Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:27

Eureka gaat steeds beter aan het bit lopen. Daar ben ik al helemaal blij mee! We rijden eigenlijk nooit in een bak, alleen op buitenrit.
Ik houd mijn handen stil en houd mijn benen er goed aan en merk dan dat ze meer gaan buigen, alleen zodra dat gaat gebeuren gaat ze om de haverklap lopen 'ja-knikken'. Wanneer ik een korte ophouding maak, stopt het gelijk weer, maar nog geen minuut later doet ze het weer. Het is steeds maar een paar keer knikken en dan houdt ze weer even op.
Ook steekt ze opeens haar neus naar voren, waardoor ik uit het zadel getrokken wordt, of ze de teugels uit mijn handen trekt.

Ik heb het gevoel, dat ze het doet om onder mijn handen uit te komen (zeg ik dat zo goed ), want als je de hele tijd met wat langere teugel
rijdt, doet ze het niet.

Hoe kan ik haar hoofd gewoon stil krijgen, maar dat ze wel netjes aan het bit blijft en wellicht aan de teugel gaat lopen?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:31

een machtingaal aandoen;) en als dat niet helpt zou ik een slof gebruiken ! (heel los!) !! succes

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:35

Een martingaal helpt niet echt; dan kan je nog steeds knikken, of niet?
En ik ben niet zo'n goede ruiter (naar mijn mening), dat ik met een slof kan rijden. Dus dat is voor mij ook geen optie.
Vorig jaar heb ik redelijk veel in de bak gereden en toen liep ze ook volleidg netjes aan de teugel zonder dat geknik en zo. Ze kan het dus wel! Alleen: hoe kom ik daar weer?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:37

Ik ken het probleem met mijn pony, moet er wel bijzeggen dat ze dat alleen doet als we op buiten rit zijn. In de bak tijdens het lessen, rijden doet ze het nooit.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:38

@leonietje: Ik zit dus met precies hetzelfde! Hoe pak jij dat dan aan?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:40

martiaal helpt inderdaad niet. Ik reed vroeger nl altijd met martigaal buiten. Ik had het probleem inderdaad niet als ik met een lossere teugel ging rijden....ze willen buiten toch om zich heen kijken he.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:43

Jaan81 schreef:
Een martingaal helpt niet echt; dan kan je nog steeds knikken, of niet?
En ik ben niet zo'n goede ruiter (naar mijn mening), dat ik met een slof kan rijden. Dus dat is voor mij ook geen optie. Vorig jaar heb ik redelijk veel in de bak gereden en toen liep ze ook volleidg netjes aan de teugel zonder dat geknik en zo. Ze kan het dus wel! Alleen: hoe kom ik daar weer?

_/-o_

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:47

Hoe pak ik dat aan.

Ik ga gelijk vanaf stap.. aan de teugel rijden, als dat goed gaat ga ik daarna losser rijden, dan blijft ze ook wel een de teugel met lossere teugel en anders maar niet , vind ik dan ook niet erg.Als je later de teugels er bij pakt, vinden ze het niet fijn (mijn pony niet), en ik vind dat we samen lol moeten beleven aan een buiten rit.
(eerlijk gezegt rij ik niet zoveel meer op mijn pony, alleen soms nog een buitenritje en dan rijden we lekker ontspannen)

Het is bij mij over gegaan door haar gelijk bij de eerste stap aan te pakken en daarna lekker te ontspannen, meestal bleef ze dan aan de teugel of ging later door de ontspannenheid weer aan de teugel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:11

Wij hebben er op de rijvereniging een die het doet met name in de galop (mee gaan knikken in het ritme) Wat ik onze instructrice dan hoor roepen is dat die merrie meer op eigen benen moet lopen. Dus zodra ze were begint te knikken juist niet met je hand iets doen, maar hand stil en met je been naar je hand toe rijden. Ze moet je hand blijven opzoeken en niet los vast los vast (wat ze waarschijnlijk doet) Ook zou ik hulp vragen aan een instructrice, want vanaf de pc is het moeilijk uitleggen

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:20

een pony van de manege waar ik rijd heeft er ook een handje van. Het meisje van wie ik een paar jaar geleden les had, zei dat het kwam omdat hij dan spieren gebruikt die normaal niet gebruikt worden. Dus misschien een soort van kramp oid.
Een martingaal zal niet veel helpen, denk ik. Daar kan je pony nog steeds mee jaknikken.
Dus misschien moet je je pony wat vaker laten oefenen met aan de teugel lopen, en idd zoals leonietje alleen aan het begin en daarna genieten

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:27

@benangelique: Ik weet niet wat _/-o_ betektn, maar ik durf het niet; met slof rijden. Bang dat ik het juist kapot maak.
En ik wil het eigenlijk ook niet. Ze loopt al veel meer in je handen dat een paar jaar geleden (ze is 11 en sinds een paar jaar wordt er pas dressuurmatig mee greden) en daar ben ik al heel blij mee!

@sydney2005: ik ga eens proberen wat je schreef; stille hand houden en been er goed aan houden.
Aan de instructrice vragen zal niet gaan, want ik heb er geen les mee.

hoplaken

Re: Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:44

Heeyy

Ik heb dat probleem ook met mijn paard. (Deze van het ja-knikken)
Maar nu is het al veel beter omdat ik enkele tips heb gekregen om dit op te lossen.
Als ik start met rijden, rij ik eerst voorwaarts-neerwaarts op een cirkel.
Eens ze wat ontspannen is, draaf ik wat.
Dan laat ik mijn paard met schouderbuitenwaarts op de hoefslag stappen. En zo doe ik enkele overgangen naar draf, terug naar stap enz.
Maar altijd maar enkele passen draf en terug naar stap. Ook op de cirkel doe ik deze oefening.
Dit heeft mijn paard heel veel verbeterd met ja-knikken.

Veel succes.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:51

volgens mij probeert ie dan inderdaad onder je hand uit te komen, houd die zo stil mogelijk maar wees er wel consequent mee (probeer het niet meteen af te straffen, een paard moet in principe uit vrije wil aan de teugel gaan, maar overnieuw te vragen dus idd halve ophoudingen en goed tegen je hand aan rijden). verder willen ze buiten inderdaad graag om zich heen kijken en dat is prima maar hij moet wel luisteren dus in principe moet ook buiten zijn/haar concentratie ook op jou gericht zijn. hoe je dat invult en hoe bezwaarlijk het is of ie dan wel of niet aan de teugel loopt moet je voor jezelf bepalen. maar aangezien je alleen buiten kan rijden, moet je hem/haar wel duidelijk zien te maken dat hij ook buiten aan het werk moet ==> concentratie op jou dus, rijtechnisch oplossen.
wat betreft hulpmiddelen, denk niet dat martingaal iets helpt en slof zou ik niet aan beginnen zoals je zelf ook al aangeeft, overigens is er een heel topic over het gebruik van een slof tijdens het buiten rijden als je meer info wilt

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:08

Jaan81 schreef:
@benangelique: Ik weet niet wat _/-o_ betektn, maar ik durf het niet; met slof rijden. Bang dat ik het juist kapot maak.
En ik wil het eigenlijk ook niet.

_/-o_ = Afbeelding

Het is een wijs besluit om niet met een slof te beginnen om dit op te lossen.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:47

Als ik op een paard zit die dat doet rij ik wat meer vooruit tegen de teugel aan. Meestal doen ze het dan niet meer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:47

rudi schreef:
een machtingaal aandoen;) en als dat niet helpt zou ik een slof gebruiken ! (heel los!) !! succes

Hoe kun je iemand met een rijtechnisch probleem adviseren om er dan maar meteen een hulpteugel tegen aan te gooien? Ik snap zoiets echt niet.

Paarden die onrustig in het hoofd zijn hebben of ergens pijn (tanden, rug enz) of de ruiter heeft zijn hand niet stil of niet ontspannen. Dus eerst het eerste uitsluiten en daarna gaan werken aan het tweede. Veel succes

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:52

Kris25 schreef:
Paarden die onrustig in het hoofd zijn hebben of ergens pijn (tanden, rug enz) of de ruiter heeft zijn hand niet stil of niet ontspannen. Dus eerst het eerste uitsluiten en daarna gaan werken aan het tweede. Veel succes

Nou, het eerste zal het niet zijn, aangezien ze het alleen doet als ze aan het bit is en wat verder naar beneden dreigt te gaan lopen, dus dan zal het het tweede moeten zijn!
Dat zou het ook best eens kunnen zijn. Ik let er wel altijd goed op, dat ik een stille hand heb en dat lukt ook aardig, alleen ik merk wel, dat als we bij (voor haar gevoel) crossweggetjes aankomen, dat ik meer ga knijpen ik de teugel. Daaraan ben ik al aan het werken.

Maar ze doet het ook als ik echt wel een stille, ontspannen hand heb. Wat is dat dan?

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:53

Dat ja-knikken doen jonge paarden wel vaker als ze hun evenwicht met ruiter nog niet helemaal hebben kunnen vinden onder de man. Meestal houdt het na verloop van tijd wel op met een zachte ondersteunend hand en voorwaart-neerwaarts rijden.

Als je paard het zo erg doet dat ze je een klap kan geven tegen je hoofd met haar hoofd zou ik er - voor je eigen veiligheid - wel een losse martigaal aanhangen.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:05

josiej schreef:
Als ik op een paard zit die dat doet rij ik wat meer vooruit tegen de teugel aan. Meestal doen ze het dan niet meer.

Dat doe ik ook, negen van de tien keer is het probleem dan opgelost!

Iris1702

Re: Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:02

Hallo,

Even een vraagje:
Hoe geef je je ophoudingen?

Ik heb dit probleem namelijk ook gehad en dat was eigenlijk een beetje me eigen fout. Ik gaf op een erg heel regelmatig tempo ophoudingen mijn pony was daar voortaan zo aan gewend dat ie dus op dat ritme mee schudde met zijn hoofd..

Door dus snellere ophoudingen te geven op een niet zo regelmatig tempo is het over gegaan...

Succes ermee!!

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:04

Coen had/heeft ook zoiets.. waarschijnlikj 'headshaking' was dat, maar zeker weten doen we het niet..

doet ze het ook in de wei/op stal

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:33

@iris1702: Ik geen alleen ophoudingen wanneer ze harder gaat/dreigt te gaan of wanneer ze dus gaat knikken.

@ Coentjuh: Ze doet het alleen op buitenrit en dan alleen als ik haar aan het bit vraag en dan vooral als ze naar beneden gaat lopen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:49

Volgens mij is dat jaknikken omdat ze dan nog niet helemaal goed over de rug lopen. Je kunt je voorstellen dat als ze de rugspier nog niet helemaal loslaten en ze toch het hoofd naar beneden doen dat een beetje spierspanning geeft waar ze onder uit proberen te komen, het elastiekje is dan nog een beetje gespannen zeg maar.

Dus probeer inderdaad steeds goed naar je hand toe te rijden, maak steeds overgangen terug, naar stap of een sukkeldrafje en rijd van daaruit weer naar voren naar je hand. Of schakel veel in galop. Als je dit heel vaak doet zul je merken dat ze vanzelf wat meer loslaat en haar hoofd als het ware in je hand wil laten vallen.

Zodra ze dat doen is het knikken meestal over. Ik zie het altijd als een beetje "restspanning" dat er nog zit, het "elastiekje" moet slapp worden voor je idee. Vaak lijkt het of ze al een goed aanleuning hebben, maar dat is dan nog net niet zo.

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:37

Ga niet allemaal met die martingalen enzo aan de slag.
Probeer het eerst Zelf op te lossen.
Trek daar wel tijd voor uit want als het binnen een weekje niet lukt ZEKER NIET iets anders gaan doen anders lukt het nooit
Sinds Februari deed mijn pony het ook. Ik had een lesgever die wist van aanpakken. Gewoon flink die benen erbij en vooruit vooruit vooruit. VOOr flink aanpakken. en achter rijden rijden. Echt het duurt lang maar sinds JULI is mijn pony gestopt. het lijkt zon manier van ja tuurlijk dat ga ik niet proberen doe mij maar een touwtje. Dat helpt voor even. HIJ KAN HET NIET MEER DOEN. maar met mijn methode WIL HIJ HET NIET MEER DOEN. hij is met andere dingen in de weer.
Dankje voor het lezen
Kijk maar wat je ermee doet..
GroetJes Lotte

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:45

Ons jonge paard heeft het een tijdje gedaan, mijn oplossing was om hem even met mijn benen naar mijn handen toe te rijden en daarna weer losser te laten. Hij moet op zijn achterbenen blijven lopen.
Daarbij moet je wel optijd loslaten omdat het probleem erger wordt als hij op je hand gaat leunen. Balangrijk is dat hij op eigen benen gaat lopen.