Pony weigert te draven / galloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Pony weigert te draven / galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:59

Nou, ik reed in de zomervakantie een pony [4 jaar oud, Fellpony, ruintje, loopt ook voor de kar] voor kennissen van ons, en die begon me naar een paar keer uit te proberen, heel erg naar links trekken net alsof zn bit niet goed zat [ die heb ik dan ook meerdere malen gecheckt, maar kon niks vinden, en een paar andere mensen ook niet] toen ik dat de keer erna afstrafte was er niks meer aan de hand. Ik ben daarna die pony sinds oktober denk ik ongeveer, 2 keer per week gaan rijden. Eerst ging het echt niet goed, hij kende alleen maar stap en draf en rechts en links. Nu ging het vanaf een maandje terug, echt super goed, liep lekker door z'n rug en nageeflijk en heel braaf enzo.

Maar dinsdag was die al heel onrustig enzo, [ de eigenaaresse dacht dat het door het weer kwam, of doordat die nu ook haver kreeg, hij was voorheen altijd heel sloom] nou ging het niet echt supre ofzo, maar slecht kon ik het ook niet noemen.

Nu vandaag, ik haal hem uit de wei [hij staat 24/7 op de wei, behalve als die gereden heeft staat die even een uurtje op stal..] dus ik opzadelen. En ga vrolijk rijdend naar de bak toe, en ga rijden in de bak, eerst ging het hartstikke goed .. totdat ik een galopje wilde doen, meneer dacht ja bekijk het even en wilde het absoluut niet, dus ik geef hem een tik met de zweep, bok, dus ik geef hem weer een tik, nog een bok, nog een tik toen was het klaar, alleen ik had hem nog niet in galop dus ik zo nog een paar keer proberen, op begeven moment wilde die echt níks meer als ik aan wilde draven ging die stil staan, en niks hielp; Rustig blijven hielp niet, slaan met de zweep hielp niet, drijven hielp niet .. Hij begon alleen maar te bokken, trappen en stond op het punt te gaan steigeren [dat heeft die nog nóóit gedaan] en elke keer weer, het enige wat die nog wilde was stappen. Toen was ik wel zo boos, omdat het gwoon echt niet lukte, ben ik terug gestapt naar de stallen [nog op het zandpad geprobeerd te draven, maar meneer ging weer stil staan..] dus ik kom bij de stal aan komt de eigenaresse naar buiten van jeetje wat deed die raar wat was er blabla, en ik was heel boos [was maar goed dat ik afgestapt was..] en ik zo van ja nou ik weet niet wat die had, ik ga hem nog even longeren kijken of die zo wel normaal doet, nou aan de longe 2 bokjes gegeven maar voor de rest super braaf .. k snap er echt niks van ..

Weet iemand, hoe ik hem volgende keer gewoon kan laten lopen .. of wat er aan de hand is ..

Sorry voor het lange verhaal.

NoiRaM

Re: Pony weigert te draven / galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:57

heey erg vervelend !
ik ken het ook met mijn vzpaard ..
als ik er op zit en wil gaan draven .. dan wil ze het niet elke keer weer het zelfde .. ik kan lief doen ( wat NIET helpt )
of boos doen me stem zwaar maken en tik met de zweep geven.. maar daar luisterd ze ook niet altijd naar..
en mevrouw gaat dan stijgeren .. ben er al 2 x afgevallen

maar ik pak haar gewoon aan .. en als ze dan eenmaal draaft ga ik weer terug naar de stap en doe het zo elke x overnieuw..
op het laatste moment hoef ik alleen maar Drrrrrrrrrrraaaaaf te zeggen en dan gaat ze in draf .. zeg ik HO staat ze meteen stil..
ik probeer het soms ook te negeren maar helpt ook niet altijd ..
ze probeerd elke x onder het werk vandaan te komen de eerste 15 minuutjes als ik erop zit.. daarna is er niks aan de hand ..

gewoon veel oefenen .. en wat bij mij nu helpt .. is veel op de grond met haar doen .. longeren .. zodat ze naar je stem luisterd .. en op commando van je stem gaat draven of stappen etc..

ik rij bijna 4 maand op dit paardje en had nog niet echt een band met haar.. sinds kort wordt dat steeds beter ..

ik denk als jij veel met haar op de grond doet . lopen etc dat het wel stukken beter gaat ..

veel succes ermee..
en niet zomaar afstappen .. dan heeft ze t gewonnen .. of gewonnen naja heeft ze dr zin gekregen .. nooit doen gewoon door gaan ..

met mijn merrie toen ik eraf viel ben ik er weer op gestapt en weer gaan verder rijden alsof er niks aan de hand is ..
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-01-06 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: size=9 verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:03

Ja, maar kijk ik weet dat ik er niet zomaar af mag stappen, maar k ben echt een kwartier ofzo in gevecht met hem geweest, en hij ging écht met GEEN mogelijkheid meer vooruit, en het ging alleen maar hard tegen hard ..
Alleen heeft die dit nog nooit eerder geflikt, wel is een bok ofzo maar daarna was het weer klaar, maar gewoon echt weigeren te draven/ galloperen .. dat dus niet ..

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:05

Deed mijn felletje ook.. Heeft een week geduurd.. toen heeft de eigenaar met een longeer zweep in de bak gestaan.. Toen deej ze het niet meer

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:06

_Inga schreef:
Deed mijn felletje ook.. Heeft een week geduurd.. toen heeft de eigenaar met een longeer zweep in de bak gestaan.. Toen deej ze het niet meer

Denk niet dat dat werkt, hij trekt zich niks van de zweep aan bokt er alleen maar na maar gaat er echt niet actiefer / sneller van lopen

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:07

mm ja wou ik net zeggen .. de eigenaar van dit paard staat nu ook vaak in de bak met een zweep .. als ik haar niet voor uit krijg gaat ze er achter met de zweep ... en dan doet ze t wel ..
omdat ik soms nog welis te lief voor haar ben hih

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:08

MaSbeL schreef:
mm ja wou ik net zeggen .. de eigenaar van dit paard staat nu ook vaak in de bak met een zweep .. als ik haar niet voor uit krijg gaat ze er achter met de zweep ... en dan doet ze t wel ..
omdat ik soms nog welis te lief voor haar ben hih

Haha k kan je vertellen .. lief was ik vandaag echt niet, voelde me achteraf zelfs schuldig

kylieulyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:12

Tja als ik het met mijn paardje doe, heeft het een reden. Of ze kan gewoon niet meer of heeft totaal geen zin Goeie reden (H) Meestal laat ik der dan een rondje stappen en daarna gewoon weer been eraan. Niet reageren Tik, Eenmaal in draf heeeeeel goed belonen en weer terug naar stap en weer opnieuw. Bij mij werkt het

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:14

schuldig hoef je je niet te voelen toch ??
rij je allang op deze pony ?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:14

kylieulyana schreef:
Tja als ik het met mijn paardje doe, heeft het een reden. Of ze kan gewoon niet meer of heeft totaal geen zin Goeie reden (H) Meestal laat ik der dan een rondje stappen en daarna gewoon weer been eraan. Niet reageren Tik, Eenmaal in draf heeeeeel goed belonen en weer terug naar stap en weer opnieuw. Bij mij werkt het

Tja, dat heb ik ook geprobeerd eerst rustig een rondje stappen zelf even tot 10 tellen en nog een keer proberen, maar het begint weer van voor af aan, gaat stil staan oren plat in de nek naar achteren lopen *tik* *bok* *tik* *bok* *schop en geschreeuw * *Steiger[heellaag] bok* .. het helpt gewoon allemaal niet en dan raak ik zo gefrustreerd ..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:14

MaSbeL schreef:
schuldig hoef je je niet te voelen toch ??
rij je allang op deze pony ?

2x per week vanaf eind september / begin oktober 2005
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 21-01-06 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:15

ik ken het .. soms ben ik ook zo gefrustreed dat ik bijna wel wil afstappen .. toch ga ik door .. heb zelfs een poos terug gehad .. wou ze echt echt echt niet in draf kon alles doen wat ik wou , maar het lukte gewoon niet..
bleef ik hele tijd stappen totdat ze 3 pasjes in draf ging , heb ik dr beloond en ben afgestapt ..
en zo ben ik elke keer een beetje verder gegaan als ze echt niet wou

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:16

maarja ieder paard is niet hetzelfde natuurlijk..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:17

MaSbeL schreef:
ik ken het .. soms ben ik ook zo gefrustreed dat ik bijna wel wil afstappen .. toch ga ik door .. heb zelfs een poos terug gehad .. wou ze echt echt echt niet in draf kon alles doen wat ik wou , maar het lukte gewoon niet..
bleef ik hele tijd stappen totdat ze 3 pasjes in draf ging , heb ik dr beloond en ben afgestapt ..
en zo ben ik elke keer een beetje verder gegaan als ze echt niet wou

Mm, ja oke als die het volgende keer weer doet ga ik het ook zo doen, maar op begeven moment ga ik ook aan mezelf twijfelen of die niet écht ergens last van heeft ..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:18

Ligt het zadel wel goed? Of heeft hij misschien ergens in zijn lichaam pijn?

Het is verstandig daar eerst eens naar te kijken voordat je boos wordt en naar zwepen e.d. te grijpen.

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:19

hmm dat heb ik ook gehad met een paard dat ik gereden heb. Was jong paard, maar kende wel alles. Maar hij ging in protest als je hem eens aanpakte en als ik een paard rijd, wil ikl ook dat ze gewoon wérken, niet lummelen! Dit paard was t daar niet mee eens en dat gaf zo'n beetje hetzelfde effect. Of stuiteren, óf stil staan.. en dan ook ECHT stilstaan, niet meer voor of achter uit willen, gewoon helemaal nix.. hoe machteloos voel je je dan zeg! Op een gegeven moment was ik het zo zat (hij liep ook steeds dwars door mijn hulpen heen en liep te zeiken bij een bepaalde bakrand, wilde absoluut niet op de hoefslag) heb m toen eens flink aagepakt. Heb hem flink vooruit gereden, als ie wilde galopperen, prima maar dan ga je ook door totdat IK zeg dat je mag stoppen en niet zeiken bij die rand, gewoon OP hoefslag, protesteren? Tik en eigenlijk was vanaf dat moment het probleem opgelost. Had toen een perfect paard!

al blijft het wel lastig om het vanachter de pc te beoordelen natuurlijk... Het kan ook altijd een medische oorzaak hebben..
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 21-01-06 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:20

Nou hij heeft nu sinds 3 week een nieuw zadel, ik heb gecheckt of die genoeg ruimte had bij de schoft enzo, nou daar heeft die super veel ruimte, heb na het rijden gevoelt of zn rug warm aanvoelde enzo [drukplekken..] was niet zo.
Misschien kan het komen doordat het nu tijd is om te wisselen voor hem, alleen snap ik dan niet waarom die dan eerst heel fijn loopt en vervolgens opeens zo raar gaat doen

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:20

ja snap ik .. poos terug had ik ook een topic geplaats in RT .. en de meeste die zeiden of vroegen van heeft ze niet ergens last van ...of bel een dierenarts ofzo...

maar ik weet zeker dat het paard gezond is .. heeft nooit geen gebreken gehad..

en als je het echt niet vertrouwd bel je een DA op ofzo .. dan kan die kijken wat er aan de hand is ..

hoe oud is het paardje ?
hebben er ook veel verschillende personen op gereden ??
daardoor kan het ook weleens komen ..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:21

of ze neemt je gewoon de hele tijd in de zeik... zou natuurlijk ook best kunnen ..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:22

SuperSmurf schreef:
hmm dat heb ik ook gehad met een paard dat ik gereden heb. Was jong paard, maar kende wel alles. Maar hij ging in protest als je hem eens aanpakte en als ik een paard rijd, wil ikl ook dat ze gewoon wérken, niet lummelen! Dit paard was t daar niet mee eens en dat gaf zo'n beetje hetzelfde effect. Of stuiteren, óf stil staan.. en dan ook ECHT stilstaan, niet meer voor of achter uit willen, gewoon helemaal nix.. hoe machteloos voel je je dan zeg! Op een gegeven moment was ik het zo zat (hij liep ook steeds dwars door mijn hulpen heen en liep te zeiken bij een bepaalde bakrand, wilde absoluut niet op de hoefslag) heb m toen eens flink aagepakt. Heb hem flink vooruit gereden, als ie wilde galopperen, prima maar dan ga je ook door totdat IK zeg dat je mag stoppen en niet zeiken bij die rand, gewoon OP hoefslag, protesteren? Tik en eigenlijk was vanaf dat moment het probleem opgelost. Had toen een perfect paard!

al blijft het wel lastig om het vanachter de pc te beoordelen natuurlijk... Het kan ook altijd een medische oorzaak hebben..

Jaa, naja dankjewel. Hij liep ook niet kreupel ofzo .. verder niks 'raars' gemerkt, en als die ergens last van had waarom liep die daarna aan de longe dan wel weer heel braaf [mét bit in] en liep die voordat geklooi ook hartstikke braaf ..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:22

MaSbeL schreef:
of hij neemt je gewoon de hele tijd in de zeik... zou natuurlijk ook best kunnen ..

Ja, dat kan ook.. maar ik begin dan zo aan mezelf te twijfelen, of er niet iets mis is enzo ..

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:23

jade; dat was bij mij ook: eerst fijn lopen en dan ineens gaan lopn zeiken...

Maar het kán natuurlijk ook zijn dat er op dat moment iets gebuerde waardoor hij ineens pijn kreeg. Misschien schoot er een wervel scheef of iets anders wat pijn veroorzaakte. Als dit gedrag nou aan blijft houden zou het dus wel eens wat anders dan dwarsheid kunnen zijn. Gaat t de volgende keer nou ineens goed, tsja, dan neemt ie je vast in de maling!

Let eens heel goed op zijn gedrag bij het opstijgen, als hij pijn heeft laat ie je dat wel merken!

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:24

nou veel succes ik ga dit topic nog wel ff volgen. . omdat mijn paardje ook niet 1 van de makkelijkste is ...

kijk morgen wel ff weer * gaat nu slapen *

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:25

Een paard kan je niet bewust in de maling nemen.

Een paard reageert op veranderingen in zijn omgeving. Idd kan een paard wel ergens 'onderuit willen komen', maar dat doet-ie omdat het hem op dat moment te moeilijk wordt of omdat-ie ergens last van heeft. Zeer zeker NIET om de ruiter te pesten! Dat soort gevoelens kent een paard niet.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:26

SuperSmurf schreef:
jade; dat was bij mij ook: eerst fijn lopen en dan ineens gaan lopn zeiken...

Maar het kán natuurlijk ook zijn dat er op dat moment iets gebuerde waardoor hij ineens pijn kreeg. Misschien schoot er een wervel scheef of iets anders wat pijn veroorzaakte. Als dit gedrag nou aan blijft houden zou het dus wel eens wat anders dan dwarsheid kunnen zijn. Gaat t de volgende keer nou ineens goed, tsja, dan neemt ie je vast in de maling!

Let eens heel goed op zijn gedrag bij het opstijgen, als hij pijn heeft laat ie je dat wel merken!

Bij opstappen / afstappen gaf die geen kick .. bleef hartstikke rustig staan, had de teugels loshangen .. [nadat die zo raar had gedaan bedoel ik hea.. ]