uitproberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maike

uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:34

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven op mijn vage verhaal.

Sinds begin deze maand heb ik een 4-jarig, superbraaf bijrijpaard. De eerste paar keren dat ik erop reed ging het heel erg goed en liep ze perfect! Nu het allemaal wat langer begint te duren begint ze me uit te proberen. Ik ben vanmorgen nog door de wei getrokken door haar omdat ze zogenaamd ergens van schrok.

Zelf ben ik 3 jaar geleden heel erg hard van een paard afgevallen en toen ben ik ook gestopt met rijden. Het begon toch weer te kriebelen en heb het vertrouwen weer een beetje terug gewonnen door op het paard van een vriendin langzaamaan alles weer op te bouwen. Toch zit de schrik er nog heel erg in bij mij.

Nu begint ze mij dus te testen door allemaal poedersuiker geintjes uit te halen met rijden, niet gemeen maar gewoon irritant doen. Heel angstig doen bij een hoek waar ze eerder die dag al 30 keer langs is gelopen, het ene moment heel sloom doen om dan het andere moment weer te gaan rennen. Toen er iemand stond te kijken zei diegene dat het er allemaal wel netjes uitzag, dus voor het oog zal het niet verkeerd zijn.

Zijn er dingen die ik extra kan doen om dit gedrag er zo snel mogelijk weer uit te krijgen? Ik rij wel met sporen maar absoluut niet met zweep, dat is bij dit paard niet te doen. Als ze de zweep alleen al ziet rent ze ervan door en is ze niet meer te stoppen. Gezien mijn eigen angst lijkt dit me dus al geen goed idee. Voor mijn gevoel is het puur uitproberen en is het gewoon consequent zijn.

Mijn vraag is dus of ik nog meer dingen kan doen waardoor ze snel merkt dat ze niet de baas over mij speelt?

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:44

Ehm,, het ligt eraan Hóe je met sporen rijd hé Als je ze goed gebruikt, is er niks aan de hand...

Maar inderdaad, bij zulk soort pony's, vooral bij jonge, moet je consuquent zijn, en écht laten weten dat jíj de baas bent !
Doordat sommige pony's op die leeftijd een beetje ''puberen'' zijn ze koppig, en willen ze erg graag hun eigen zin hebben
Ik heb er ervaring mee

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:00

Normaal gesproken drijf ik alleen. Als ze aan het etteren is en ze luistert de 1e keer niet naar mijn hulp, dan prik ik. Ik heb 1 keer in de 2 weken les met haar.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:01

Prik je dan met je sporen ?

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:07

Ja, volgens mijn instructrice kan je bij zo'n gedrag beter een keer goed prikken dan constant halve hulpen te geven.
Hou er wel rekening mee dat ik dit alleen doe als ze gewoon vervelend aan het doen is en niet als ze zo doet omdat ze mijn hulp bijvoorbeeld niet snapt.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:12

aha,, maar Sporen zijn ABSOLUUT NIET om je pony mee te straffen ! Pak dan liever een zweepje, en geef 1 consquente tik, achter je kuit,, dat helpt vaak beter

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:14

Als je mijn eerste berichtje leest zie je dat ik totaal niet met zweep kan rijden op dit paard, dat is dus geen optie. Ik prik er opok pas mee als ze na mijn eerste en tweede hulp niet reageerd. Misschien klinkt prikken een beetje vreemd maar ik doe dit onder begeleiding van iemand die al heel lang les geeft.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:18

Oké , dan is het natuurlijk anders
Zolang je je pony er niet al te veel pijn mee doet, is er niks aan de hand

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:20

Ik zou het niet zozeer in hulpmiddelen als sporen of zweep zoeken, maar in je eigen houding! Probeer je dominant op te stellen, kom zelfverzekerd over en ben consequent. Zorg dus dat jij de leider bent en blijft over het paard.

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:26

Ok, dat is inderdaad wat ik probeer te doen. Ik denk dat het paard merkt dat ik nog wat onzeker ben. Heb je een trucje hoe ik dat kan verdoezelen voor haar of merkt ze dat toch wel? Het is niet zo dat ik echt krampachtig erop zit, het zit meer in mijn hoofd. In galop ga ik alleen nog maar als de instructrice erbij is omdat ik dan wel helemaal in elkaar duik, dus dan zie je wel duidelijk in mijn houding dat ik nog te onzeker ben.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:29

Ja inderaad, je hebt gelijk Vonnie84, maar sommige pony's die dan maar ook écht niet luisteren, naar de ''gewone'' hulpen, hebben dan toch even dat extra tikje nodig
De pony waar ik nu meestal op rijd is dat abso niet echt nodig

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:44

Ik ben nu bezig met het uittypen van een lezing over angst en paardrijden. Ik zal het je (TS) toesturen als ik klaar ben. Zou je je email even door willen PB-en als je het wilt?

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:49

Bonjoy schreef:
aha,, maar Sporen zijn ABSOLUUT NIET om je pony mee te straffen ! Pak dan liever een zweepje, en geef 1 consquente tik, achter je kuit,, dat helpt vaak beter

nou zelf rij ik ook niet met zweep maar wel met sporen. Als ik mijn been aanleg, en ze reageert niet dan krijgt ze gewoon "een prik". Dat is een straf maar een paard moet attent zijn op je been..

ludiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:56

ook ik geef wel eens "een prik" wanneer hij aan het klieren is..
en wat vaak voor jezelf werkt wanneer je je niet zo zeker voelt..
even een flinke boze brul geven: jij voelt je waarschijnlijk weer een stuk zekerder en het paard weet dat jij de baas bent.. ludiek weet het in ieder geval wel wanneer er gebrult/geschreeuwd wordt

succes ermee

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:15

Maar echt je pony prikken ,, ben ik het zelf niet mee eens...maar dat is MIJN mening

ludiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:28

is het ook niet echt.. iig niet bij mij.. je geeft "een prik" op precies dezelfde manier als wanneer je iemand een tik op de vingers geeft

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:29

Leuke tips allemaal met dat prikken. Maar als je met angst op een paard zit, kan je prikken tot je een ons weegt. Je moet je eerst bewust worden wat die angst allemaal doet met je paard. En daar moet je eerst aan werken.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:34

Als je helemaal doodsbenauwd bent,, en die pony word ook zenuwachtig, en je prikt 'm, dan hem je wel een kansje dat ie ontploft !

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:41

Jou paard is in ieder geval helemaal gezond ! Heb precies hetzelfde hoor.. ook een 4-jarig paard, eerst helemaal niets mee te doen, hartstikke braaf en ineens krijgt ze het in haar hoofd Het is jiust de uitdaging vind ik, alle paarden hebben hun puber-tijd, net zoals die van jou. Paarden moeten op die leeftijd uit gaan proberen! Misschien was het niet zo verstandig van je om een jong paard te kopen als je sowieso al wat bang aangelegd bent door iets niet-leuks. Maar het enige wat ik je kan aanraden: Niet met extra sporen of zweep gaan rijden, gewoon zoals anders, alleen moet je wat consequenter zijn. In deze periode is het heel belangrjik dat je paard hte niet van je winnen gaat, dus BLIJF DE BAAS. Anders krijg je een heel vervelend paard. Verder gewoon goed les blijven nemen.
Ik heb net een weekje achter de rug waar ik niks, maar dan ook niks met mijn paard kon doen, ineens bit vastpakken en links helemaal vastzetten, en dan ineens niet in galop aanspringen, maar daarna ineens keihard wegrennen enzovoort enzovoort... Terwijl de mensen die ernaar kijken alleen maar zeggen: joh wat zet dat er goed uit! Terwijl je helemaal zit te worstelen met je paard.. En dan zaterdag ineens helemaal goed en niets aan de hand! Heel licht in de mond en erg fijn aan de hulpen . Dus wees niet gedeprimeerd hierdoor, jullie moeten er gewoon even doorheen. Veel succes er verder mee En als je het echt niet meer durft of even er zat van bent, iemand anders (die goed kan rijden) er op zetten, want paardrijden doe je voor je lol, en niet voor de irritaties!

Sily

Re: uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:01

Als je al wat onzeker ben is het verstandig op de grond te beginnen, begin gewoon weer even lekker opnieuw (doe ik ook zo afentoe eens tussendoor, hoeven we geen problemen voor te hebben, gewoon even frisse wind en geheugensteuntje)

Laat haar weer volgen als je wandeld, loop met haar door de bak, zorg dat ze op jou let, dat ze stopt als jij stopt, wandelt als jij wandelt en draaft als jij rent, ze moet jou gewoon accepteren als leider, als ze dat doet worden zoveel dingen zoveel makkelijker, want ook zij wordt dan minder onzeker.
Ze moet even leren dat jij de leider bent, te vertrouwen bent, en als jij zegt die kant gaan we op en al staat er een vrachtwagen vol schreeuwende speenvarkens, jij zegt dat het goed is en dan moet het ook goed zijn.

Maar daarvoor moet je elkaar wel leren kennen, zelfverzekerd zijn, angst (hoe goed ook verdoezelt) merken ze meteen, en een leider die weet dat iets goed is kent geen angst...dus paard raakt in de war.

Natuurlijk is ze ook aan het uitproberen, maar met dat uitproberen bekijkt ze dus ook meteen wie van jullie twee zelfverzekerd genoeg is om leider te zijn, jij twijfelt, bent wat onzeker, dus zij neemt het heft in handen.

Daarom misschien handiger om eens een weekje op de grond bezig te zijn, zorgen dat je daar compleet de baas bent en dan weer lekker gaan rijden.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 03:11

Vonnie84 schreef:
Ik ben nu bezig met het uittypen van een lezing over angst en paardrijden. Ik zal het je (TS) toesturen als ik klaar ben. Zou je je email even door willen PB-en als je het wilt?

Het is klaar. Wil je het hebben?

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:50

@ Sily => Jaa,, dat helpt heel goed!

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:01

Hey Vonnie, ik wil die lezing heel graag hebben! Ik heb mijn mailadres ge-PBt.
Verder allemaal bedankt voor de tips.
Het is niet mijn eigen paard maar mijn bijrijpaard. Ze is dan wel jong maar niet echt gemeen. Ze kan enorm vervelend zijn maar als ze het ergens niet mee eens is gaat ze heel pissig met haar staart zwiepen, bokken doen ze vrijwel nooit gelukkig.
Dat grondwerk ga ik zeker uitproberen! Hopen dat het goed werkt!

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 20:04

Oja, kan ik met dat grondwerk het beste gewoon een halstertouw pakken of een longeerlijn?

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:17

@Vonnie84:
Heel leuk, die lezing! Een aantal dingen kwamen me bekend voor maar ook wel een aantal dingen waarvan ik zoiets had van...
Ik ga er in elk geval wel mee aan de slag en nu maar hopen dat het ook werkt.
Bedankt voor de moeite!