rijden met elastiek..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

rijden met elastiek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:15

Ik heb geen probleem maar, ik wil er even wat over vragen..(mischien dan toch een probleem..??).
Ik rij nu al een hele tijd met elastiek, en dan gaat hij er soms weer vanaf..
Gaat opzich best goed.. maar.. ik rij hem dus met zijn hoofd best hoog..
(als je begrijpt wat ik bedoel..).
(foto is aanwezig dus als je wil weten wat ik bedoel)
Nu hoorde ik een tijdje geleden dat het veel beter is om je paard met elastiek (eigenlijk met bijna alles) laag te rijden..
nu wil ik niet dat mijn houding hier op achter uit gaat.
Ik ga hierdoor laag met mijn handen zitten en voorover zitten..dit belemmerd het paard natuurlijk ook.
Is er iemand die een tip kan geven over hoe je het beste met elastiek rijd en over hoe ik mijn houding mischien beter kan houden..
ik hoor het graag..
Groetjes patricia

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:37

Met elastiek en dan hoog rijden? Lijkt me lastig.... Nja ben persoonlijk geen voorstander van de elastiek, omdat ze er nogal makkelijk tegenin kunnen gaan door erop te gaan hangen of eraan te gaan trekken. Verder loopt je paard zeker op de 1e foto's veel te hoog! Hij mag gerust wat lager en meer over de rug. En ja als je dan voorover gaat zitten, handen te laag etc moet je toch streng zijn voor jezelf en daar goed op letten
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 11-01-06 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:41

Een elastiek geeft een paard juist druk omlaag, dus je paard erg opgericht rijden is niet de bedoeling. Je kunt het beste werken naar het moment waarop het elastiek slap hangt, dus niet meer in hoeft te werken want dan ontspant je paard optimaal. Om je paard laag te rijden hoef je niet voorover te vallen, maar je moet durven je paard toe te staan in je hand en teugels te geven zonder druk te verliezen. Om je paard lager in te stellen kun je af en toe je handen wat breder zetten of je binnenhand wat meer naar binnen en op het moment dat je paard daar ontspant pak je je handen weer op de normale positie. Les is op dit punt erg handig, omdat je dan niet zelf aan alles hoeft te denken maar er iemand anders staat die je eraan helpt herinneren. Succes! *gaat ff foto bekijken*

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:46

thnx..
ik zal de foto hier even op zetten.. is iets makkelijker..
Niet te veel commentaar over mijn lengte en de grootte van het paard a.u.b
(op deze foto zijn mijn handen veeeel te hoog.. maar het gaat hier eventjes om de hoofdhouding van het paard.. dus.. ik weet dat het zo dus niet moet maar dit geeft het beste aan hoe de houding van zijn hoofd veel is..
Afbeelding

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:54

Hmm ziet er een beetje uit als een gevecht tussen jou en de elastiek... Je paard mag gerust lager lopen en ronder in zn hals en rug worden, op de manier die horse-girl verteld, maar vergeet niet om ook je benen te gebruiken! Die zijn belangrijker dan je teugels! Dus overgangen etc. zodat ie van achter sterker wordt, beter ontwikkelde buikspieren krijgt, zichzelf ronder kan maken. Eigenlijk heb je de voorkant daarvoor niet nodig. Gewoon lichte aanleuning houden en durf hem ruimte te geven, dus handen te openen als hij omlaag gaat.
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 11-01-06 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:56

Jah hier zie je heel goed dat het paard de spieren in het midden van de hals gebruikt, terwijl een elastiek volgens mij eraan werkt dat het paard de spieren vlak voor de schoft gaat opbollen. Vanuit die ontspanning kan je dan zonder elastiek naar de oprichting. Op deze foto valt het paard wat op de voorhand, kan een momentopname zijn, maar juist met een elastiek moet je zorgen dat een paard de achterhand erbij heeft, anders heeftie de neiging om voorover te vallen.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:59

idd.. ik rijd hem nu een stuk lager en mijn handen ook lager waardoor hij nu iets beter door zijn rug aan het komen is..
die nek spier wil alleen neit echt mee werken..
maar goed.. ik zal binnenkort eens even foto's maken van hoe hij nu loopt..

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:02

Die spieren moeten zich gaan ontwikkelen en je paard moet zich aanleren om die spieren te gebruiken, dus dat kan even duren voordat het echt goed gaat. Maar hartstikke goed dat het nu al beter gaat!

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:23

dank je..
we doen heel erg ons best.. hij wil wel werken voor me dus da is het niet. het is idd een kwestie van tijd..
en dat hebben we neit veel maar.. we zorgen ervoor dat het ons lukt..

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:34

Waarom heb je de tijd niet dan? Ik bedoel niet dat je elke dag heeel lang moet trainen, maar dat het een paar dagen/weken kan duren voordat je echte verbetering merkt. Heb je les?

diega

Re: rijden met elastiek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:42

Op de foto zie je juist dat het paard de nek "omhoog trekt" aan de elastiek, hij reageerd er dus juist helemaal verkeerd op. Elastiek eraf en je paard om te beginnen eerst meer met je been naar de hand toerijden, dat wil zeggen contact aannemen met de teugel en dan het paard aandrijven om te vragen of het paard de druk van jouw teugel wil overnemen, als het paard dat doet zal het paard ook de hals langer willen maken als jij met je hand iets toestaat. Als hij de hals meer vooruit wil strekken, word de hals vanzelf langer en zal de nek gaan dalen. Dit is dus gewoon naar de hand toerijden. Pas als het paard dat doet kun je is gaan denken om te vragen of het paard ronder in de hals wil worden, maar dat gaat vanzelf als je paard op jouw been de hals wil verlengen.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:49

omdat ik erg zit met school ben laat uit en zo.. en ik heb geen licht op stal.. helaas.. dus of moet in het donker rijden of ik moet korter rijden.. ik overhaast abssoluut neit want als ik van te voren weet dat ik geen tijd heb dat longeeer ik hem.. is ook goed voor hem..

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:48

Ben het helemaal eens met diega, AMEN!

MQuito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:59

probeer hem anders met thiedeman teugel te rijden ipv elastiek. Vaak vechten de paarden tegen die spanning van het elastiek.
het paard wordt dan ook niet zo gedwongen om in een bepaalde houding te lopen. Je kan hem makkelijker naar beneden rijden en heeft dan zelf wat meer bewegings vrijheid in zijn hals/rug. De hulpteugel werkt dan ook niet in als hij in de juiste houding loopt, wel als hij wat te hoog gaat lopen. Het is een vriendelijke hulpteugel.
Probeer het maar eens voor een langere tijd.
Succes!

Jytte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:25

de foto is niet erg ontspannen, ik bedoel simpel gezegd, de hals van het paard gaat recht omhoog, en het hoofd knikt in, dit heeft niets met nageeflijkheid te maken, als je paard nageeft, en lekker ontspannen loopt, zal je merken dat het ook voor jou makkelijker zit, en dus ten goede komt van je houding. rijd hem langer door de hals, geef hem de ruimte, dus ik zou zeggen, elastiek eraf..

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:41

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag... WAAROM rijd je je paard met elastiek? Ik neem aan dat je er een reden voor hebt maar die kan ik niet echt vinden hier. In ieder geval heeft hij zo van de foto te zien geen enkel nut. Je paardje loopt niet ontspannen.... Dus mijn vraag is, waarom heb je dat elastiek eraan gegooit?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:13

Stiek eraf, goede les nemen en zonder stiek opzoek naar de ontspanning en van daar uit voorwaarts neerwaarts rijden.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:08

Je zegt dat je nooit problemen hebt gehad om hem hoog te ryden en dat het zo ook goed gaat, waarom dan een elastiek ? Of waarom zou je hem lager willen ryden ? Een paard loopt natuurlyk toch ook niet "aan de teugel" maar eerder met z'n kop omhoog ! Maarja, als het is voor aan dressuurwedstryden deel te nemen op een hoger niveautje dan subprovinciaal (doe ik ), dan begryp ik het wel !

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:30

Probeer het zonder elastiek zou ik (ook) zeggen. Je paard is niet nageeflijk en ontspannen. Vind je het heel erg moeilijk om haar naar beneden te rijden, dan vind ik de thiedeman inderdaad een beter en vriendelijker alternatief, maar eigenlijk moet je daar ook zonder kunnen, kost wat meer tijd, maar dan gebeurd het wel op de meest eerlijke en ontspannen manier. Succes!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:55

Yvonnelind schreef:
Probeer het zonder elastiek zou ik (ook) zeggen. Je paard is niet nageeflijk en ontspannen. Vind je het heel erg moeilijk om haar naar beneden te rijden, dan vind ik de thiedeman inderdaad een beter en vriendelijker alternatief, maar eigenlijk moet je daar ook zonder kunnen, kost wat meer tijd, maar dan gebeurd het wel op de meest eerlijke en ontspannen manier. Succes!

Hier ben ik het mee eens..
Laat hem gewoon eerst wat meer onspannen zonder dat ding..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:24

Ik zou het elastiek er direct af halen je paar loopt helemaal niet fijn zo hij ziet er heel gespannen uit en dat is zeker niet de bedoeling van het paardrijden.Ik denk dat je beter kan investeren in goede les dan kan je precies verteld worden hoe je je paaard lekker ontspannen over de rug kan rijden.Ik zou dit paar lekker voorwaarts neerwaarts gaan rijden lekker zijn neusje lang en laag laten durf je hand naar voren te steken zonder dat je contact met de mond verliest maar dat hij je hand naar voren volgt en goed om je been denken met je benen rijd je je paard van achter naar voor als je paard lekker van achteruit gaat lopen zal hij eerder gaan zakken met zijn hoofd en zal hij fijn over zijn rug gaan lopen.Dan weet je niet wat er gebeurt zo fijn voelt dat dan onder je.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:48

Nou zolang je goed met het elastiek omgaat zou ik je adviseren om hem er lekker op te laten zitten! Je weet zelf wel waarom je hem gebruikt en je maakt er ook gerust geen misbruik van..
Zo ben je tenmiste wel op weg om een lekker ontspannen paard te krijgen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:39

je doet dat elastiek erop.. maar je trekt em omhoog.. zo lijkt et tenminste miss is een andere hulpteugel emer geschikt?.. of laat em eerst wat dieper lopen en dan later proberen wat hoger nu vecht je alleen maar..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 08:58

mensen..
ik ben.. met tips van mensen met een pm door gegaan met het elastiek..
ik weet dat veel mensen het af raden.. maar ik ben hem anders gaan gebruiken..ik weet dat dit nog niet het probleem wegneemt dat hij zo hoog kan lopen.. maar ik ben er op gaan werken dat hij laag gaat lopen.. zodat hij zijn rug goed gebruikt.. dit is voor hem ook gewoon een stuk beter..
Ten eerste wil ik wel even zeggen dat ik blij ben dat er mensen zijn die toch tips hebben gegeven om het elastiek te gebruiken..
en ten 2e ben ik niet in staat om met floris les te gaan nemen omdat het niet mijn paard is..
de eigenaar geeft soms zelf les en daar steek ik ook zeker wat van op.. alleen dit is neit wekelijks.. het is af en toe een periiode dat ik 3 keer achter elkaar les krijg en dan gaat dat weer stoppen..Helaas..
Ik moet het dus alleen doen.. ik heb niet de kennis om hem zelf helemaal door te rijden naar een hoger niveau en daarom probeer ik het via bokt een beetje te doen.
ik ga proberen om foto's te maken van de manier waarop hij nu loopt en ik hoop dat jullie weer kunnen gaan kijken wat ik moet verbeteren..

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:39

Fijn dat je het iig probeert! Ben benieuwd naar de foto's!