Gevallen...vertrouwen een beetje kwijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Gevallen...vertrouwen een beetje kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:03

Hoiii
Ik hoop dat dit topic hier goed staat.
Ik heb een probleem met rijden. Voor het rijden gaat alles goed ik vertrouw m'n pony blindelings en hij mij. Maar zodra ik erop ga zitten voel ik me een stuk onzekerder, en meestal voelt m'n pony dat ook. Het resultaat is dan dat ik er best vaak af val. De afgelopen dagen had m'n pony 3 dagen stil gestaan omdat ik ziek was, maar vandaag was het weer raak en was hij onwijs kijkerig met rijden. Ik vond dat eigenlijk wel een beetje eng en hij voelde het en raakte helemaal in paniek. Ik raakte ook onwijs in paniek. Uiteindelijk ben ik er vanaf gevallen ( het deed flink pijn ) en ben ik er na lang twijfelen weer op gegaan. En toen raakte ik weer in paniek bij elke onverwachtse beweging. Er is toen een ander meisje van stal opgegaan ( die mijn pony heel erg goed kent ) en die heeft me toen toen ik er weer op ging heel erg geholpen.
Maar nu ben ik dus nog steeds een beetje bang enzo.
Heeft iemand tips hoe ik iets meer vertrouwen kan krijgen ???
-x- Marijke

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:16

probeer eerst wat vertrouwen op te bouwen, door er bijvoorbeeld eerst een paar rondjes naast te lopen. Het kan ook zo zijn dat je weet dat je pony erg fris is en daardoor bang word. Het kan helpen voor jezelf om hem eerst even te longeren. Dan kan hij z'n overtollige energie even kwijt. Dan voel je misschien ook wat veiliger?
suc6

egnie

Re: Gevallen...vertrouwen een beetje kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:54

Laat je pony een tijdje rijden door iemand die niet bang is. Ga zelf op zoek naar een pony welke je wel vertrouwd. Ik vind het namelijk niet goed als mensen bang zijn voor hun eigen pony of paard. In mijn ogen kun je dan beter een andere zoeken, waar je niet bang voor bent. De combinatie is gewoon niet goed. En laten we eerlijk zijn paardrijden hoort juist leuk te zijn. Ik stap elke dag met veel plezier en zonder angst op mijn paard. Het moment dat ik bang ga worden voor hem, is het moment dat het dus niet meer goed zit.

Zorg er dus voor dat je weer vertrouwen krijgt in je pony. Een tijdje rijden op een makke pony kan je daarbij helpen. Lastig probleem

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:00

egnie, dit vind ik HEEL kort door de bocht!! Iedereen is toch wel eens bang, om nou gelijk een andere aan te schaffen.. Ik zou zeggen. Longeer hem even voor het rijden en probeer jezelf te overtuigen dat je het kunt en dat je niet bang moet zijn. Adem een keertje diep in je door je neus en uit door je mond.. Dat hielp bij mij ook heel goed

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:15

@ Egnie. Ik vind dit een beetje flauw dat je het zegt.

@ TS. Ik heb dit 2 jaar geleden ook gehad. Ik ben er toen een keer afgevallen waar ik er van geschrokken ben. Ik heb daardoor een beetje een fobie gekregen voor de hoeken bij ons in de bak. Ik heb toen ook een tijd niet gereden.
Maar deze winter gaat het eigenlijk heel erg goed. Ik heb meer vertrouwen in mijn paard gekregen en hij in mij.
Verder is het belangrijk dat je hem bezig houd. Dmv veel oefeningen/ tempowisselingen.
Verder kan het ook wel helpen als je hem van te voren eerst longeert dan kan hij zijn energie kwijt .

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:26

Ik ga dit topic even volgen, ik zit met hetzelfde probleem.

Iig succes ermee!

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:29

Wat ook goed is, is veel gaan wandelen met je pony. Probeer daarbij zoveel mogelijk 'rare' en 'enge' dingen voorbij te gaan. Zo wordt ie waarschijnlijk al minder kijkerig omdat ie went aan allerlei dingen en dat scheelt al wat met rijden. Jij bent dan ook rustig, dus je pony merkt vanzelf dat er niets engs is.

Bij het rijden zou ik voorlopig zorgen voor begeleiding, desnoods zorg je ervoor dat iemand je pony aan de longe houdt terwijl jij rijdt. Dan ben jij waarschijnlijk veel rustiger en dat is nu net heel belangrijk. Gewoon een poosje doen, totdat jullie onder het zadel weer vertrouwen in elkaar hebben. Het is een moeilijk probleem maar als je je echt inzet en hulp hebt, komt het wel in orde. Succes in ieder geval!

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:09

Ik zou inderdaad eerst wat leuke dingetjes gaan doen met je paard waardoor jullie weer wat meer vertrouwen in elkaar krijgen. Ook al ga je een week lang poetsen en knuffelen en qua beweging alleen maar longeren! Zorg dat jullie elkaar weer vertrouwen wat je daar ook voor moet doen. Ga met hem wandelen, longeren, free stylen, bij hem in de losgooi bak zitten wat dan ook. Als je dan weer begint met rijden zou ik niet teveel in 1 keer doen. Als het na een paar rondjes stappen en een paar rondjes draven nog steeds goed gaat zou ik stoppen en je paard belonen. Gewoon stoppen voordat het fout gaat anders moet je weer van voren af aan beginnen.
Ik hoop dat het je gaat lukken en je moet zeker niet te gauw opgeven

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:14

Herkenbaar

Ik ben er de laatste tijd ook een paar keer afgestuiterd, in december twee keer en vorige week ook.
Als mijn paard schrikt kan ie nogal lomp uit de hoek komen
Ik stap dan in het begin ook niet lekker op, met resultaat dat ik gespannen ben en hij alleen maar schrikkeriger wordt.
Ik heb na mijn val van vorige week even niet alleen gereden maar de eerste keer samen met mijn instructrice, dat geeft dan toch even wat zelfvertrouwen als er iemand naast loopt die je meteen aanwijzingen kan geven ik weet niet of je les hebt? Ik zal gewoon even wat lesjes extra inplannen en jezelf gewoon even de tijd geven om weer meer vertrouwen te krijgen!
Voor het rijden longeren met bijzet helpt ook erg goed, dan zijn de meeste energie al kwijt en zijn ze al lekker los!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:41

Ik ben ook een aantal keren van mij paard afgevallen, met name in de periode van het inrijden.
Ik kreeg dan altijd na de val en een hele tijd erna longeles, dan pakte mijn instructeur mijn paard aan de longe. Dit gaf een heel goed gevoel, ondanks dat ik geen angst had. Misschien is dit een optie voor jou?
Als je pony een paar dagen stil heeft gestaan kan je hem van te voren eerste longeren dit zal je ook een goed gevoel geven.
Als je denk dat je toch nog regelmatig gaat vallen moet je misschien een BP aanschaffen deze zal je meer zekerheid geven.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:49

Gewoon lekker aan de slag gaan met je eigen paardje!
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Mijn altijd 100% betrouwbare paardje is blind geworden aan 1 oog. Omdat er van buiten niks te zien is wisten wij dit niet. In oktober is hij helemaal in paniek geraakt van een paar autolichten en heeft me er afgegooid. Ik ben zo ongelukkig terecht gekomen dat ik 8 weken uit de running was. Tsja en is was HEEL bang om weer te gaan rijden met hem.

Wat ik heb gedaan is het volgende. Oos staat nu in pension, want thuis was ik altijd alleen aan het rijden. De aanwezigheidv van andere mensen en een instructrice gaf en geeft me veel vertouwen. Als hij onrustig lijkt bij het zadelen longeer ik hem eerst even. En ik rij vaak tegelijk met andere meiden van stal, de andere paarden geven hem vertrouwen en dat geeft mij weer rust. Inmiddels gaat het weer heel goed. Helemaal vertrouwen zal ik hem niet meer, omdat hij altijd wat schrikkeriger blijft. En in paniek zit er geen rem op dat weet ik nu. Maar dat heb ik van me afgezet en ik ben lekker aan het oefenen. Begin januari heb ik zelfs weer aan een wedstrijd meegedaan en ben eerste geworden en clubkampioen. Dus zo zie je maar alles kan goedkomen.

Het advies wat ik je kan geven is creer bij het rijden een situatie waarin JIJ je vertrouwd voelt. Iemand erbij, je intsructrice erbij of wat dan ook. Laat niet iemand anders met je paard gaan rijden, daar krijg JIJ geen vertrouwen mee... je moet het zelf doen en jullie moeten elkaar weer gaan vertrouwen. Heel veel succes!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:53

Voor je gaat rijden eerst longeren, zeker als hij 3 dagen stil heeft gestaan.
Je kunt als je gaat rijden ook een riempje aan die ringen op je zadel vastmaken, waar je je aan vast kunt houden als hij uit zijn dak gaat.
Ik ben zelf ook nogal een schijterd en ik weet dat als ik bang bent het paard dat vanzelf ook word. Ik zou er dan ook juist iemand anders op laten rijden zodat het paard niet aanleert om overal van te schrikken.
Verder kun je iemand anders vragen jou aan de longe te houden als je rijd.
Wat bij mij ook helpt is niet naar beneden naar het paard kijken, maar kijken waar je heen gaat. En intensief met het rijden zelf bezig zijn, dus letten op je zit, figuren rijden, etc zodat je geen tijd hebt om te schrikken.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:31

Ik ben een paar weken geleden ook flink van mijn (verzorg) pony afgevallen en heb haar toen elke keer voordat ik ging rijden ongeveer een kwartiertje gelongeerd. Dat ging er goed en er heeft ook een keer iemand anders op gereden omdat ze nogal veel bokte en sinds dien ben ik ook wat strenger geworden en nu gaat het allemaal weer van zijn lije dakje.

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:46

Ik heb het probleem ook gehad; maar kwam er helemaal vanaf! Dus let op mijn manier:P :wat erg belangrijk is, is iemand die je vertrouwt ik had mijn vader misschien kun jij dan die gene nemen die je pony goed snapte ( dat meisje ) je vraagt der gewoon of ze je even wilt helpen en zij kan je vast wel ff wat tips geven en zeggen wat je moet doen als hij bijvoorbeeld schikt of iets engs vind...Longeren als hij een tijdje heeft stil gestaan helpt inderdaad ook. Heb je iets met bepaalde plekken waar hij nou telkens schrikt dus op het moment dat je bijna op die plek bent jij je al helemaal inspant en bang word...ga stappen en vraag of iemand met je mee loopt dan klets je onderweg wat met die gene en ontspan jij je ook...Laat je paard niet te veel naar die enge dingen kijken hij moet op JOU letten dus ga iets met hem doen ietsje stelling naar binnen en dan naar buiten, ga voltes rijden, links om rechts om en ga zo maar door niet heel klein dat hij er vervelend van word maar heel rustig en zorg dat je jezelf ontspant maak hem en jij zelf vooral niet gek laat het gewoon heel fijn en soepel over komen...adem diep in en weer uit als je voelt dat je bang word.

Klinkt dom maar iets zingen helpt ook dan ontspan je je zelf...al ga je het wilhelmus neuren of het liedje dat je op dat moment in je kop hebt....jij ontspant let maar op...en zorg dat je het leuk vind paardrijden is een hobby ga lachend op je paard dan ontspan je ook. En nog een heel belangrijk iets...ga veel rijden als dat kan...leer hem kennen en vertrouwen zodat je paard dat ook wederzijds bij jou kan doen. Dat kun je niet eerder krijgen dan dat je veel gaat rijden en daar als het ware op oefent. Ga dus niet alleen rijden en neem iemand mee die je vertrouwt en die er verstand van heeft! Het komt dan helemaal goed als je maar werkt aan die ontspanning! Je kunt trouwens wel een keertje iemand op je pony laten rijden maar feitelijk heeft het niet zo veel zin op het gebied van vertouwen maar meer als hij onwijs vervelend is en jij niet goed durft om hem aan te pakken dan is het misschien wel slim om te doen maar is dat niet het geval kun je het beste er zelf op gaan zitten JIJ moet het vertrouwen in hem krijgen en hij in JOU...je moet het samen met je pony doen! Succes laat nog wat van je horen hoe het gaat;) Groetjes Helen

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:55

Vandaag ging het rijden niet zo goed, ondanks de tips. Maar waarschijnlijk kwam dat omdat we werkelijk alles meehadden Er kwam 2km aan tractors langs. Terwijl m'n pony doodsbang is voor tractors ( het was trouwens voor een uitvaart ) in het weiland ploegt hij dan ook het land om. En nog wat wapperende dekzeil auto's en vrachtwagens enzo Maar verder hadden we wel redelijk lekker gereden.
Allemaal heel erg bedankt voor de tips trouwens

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:07

De tip om te zingen tijdens het rijden heeft geholpen ( de halve wereld weet nu hoe mooi *ahum* ik zing )Maar ik was heel ontspannen vandaag en het rijden was ook ontspannen. Ik denk dat het vertrouwen weer terug is

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:34

Ja ik ken Sythaa, en heb gehoord en gezien hoe alles vooruit is gegaan.

Je moet een situatie creeren die jij fijn vind. Dus van tevoren longeren, iemand een paar rondjes mee laten lopen. Jij erop en paard aan de longeerlijn, rijden met andere paarden samen, noem maar op.
Of je laat je stalgenootje erop, zodat je zelf kunt zien hoe het gaat als je zelf ontspant. Misschien kun je dat rustige beeld dan voor je halen en proberen het na te doen

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:26

Jouw probleem heeft toch alles te maken met een bepaald stukje vertrouwen dat je mist.
Je zult er aan moeten werken om dat terug te krijgen.
Besteeds veel tijd en aandacht aan je paard en werk veel met hem (hoeft niet erop, kan ook ernaast).
Kijk eens hoe hij reageert aan de longeerlijn.

Je vertelde dat je paard kijkerig is als je erop zit.. Check of dat ook zo is als je hem op dezelfde plaats longeert.

Zo nee: Dan ligt het echt aan jouw angstige gevoelens
Zo ja: Longeer hem vaak en doe oefeningen aan de hand. Doe veel met je stem zodat hij leert je op je stem te vertrouwen. Als je dat voor elkaar hebt is straks 1 woordje genoeg om jouw paard op zijn gemak te stellen

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:41

Ik kan maar 1 ding als tip geven, les nemen! En dan wel van iemand die je kan helpen met die angst! Waar woon je in NH?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:59

Ik ben naar een lezing geweest van Ulrike Thiel over angst en paardrijden. Ik heb mijn aantekeningen uitgewerkt in Word. Degene die het willen hebben, stuur maar een PB met je emailadres.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:47

Ipsilonka schreef:
Ik kan maar 1 ding als tip geven, les nemen! En dan wel van iemand die je kan helpen met die angst! Waar woon je in NH?

ik heb al les

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:50

Ik heb ook wel eens angst hoor

is heel normaal, meestal ben ik het na een paar keer rijden op het betreffende peerd wel weer kwijt........ het ligt er ook een beetje aan HOE en WAT....... als het dier mij bewust kwijt wil en gemeen is, dan heb ik best wat moeite.......... maar als het gewoon een ongelukkie was......... dan is dat zo, en kan ik me er makkelijker overheen zetten

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:54

neem afstand en laat iemand anders rijden ik heb dit ook gehad maar gelukkig is weer alles goedgekomen ik zelf heb afstand genomen en het iemand anders laten doen.
maar er komt zelf ook een punt waar je er zelf ook even doorheen moet want je zult er uiteindelijk weer zelf op moeten klimmen.
dus eerst afstand nemen.
En als je paard fris is longeer eerst.

veel succes!

jorindebento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:02

hallo
ik weet niet hoe je je paard weer t vertrouwen terug kunt krijgen maar wel waarom hij zo kijkerig wordt dat is omdat ze zih begint te vervelen dat je veel hetzelfde doet en weinig bezig bent met afwisselingen.
je moet meer dingen doen waarbij hij moet opletten.
het is een tip en dit heb ik ook weer geleerd van iemand anders!!!
groetjes jorinde

jorindebento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:37

??????????????????????????