisch + rontgenologisch 100% goedgekeurd

3) Ze is recent helemaal nagekeken door een goede osteopaat en goed bevonden, dus geen rugklachten e.d.

4) Ook is ze onlangs nog gecheckt door een zeer goede sportpaardenarts en 100% gezond bevonden

5) Qua bouw etc. zit ze zeer goed in elkaar, dus zeker weten geen lichamelijke problemen.

6) Zadel is op maat aangepast en past 100% goed.

Dus aan al deze punten is al gedacht.

Bouw van de mond:

- Korte mondspleet, relatief weinig ruimte in de mond waardoor er geen dik bit in past (mond moet immers ook weer dicht kunnen).
- Mond zelf is uberhaupt vrij klein, ze heeft ook gewoon een fijn koppie, dus past er wel bij
- Gehemelte ligt relatief laag

Het 'probleem'

Ze trekt af en toe haar tong op waardoor ze enigzins onbestuurbaar wordt. Vanwege haar goede karakter en goede reactie op de stemhulp 'HO' leid dit nooit tot gevaarlijke situaties, maar handig is natuurlijk anders, want ik wil op een leuke manier verder met dit paard en ik heb dressuurambities (bitloze optomingen dus geen optie).

De oorzaak dat ze de tong optrekt lijkt in mijn bit te liggen, deze durft ze dan ook niet goed aan te nemen en dat vind ik jammer. Mijn huidige bit is een simpele enkel gebroken watertrens. Ik wilde in eerste instantie niet moeilijk doen en dacht er goed aan te doen om er een gewoon simpel bit in te hangen, maar blijkbaar was dit dus niet geheel de goede keuze.

Ik heb al de tip gekregen om in plaats van een watertrens een vriendelijke bustrens te nemen. Dat zou voor een vrij groen paard makkelijker aan te nemen zijn. Maar in bustrensen heb je natuurlijk ook verschillende soorten.

Zelf dacht ik aan een dubbelgebroken bustrens i.v.m. het lage verhemelte, maar ook die heb je in verschillende uitvoeringen. Zou dubbelgebroken uberhaupt slim zijn of zou ze door meer druk op de tong, die tong juist nog liever wegtrekken?

Hebben jullie misschien nog tips voor een geschikt bit voor dit paard? Het moet dus in bustrens uitvoering zijn of eventueel D-trens, maar moet absoluut een op wedstrijden toegestaan bit zijn dat vriendelijk inwerkt en dat ze makkelijker aan zou moeten kunnen nemen. En vanwege weinig ruimte in de mond kan het dus niet te dik zijn.

- Aan rijtechnisch oplossen wordt sowieso gewerkt, er wordt niet aan gesleurd/getrokken en begeleiding van prof is aanwezig, dus tips als 'neem les' zijn niet nodig .

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:07

Een dun nathe-bit of een dubbelgebroken K&K conrad ultra zijn de eerste dingen die bij me opkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:31

Of een myler Die kan je ook huren bij je plaatselijke ruitersportzaak, dan hoef je niet gelijk een bak geld uit te geven aan een nieuw bit!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:50

een ongebroken trens is vaak ook een aardige oplossing bij een laag verhemelte.

Anoniem

Re: 'Bitprobleem' oftewel bit gezocht voor kleine,gevoelige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:01

Ik zit te denken aan een myler comfortsnaffle. Mijn paard heeft ook een kleine mond/weinig ruimte en nu eindelijk kan hij zijn mond rustig ontspannen dichthouden. Echt de moeite waard om te proberen.

En zo scherp vind ik hem niet, zeker niet omdat er geen notenkrakereffect in zit.

Je zult eens moeten zien hoeveel kracht ik er in moet zetten in een paar ophoudingen om mijn paard buiten in de zandvlaktes tot stilstand moet krijgen als hij aan de kletter gaat. Ik rij met redelijke lange teugel, dus nooit opgesloten buiten, dus dan moet het wel flink inkomen lijkt mij, maar zijn reakties daarop is niet wat je zou verwachten. Mijn conclusie is dat dunner niet specifiek scherper is, als er geen hefboom en notenkrakereffect in zit.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:06

ik ken je probleem
ik had het met mijn halfbloed arabische merrie,
zij trok haar tong op,maar nam ook het volledige leiderschap over.

Ik heb toen echter alle biotten uitgeprobeerd(gen stangen of rechte of bitten met hefboomwerking)
ik hab toen twee bittjes als de beste ondervonden.het waren beiden dubbelgebroken,de ene is en d trens(1,2cm dik)met sweet iron en koper inleg.(mag niet gebruikt worden in dressuur)
dus toen een ultra kk gekocht van sprenger.
dubbelgebroken bustrens,de dunste die ze in hun soort hadden iets dunner dan 1,5cm.
Heel belangrijk was dat het bit perfect van breedte was zodat het ook niet onnodig van links naar rechts schuift.

Mijn paardje is een vrolijke werker,en geen problemen meer gehad.

met enkel gebroken kwam het te snel tegen haar verhemelte waardoor ze fel met haar hoofd sloeg

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:14

Citaat:
het waren beiden dubbelgebroken,de ene is en d trens(1,2cm dik)met sweet iron en koper inleg.(mag niet gebruikt worden in dressuur)
In nederland mag die volgens mij wel gebruikt worden, de regel van geen 2 metalen is niet langer meer van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:23

Lees dit topic eens door:
viewtopic.php?f=13&t=522219&hilit=

Met Ustinov heb ik het "probleem" dat hij een dikke tong heeft.
Met een dubbelgebroken K&K van 18mm dik was hij altijd wat aan het klooien.
Op advies van de tandarts ben ik hem op een dubbelgebroken K&K onderlegtrens van 14 mm gaan rijden maar ik zit er nu over te denken de K&K Dynamic RS te kopen, deze is ook dubbelgebroken, 14 mm dik maar het is nog wat mooier gevormd en een bustrens.
Nadeel van Meyler vind ik de smalle maten, ze hebben geen 14 of 14,5 cm.
Bovendien staat er op Western een topic dat ze nog wel eens spontaan door midden breken, er zijn meerdere bokkers die dat al ondervonden hebben

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:45

ik heb de K&K dynamic en die raadt ik echt aan voor . Mijn paarden hebben allebei niet veel ruimte. Mijn ruin loopt er super op, mijn merrie heeft een nog kleiner mondje en daar wil ik hem nog bij uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:04

@Ilindra, lijkt verdacht veel op de Myler, zelfde principe, maar wel dikker. Als je idd dikker wilt, is dit een goed alternatief lijkt mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:06

Ik zou eens een simpel ongebroken trensje proberen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:13

Mijn 4-jarige paard heeft ook een kleine mond en reageert ongeveer zoals jij beschrijft, ook ik kon gewoon veilig met hem rijden met een gewoon dubbelgebroken watertrensje. Maar het leek mij dat een wat dunner bitje wat comfortabeler zou zijn voor hem; dus ik heb zo'n myler gekocht (na het eerst een paar weken geleend te hebben van een stalgenoot), het is dezelfde als 'russel' beschreef. Ik ben er nog steeds tevreden over.

@Ilindra: wat vreemd dat zo'n bit doormidden zou breken?! Wellicht een fabricage fout, maar ik kan me dat bij mijn myler echt niet voorstellen. Ik ga dat topic toch eens opzoeken.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:43

Akke schreef:
Of een myler Die kan je ook huren bij je plaatselijke ruitersportzaak, dan hoef je niet gelijk een bak geld uit te geven aan een nieuw bit!

idd Ik heb een goedkope versie hiervan! En soort van stang, maar net niet Heerlijk bitje voor mijn paard met zn kleine bekkie

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:42

Heb ook een pony met een klein mondje. Eerst had ik een relatief dikke bustrens in (enkelgebroken), waar ze zich dus ook flink in vastbeet en vervolgens niet te sturen was. Heb nu een wat dunnere dubbel gebroken watertrens (Harry's Horse EUR 14,95) in en daar loopt ze echt super op. Wereld van verschil. Dus rekening houden met dikte van het bit, watertrens moeilijker vastpakken en dubbelgebroken is vriendelijk omdat het niet kan scharen zoals een enkelgebroken bit, zeker bij een wat lager verhemelte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:50

Javayo schreef:

@Ilindra: wat vreemd dat zo'n bit doormidden zou breken?! Wellicht een fabricage fout, maar ik kan me dat bij mijn myler echt niet voorstellen. Ik ga dat topic toch eens opzoeken.

viewtopic.php?f=4&t=526532
Hier staat het.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:07

toch heb ik ondervonden bij mijn pony dat een dubbel gebroken bit met plat tussenstukje ook niet alles is.
het platte tussen stukje dat dwars, dus met de smalle kant op de tong, wat ook vrij pijnlijk kan zijn.

dus met een bol tussenstukje is nog minder scherp.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:46

Mijn paard heeft ook een klein mondje. Ik reed eerst met een enkelgebroken watertrens 21mm, dit was geen succes. Daarna een simpel dubbelgebroken watertrensje met bol tussenstukje. Mijn paard loopt fijn en in plotselinge situatie heb ik ook voldoende controle. Dit bitje is iets dunner denk een 18mm. Met longeren heb ik af en toe een enkelgebroken bitje erin maar dan is ze veel onrustiger met haar hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:58

Wauw wat een reacties! Ik ga even proberen of ze met dubbelgebroken beter loopt en zo ja, denk ik dat mijn voorkeur richting de K&K Dynamic RS uitgaat. Of naar een ongebroken trens, net waar ze beter op reageert.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:59

Hmm, interessant, de merrie die ik rijd heeft ook een erg kleine mond...

Ilindra, goeie tip!
Wat kosten die bitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:05

79,95, dus best wel aan de prijs.
Maar ondertussen hoor ik er zoveel goede berichten over dat ik hem toch maar ga aanschaffen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:16

Ilindra schreef:
79,95, dus best wel aan de prijs.
Maar ondertussen hoor ik er zoveel goede berichten over dat ik hem toch maar ga aanschaffen

Pff, da's inderdaad best een hoop geld, als je nog niet zeker weet of het veel verschil maakt...
Maar ja, als het werkt...

Ik rijd nu met een 18 mm dubbelgebroken K&K argentaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 01:00

Ik heb inmiddels na het proberen van een bitje van een stalgenote een nieuw bit aangeschaft. In ieder geval voor voorlopig.

Het is het volgende bit van Harry's Horse, kosten 14 Euro nog wat:

Afbeelding

Volgens mij is mijn paard er erg blij mee, want ik heb haar vandaag voor het eerst fatsoenlijk met touwtjes kunnen longeren. Eerder kwam ze daartegen dusdanig in protest dat ik bang was dat ze zou verongelukken en heb ik vervolgens alleen met halsverlenger gelongeerd, maar dat was ook niet echt ideaal.

Ik heb haar wel even met een halsverlengertje aan dit bitje laten wennen en toen bleek dat het lekker leek te zitten, toch maar weer de touwtjes gebruikt om bij te zetten. Eerder ging dat tijdens het aandraven al mis, maar nu bleef ze eigenlijk heel braaf aanleuning zoeken op het bit. Ergens onderweg schoot ze nog 1 keer in de stress toen ze haar hoofd met een noodvaart de lucht in gooide en de touwtjes dus enigzins hard tegenkwam en ging ze vol op de rem en achterwaarts. Maar even met het zweepje er achteraan en ze ging weer zeer braaf naar voren (met mijn oude bit ging ze dan enorme sprongen maken en proberen zich op de een of andere manier los te wurmen, was gewoon geen doen).

Vervolgens heeft ze bijgezet en al ook nog zeer braaf gegaloppeerd, zonder ook maar enig 'verzet' te tonen, dus al met al denk ik dat dit bit haar stukken prettiger zit.

hurricane199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:21

heel belangrijk is het bit op de goede plek ligt in dde mond. als een paard zijn tong optrekt kan dat komen doordat het bit te laag hangt (controleer het hoofdstel)

Als dat niet het geval is weet ik het perfecte bit. ik heb ook een paardje met een supergevoelige mond. ik heb van KK ultra watertrens. het is een dubbelgebroken bit (aurigaan) met een rond tusenstukje zodat het gehemelte en de lagen niet onder druk gezet worden. het is speciaal gemaakt voor gevoelige paardenmonden. gemiddelde dikte.

te koop bij divoza: 76 euro

je heb er ook een met bustrens, maar die is wel ietsjes dikker, ik hou zelf meer van watertrens, omdat er meer vastheid is met een bustrens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:21

zit met exact hetzelfde probleem als ts.
klein mondje, kleine mondspleet, trekt ook soms tong op. rij nu met een (te dikke) enkel gebroken bustrens.
Als ik de reacties samenvat, gaat het blijkbaar met een dubbel gebroken trens beter.
Ik wacht nog even evt. verdere reacties af. anders ga ik misschien toch die dynamic proberen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:38

Lielle schreef:
een ongebroken trens is vaak ook een aardige oplossing bij een laag verhemelte.

Die werken wel scherp in, deze kan je ook met rubber eromheen krijgen.