Bang of aanstellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ippolata

Bang of aanstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:45

Hoe zie je het verschil tussen bang zijn en aanstellen?

Paard blijft schrikken van zijn eigenhoefafdrukken als ze 'anders' staan, aanstellen of bang?

spyro

Re: Bang of aanstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:52

In mijn ogen steld een paard zich niet aan. Een paard is van nature eerlijk en speelt geen mind games, want dat kan hij niet. Net zoals ieder ander dier.

Altijd ligt de fout bij het paard en nooit bij de ruiter. In mijn optiek ligt de fout altijd bij de ruiter en

GEEF HET PAARD ALTIJD HET VOORDEEL VAN DE TWIJFEL!!!!!!!!!

Maarja er zijn maar weinig die deze visie delen helaas voor het paard, die is er namelijk de dupe van en is het dus zo dat het paard hen in de maling neemt en zich aanstelt

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:57

ik ben het met spyro eens...ik denk inderdaad ook dat hij bang is...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:59

Mijn paard is wel vrij schrikkerig en springt snel en vaak weg. Het is wel zo dat wanneer ik hem dan even een keer wat strenger aanspoor of ik zeg wat tegen hem dat het dan over is. Ik denk niet dat dat komt doordat hij zich aanstelt of mij uittest, maar doordat hij mijn correctie ziet als een teken dat het niet eng is. Je kunt dus wel corrigeren, maar op een vriendelijke eerder bevestigende manier dan op een bestraffende manier. Hij doet het denk ik niet expres, maar is gewoon onzeker / bang / zenuwachtig.

Net als spyro denk ik namelijk niet dat paarden mind games kunnen spelen. Dus idd voordeel van de twijfel gunnen is het beste.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 00:15

maar uitproberen is dat geen mind game? met mind game versta ik uitzoeken wie de 'baas' is in het wild spelen ze toch ook dominatie spellen

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:22

Ze gaan zover als ze kunnen, dus zover als jij ze de ruimte geeft. Ik denk dus dat dit meer bij de ruiter ligt dan bij het paard.

Ze hebben niet het bewustzijn (denk ik dan) om jou als het ware even te pesten door te schrikken van iets dat niet echt eng is. Het paard zal het dan wel (even) echt eng vinden en zich dan later realiseren dat het niet zo eng was maar dan zijn ze al geschrokken.

Wij hadden overigens zo'n paard op stal staan en die bleek gewoon vaag te zien. Dus zeg maar als hij mens was had hij een brilletje gehad van ruim -2 ofzo. Misschien ziet hij wel een beetje vaag en is daarom de wereld vreemd in zijn ogen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:34

ippolata schreef:
maar uitproberen is dat geen mind game? met mind game versta ik uitzoeken wie de 'baas' is in het wild spelen ze toch ook dominatie spellen

Klopt, maar ik denk dat een dominantiestrijd wat anders is dan bang zijn. M.a.w. kan een paard onder het zadel proberen andere dingen te doen dan die jij wilt, omdat hij dominant doet. Hij kan ook anders reageren dan verwacht omdat hij schrikt of ergens bang van is. Dit zijn wel twee verschillende dingen.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:34

Het verschil tussen aanstellen en bang zijn kun je voelen als je je paard goed kent. Die van mij voelt heel anders aan als ze echt bang is. Dan blaast ze zichzelf op als het ware. het voelt alsof ze groter en hoger is geworden. Ook loopt ze heel stijf en staat ze als een gek te snuiven.
Gewoon rustig blijven praten tegen je paard en alles uitzitten, dan leer je vanzelf voelen wat ie aan het doen is. hij hoeft maar een keer goed bang te zijn en je voelt het verschil direct!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:05

wegspringen met de staart tusen de benen is angst.

wegspringen met de staart gewoon of hoog is aanstellen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:23

Jippie schreef:

Juist en als ruiter zijnde kun je voelen wanneer hij zijn staart tussen zijn benen trekt, dan spant hij nl ook de spieren in zijn kont aan.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:44

Kris25 schreef:
Jippie schreef:

Juist en als ruiter zijnde kun je voelen wanneer hij zijn staart tussen zijn benen trekt, dan spant hij nl ook de spieren in zijn kont aan.

jh hier voel ik ook duidelijk het verschil in bij de mijne

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:04

Paarden die zich tijdens het rijden vervelen, gaan zichzelf amuseren door van het minste opzij te springen. Zorg er dus voor dat je veel afwisselt in de oefeningen en hem zo veel mogelijk bezighoudt zodat hij zich niet verveelt.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:17

Kan allebei. Die van mij stelt zich ook echt vaak aan. Komen we 1000 keer langs iets, en de 1001e keer vliegt ie opzij.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 23:42

Miriano schreef:
Kan allebei. Die van mij stelt zich ook echt vaak aan. Komen we 1000 keer langs iets, en de 1001e keer vliegt ie opzij.

heel herkenbaar... niks aan te doen denk ik

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:19

Miriano schreef:

Idd.

Bij Olga staan aan één kant van de bak een paar bomen en daarachter ligt een weitje. Ze staat er al enige jaren en kan daar ook lekker de graspiekjes van de kant staan vreten. Maar als je er met rijden voorbij wil, is het soms inééns doodeng om in dat hoekje te komen.

Als ze echt schrik heeft, dan blaast ze zich ook op, gaat ze snuiven, wil ze een sprintje trekken...

Kris25 schreef:
Jippie schreef:

Hier sluit ik me dus bij aan.

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:43

en wat doen jullie er dan aan als ze opeens van iets schrikken en er vandoor schieten, ik lig er dan naast, want hij is zo watervlug. En als ik er afkletter heeft hij naar mijn idee gewonnen, dus ik zit in een visieuze cirkel heb ik het idee. Want ik ben toch wel wat angstig geworden voor het afvallen

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:53

Marjab schreef:
en wat doen jullie er dan aan als ze opeens van iets schrikken en er vandoor schieten, ik lig er dan naast, want hij is zo watervlug. En als ik er afkletter heeft hij naar mijn idee gewonnen, dus ik zit in een visieuze cirkel heb ik het idee. Want ik ben toch wel wat angstig geworden voor het afvallen

hoe wel ik anti hulpteugel ben, heb ik 10 geleden eens een tiedeman teugel om die reden aangeschaft
ik was er in 1 week 3 keer afgevallen door dat mijn (4 jarige)paard telkens zo erg schrok (in de bak)
en zich zo vliegensvlug omdraaide dat ik er naast lag
toen heb ik zo'n teugel gekocht en heb ik er een week mee gereden
de 2e week alleen het eerste kwartier (daarna deed ik heb los om de hals)
de
de 3e week deed ik hem alleen los om de hals voor het geval ze weer begon
maar ze heeft het nooit meer gedaan
de tiedeman heb ik daarna dus nooit meer nodig gehad

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:56

ik kan absoluut niet goed rijden, is het dan wel zo slim om met een tiedeman te gaan rijden

Predator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:03

Marjab schreef:

Mijn verzorgpaard is ook altijd vliegensvlug als ze er ineens vandoor gaat, meestal door de trein die langsrijdt (terwijl ze 9 van de 10 keer geen kick geeft als de trein langs ons dendert wanneer we in de bak bezig zijn, is het af en toe toch raak). Ik weet zeker dat meer dan de helft van de keren dat ze ervan door gaat het gewoon aanstellerij is (ze heeft dan inderdaad d'r staart gewoon zoals Jippie schreefof soms zelfs lekker 'showend' omhoog ).
Wat je eraan kan doen? Tja, probeer ervoor te zorgen dat hij al z'n aandacht bij jou houdt zodat hij minder aandacht heeft vool potentiële schrikwekkende dingen. (dat helpt bij mij tenminste erg goed)

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:09

Marjab schreef:
ik kan absoluut niet goed rijden, is het dan wel zo slim om met een tiedeman te gaan rijden

tja dat is een keuze die je maakt
als het zo erg zou worden dat je hem beter kan verkopen
lijkt mij een paar weekjes een tideman een betere keuze
evt. onder begeleiding van een instrutrice

want als je echt bang bent heb je toch wel een probleem lijkt mij
een paard voelt dat meteen aan..en gaat nog meer schrikken
ik was toen ook best bang geworden

je kan je paard ook eerst longeren voordat je erop stapt
dan zijn ze meestal een stuk minder fris
als eerst die winter maar weer om is
je hoort bijna iedereen erover..help mijn paard doet gek

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:10

Heb ook een pony die erg kijkerig is. Ik heb wel gemerkt dat als ik "het compromis" zoek door bijvoorbeeld eerder af te wenden bij iets engs het alleen maar erger wordt. Op een gegeven moment willen ze nergens meer langs. Het kan zijn dat je dat bedoelt met zich aanstellen. De oplossing is consequent te zijn. Daarbij moet jij het paard zekerheid geven en duidelijk zijn dat jij wilt dat hij er toch echt langs gaat met streng doch geduldig aansporen. Zorg ervoor dat jij de baas/leider bent en dat hij jou kan vertrouwen. Dat hij gehoorzaam aan jou is begint er simpelweg al mee dat jij degene bent die het tempo regelt. Als hij met jou loopt, ben jij al niet meer de baas en doet hij dus zijn eigen ding en dat is in jouw geval dus overal van schrikken.
Nog een paar hulpmiddelen: hou het tempo laag bij iets engs, bij een hoog tempo zal hij eerder wegschieten. Laat hem in eerste instantie goed kijken dat helpt vaak al veel. Houd de teugel goed aan, aan de kant van het enge en zorg dat hij geen steun kan zoeken op de andere teugel. Houd je been er goed bij; blijf zelf ontspannen en doe net of er niks aan de hand is.
Heb zelf gemerkt dat als het paard goed aan het werk is, de kijkerigheid al met 80% is verminderd. Houd hem dus goed bezig (met overgangen ed).
En last but zeker niet least: zoek goede instructie, die je ook hierbij kan helpen. Die bijvoorbeeld kan aangeven op welk moment het paard met jou aan de loop en wat je kunt doen om hem bezig te houden etc. etc.
Nou, ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes iig

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:35

paard kan ook van iets een potje maken.. je uitproberen door te doen of iets eng is ofzo.. dus in dat geval ben ik het er niet helemaal mee eens.. maar in andere situatie's is het vaak zeker wel zo..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:50

ik geloof er niet in dat een paard je uitprobeert. Zo slim zijn ze niet. Wel hebben ze snel in de gaten of je consequent bent of niet en dan proberen ze gewoon te doen wat ze zelf willen. Dat lijkt misschien op uitproberen. Soms heb je zelf niet zo in de gaten dat je niet consequent bent.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:58

idd consequent blijven en je paard zo bezig houden dat hij geen tijd heeft om op andere dingen te letten. hoe meer je er zelf op let hoe meer je paard er op let. houd je aandacht bij je paard en dan zal hij zijn aandacht ook bij ou houden

zorobri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:25

die van mij was in het begin ook heeeel erg.. maar ik heb les gezocht omdat ik er op een gegeven moment elke keer afviel..(ook mijn vingers een keer gebroken) en jah ik zie dit als uitproberen.. (toen had ik geen flauw idee maar later wist ik het cker) en spelletjes spelen kun je ook met hem, tikkertje en zo.. dus intelligent zijn ze wel.. en vandaaruit ook mijn mening dat hij kan uitproberen en alles kan beduvelen... (persoonlijk vind ik dit niet zo erg en het was een echte uitdaging)

maar goed ik had dus les, en haar antwoord was.. laat hem maar gaan hetgene wat je nu moet doen is blijven zitten en de TEUGELS LOSGOOIEN hij moet dan steun bij jou zoeken het is de enige oplossing, maar 1 tip hierbij niet proberen te voelen wat hij gaat doen en zijn bewegingen volgen, want hij doet precies het tegen over gestelde.( mss handig om tijdens dit gebeuren zo'n riempje voor aan je zadel te maken om jezelf vast tehouden) pas als dit voorbij is kun je gaan rijden want dan heb je al gewonnen.

en geloof mij als het in de bak voorbij is is het op een vreemde plek nog weer een hele strijd opnieuw.. DOORZETTEN is het belangrijkste. en slaan met de zweep of afstraffen werkt hierbij noooit..

bij mij heeft het gewerkt :):)