Met handen wijd rijden; paard tegenwerken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Met handen wijd rijden; paard tegenwerken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:50

hoihoi

ik had vandaag orun cursus en ik moest rijden,kreeg ook commentaar van de cursusleider, ik weet wat mn probleem is namelijk dat ik mn handen veel te wijd zet. en dus zo de pony's/paarden te veel tegenwerk, ik probeer er op te letten maar toch lukt het me slecht dat te verbeteren vind ik... ik doe echt mn best ook op mn eigen pony maar die zakt gewoon veel lekkerder op hoe ik nu rijd, ik weet dat het niet hoort maar werk je je paard echt tegen als je ze wijder houd? verder weet ik dat ik mn benen stiller moet houden en meer terug moet zitten, heeft iemand nog reacties of tips en wat zijn jullie RT problemen= ik dacht na het commentaar echt.. zie je nou wel ik kan helemaal niet rijden! was dus ook beetje down, kan best tegen kritiek hoor daar niet van maar word er wel onzeker van....

groetjes
Laatst bijgewerkt door Sim op 28-01-06 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:24

je handen wijduit moet je echt afleren.
zo geef je meer en andere druk op de lagen bij je paard.
tip pak een kort stokje tussen je bijde handen,zo kun je ze niet wijd zetten,na een par keer zal je zien dat het al makkelijker word zonder.
niet down worden,kritiek is opbouwend bedoeld dus om NOG beter te worden[bekijk het de volgende keer zo]

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:26

bedankt voor je reactie, ik werk er ook aan maar vind t wel heel moeilijk..dus het lukt nog niet altijd..

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:30

bovendien zet je je handen vast, daarmee werk je je paard dus tegen en op een gegeven moment krijg je daar problemen mee. en de rechte lijn van het bit naar je handen wordt verstoord, als het gepaard gaat met handen zeer laag (dat is vaak zo).
ik kan zelf nog steeds niet heel goed doorzitten (of liever gezegd dat gaat in fasen, het is wel eens beter geweest) en ik moet sowieso echt op mn houding letten.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:01

sophie21 schreef:
bovendien zet je je handen vast, daarmee werk je je paard dus tegen en op een gegeven moment krijg je daar problemen mee. en de rechte lijn van het bit naar je handen wordt verstoord, als het gepaard gaat met handen zeer laag (dat is vaak zo).
ik kan zelf nog steeds niet heel goed doorzitten (of liever gezegd dat gaat in fasen, het is wel eens beter geweest) en ik moet sowieso echt op mn houding letten.

ik houd niet vast, kan wel los laten en spelen enzo maar ik kan ze gewoon niet goed bij elkaar houden, let er echt op en denk dan hey ik heb ze netjes bij elkaar en dan heb ik dat gewoon niet... baal er erg van maar blijf mn best doen..

doorzitten ben ik ook niet erg goed in maar dat gaat opzich wel,

mijn houding kan denk ik eeuwig aan gewert worden!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:51

ok nou ja ik was er niet bij dus je zult het zelf wel het beste weten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:51

sophie21 schreef:
ok nou ja ik was er niet bij dus je zult het zelf wel het beste weten

geeft niks bedankt voor je tip.

Sily

Re: wat zijn jullie RT problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:54

Wil je al mijn RT problemen weten? Pfoei....

Ik viel/val te snel naar voren, daar is zo hard aan gewerkt dat het nu 100% verbeterd is maar wat is recht op je paard zitten een crime zeg.
Ik draai mijn tenen naar buiten (ziet er dus iet uit en is heeeel erg moeilijk te verbeteren)
Ik hou mijn handen ongelijk en te dichtbij mijn lichaam.

Allemaal punten waar ik iedere les op gewezen wordt en wat wel verbeterd, alleen die tenen lukken me niet.

Niet down worden van een beetje opbouwend kritiek hoor, als je handen het enige zijn val jij nog 100% mee
Het is idd wel zo dat je op die manier je handen sneller vast zet en dus tegen werkt en harder wordt in de mond....dat het makkelijker rijden wordt op die manier kan wel kloppen, je paard wordt er immers ook harder van en zal minder reageren op de "normale manier".
En het ziet er gewoon ook nog eens niet netjes uit

Succes met oefenen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:00

Je kan ook een postbode elastiek om je polsen heen doen (moet je wel een betrouwbaar paard hebben) dan kun je nl niet verder met je handen uit elkaar en leer je vanzelf omm je handjes bij elkaar te houden.

Omdat ik altijd op springzadels heb ik de neiging om iets naar voren te kruipen, ik wil nog wel eens mijn benen optrekken en als ik op een paard zit dat vreselijk gaat hangen, dan zet ik mijn handen vast. Allemaall dingen waar ik erg hard aan moet werken

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:03

Hey Roelinda,
Waarom heb je me dit nog niet verteld??
Weet je wat we gaan doen we gaan daar eens goed aanwerken.
We doen wat Kris25 zegt een postbode elastiek om je polsen heen, want die elastieken heb ik zat want ben postbezorgerster.
En het komt best goed, iedereen heeft wel een rijtechnische probleem, niemand kan alles goed doen in één keer en iedereen leert nog bij jong en oud.
En denk eens terug hoe het een jaar terug was en hoe het nu gaat het gaat al super vooruit, en jou cursusleider heeft jou een jaar geleden niet zien rijden.
Dus die paar dingetjes die ze nu gezegt heeft gaan we gewoon volop aan werken.
Zodra de bak het weer toelaat gaan we eens flink oefenen, oke.
Ik rijd ook niet perfect,ik doe ook wel eens een verkeerde beweging en werk ook wel eens tegen en krijg dan op mijn flinker met de les, dat raakt je en op dat moment ben je down maar de dag erna als je aan het rijden bent let je der wel op.
En dat moet je dus ook doen oke, positief bekijken!!

En Silly Bonny4life haar pony kun je wel op de "normale manier" rijden, want ik rijd wel eens op haar pony en ik rijd wel met mijn handen bij elkaar en dan zakt ze netjes in.
Bonny4life is niet de makkelijkste pony maar als je haar aan het lopen hebt loopt ze super.

Nou Roel ik hoor het wel als je mijn berichtje gelezen hebt.
XXX Miranda.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:05

Ik bedoel in de één na laatste regel Bonny4life der pony is niet de makkelijkste pony.

Groetjes

Anoniem

Re: wat zijn jullie RT problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:56

Bonny4life schreef:
en wat zijn jullie RT problemen

pfff te veel om op te noemen
Als ik ze niet had dan had ik vast al lang GP gereden
Bonny4life schreef:
= ik dacht na het commentaar echt.. zie je nou wel ik kan helemaal niet rijden!

En het erge is, dat is waarschijnljk nog waar ook. Als je echt kon rijden dan hadden ze jou wel gevraagd of je Vivaldo wilde gaan rijden [om maar iets te noemen]. De enige zorg die jij hebt is of je wel lol met je knol hebt, of je nu kunt rijden of niet. Dus geniet, doe goed je best van en maak je vooral niet druk.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:10

Idd.

Mijn Rt problemen? Pfff, heb je even?
- Ik doe mijn handen soms ook te wijt.
- Hoe hard ik ook m'n best doe, mijn ellebogen hebben nooit genoeg knik, terwijl ik toch ontspan.
- Ik heb pianohandjes, ook al denk ik dat het op dat ogenblik niet zo is.
- Ik steek m'n tenen soms naar buiten, wat al wel fel verbeterd is.
- Soms blijven ik niet goed zitten in galop, maar ook dat is al héél goed verbeterd.

Mar ja, we weten waaraan we moeten werken, dan hebben we weer wat om na te streven.

rowie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:50

Haha mensen ga in de rij staan..
Mijn fouten dat ik neiging heb om soms scheef te gaan zitten: dat heb ik nu zo (zelf) opgelost: ik assosieerde mijn fout met iets, bijvoorbeeld in dropje in me mond, iedere keer dat ik aan de smaak dacht moest ik kijken of ik recht zat, of iedere keer dat ik langs de a reed moest ik er opletten, later ging het onbewust: o daar is de a, zit ik rechtop? Wat ik oook wel eens doe dat ik mijn kritiek inspreeek om me mp3 en als memo gebruik tijdens het rijden alleen ben ik vaak niet meer echt aan het luisteren als ik eenmaal geconcentreerd bezig ben. Een andere RT fout van mij is dat mijn 2 handen verschillen in de zin van ik heb neiging om me linkerhand anders te gebruiken dan me rechterhand.. dat is dan weer wat moeilijker.. Maar iig mijn punt is dat ik me fouten met iets assosieerde (smaak plek geluid) en er iedere keer mezelf er op wees. Succes ermee! Groetjes Willemijn

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 14:38

miranda21 schreef:
Hey Roelinda,
We doen wat Kris25 zegt een postbode elastiek om je polsen heen, want die elastieken heb ik zat want ben postbezorgerster.
En het komt best goed, iedereen heeft wel een rijtechnische probleem, niemand kan alles goed doen in één keer en iedereen leert nog bij jong en oud.
En denk eens terug hoe het een jaar terug was en hoe het nu gaat het gaat al super vooruit, en jou cursusleider heeft jou een jaar geleden niet zien rijden.
Ik rijd ook niet perfect,ik doe ook wel eens een verkeerde beweging en werk ook wel eens tegen en krijg dan op mijn flinker met de les, dat raakt je en op dat moment ben je down maar de dag erna als je aan het rijden bent let je der wel op.

En Silly Bonny4life haar pony kun je wel op de "normale manier" rijden, want ik rijd wel eens op haar pony en ik rijd wel met mijn handen bij elkaar en dan zakt ze netjes in.
Bonny4life is niet de makkelijkste pony maar als je haar aan het lopen hebt loopt ze super.

XXX Miranda.

hey mir!
bedankt voor je reactie en ik weet dat we al veel vooruit zijn gegaan maar hoe ik ook op mn handen let, het lukt me soms niet echt om te verbeteren maar ik ga er zeker aan werken, en het lijkt me mooi om het samen met jou te oefenen!we komen er wel weet ik maar ik heb t gevoel als het ene goed gaat het ander weer opduikt.
xxx !

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 14:38

miranda21 schreef:
Hey Roelinda,

XXX Miranda.

oh en ik heb t nog niet verteld omdat die les gister was in barneveld!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:46

Ik zet zelf ook mijn handen best wle snel wijd.. Maar dat is al een stuk verbeterd. Er staat vaak iemand bij me in de bak: "Handen"
Even later.. "Handen"
Nou, dan leer je het wle af hoor
Ook val ik snel naar voren
Trek mijn hakken op, met sporen doe ik dat gek genoeg helemaal niet..
Soms blijf ik hangen... Gaat trouwens ook stukken beter!

jody_bobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:23

anders ga je eens rijden en dan let je echt de heletijd op je handen ga je je pony gewoon ff lkkr rijden zonder aan de teugel ofzo en gewoon dan de hele tijd op je handen letten en als dat wat goed gaat dan ga je gewoon aan de teugel rijden.

ik heb ook wel RT problemen hoor dat heeft iedereen wel.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:02

goh zoveel:
-ellebogen wijd open
-rechterhand die steeds van de hals wegkomt
-benen naar voor steken bij overgang van draf naar stap
-naar voor hangen bij het aanspringen in galop
probs met het paard
-hij is altijd verkeerd gereden geweest, geweldige onderhals, rug wegdrukken en bit vast nemen als beton
-rechtergalop steeds mis aanspringen wegens niet genoeg evenwicht en een stijf rechterachterbeen.

Gelukkig heb ik sinds kort een super super lesgever gevonden (en geloof me heb er al een paar gehad die dachten het te kunnen) en ik merk vooruit gang bij mezelf en men paard!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:10

veel te veel fruniken met mijn handen soms zo erg dat ik er gek van wordt, maarja dat is ook niet 1, 2, 3 veranderd.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:18

tja, bij elke houdingfout moet je jezelf heel lang voortdurend corrigeren en op een bepaald moment maak je een klik waardoor je goed zit en die fout weg is gewerkt. op dat moment kan je je niet meer voorstellen dat je ooit zo'n fout hebt gemaakt.

je handen moet je niet voor niks bij elkaar houden, vaak zet je ofwel je handen vast bij het wijd houden ofwel geef je je paard niet de kans om op eigen benen te lopen. dat verschil merk je pas wanneer je die fout niet meer maakt.

gewoon veel aan oefenen en consequent zijn.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:00

Biepje schreef:
tja, bij elke houdingfout moet je jezelf heel lang voortdurend corrigeren en op een bepaald moment maak je een klik waardoor je goed zit en die fout weg is gewerkt. op dat moment kan je je niet meer voorstellen dat je ooit zo'n fout hebt gemaakt.

je handen moet je niet voor niks bij elkaar houden, vaak zet je ofwel je handen vast bij het wijd houden ofwel geef je je paard niet de kans om op eigen benen te lopen. dat verschil merk je pas wanneer je die fout niet meer maakt.

gewoon veel aan oefenen en consequent zijn.

ik ben er ook zeker mee bezig en probeer er echt aan te werken!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:11

Door je handen wijd uitelkaar en laag te zetten zorg je inderdaad dat je bit meer inwerkt op de lagen in de mond, Je paard geeft ook om die reden makkelijker na. Dit is natuurlijk niet juist. Het nageven moet van achter uit komen en ook een reactie zijn op voorwaarts rijden aan je been.

Met je handen wijd kan je veel minder korrect stelling vragen vanuit binnenbeen en binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals. En je kunt veel minder begrenzen en bijvoorbeeld over de schouder lopen voorkomen.

Op het "opsluiten" van je paard en het buielkaar rijden is niet lekker met je handen wijd heel vaak ga je dan terugwerken.

Daarnaast gaat je bovenliichaam met je handen zo wijd veel sneller naar voren dan met je handen bijelkaar voor je. genoeg redenen om het af te leren dus.

In het begin zal het lastig zijn met je handen naast elkaar te rijden maar je paard leert dan wel echt nageven en niet de kop te buigen om de druk op de lagen te vermingeren
kwestie van veel oefenen en concequent zijn naar jezelf.

Sily

Re: Met handen wijd rijden; paard tegenwerken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:26

Miranda ik ging ook alleen in op wat zij zegt over dat haar paard makkelijker omlaag komt op de wijdere handen manier, en dus moeilijker, wat dus logisch is.
Is verder geen aanval richting haar

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:39

ik weet ook dat jullie het niet aanvallig bedoelen, miranda weet dat ook maar zij rijd mn pony wel met gesloten handen en daar reageert ze ook goed op. ik weet dat het belangerijk is dat ik het ga verbeteren maar denk dat het nog wel een tijd kan duren... voordat je zo iets bent afgeleerd. iemand tips zonder stiekjes of dergelijke? vind ik niet echt veilig denk ik.