teugelkreupel en slof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

teugelkreupel en slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:19

gisteren kreeg ik de tip om bij mijn teugelkreupele paardjuh een slof teugel te gebruiken die niet onderaan de singel word bevestigt maar aan de zadelringen(waar normaal gesproken het borsttuig word bevestigt).

Dit was bedoeld om mij gewicht uit de handen te halen zodat ik eindelijk kon gaan zitten en echt te kunnen gaan rijden, omdat mijn paard constant aan de teugels trekt en mij naar beneden sleurt. Het hielp goed voor mijn gevoel, ik vond al snel ontspanning in de handen en mijn paardjuh gebruikte eindelijk z'n rug. De tip die ik meekreeg was onspanning zoeken in de handen en veel figuren rijden om zo het paard losser te krijgen.

Voor mijn gevoel hielp het dus...maar kan dit kwaad?

ps. ik ben op zoek naar instructie...dit kan ik niet alleen oplossen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:25

ik vind het geen oplossing om je paard een slof om te hangen. ik ben echt niet tegen de slof al rijd ik er zelf nooit mee. ik vind dat de slof alleen in handen van professionals mag zijn...maar ja wie ben ik. verder vind ik dat een onregelmatigheid die vanuit de aanleuning komt, niet zo behoort opgelost te worden. als jouw paard hangt los je dit met je been op. ook kun je je teugels ineens loslaten zodat het paard op eigen benen MOET lopen...touwtrekken doe je immers met zijn tweeen. verder denk ik dat je meer moet gaan werken aan de achterhand, daardoor zal het paard zelf meer gaan dragen en zal zijn rug opbollen waardoor jij weer lekkerder kunt zitten en zal het paard uiteindelijk niet meer hangen. probeer anders wat meer lang en laag te rijden. rijd met je been naar je hand toe en niet andersom.

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:36

maar...de slof heeft op de manier dat ik hem nu heb vastgemaakt geen echte slofwerking. Op deze manier is het niet echt een slof, maar voorkomt toch dat het een touwtrekwedstrijd word, op deze manier is er evenveel druk op beide teugels, waardoor hij weer rechter word in de mond. Nu loopt hij volgens mij juist op eigen benen inplaats van in mijn handen te hangen.

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:41

Nou, als jij zelf voelt dat dit beter is dan kan dit vast geen kwaad. Wel zou ik instructie zoeken en horen wat hij/zij zegt!
Suc6 verder..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:25

Ik denk dat het niet echt kwaad kan. Maar je moet hem wel op de juiste manier gebruiken. Maar je zegt dat de slof nu eigenlijk een soort van normale teugel is. Maar als dat zo is, moet jij niet aan je teugels zitten en dat kan niet, want als je wijkt, dan gebruik jij je teugels weer. Wat k hiermee probeer te zeggen is dat je heeeeeel rustig moet zijn met je handen.

Irisamaire

Re: teugelkreupel en slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:44

Ik snap hartstikke goed dat je nu eindelijk een keer fijn kan rijden zonder de hele tijd uit het zadel gesleurd te worden, dus je bent waarschijnlijk heel blij met deze aanwinst, snap ik best.

Toch is mijn mening dat het niet de juiste manier is...

Vraag jezelf eens af: hoe kan het dat hij nu niet meer de teugels lostrekt? Omdat hij dat niet kan en dus heb jij de touwtrekwedstrijd waar Klomp het over heeft gewonnen....
Dat klinkt toch niet zo goed denk ik....

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:18

monaatjuh schreef:
maar...de slof heeft op de manier dat ik hem nu heb vastgemaakt geen echte slofwerking. Op deze manier is het niet echt een slof, maar voorkomt toch dat het een touwtrekwedstrijd word, op deze manier is er evenveel druk op beide teugels, waardoor hij weer rechter word in de mond. Nu loopt hij volgens mij juist op eigen benen inplaats van in mijn handen te hangen.

Je hebt de slof vast gemaakt nu hangt hij niet meer in ouw handen maar in de slof ik denk niet dat dit de oplossing is en ik zou het zelf nooit zo oplossen ik wil graag alles zelf er uit rijden de fout ligt toch ook 99% bij de ruiter. Dan maar wat langer geduld hebben maar als je dan bereikt hebt wat je wil dan ben je zo trots op jezelf en je paard.

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:03

dit is niet bedoeld om aan mijn paard direct te werken...maar meer om mij de mogelijkheid te geven te gaan ZITTEN en aan mijn paard te werken. Hij werkt tegen omdat hij vast zit..en dit geeft me de kans hem los te werken zonder mijn eigen zit te verkloten. Zodra het KAN gaat die slof er zo snel mogelijk af..want ik hou niet van hulpmiddelen, maar ik probeer het al zolang en het gaat alleen maar slechter en mijn zit gaat eraan.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:20

Bij een teugelkreupel paard zou ik geen slofteugel gebruiken. het wordt er misschien alleen nog meer erger door. Ik zou proberen het er zo uit te krijgen door met je eigen handen te rijden zonder hulpmiddel.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:43

[quote="monaatjuh"]dit is niet bedoeld om aan mijn paard direct te werken...maar meer om mij de mogelijkheid te geven te gaan ZITTEN en aan mijn paard te werken. Hij werkt tegen omdat hij vast zit..en dit geeft me de kans hem los te werken zonder mijn eigen zit te verkloten. Zodra het KAN gaat die slof er zo snel mogelijk af..want ik hou niet van hulpmiddelen, maar ik probeer het al zolang en het gaat alleen maar slechter en mijn zit gaat eraan.[/quote

hoe langer je rijd met de slof (met naar mijn idee verkeerd gebruik) KAN je straks niet meer zonder...

waarom ga je niet eerst werken aan een onafhankelijke zit bijvoorbeeld aan de longe, zodat je je daarop kunt concentreren? dit is naar mijn idee het eerste vereiste; een goede zit...en die krijg je niet door met de slof te rijden..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:58

Als ik een advies mag geven bij een teugelkreupel paard, neem het voor wat het waard is:
Slof eraf, ga naar buiten, zoek een zandpad op waar je stevig door kunt rijden over een recht eind of rij (evt. met de trailer) naar hei of strand of duinen oid als dat in de buurt zit., geen druk op de teugels maar lekker hele einden voorwaarts rijden net zolang tot je paard zelf weer een constant contact met het bit op durft te zoeken. Probeert hij de teugels uit je handen te trekken? Teugels gewoon eens door laten glijden en weer terug oppakken. Maar wat je ook doet: geen druk van voren houden maar rijden op je been en paard lekker op eigen benen verder laten lopen.
Eigen zitproblemen: oplossen op een ander paard of aan de longe zonder beugels en teugels.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:33

Van wie heb je die tip gekregen?Het is zeker goed om instructie te zoeken, zo iemand kan je namelijk echt goed op weg helpen namelijk

In jouw geval lijkt me werken met een slof (ook al anders bevestigd) geen oplossing. Hoe dan ook, je moet ook als je paard stijf is etc. zelf goed zitten. Nu je met slof wil rijden, wanneer besluit je dat het weer zonder kan? Als je eenmaal met gewend bent is de stap terug erg moeilijk. Want de kans is er dat je met slof alleen het gevolg van dat trekken bestrijdt maar niet bezig bent met de oorzaak. Ofwel, zodra jij weer eens zonder slof probeert val je misschine weer terug in het zelfde liedje.. Dat vind jij niet prettig dus kies je makkelijk weer voor die slof.. En zo zit je in de cirkel dat je niet meer zonder wilt/kunt.

Rijd jij je paard wel voorwaarts genoeg op je been. Inderdaad ontspannen met je handen en als je paard trekt, niet terug trekken. Maar beter is reageren door nogmaals je paard ectra voorwaarts te rijden. Instructie, zoals je zelf al van plan bent, kan je hier een stuk beter mee helpen dan een hint van iemand om zonder toezicht met een slof op een manier waarvan je de exacte inwerking niet weet te gaan proberen..

Succes...

Martinedd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:56

ik heb een keer een paard gereden dat teugelkreupel was, en ik kreeg het advies om teugels in een boogje te laten, en alleen met je voeten sturen.
Dus voltes,slangenvoltes,achtjes rijden. en niet aan de teugels komen om te sturen.
Later kun je dat de teugels lichtelijk beginnen op te pakken.
Niet met hulpteugels en dergelijke gaan klooien, alsjeblieft.
Veel succes in ieder geval.

XxX Martine

laurae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:04

Teugelkreupel is een paard omdat de ruiter hem te veel belemmert aan de voorkant. Met een slof ga je hem vervolgens nog meer belemmeren aan de voorkant. Lijkt mij dus absoluut geen oplossing.
Het voelt wsl beter omdat hij nu niet meer op jou handen maar op je slof hangt. Maar dat lost het probleem niet op, dat zorgt er alleen voor dat jij daar minder last van hebt.

Mijn advies: een goede instructrice die je uitlegt hoe je met je benen en zit in plaats van met je teugels kan rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:11

Nu wordt je paardje vastgehouden aan de voorkant. Geloof mij maar, straks verzet ie geen pas meer. Slof eraf, longeeerlijn eraan en ga dan maar aan je zit werken zonder teugels. Is beter voor jou en beter voor je paard. Succes.

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:08

Kris25 schreef:
Nu wordt je paardje vastgehouden aan de voorkant. Geloof mij maar, straks verzet ie geen pas meer. Slof eraf, longeeerlijn eraan en ga dan maar aan je zit werken zonder teugels. Is beter voor jou en beter voor je paard. Succes.

juist ik ben het helemaal met je eens!
mijn instructeur is ong. 75 en zit dus al ong. 50 jaar in de paarden en in die 50 jaar heeft hij geleerd:

EEN SLOF IS EEN MOORDTEUGEL!

en miss geloof je hetn iet maar het is dus wle zo..
ik hoop dat je het gelooft.

grt,,Evelien

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:14

winny kreupelt niet meer met de slof en nu kan hij fijn zijn rug gebruiken. Hij word niet in een houding getrokken, maar ze heeft nu een betere verbinding, en ze houd haar handen nu stil, dus winny word nu niet in zijn mond gesjort, dus is het prettiger voor winny.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:31

Nimmedor schreef:
winny kreupelt niet meer met de slof en nu kan hij fijn zijn rug gebruiken. Hij word niet in een houding getrokken, maar ze heeft nu een betere verbinding, en ze houd haar handen nu stil, dus winny word nu niet in zijn mond gesjort, dus is het prettiger voor winny.

Dus jij hebt de tip gegeven om het paardje voor op te sluiten door de slof vast te knopen?
Je neemt een ruiter geen gewicht uit handen door er een slof omheen te gooien. Je gaat een paard in de krul trekken.
Een teugelkreupel paard moet je zo min mogelijk in zijn mond zitten, maar met een lange teugel rijden en niet met slof

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:55

nimmedor is niet degene die me de tip heeft gegeven...das iemand anders geweest....het probleem is een beetje dat win een slechte rug heeft, dus als ik hem nu met los teugeltje ga rijden zal hij alleen maar erger teugelkreupel worden, het is nu belangrijk hem recht te richten en zijn rug te 'trainen'. Met een los teugeltje rijden is dus geen uitweg....wat kan ik volgens jullie dan doen om win zijn rug te laten gebruiken...want eerlijk gezegd denk ik juis dat daar het probleem ligt.

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:57

verder wil ik er nogmaals op wijzen dat ik de slof niet als slof gebruik, maar als een soort van extra teugel. De slof loopt door de bitringen naar de zadelringetjes waar je normaal gesproken het borsttuig aan bevestigt...en ik trek mijn paard nergens in...ook niet in de krul. Ik kan op deze manier simpelweg makkelijker gaan zitten en kan de druk op beide teugels makkelijker gelijk houden waardoor hij ZELF nageeft.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:59

Longeren met een chambon. dan moet hij lang en laag, voorwaarts neerwaarts en ontspant hij goed over de rug. Zo moet je hem ook leren rijden. lang en laag. Heel erg ontspannen. Dat lukt niet met een slof en zeker niet als die vast zit boven aan het zadel.
En als je paard een rug probleem heeft en teugelkreupel is geeft hij niet na uit zich zelf....

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:02

een chambon...mischien een idee...maar is een passoateugel dan niet beter?bedankt voor je advies....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:03

Ik wou net de gogue adviseren voor het longeren maar ik zie dat Kris me alweer voor is met een chambon

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:05

wat is beter dan, volgens internet(ff wat opgezocht) is een gogue geschikter voor longeren?

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:08

en een passoateugel dan?