hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 13:57

Ik kreeg onlangs de tip dat Astra wel goed afbuigt, maar dat ze de hals niet rond genoeg maakt soms. Ik voel dit ook als we aant rijden zijn, dan duwt ze tegen mijn hand. Dan maak ik meestal een ophouding maar even later doet ze het opnieuw.
We maken voortdurend overgangen enzo, en ze is ook echt actief vanachter. Maar ze lijkt het echt moeilijk te vinden ronder te lopen. Aan de lange teugel gaat ze prima zo diep als ik vraag, maar vanaf ik iets meer oprichting vraag, wordt ze stug. Hoe kan ik ze toch ronder houden en opgericht?

Hier zo'n typische foto:

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:50

Jee dat is echt heel moeilijk uitleggen, ken het probleem wel, maar mijne buigt vervolgens wel vrij makkelijk in. Ik stel m zoiezo lager in, dus echt met zijn neus thv de schouder. Vervolgens kijk je of hij daar na wil geven door m goed van achter naar voren te rijden. Ik denk dat het probleem bij jou vooral in het nageven zit, hij wil net dat laatste stukje niet loslaten en gaat dan idd tegen jouw hand hangen. Ik zou dus je handen iets lager houden zodat hij wat dieper komt en zorgen dmv schakelen dat hij na gaat geven daar. Zelf ook erop letten dat op het moment dat hij daar nageeft en iets lager komt dat je zelf ook goed in hand toestaat, maar niet zo dat hij vervolgens zijn neus naar voren kan zwaaien en weer tegen je hand in komt. Dus duidelijk met de hand en je been de grenzen aangeven hoever hij mag en kan. Zoals ik al zei is het heel moeilijk om dat zo uit te leggen...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:53

Ik begrijp het wel denk ik. Het idd dat laatste stukje nageven dat soms niet vlot lukt. Dus iets dieper instellen volgens jou,...
Zal eens proberen, bedankt!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:59

Het kan zijn dat ze nog niet ver genoeg is in haar ontwikkeling om zo te kunnen lopen. Rustig doorrijden zoals je nu doet en over een half jaar nog eens kijken.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:04

Ze heeft wel een goede 4 maanden stilgestaan omdat ze spierbevangen was, en nu nog is ze regelmatig stijf. Maar soms rijdt ze echt super en soms duwt ze echt tegen zoals hier. Maar zoals je zegt, gewoon verder blijven oefenen.

Anne_Loes

Re: hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:24

Heey...

Je kan proberen meer stelling te vragen en dan een volte verkleinen en weer vergroten zodat z'n achterbeen er goed onderkomt. Als je paard nageeft, zelf ook meteen nageven!!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 15:26

Stelling vragen doe ik nu al veel, dan geeft ze idd goed na, maar op de lange zijde zet ze zich dan weer vast.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:15

Lijkt mij niets mis met de foto. Paard loopt ontspannen, voor de loodlijn. Alleen nog wat weinig bespierd. Ik denk niet dat je je moet fixeren op het rond lopen, op het plaatje. Als je de houding op de foto gewoon aanhoudt en doortraint, dan zal op een gegeven moment het rondere vanzelf komen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 16:25

goeie tip germie, het nl. een dravertje die enorm dribbelig kan worden en van diep lopen valt ze echt enorm op de voorhand. Maar toch ziet iedereen dat liever. Ik denk ook niet dat ik ze zoals je zegt moet veranderen van houding, het komt misschien wel...

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:52

Sydney2005 schreef:
Jee dat is echt heel moeilijk uitleggen, ken het probleem wel, maar mijne buigt vervolgens wel vrij makkelijk in. Ik stel m zoiezo lager in, dus echt met zijn neus thv de schouder. Vervolgens kijk je of hij daar na wil geven door m goed van achter naar voren te rijden. Ik denk dat het probleem bij jou vooral in het nageven zit, hij wil net dat laatste stukje niet loslaten en gaat dan idd tegen jouw hand hangen. Ik zou dus je handen iets lager houden zodat hij wat dieper komt en zorgen dmv schakelen dat hij na gaat geven daar. Zelf ook erop letten dat op het moment dat hij daar nageeft en iets lager komt dat je zelf ook goed in hand toestaat, maar niet zo dat hij vervolgens zijn neus naar voren kan zwaaien en weer tegen je hand in komt. Dus duidelijk met de hand en je been de grenzen aangeven hoever hij mag en kan. Zoals ik al zei is het heel moeilijk om dat zo uit te leggen...

Heel mooi verwoord is heel lastig om uit te leggen maar ik denk ook dat je pony het laatste stukje niet wil nageven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:08

germie schreef:
Lijkt mij niets mis met de foto. Paard loopt ontspannen, voor de loodlijn. Alleen nog wat weinig bespierd. Ik denk niet dat je je moet fixeren op het rond lopen, op het plaatje. Als je de houding op de foto gewoon aanhoudt en doortraint, dan zal op een gegeven moment het rondere vanzelf komen.

Op de foto is wel duidelijk te zien dat het paard in de mond vasthoud en niet nageeft. Verder is het idd een mooi plaatje, maar om verder te kunnen zal ze dat laatste stukje na moeten geven en dan pas komt die bespiering in de hals waardoor het plaatje nog mooier wordt!!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:16

Dat laatste stukje is zooo moeilijk bij Astra, het gebeurt altijd zo'n paar keer tijdens het uurtje, dat ze echt loslaat.

Zou het misschien helpen als ik de teugels iets korter neem?
Dat zeggen ze nl. ook regelmatig, maar ik ben bang dat ze dan gaat hangen.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:38

Ik zou haar iets dieper rijden, je zei al dat ze dan op de voorhand gaat lopen, dat betekend dus dat ze dan nog niet genoeg over de rug loopt en toch niet zo actief in de achterhand is. Probeer haar toch iets meer van achter naar voor te laten lopen, ik vind haar namelijk op de foto niet echt actief in de achterhand. Dus been eraan en handen stil. Probeer zelfs je hand eens iets mee te geven en kijk of ze erin zakt. Doet ze dit dan ontspannen en been eraan houden. Je zei al dat je veel overgangen rijdt, blijven doen en voltes rijden en proberen door de zijdelingse buiging haar te laten nageven. Ze hangt er net tegen aan, nog even trainen en dan weet ik zeker dat het lukt. Ze is overigens idd nog niet zo bespierd, je zult zien dat als ze wat meer bespiering krijgt het plaatje ook mooier wordt... succes

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:00

Ik vind dat (afgaand op de foto) de achterhand er meer onder mag zodat ze van voren wat lichter wordt.
Werk in de goede volgorde. Zoek de hoofdhoogte waarin je haar wat ronder kan rijden (waarin ze dus wél helemaal nageeft) en ga dan van daaruit naar de oprichting toe. Elke keer wanneer je je aanleuning kwijt bent, terug naar beginpositie.
Wanneer je haar überhaupt niet fijn nageeflijk krijgt, zou ik met die oprcihting maar even wachten.
Ga ook niet alleen proberen, maar werk hieraan als er iemand bij is die je kan vertellen/bervestigen wat er onder je gebeurt. Zeker waneer je je paard wat verder door wilt vragen, vergeet je snel voldoende van achter naar voren te rijden.
Het 'hangen op je handen' moet je met je benen oplossen, niet met je handen. Een ophouding als reactie op het hangen zonder been is niet zo zinvol. Je moet haar als het ware van je handen afrijden, zeg maar.
Pas wanneer de achterhand er voldoende onder wordt gezet (niet verwarren met hoog optillen of hoog tempo, voelt wel lekker actief maar is niet de bedoeling) en je paard draagt voldoende, DAN pas moet je verder doorvragen, anders rij je haar verkeerd rond en stimuleer je het hangen juist.
Oefen veel met het laten volgen van je hand en beloon het nageven steeds direct. Niet teveel in één keer, je niet laten verleiden tot terug trekken maar steeds in je achterhoofd houden: VAN ACHTER NAAR VOREN.
Wanneer je paard sterk genoeg is en zich voldoende kan dragen en soepel genoeg is, kan je haar best wat ronder vragen (pas op voor vals knikje) en haar wat meer vauit de schoft laten afbuigen zodat de rug wat meer opbolt. Je kunt zelf terwijl je rijdt goed de halsspieren in de gaten houden.
Maar iemand ernaast die de rest goed in de gaten houdt, is ook wel erg verstandig!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:18

Waw, wat een super uitleg allemaal! bedankt!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:21

Afbeelding

Hier nog zo'n typisch vast zet foto gevonden.
Ik hoop volgende week meer fotos te hebben, maar heb examen, weet het niet zeker...

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:47

Ik vind de foto niet echt heel goed, de hals is vrij redelijk bespierd, maar in aan de bovenkant, waar de hals bijna overgaat in de schoft mis ik een heel stuk spieren. Waarschijnlijk, door het vastzetten, ben je het verkeerde deel van de hals gaan trainen. Als ik je een tip mag geven zou ik eerst lekker laag en vooral rond gaan rijden, als de bespiering weer op de juist plaats zit kun je pas weer verder met oprichting. Als ze vastzetten, doen ze dat vaak ik de kaak. Patos is daar ook heel handig in, haar laat ik bij het losrijden afwisselend laag en diep links en recht inbuigen. Probeer niet te grof in te komen, maar vooral met kneepje in je hand te werken zodat ze overkomen als trillingen. Heel veel overgangen rijden werkt bij mij persoonlijk ook erg goed om het vastzetten te verminderen, let daarbij goed op de drang voorwaarts en dat je pony/paard goed over de rug blijft lopen en dus niet omhoog komt en/of zijn rug wegdrukt. Ik denk dat dat laatste namelijk ook de oorzaak is van de vreemde bespiering in zijn nek.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:55

Even een voorbeeld plaatje. Hoewel dit paard wel een zeer mooie spierontwikkeling heeft, is het denk ik wel duidelijk om bij mijn uitleg te plaatsen. Je ziet dat vlak na het zadel de hals al mooi omhoog begint te bollen zonder dat het paard al echt in oprichting loopt.
Afbeelding

Bij jouw paardje is de hals op datzelfde stuk zo goed als horizontaal, dat betekent dat die spieren nauwelijks tot niet gebruikt worden. Vaak zegt dat ook over het gebruik van de spieren in de rug. Als je paard zich vastzet in de nek, werkt dat 9 van de 10x door in de rug.
Afbeelding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:04

Het is natuurlijk wel een draver, dus geen dressuurpaard qua bouw ook niet, en geen hengst
ik rij haar maar 1 keer per week, mijn vriend tijdens de week. Dus heel veel kan ik niet spreken van trainen natuurlijk.

Maar meestal rij ik haar in deze houding, (lager en dieper)
die oprichting probeer ik heel af en toe eens.

Afbeelding

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:05

Even een vraag dan: waarom richt jij je paard af en toe op als zij nog niet eens voldoende laag en rond kan gaan?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:10

Dat klopt, ik had eigenlijk een foto van mijn eigen paard willen neerzetten, maar ik heb op het moment alleen maar thumbnails. Zij is namelijk ook geen hengst en zeker niet zeer dressuurgefokt. Maar wat me zo opvalt aan jouw foto's, je probeer haar wel ronder te krijgen, maar ze lijkt alleen haar hoofd naar voren te steken. Misschien dat je het kunt opbouwen uit het halsstrekken, je moet namelijk een combinatie van laag en rond zien te krijgen door eerst laag lengte te winnen (door het halsstrekken) en dat vervolgens gedoseert om te buigen naar diep en rond. Het is enorm moeilijk uit te leggen, zoiets moet je een keer gevoeld hebben en dan valt het kwartje. Het maakt trouwens niet eens uit hoe veel je traint, als je maar consequent bent. Ik zou als ik jou was vooral proberen veel overgangen te rijden waarbij ze haar hoofd laag houd en mooi voorwaarts blijft (schijnovergangen), lekker inbuigen en door voorzichtig wat te spelen met je hand te kijken of ze ook in de kaak na wil gaan geven.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:11

talented schreef:
Even een vraag dan: waarom richt jij je paard af en toe op als zij nog niet eens voldoende laag en rond kan gaan?

Dat vraag ik me dus ook af, basis is en blijf het allerbelangrijkste. Zonder de basis kun je niet verder.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:14

talented: Omdat ze soms perfect laag en rond loopt, en soms vraag ik ze iets hoger dan, wat vaak lukt, maar soms ook niet. Dan weet ik dat ik ff terug moet laag werken Dus met zinnige tips weet ik hoe ik ze soms ietsje verder kan krijgen, is dat niet de bedoeling van bokt, tips?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:31

Astragirl schreef:
talented: Omdat ze soms perfect laag en rond loopt, en soms vraag ik ze iets hoger dan, wat vaak lukt, maar soms ook niet. Dan weet ik dat ik ff terug moet laag werken Dus met zinnige tips weet ik hoe ik ze soms ietsje verder kan krijgen, is dat niet de bedoeling van bokt, tips?

Jawel dat is waar!Maar als zij "perfect laag"loopt, dan moet de oprichting ook geen probleem opleveren! Jouw probleem komt dan echt vanuit het laag en rond rijden. Vanaf een foto kan IK hier niet over oordelen, misschien hebben andere die gave wel? Ik zou, als ik jouw was, iemand eens goed laten kijken naar jouw rijden en diegene laten kijken waar de fout zit, al durf ik te wedden dat hij echt in het laag en rond rijden zit! Succes!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:36

Ik kan ze echt super laten lopen met een lange teugel, helemaal zoals het hoort. Daar ben ik zeker van. Maar soms is net 1 cm te hoog ingesteld te veel voor haar als je begrijpt wat bedoel;
en begint ze terug te duwen. En daar wil verder op werken.