Jong paard, loopt alleen achteruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Jong paard, loopt alleen achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:09

Mijn paard is sinds een maand of 2 onder het zadel, maar er lijkt geen vooruit-knop op te zitten, hij gaat alleen achteruit. Zelfs als er iemand mee loopt met een halstertouw eraan. (lees: mee probeert te lopen )
En als hij dan een pasje of twee vooruit zet en ik zeg 'goedzo' of ik krabbel hem even over zijn nek om aan te geven dat hij het goed doet, staat meneer meteen weer helemaal stil en wil ook niet meer verder lopen.
Zou het dan toch nog een balans probleem van hem zijn? (hij is nu 3,5)

Enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik zit er echt een beetje mee, op deze manier kan ik niet echt verder.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:39

Lessen nemen.. Dat kan helpen, en een goede instructeur.. dat scheelt al een hoop, natuurlijk weet ik niet of je dit al hebt ofzo?

Ik weet ook niet hoe jij rijdt enz. Maar misschien moet je meer teugel geven en iets naar achteren leunen? Of juist naar voren. Bij het ene paard moet je naar voren leunen, bij het andere naar achteren. Ook goed je benen aanhouden, en blijven drijven (neit gaan trappen, maar gewoon kuitdrukken) Met slaan los je niks op.. dus dit dan ook liever niet gaan doen.. tenzij het echt niet anders kan.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:41

Sja dat kan vanalles zijn, misschien begrijpt hij het niet helemaal.
Hoe gaat het aan de longe? Kent hij de stemcommando's?
Als hij die kent, en je zegt "stap" en legt tegelijkertijd je been aan, gaat hij dan ook niet vooruit?
Het kan ook gewoon koppigheid zijn, misschien ben je niet consequent genoeg.. Als jij hem iets vraagt, en hij begrijpt het wel maar doet het niet, dan moet je zeker niet zomaar opgeven, maar blijven proberen totdat je reactie krijgt.
Ik denk dat je het beste een paar privé lesjes kunt nemen, van iemand die er veel ervaring mee heeft en precies weet wat je moet doen. Je wilt natuurlijk niet dat er nu al iets fout gaat

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:46

Ik zou idd goede begeleiding erbij zoeken. De eerste stap is stilstaan, de volgende omhoog en die daarna omhoog en achterover (en dat weet ik helaas uit eigen ervaring).

Anoniem

Re: Jong paard, loopt alleen achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:55

Een van mijn paarden heeft dit ook een hele tijd gedaan, niet mee willen lopen, achterwaarts gaan vooral tijdens buitenritten. Gelukkig is ze nooit echt omhoog gegaan en bleef het bij achteruit lopen maar dit deed ze ook in de richting van een sloot. Ze ging zelfs zover dat ze achterover hing aan de slootkant. Helemaal niet leuk dus.

Bij haar bleek het een dominantie probleem te zijn en nadat we eens goed de puntjes op de i gezet hadden o.a. door grondwerk te doen. Begreep ze dat ík de baas was en niet zij en nu zijn alle achterwaartse avonturen verleden tijd. En is ze stukken meegaander geworden

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 23:20

Bedankt voor de tips allemaal. Lessen hebben we al, daar komen we dus niet verder
Verder kent hij stap, draf, galop, ho en terug en voert dit ook allemaal op stemcommando uit vanaf de grond.
Ik heb de teugels helemaal los hangen, er zit sowieso geen bit in (bitloos )
Het zal waarschijnlijk door mijn zit komen, hij is erg gevoelig en reageert op de kleinste verandering van mijn lichaamstaal. Ik zal daar eens bewuster op gaan letten, en kijken wat dat doet.
Ik hoop dat het iig tegen de zomer opgelost is, dan kan ik met mijn tinkerding het bos in.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:22

Die van mij loopt ook wel eens achteruit, maar dan is het meer uitproberen. Dan geef ik haar flink been en soms een mep met de zweep zodat ze gelijk voorwaarts gaat, geen gedonder. Maar misschien is het bij jou paard wel wat anders; misschien snapt hij het gewoon niet.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:27

Jennifer schreef:
Die van mij loopt ook wel eens achteruit, maar dan is het meer uitproberen. Dan geef ik haar flink been en soms een mep met de zweep zodat ze gelijk voorwaarts gaat, geen gedonder. Maar misschien is het bij jou paard wel wat anders; misschien snapt hij het gewoon niet.

Tja in jou geval kan een tik helpen, of flink been.. maar bij een jong paardje zal ik dat niet gaan doen.. Ik zou iig naar mijn zit kijken.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:38

Aha je hebt ook een tink Jaah die kunnen heel eigenwijs zijn! En als ie een beetje op mijn tink lijkt, dan vooral niet boos worden, dan gaan ze zich tegen je keren en zijn ze beledigd
Ben je een beetje met natural horsemanship bezig, als ik het goed lees? Ik ben daar ook mee bezig, en deed in het begin alles heel overdreven, naar voren leunen om vooruit te gaan, helemaal lang maken en diep gaan zitten om langzamer te gaan, en dat hielp bij mijn tink erg goed!
En als ie het op de grond wel zo goed snapt, maar met rijden gewoon niet vooruit gaat op je stem, dan zou het goed kunnen dat ie gewoon wil kijken hoe ver ie kan gaan, heb ik ook gehad dat probleem, en dan kun je misschien toch eens een tikje met een zweep geven.

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:26

ik houd het topic even goed in de gaten heb namelijk het zelfde probleem met mijn paard:(

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:33

En als er een ander paard voor loopt loopt hij er dan niet achteraan?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:39

naaa, zit die knop er alvast op :D

Zoek er een ervaren grondpersoon bij, iemand die jou helpt je paard te helpen.

Ik heb altijd een longeerzweep bij mij als ik een jonkie in de les heb, gewoonweg zodat ik van de grond dingen duidelijk kan maken als de combinatie elkaar even niet begrijpt.

In dit geval moet je er iemand bij hebben die dit paard naar voren drijft

Jadeke

Re:Jong paard, loopt alleen achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:34

mischien moet eens een les doen alleen met je pony en jezelf
mischien zo:doe een halster aan (zonder bit!!) en een halstertouw
gaa naar de pist en drijf hem/haarheel goed vooruit gaa er naast staan zet een pas vooruit en als dat lukt om hem/haar naar voren de laten gaan doe dat dan heel het volle uur mischien leert hij/zij het dan wel????????
JADEKE

Adrienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:45

Het is inderdaad een ras apart, en ik denk eerlijk gezegd dat hij mij gewoon een beetje kwijt is als ik er dan ineens op zit. Even duidelijk maken dat ik dan ineens daar boven ben zal misschien wel helpen, ga ik zeker proberen.
Boos worden werkt niet dan raakt hij in paniek en komt de eerste week niet meer naar me toe omdat hij zich zwaaaar beledigd voelt. Tikje met de zweep zal ik dus echt tot het aller-allerlaatst bewaren, ik wil dat hij rijden samen met mij prettig vind en het niet als een straf ervaart.
Ik ben inderdaad met natural horsemanship bezig, daarmee heb ik nu een half jaar grondwerk gedaan, ook veel TTeam etc, om hem bewuster te maken van zichzelf.

nogmaals erg bedankt voor de tips, ik zit er nog maar 2 keer per week een half uurtje op (waarvan een keer les) omdat hij gewoon niet klaar is voor meer (zo voelt het) dus ik zal de volgende keer ermee beginnen

MysticTinker schreef:
Aha je hebt ook een tink Jaah die kunnen heel eigenwijs zijn! En als ie een beetje op mijn tink lijkt, dan vooral niet boos worden, dan gaan ze zich tegen je keren en zijn ze beledigd
Ben je een beetje met natural horsemanship bezig, als ik het goed lees? Ik ben daar ook mee bezig, en deed in het begin alles heel overdreven, naar voren leunen om vooruit te gaan, helemaal lang maken en diep gaan zitten om langzamer te gaan, en dat hielp bij mijn tink erg goed!
En als ie het op de grond wel zo goed snapt, maar met rijden gewoon niet vooruit gaat op je stem, dan zou het goed kunnen dat ie gewoon wil kijken hoe ver ie kan gaan, heb ik ook gehad dat probleem, en dan kun je misschien toch eens een tikje met een zweep geven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:43

KiWiKo schreef:
naaa, zit die knop er alvast op :D

Zoek er een ervaren grondpersoon bij, iemand die jou helpt je paard te helpen.

Ik heb altijd een longeerzweep bij mij als ik een jonkie in de les heb, gewoonweg zodat ik van de grond dingen duidelijk kan maken als de combinatie elkaar even niet begrijpt.

In dit geval moet je er iemand bij hebben die dit paard naar voren drijft

Amen en een beetje boos worden mag best hoor! Hij moet wel weten dat been vooruit is en niet achteruit. Vind het dan onzin om niet boos te worden omdat het een tinker is. Ik rij een bijzonder eigenwijze tinker en daar wordt ik soms oook een beetje boos op. Er is daarna niets meer aan de hand.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:49

grappig om dit allemaal te lezen, gaat het inmiddels al beter?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:50

Mijn paard had dit ook, was een kwestie van een wolfkiesje trekken en TADAA: vooruitknop zat erop!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:51

Ik ga dinsdag pas weer erop, dus dan zullen we zien

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:34

Mijn paard deed het ook maar die had pijn in haar mond (wisselen) en het zadel was niet goed. Twee goede redenen om een bepaalde druk te ontwijken.

gietepiet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:20

Heb je hem zelf ingereden of door iemand anders, zoals ik het lees ben je helemaal niet de baas over je paard en loopt hij gewoon met je weg en je straft hem daar niet op af wat hij op dat moment echt wel nodig heeft. Je zegt zelf dat je de zweep niet wilt gebruiken terwijl dit toch het enige redmiddel is als hij niet naar je beenhulpen wil luisteren. Als je het goed aanpakt om duidelijk te maken dat je naar voren wil dan hoef je die zweep misschien maar enkele keren te gebruiken en heb je kans dat hij je begrijpt. Maar ik zou hem zeker niet zijn zin geven door achterwaarts te blijven lopen hoe meer dat hij dat doet hoe moeilijker en meer tijd het kost om hier vanaf te komen, en vraag er zeker iemand bij die ervaring met jonge paarden heeft.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:10

Hij is niet door mij ingereden, en ik word ook heus wel eens flink boos op hem (als meneer weer eens loopt te klieren), maar om dit te doen als hij het niet snapt heeft weinig zin en schaad ik het vertrouwen enorm. En ik ben wel de baas, op de grond altijd, en hij luistert verder ook prima. Hij moet alleen even leren dat dit ook zo is als ik erop is. Vandaag komt de zweep er waarschijnlijk even bij, hij snapt heeeeel goed dat dat voorwaarts is.
Als het over een week of 3 nog niet opgelost is ga ik hem weer een maandje wegbrengen en in training zetten, waarschijnlijk zal een ander dan meer succes hebben omdat die objectief zijn.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:26

Heb je al eens een tandarts laten kijken?
Zoals hierboven door een paar gezegd zou het kunnen zijn dat hij last van zn kiezen heeft.

En anders moet je misschien een lesje aan de longeerlijn nemen zodat er iemand in het midden staat die hem zeg maar voorwaarts kan drijven door de longeerzweep achter zn kont te houden.
Op het moment dat hij voorwaarts moet geef je duidelijk het comando STAP! en drijf je aan.
Als hij niet reageerd moet de persoon in het midden bijv even de zweep tegen zn kont aanleggen, ik denk dat dit voldoende is.
Reageerd hij wel, dan uitgebreid belonen!
Met slaan los je niets op idd.

Anders zou ik het ook niet weten.
Suc6 iig!

XxLisannexX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:20

Heeeeeeeeey !!! Mijn pony is oowk nog maar net onder het zadel .. maand of 4 .. ik heb het zelufde probleem gehad ietsjuhs anders dan .. mijn pony bleef stilstaan !! wat ik ook deed hij vertikte het om ook maar één stap te zetten !!!! toen heb ik is gevraagd wat ik daaraan kon doen.. 1 keer heeeeel boos op hem worden, want hij wist best wat de bedoeling was!! dus ik was super boos geworden en heb um een gigantische mep gegeven (NIET DENKEN DAT IK MIJN PONY MISHANDEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) en dat hielp.. sinds dien staat ie niet meer stil !!! want als ie dat doet weet ie gewoon dat ik boos word.. !! ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt -xxx- mij en lebber Banjer (mijn pony)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:06

Je paard is gewoon verschrikkelijk aan het staken, om het op te lossen kun je hem het beste naar een proffesional brengen. Of zelf aan de gang maar dat is niet zo lollig, dan iemand er achter met een lange zweep net zo lang totdat hij gaat lopen, kan best effe duren voordat je hem daar doorheen hebt want jullie zijn al zo lang aan het "tutten", en hem "bewust maken van hemzelf". Een paard blijft wel altijd een paard en moet daarom altijd gehoorzaam zijn, is hij dat niet moet je hem wel altijd gepast straffen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 00:27

De tip van het overdreven voorover of achterover zitten met wat sterker drijven hielp goed. Hij snapte het dus gewoon niet goed.
Even aan de longe weer gepakt, net zoals bij de trainer, en dat hielp ook behoorlijk. (longeerzweep ook wel trouwens, hij was erg lui vandaag )
Heel erg bedankt allemaal, ik ben erg blij dat ik en mijn knul weer verder kunnen!