Springen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:11

Nou, mijn paard is erg heftig bij springen en ik kan hem soms nooit recht voor een sprong krijgen. Iemand tips? Alvast bedankt!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:12

Kan je wel recht bijv. van A naar C afwenden?

Zo niet, oefen dat eerst.
Zo ja, maak dan een volte voor de sprong, en sluit je paard op tussen je armen en je benen.
(dwz, handen goed op zijn plaats, en benen er goed aan, ook op zijn plaats)

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:13

Nancy_evita schreef:
Kan je wel recht bijv. van A naar C afwenden?

Zo niet, oefen dat eerst.
Zo ja, maak dan een volte voor de sprong, en sluit je paard op tussen je armen en je benen.
(dwz, handen goed op zijn plaats, en benen er goed aan, ook op zijn plaats)

Dat kan ik zeker wel!:)
Maar ik bedoel in parcours, als ik uit een bocht moet komen wou die zich de vorige keer naar de andere sprong trekken, die waar hij dus niet heen moest..

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:22

Ooh okee, sorry

Dan moet je beter je benen+teugel er bij houden.
Opsluiten dat hij niet weg kan.
Rent hij naar buiten?
Buitenteugel tegen de hals(niet over de manenkam trekken)en buitenbeen eraan.

Rent hij naar binnen?
Doe je het andersom

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:27

Bedankt voor je reactie! dat dacht ik dus ook.. Maar een ander bit ofzo(kneveltrens) zou dat geen goed idee zijn?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:30

nee, eerlijk gezegt niet.
Vaak ligt het aan de ruiter(niet aangevallen voelen hoor, ik bedoel niet dat je slecht bent ) die een bepaald knopje moet vinden om het paard goed te krijgen. (ik spreek uit ervaring )
Een scherper bit vind ik een te makkelijke oplossing.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:52

een mexicaanse neusriem wil soms ook helpen..
Als een paard bij ons te snel wil of hij gaat niet recht gaan we op de volte vóór de sprong en proberen het weer wil hij nog niet weer op de volte vóór de sprong en dat herhalen tot hij wel rustig is.(hij denkt dan dat hij weer op de volte moet en laat hem dan springen (niet te hoog omdat de sprong een verassing kan zijn van al die voltes))
maar heel veel oefenen is altijd het beste.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:27

branka16 schreef:
een mexicaanse neusriem wil soms ook helpen..
Als een paard bij ons te snel wil of hij gaat niet recht gaan we op de volte vóór de sprong en proberen het weer wil hij nog niet weer op de volte vóór de sprong en dat herhalen tot hij wel rustig is.(hij denkt dan dat hij weer op de volte moet en laat hem dan springen (niet te hoog omdat de sprong een verassing kan zijn van al die voltes))
maar heel veel oefenen is altijd het beste.

Ik ben het er vergeten bijzetten, maar het is in het parcours. . Ik heb toch een kneveltrens aangeschaft en reageert er goed op! toch bedankt voor de reacties!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:00

niet scherpere bitten... dat gaat even goed, en daarna niet meer...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:17

oud topic

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:47

sennerin schreef:
Ik heb toch een kneveltrens aangeschaft en reageert er goed op!

Ja dat doen mensen die niet willen inzien dat de fout bij hun zelf ligt

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:20

sennerin schreef:
Ik heb toch een kneveltrens aangeschaft en reageert er goed op! toch bedankt voor de reacties!

Dat is nergens voor nodig! ik heb op de manege verschillende pony's gereden die niet goed stuurde als ik op een hindernis af ging, in het begin gingen we er dus vaak veelste snel langs af, of liep hij expres naar een andere hindernis, om vervolgens ook die snel voorbij te lopen of te weigeren. Oplossing: je teugels en benen er goed bijhouden! Wil je paard er links langs, linker teugel tegen de hals en rechter van de hals ook je linkerbeen er goed bijhouden, wil hij der rechts langsaf dan hou je de rechterteugel tegen de hals en de linker van de hals en je rechterbeen er goed bij. Ook moet je hem flink laten doorlopen ( maar er wel controle over houden dus als hij heel snel is beetje inhouden als hij langzaam is goed aandrijven) , dan heeft hij niet veel tijd erover na te denken. Dit werkt echt! Een scherper bit is eigelijk gewoon een paard de schuld geven van jouw fout, jij stuurt niet goed, deed je dat wel dan liep hij er wel overheen. Nu starf je je paard door hem pijn te doen in zijn mond iedere keer weer, geen wonder dat hij het nu wel doet, anders trek je misschien nog wel een keer en heeft hij nog meer pijn. Dit werkt echter maar even, na een tijdje gaat je paard vanzelf protesteren!

Lynn_Noname

Re: Springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:59

Ik heb dit bit gekocht op aanraden van mijn instructrice!!!
En rijd er enkel mee op jumping!(af en toe training maar spring bijna nooit op trainingen!)

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:03

Het is jouw keuze, maar ik blijf er tegen (srry)

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 20:08

Yonne schreef:
Het is jouw keuze, maar ik blijf er tegen (srry)

Nou iedereen heeft een eigen mening hé..
Het is een dikker bitje dan mijn gewone watertrens dus het is veeel lichter!

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:20

Okee, ik weet het ook niet precies allemaal hoor, zolang je paard er goed onder rijd en je paard er verder niet tegen protesteerd en er ook geen last van heeft..

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:34

mijn pony is zelf ook zeer hevig mee het springen , wat doe ik :
1. goed inrijden(DRESSUUR)

2.als je begint te springen ,klein kruisje, en dan er overgaan stoppen, terugdraaien,drafje er terug overgaan,stoppen terugdraaien,terug erover gaan --> HELPT echt super hard!! En dan kan je bijvoorbeeld 2 sprongen zetten met een redelijk grote afstand en dan tussen die sprongen je paard proberen te stoppen, wachten tot ie gekalmeert is en dan naar de volgende sprong gaan .Dit doen tot hij gekalmeert is en jij meer controle heeft over hem.
Ander bit aanschaffen lijkt mij helemaal niet nodig,want ik rij mijn pony met nog een jong-pony bit , dit is zeer licht. En door die oefeningen heb ik toch altijd meer controle

succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:37

Ik hoop voor je paardje dat hij nu wat makkelijker is in de ring, wat is je volgende stap? Prikkeldraad in zijn mond omdat jij te lui bent om het rijtechnisch op te willen lossen?

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:24

ilovequinten schreef:

2.als je begint te springen ,klein kruisje, en dan er overgaan stoppen, terugdraaien,drafje er terug overgaan,stoppen terugdraaien,terug erover gaan --> HELPT echt super hard!! En dan kan je bijvoorbeeld 2 sprongen zetten met een redelijk grote afstand en dan tussen die sprongen je paard proberen te stoppen, wachten tot ie gekalmeert is en dan naar de volgende sprong gaan .Dit doen tot hij gekalmeert is en jij meer controle heeft over hem.
Ander bit aanschaffen lijkt mij helemaal niet nodig,want ik rij mijn pony met nog een jong-pony bit , dit is zeer licht. En door die oefeningen heb ik toch altijd meer controle

succes

Op wedstrijd zal dat moeilijk gaan. En thuis doet ie dat helemaal niet..

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:25

Kris25 schreef:
Ik hoop voor je paardje dat hij nu wat makkelijker is in de ring, wat is je volgende stap? Prikkeldraad in zijn mond omdat jij te lui bent om het rijtechnisch op te willen lossen?

Ik denk niet dat jij meer weet dan mijn instructrice.. Wat voor een K*t bokker ben jij sorry oh :S zo'n commentaar heb ik niet nodig...

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:48

ik zou een martingaal om doen scherpen bitten of hefboom werkende bitten helpen maar eveb goed maar daarna ook niet meer
ik hen ooit gezien dat iemand met een oefenparcour(niet te hoog) de martingaal aan de gesp van je nuesriem vast maken dan moet je paard wel recht blijven
en proberen een instrucruer bij je parcour er bij te hebben
hij/zij kan je daar mee helpen

veel suc6 er mee

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:48

tarzansammer schreef:
ik zou een martingaal om doen scherpen bitten of hefboom werkende bitten helpen maar eveb goed maar daarna ook niet meer
ik hen ooit gezien dat iemand met een oefenparcour(niet te hoog) de martingaal aan de gesp van je nuesriem vast maken dan moet je paard wel recht blijven
en proberen een instrucruer bij je parcour er bij te hebben
hij/zij kan je daar mee helpen

veel suc6 er mee

Martingaal is zo al om maar helpt niet. nogmaals het is op advies van m'n instructrice!!!!! En rijd er niet veel mee(enkel op jumping!!).

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:54

kneveltrens is toch helemaal geen scherp bit wat zegt iedereen hier nu

ik snap er helemaal nix meer van, ik vond het altijd zo een zacht bitje dat gebruikt werd voor jonge springpaarden die het wat moeilijk hebben met draaien om te VOORKOMEN dat het bit door de mond getrokken zou worden in het parcours wat is daar dan zo scherp aan? ik snap er niks van van deze reacties hoor

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:05

sennerin schreef:
ilovequinten schreef:

succes

Op wedstrijd zal dat moeilijk gaan. En thuis doet ie dat helemaal niet..

Maar bij ons gebeuren er veel jumpings van maneges zelf , en misschien moet je dan beter het even op voorhand zeggen dat je dit even gaat doen? en het zeker bij het inrijden op een wedstrijd doen maar Zou het ook niet de zenuwenen zijn van ruiter & paard?

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:15

Kneveltrens is helemaal geen scherp bit en wordt inderdaad veel gebruikt op jonge springpaarden. Vind dat sommige wel een heel afsnauwende reactie gegeven hebben. Ik neem dat haar instructeur wel ervaren en bekwaam genoeg zal zijn om te zeggen wat ze nodig heeft of niet. Verder is dat haar eigen keuze waar wij alleen maar raad op kunnen geven. Dit is niet aanvallend bedoeld op de andere ofzo maar wou dit gewoon ff kwijt.
groetjes