Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:23

Hooii Bokkers,
Zo hier zijn ze dan de rijfoto's van Auke. Hier is hij voor de 2e keer onder de man. Het verhaal over het paard staat ook bij mijn andere topic maar kort samengevat:
Hij is vroeger heel erg mishandelt en is altijd behandelt als een gewoon paard en niet als een hengst. Daarom is hij nu onwijs wild en alleen zijn baas kan bij 'm in de buurt komen.
Hier komen ze:
Afbeelding
wow... wat een paard (hij was eerst dus aan de dubbel longe daarna aan de dubbel longe onder de man en later los)

Afbeelding
oops let niet op die longeerlijn en nee ze heeft geen geld gevonden (dit was na een bok en der beugel was uitgegaan)

Afbeelding
wow... hier zijn ze dus los

Afbeelding
ff lekker strekken in het echt héél gaaf om te zien

sorry dat het er niet zoveel zijn er zijn er meer maar dat werd te veel om op te struren over de mail.
eigen commentaar:
je mist de denkbeeldige lijn soms (manier van rijden loslaten als hij loslaat)
naar benden kijken (word aan gewerkt)
nou brand maar los en blijf vooral aardig

frieske

Re: Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:26

mooie fries
Wat ik ontzettend zonde vind dat hij nu al aan de teugel wordt gereden..zo gaat zn gangwerk helemaal naar de knoppe..meen ik serieus!
Zoveel mogelijk voorwaarts rijden wat maakt het uit als hij met zn hoofd de lucht in loopt?
gr esther

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:27

frieske schreef:
mooie fries
Wat ik ontzettend zonde vind dat hij nu al aan de teugel wordt gereden..zo gaat zn gangwerk helemaal naar de knoppe..meen ik serieus!
Zoveel mogelijk voorwaarts rijden wat maakt het uit als hij met zn hoofd de lucht in loopt?
gr esther

hij is al onwijs voorwaarts en hij word al lang aan de dubbel longe gtraint (dus aan de teugel)

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:29

ik herrinner me precies zo'n zelfde topic waarin ik gereageerd had over de longeer lijnen die op de grond hangen, terwijl de ruiter erop zit....

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:30

Liezel1 schreef:
ik herrinner me precies zo'n zelfde topic waarin ik gereageerd had over de longeer lijnen die op de grond hangen, terwijl de ruiter erop zit....

klopt dit was de enige keer en het kwam vooral doordat Auke net een bok had gegeven en iets naar voren sprong

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:31

mooi dier,ziet er eigenlijk niet wild uit op de foto's.
succes met het rijden

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:31

sorry, maar ik ben het wel met frieske eens, vooral friezen krijgen snel de neiging om zich op te kroppen, rij hem eert lekker naar voren dat hij voor het been wordt en de bovenlijn gaat ontspannen

Verder is het idd een heel mooi paardje geworden!!

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:43

Casca schreef:
sorry, maar ik ben het wel met frieske eens, vooral friezen krijgen snel de neiging om zich op te kroppen, rij hem eert lekker naar voren dat hij voor het been wordt en de bovenlijn gaat ontspannen

Verder is het idd een heel mooi paardje geworden!!

hij is heel voorwaarts en zoekt ook vooral zelf de teugel op als je goed kijkt zal je zien dat op 2 alles loshangt en dat hij gewoon netjes blijft lopen. Dus voorwaarts en aan de teugel. De man die op dat moment aan het lesgeven is weet heel goed wat hij doet want hij is al 35 jaar instructeur.
Zo sorry voor de heftigheid maar het is gewoon wel zo

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:48

Snoevie schreef:
mooi dier,ziet er eigenlijk niet wild uit op de foto's.
succes met het rijden

Dat is het 'm juist hij kijkt lief enzo maar hij komt wel door je heen als je niet oplet en hij kwam eerst ook gerust over z'n boksdeur heen met zijn voorbenen.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:30

HAllo
wat is de afstamming van je fries?
leuk paard verder!

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:04

wow toppie friesje mijn buurmeisje heeft ook friezen en die rijd al m2 ofzo maar wel echt gaaf succes er mee .. !!!!!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:07

Leuk dier, maar doodeng op deze manier!

Hij wordt zadelmak gemaakt nu toch? Ik zou er niet op gaan zitten aan de dubbele longe, als ie dan een keer wegdraait wordt je er gegarandeerd afgetrokken. Maar goed, ieder z'n eigen manier

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:17

daksiej schreef:
Casca schreef:
vooral friezen krijgen snel de neiging om zich op te kroppen

hij is heel voorwaarts en zoekt ook vooral zelf de teugel op als je goed kijkt zal je zien dat op 2 alles loshangt en dat hij gewoon netjes blijft lopen.

En dat is juist een probleem! Op het moment dat alle teugels loshangen en je paardje zo blijft lopen loopt hij dus niet echt naar de hand toe.. maar gewoon in zijn eigen houding! Ik zou hem ook wat langer laten en hem echt naar de hand toerijden, vergis je niet in het voorwaartse. Hoe veel paardjes zijn uit zichzelf wel voorwaarts, maar lopen juist niet netjes van achteruit naar de hand toe . Als jij je hand naar voren brengt en je paardje is netjes aan de teugel zal hij de hand volgen en niet 'aan de teugel' blijven lopen zoals je het nu noemt!

Verder wil ik je niet afvallen hoor! ik vertel je gewoon hoe ik het geleerd en ervaren heb!
Ik vind het een enorm mooie fries! En dubbele longe is inderdaad een uitstekende manier (in mij ogen dan) om een paardje te trainen!

Heel veel succes nog met hem!

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 08:53

tartaarsaus schreef:
HAllo
wat is de afstamming van je fries?
leuk paard verder!

Dat weet ik niet

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 08:56

Citaat:
En dat is juist een probleem! Op het moment dat alle teugels loshangen en je paardje zo blijft lopen loopt hij dus niet echt naar de hand toe.. maar gewoon in zijn eigen houding! Ik zou hem ook wat langer laten en hem echt naar de hand toerijden, vergis je niet in het voorwaartse. Hoe veel paardjes zijn uit zichzelf wel voorwaarts, maar lopen juist niet netjes van achteruit naar de hand toe . Als jij je hand naar voren brengt en je paardje is netjes aan de teugel zal hij de hand volgen en niet 'aan de teugel' blijven lopen zoals je het nu noemt!

Verder wil ik je niet afvallen hoor! ik vertel je gewoon hoe ik het geleerd en ervaren heb!
Ik vind het een enorm mooie fries! En dubbele longe is inderdaad een uitstekende manier (in mij ogen dan) om een paardje te trainen!

Heel veel succes nog met hem!

Zo is het idd hoe jij het geleert hebt maar deze manier van dressuur gaat heel anders het is de bedoeling dat het paard zelf zijn hoofd draagt. Dat doe je dus door los te laten als hij ook loslaat. Snappiie??

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:23

Een paard aan de dubbele longe trainen is niet verkeerd alleen kan je het niet vergelijken met iemand op zijn rug. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Een fries waar ik wedstrijden mee heb gereden had ook die houding van zichzelf, als hij zo liep dan was hij totaal niet voor het been, op het moment dat hij aan het been liep volgde hij wel heel netjes je hand. Maar goed dit is nog het begin en je hebt les dus blijf er vooral goed aan werken dat hij dit vooral niet uitzichzelf gaat doen maar omdat hij voorwaarts is en je hand volgt

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:38

Net als de andere zeggen meer naar voren rijden en lang en laag proberen. Dat is veel beter dan zo opgekropt. Vooral als hij daar de neiging naar heeft niet doen!
Verder een prachtig paard en inderdaad die dubbele longe vind ik ook niks

Maikuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:52

Oei, vind die longeerlijnen wel eng hoor!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:02

Ik zou hem ook langer laten zodat hij zich neerwaarts kan strekken, anders zal hij het moeilijk krijgen dit te leren. succes!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:13

Mij lijkt het ook beter dat je hem lang en laag rijd aan het begin. Friezen kroppen inderdaad heel snel op.. Maar verder vind ik het er wel goed uitzien voor de 2de keer

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:17

Het ziet er wel netjes uit voor de 2e keer. Over die longeerlijnen zeg ik maar niks, ben het er mee eens wat in dit topic gezegd wordt
Probeer hem eerst lekker ontspannen te laten lopen, aan de teugel laten lopen kan altijd nog
Succes ermee!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:22

hoi hoi,
ga geen commentaar geven, maar wel een supermooie fries!

Groetjes en nog veel succes

eknein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:59

Mooi ding zeg .. Je moet er wel op letten dat jonge paarden eerst vooral voorwaarts aan het been moeten zijn, en dan pas aan de teugel moeten worden gereden.

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:07

daksiej schreef:
Zo is het idd hoe jij het geleert hebt maar deze manier van dressuur gaat heel anders het is de bedoeling dat het paard zelf zijn hoofd draagt. Dat doe je dus door los te laten als hij ook loslaat. Snappiie??

En dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij dan kan zien of je paard netjes naar de hand loopt. En hoe wil jij je paard dan halsje strekken leren? (ben er wel naar benieuwd!)

Ik heb geleerd dat een paard inderdaad op eigen benen moet lopen en inderdaad zijn eigen hoofd moet dragen! Maar dat doe je niet om je paard los te gooien, maar door licht contact te houden.

Dan vraag ik me echt af: Hoe kan je van je paardje verlangen dat hij netjes van achter naar voren naar de hand toe moet lopen, terwijl je hem van voren losgooit?

Ik val je echt niet aan... maar ben gewoon benieuwd hoe jij het ziet! ik ben namelijk ook bezig een paardje in te rijden (crack x jazz) en die heeft dezelfde neiging als jouw paard! En hem laten we juist met zijn neusjes eruit lopen.. MET contact. Zodat hij ook echt wat heeft om naar toe te lopen!

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:42

Kaia schreef:
daksiej schreef:

En dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij dan kan zien of je paard netjes naar de hand loopt. En hoe wil jij je paard dan halsje strekken leren? (ben er wel naar benieuwd!)

Ik heb geleerd dat een paard inderdaad op eigen benen moet lopen en inderdaad zijn eigen hoofd moet dragen! Maar dat doe je niet om je paard los te gooien, maar door licht contact te houden.

Dan vraag ik me echt af: Hoe kan je van je paardje verlangen dat hij netjes van achter naar voren naar de hand toe moet lopen, terwijl je hem van voren losgooit?

Ik val je echt niet aan... maar ben gewoon benieuwd hoe jij het ziet! ik ben namelijk ook bezig een paardje in te rijden (crack x jazz) en die heeft dezelfde neiging als jouw paard! En hem laten we juist met zijn neusjes eruit lopen.. MET contact. Zodat hij ook echt wat heeft om naar toe te lopen!

Hooii,

Ja sorry ik voelde me wel nogal aangevallen... maar goed. Het is idd met licht contact. Hij was nu heel erg goed aan het been dus gingen we wat meer met hem uitproberen zoals dus dit... Verder is hij wel al eerder ingereden maar daarna zo zwaar mishandeld enzo dat het een hele tijd duurde totdat hij weer iemand op zijn rug toeliet. Het is daarom geen heel jong paardje meer. Hij is rond de 6 jaartjes.
Veel sucses nog met inrijden en dat is vast nog een jong paardje dus dan kan je hem idd beter eerst met zijn neusje eruit laten lopen maar hij is goed voor het been en makkelijk naar beneden te krijgen dus.....

(t is trouwens niet mijn paard)