Niet voorwaarts en droevig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Niet voorwaarts en droevig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:11

Lieve mensen,
Als je dit topic hebt geopend, zou je de moeite willen doen mijn verhaal
te lezen? Ik ben eigenlijk een beetje verdrietig.

Mijn 11-jarige merrie Mistralle is niet voorwaarts aan het been. Ze is
heel lang gebouwd. Ze heeft een enorm lange hals. Nu, je zou haar
voorwaarts kunnen gaan rijden ik weet wel hoe ik dat moet doen, dat
is geen probleem. Alleen ze is lui. Maar als ze graag iets wil dan heeft
ze opeens alle energie. Even terug op het been. Ze kauwt wel lekker
op het bit en schuimt ook maar ze loopt NOOIT lekker ontspannen aan
de teugel of hoe je het graag noemt.
Een vriendin van mij die zeker erg goed met paarden om kan gaan,
heeft op Mistralle gereden. Ook bij haar schrok ze, minder vaak als bij
mij omdat ik me van te voren eigenlijk een beetje bang maak zodat ze
schrikt. Nu zou er opzich niet veel aan de hand moeten zijn. Gewoon
beter aanpakken. Maar nu komt het eigenlijk: Ze maakt een
ongelofelijke verdrietige indruk. Toen ik haar 1,5 jaar geleden kocht
is ze goedgekeurd. Maar op een of andere manier drukt ze haar rug weg. Wat moet ik doen? Ik zou graag haar hele verleden wel willen
weten. Zou ik naar de dierenarts moeten gaan met haar? Ik denk dat
ze me voor gek zouden verklaren. Misschien een paardenfluisteraar?
Tja, misschien wel maar ik denk dat ik daar het geld er niet voor heb.
Wie weet er een antwoord op?

Veel Liefs,
Ot
Laatst bijgewerkt door Apple op 11-01-06 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Judith29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:50

Hoi, Ja ik zou eerst naar een dierenarts gaan om haar na te laten kijken. Pas daarna verder denken aan andere zaken. Er zijn tegenwoordig zoveel artsen met verschillende kwaliteiten en wat je zegt eventueel diergesprekken dat je daar eerst moet achter halen of er medisch iets aan de hand is. Pas daarna kun je gaan kijken wat er rijtechnisch te verbeteren is.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:00

Hoi,

Dit is heel erg vervelend voor je! En jij kent je merrie waarschijnlijk beter dan ieder ander dus ga gewoon op je gevoel af! Kijk eerst eens naar het voer dat je haar geeft. Is dit wel genoeg voor haar, omdat je zegt dat ze niet voorwaarts is? Krijgt ze ook genoeg ruwvoer (kuil, hooi o.i.d.) zodat ze iets heeft om mee bezig te zijn? Heeft ze ook geen haken op haar kiezen?

Wat doe je verder met haar? Hoe reageert ze op balkjes lopen, longeren en springen? Heb je de mogelijkheid om naar buiten het bos of de polder in te gaan? Probeer het rijden zo afwisselend mogelijk te maken!
Kan ze ook dagelijks wat uren in de wei/paddock om even de benen te strekken? Heeft ze een maatje waarmee ze wat kan spelen in de wei/paddock? Is er iets verandert waardoor ze zo'n trieste indruk zou kunnen maken?

Je kunt de dierenarts eens langs laten komen en naar je paard kijken. Hij kan dan ook gelijk bloed afnemen en kijken of hier iets raars in te zien is.
Als dat niets uithaald zou ik je adviseren om er een ostheopaat bij te halen! Persoonlijk heb ik hier hele goede ervaringen mee. Ze bekijken je paard helemaal en zoeken de oorzaak van het probleem. Misschien kan je dierenarts je helpen aan een adres bij je in de buurt. Ik hoop dat je snel een antwoord kunt vinden voor de trieste indruk die je merrie maakt!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:58

Ik heb ook goede ervaringen met de osteopaat. Ook heb ik goede ervaring met een paardencommunicator. Annika Beijer. www.pratenmetpaarden.nl IS echt geen vermogen en zeker goedkoper dan de dierenarts. Echter moet je wel zeker weten dat er niets medisch mis is met je paard.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:24

Hoi Ot, is er niet een manier waarop je ook het verleden van je paard kunt achterhalen? Bijv. de telefoonnrs van vorige eigenaars opzoeken met info uit de papieren of het entboekje. En dan gewoon je interesse laten blijken, niet beginnen over problemen maar gewoon vragen wat voor paard ze was, wat ze goed kon, wat minder goed ging, haar medische verleden etc. Zodat jij iets meer van haar weet. Wellicht kom je zo dingen op het spoor.

NoNeTtE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:46

hoi hoi

ben helemaal eens met delphi,
mijn merrie was ondervoed die tijd (ik wil niet zeggen dat dat bij jou merrie zo is) maar de mijne keek ook zo en vond alles wel best en had geen glans op haar vacht en een dun nekkie, alles bij elkaar was ze ondervoed en kreeg ook nog is allerlei infecties, bleek dus later dat de man waar in toend ie tijd bij stond haar 1 kilo PER DAG GAF terwijl ze nu 3 kilo brokken en 1 kilo zemelen en hooi ook nog is erbij krijgt. ik wist eerst ook van niets en d8 oow dit is een lief, RUSTIG paardje, nu is ze zichzelf en ze is kipfit en bokt als een gek in de wei. het is jou paard probeer net als was delphi al zegt proberen op je gevoel af te gaan! liefs Cheyenne.

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:13

Dankjullie wel voor alle lieve reacties! Ik heb al enkele mensen voor mijn merrie die waarschijnlijk mij goed zullen kunnen helpen.
Tips zijn ZEKER welkom! Zodra ik meer weet plaats ik het!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:28

Ik ga er bij mijn reactie vanuit dat ze medisch in orde is.

Ten eerste liggen de problemen die jij noemt rijtechnisch allemaal aan elkaar verbonden. Ze is sloom en niet aan het been en ook drukt ze haar rug weg. De oorzaak van het rugwegdrukken heb je hierbij zelf al gegeven. Omdat ze sloom is, rij je haar niet van je been naar je hand toe. Ze moet sneller aan het been worden, daarbij de achterhand wat meer onder de massa gaan plaatsen waarnaar ze VANZELF nagevelijk word. Schrikken is ook omdat ze de concentratie niet bij het rijden houd en vrij makkelijk te verbeteren door haar aan het werk te zetten. Dus ga veel overgangen rijden, pasje terug, pasje wat meer naar voren (dat kan in elke gang, je hoeft niet in een andere gang te rijden als je een overgang maakt). Als zij dat goed aanpakt gaat alles beter en wordt ze dus ook nagevelijk!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:32

Ik heb even de titel duidelijker gemaakt

Hoeveel afwisseling heeft je paard? Wat doe je allemaal met haar gedurende de week?

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:53

@ Apple:
Als het weer goed is mag ze vaak in de buitenbak lopen of in de wei. (Wei op het moment niet vanwege de winter).
-Uurtje rijden of kwartiertje longeren.
-1 of 2 keer in de maand een sprongetje
-Binnenkort ook spelen met grote speelbal.
-Met beter weer buitenrit(je).
-Of wandelingtje over het erf...

Nu in deze maanden heb ik veel minder afwisseling voor haar.
In een maand doet ze ongeveer dit:

-Af en toe in de buitenbak lopen.
-Binnenbak rijden
-Binnenbak longeren
-Buitenbak droog? Dan in de buitenbak rijden.
-1 a 2 keer in de maand sprongetje
- 2 x in de week les.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:56

Een goede dierenarts zou je nooit voor gek verklaren als jij je paard laat onderzoeken, omdat hij niet goed oogt / lekker in z'n vel zit. Het is alleen maar heel erg aan te bevelen om je paard eens goed na te laten kijken.

Als je paard "een verdrietige indruk" maakt, zoals je dat omschrijft, dan geeft ze een signaal af, om te laten blijken dat er iets niet helemaal in orde is. Dat soort signalen moet je niet negeren. Misschien is het iets heel onschuldigs, misschien kan het ernstig zijn. Het kan best lastig zijn om te achterhalen wat er is. Ik zou eerst na laten kijken of je paard ergens pijn in haar lichaam heeft, een blokkade heeft etc. Een paard dat z'n rug wegdrukt en niet kan ontspannen doet dat niet voor de lol. En laat ook bekijken of ze geen tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. (bloedonderzoek)

Paarden die niet helemaal fijn kunnen bewegen, zijn vaak heel gespannen en schrikkerig. Een paard blijft een vluchtdier, dus als het iets mankeert, waardoor hi in geval van nood minder snel kan wegvluchten, moet hij extra goed op z'n hoede zijn.

Het wordt weer een erg medisch verhaal, heeft eigenlijk niets met rijtechnisch meer te maken. Maar met de symptomen die jij omschrijft, zou ik m'n paard er niet met alle moeite "doorheen" willen rijden, maar eerst eens na laten kijken.

Als dat allemaal in orde is, sluit ik me voor wat betreft het rijtechnische bij Sophie_kurk aan. Maar heb nu zo het vermoeden, dat dat nog een stap te ver is op dit moment.

succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:07

Ik denk dat je paardje zich suf verveeld. Je geeft zelf al aan dat ze niet in de wei komt en af en toe even in de bak staat. Daarnaast heb je 2 keer in de week les en rij je alleen maar dressuurmatig (twee keer een sprongetje in de maand is niet veel) je gaat momenteel niet buiten rijden. je paard is denk ik een beetje depri aan het worden. Je moet echt voor meer afwisseling zorgen. Dagje aan de longe, dagje zonder zadel, dagje naar buiten (kan met dit weer ook gewoon hoor) dagje balkjes rijden, dagje dressuur, dagje springen en een dagje rust. Dan doe je iedere dag van de week iets anders.

Een fysio zou ook goed zijn, die kan iig kijken waarom ze haar rug zo wegdrukt.

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:23

Dank jullie wel!

@ Kris25: Ik zal mijn best doen om voor VEEL meer afwisseling te
zorgen. Over de buitenritten gesproken: Met Mistralle kan ik niet alleen naar buiten. Dat moet samen met iemand anders, ze kent het bos nauwelijks. Met een ander paard/pony samen gaat het heel erg goed. Maar in verband met verschillende schooltijden is het haast onmogelijk, zeker omdat het nu vroeg licht is.

Aanstaande zaterdag komt er iemand naar haar rug kijken.

Nog een opmerking over haar:
Vandaag stond er een hindernisje in de bak. Ik was van plan haar
los te laten dat heb ik dus ook gedaan. Ze vond de hindernis erg
leuk. Ik stond er schuin achter en zij stond er voor. Ik haalde een appel uit mijn zak en stak die voor haar op. Ik had al verwacht dat ze langs de hindernis zou lopen ipv er over heen, dus ik gaf haar één hap. Ik ging weer naar de andere kant van de hindernis, dit keer sprong ze er wel overheen! Ze had er erg veel plezier in (Tenminste zo leek het wel). De hele tijd als ik ging rennen in de bak
ging ze hard bokken en galoppeerde hard door de bak. Ze kwam met haar oortjes naar voren naar me toe als ik mijn hand op stak. Ik was erg blij hoe ze zich vandaag gedroeg.

Natuurlijk, het probleem is niet opgelost. Zeker niet. Toch was ik blij dat ze vandaag zo veel plezier had. Morgen heb ik veel tijd om bij haar te zijn. Ik wil graag gaan balkjes lopen. Als de hindernis er nog staat dan een sprongetje maken.

Liefs,
Ot

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:54

Wat leuk dat je vandaag zo'n lol hebt gehad met Mistralle ! Ik vroeg me nog af of zij ook met andere paarden mag spelen ? Dagelijks samen in de bak/paddock/wei ? Mijn paard was de laatste tijd weinig voorwaarts en gaf blijk niet zoveel zin meer te hebben in het rijden. Hij staat nu de komende 3 maanden op rust. Hij staat 24/7 in de wei met 4 andere paarden. Ik ben er dagelijks en geef hem dan wel een knuffel, maar daar blijft het bij. Ik merk nu al aan hem dat hij wat vrolijker wordt. Hopelijk is hij heel vrolijk als ik hem straks weer oppak. Ik weet niet of het voor jou een mogelijkheid is, maar je zou haar dus ook een maand of misschien 2 op het land kunnen zetten met wat andere paarden, goed voeren en straks weer oppakken als ze weer zin heeft om te werken. Ik heb er in ieder geval hele goede ervaringen mee (niet slechts met mijn eigen paard).

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:18

Wat fijn dat het zo lekker ging. Op zo'n manier spelen met je paard is ook erg leuk. Je kan haar idd ook even vakantie geven met andere paarden op het land. Dan kan ze weer even paard worden.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:48

Ik sluit me aan bij Kris25, ik denk inderdaad dat je paard veel en veel te weinig afwisseling heeft.

Veel meer met haar gaan doen, meer afwisseling zoeken in het rijden, inderdaad balkjes of even vrij laten springen.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:31

Misschien moet je je zadel eens na laten kijken, dat kan ook een oorzaak zijn voor het wegdrukken van de rug. Met dat ze zo sloom is moet je consequent zijn, 1 x been geven, geen reactie?, tikje met de zweep, nog een keer been geven, weer geen reactie?, harder tikje met de zweep. Probeer consequent te zijn, ze moet vlot reageren.
Verder zou ik idd kijken of het rantsoen wel toerijkend is, misschien moet ze meer krachtvoer hebben(muesli zit veel in) en zorg idd voor veel afwisseling en sociaal contact.
Een paard is een kuddedier, het wordt ziek/droevig als het niet met soorgenoten om kan gaan. Zoek dus een ander paard waarmee ze samen in de wei/paddock mag, misschien is er iemand bij jou op stal die het niet erg vind als zijn paard samen met dat van jou naar buiten gaat.

Veel succes ermee!

Papaya

Re: Niet voorwaarts en droevig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:30

Kris25 schreef:
Wat fijn dat het zo lekker ging. Op zo'n manier spelen met je paard is ook erg leuk. Je kan haar idd ook even vakantie geven met andere paarden op het land. Dan kan ze weer even paard worden.

Ik sluit me ook aan bij Kris25.
En volgens mij ben je goed bezig om te kijken wat goed voor haar is. Leuk dat je weer zoveel plezier had samen.

Bij mijn paard hoef je bij een buitenrit maar te denken ik wil in galop of zijwaarts of anderszins en dan volgt hij je op minieme aanwijzing. Maar in de bak is dat soms anders. Hij doet ook daar graag alles voor me, maar als ik te vaak in de bak mijn oefeningen met hem rij wordt hij trager en trager en begrijpt hij soms ineens de druk van mijn kuit niet meer zo goed (...). Ik weet dat hij mij in het ootje neemt en dat hij best weet wat die kuit betekent en als ik streng ben is hij weer bij de les, maar zijn reactie zegt me ook iets: "het is tijd voor iets anders, ik vind dit niet leuk meer" . En na één of twee daagjes wei of een bosrit is hij weer super in de bak en kan je hem weer met heel lichte aanwijzingen rijden.
En ik geef hem groot gelijk. Ik heb ook graag wat afwisseling in mijn werk/leven. Ik ben wel eens streng als hij er echt een potje van maakt, maar hij doet vaak zo zijn best voor me dat ik geen reden zie om hem (lett. en fig.)op de huid te zitten als de lol er voor hem af is.
Ook werk ik zoveel mogelijk met beloning en dat werkt bij hem ook aanmoedigend. Ik prijs hem de hemel in als hij iets goed doet wat hij tot dusver niet snapte of heel moeilijk vond en ik merk dat hij bij een mindere bui ook attenter wordt als ik hem met stem ondersteun. Misschien wat overdreven, maar als het werkt doe ik het toch maar liever zo.

Whizzard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:32

Hoi,

Het is erg jammer, mijn paard kan niet MET en niet ZONDER andere paarden. Toen ik haar net had en voor het eerst met haar in de les reed gallopeerde ze op andere paarden af en traptte ze in elkaar!
Nog steeds heeft ze een hekel aan andere paarden. Als ik haar in de wei zet zonder andere paarden gaat ze heel hard voor de uitgang heen en weer rennen. Nu is het opgelost, De weide is in 2en gedeeld en het gaat prima. Ze schenkt geen aandacht aan het andere paard door hem bij het draad te bezoeken of dergelijke.

Over het voer heb ik ook zitten denken:
Ze staat op een pensionstal en daar wordt op vaste tijden brokken en hooi gevoerd. Wat ze nu krijgt is dit:

- 7 uur 's ochtends: grote plak hooi
- 9 uur 's ochtends: 1 kilo brokken gemengd met halve kilo zemelen.
- 4 uur 's middags: 1 kilo brokken gemengd met halve kilo zemelen.
- 5 uur 's middags: 1 grote plak hooi.

Opmerking over het hooi: Het is echt een grote bult opgeschud hooi waar ze ongeveer 2,5 uur mee bezig zijn.

Wat ik er van ga maken is dit:
Ze krijgt gewoon wat hierboven staat + halfuurtje na het rijden een halve kilo muesli. En geef ik haar een derde kleinere bult hooi.
Ik heb ook lucerne ook geven en wanneer?

Jullie meningen?

Ik ga over een kwartiertje naar haar toe. Zet haar in de buitenbak zodat ze daar lekker kan lopen. 'S avonds ga ik haar eventjes kort rijden en een sprong(etje) maken.

Liefs,
Ot

Ps: Ik ben ontsettend blij met jullie tips! Heb er heel erg veel aan!

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:08

Dat het lijkt of ze niet met andere paarden kan hoeft geen reden te zijn om haar niet samen in de wei te doen.
Ik zou 2 (niet al te) dominante paarden(maar ook geen mietjes)kiezen, die elkaar nog niet kennen waarmee ze tegelijkertijd samen op de wei gaat. Zoek een groot stuk land uit waar ze voldoende de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Doe alledrie de paarden tegelijkertijd in het land en zorg ervoor dat ze niet bij de omheining blijven staan zodat ze elkaar niet in het nauw kunnen drijven. Waarschijnlijk zal ze een paar klappen uitdelen en er dan mee ophouden zodra ze merkt dat de anderen terug meppen. Ik zou niet bang zijn voor verwondingen, die kans is maar erg klein, waarschijnlijk zijn er hooguit wat schrammetjes.

Wij hebben hier ook 2 van zulke paarden staan die beide erg dominant zijn en meteen beginnen te schoppen zodra ze een ander paard zagen, maar ik heb ze gewoon samen in de wei gestopt en ze zijn nu (zo half en half) vriendinnen, hoewel er af en toe nog wel wat klappen uitgedeeld worden maar nooit ernstig.
Je moet er wel voor zorgen dat je een ander paard kiest wat qua karakter een beetje overeenkomt met jouw paard, als het een mietje is zal jouw paard hem sneller in een hoekje drijven en zal de ander bang zijn voor jouw paard dus bij hem uit de buurt blijven(en zijn het dus nog geen vriendjes), kies dus een paard wat niet te dominant is maar wel van zich af schopt als hij in een hoekje wordt gedreven.

Veel succes

Natascha

Re: Niet voorwaarts en droevig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:16

Laat je paard eens goed nakijken door bij Steffi vd Laarse. Ze heeft mij ook enorm geholpen met mijn eigen paard. Ze kan je ook verder helpen als het idd iets medisch is en ze wordt vergoed door de verzkering.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:28

Hij krijgt dus 2 kilo brokken, een kilo zemelen en een halve kilo muesli per dag? dat is echt erg veel. Mijn paard loopt in de sport en wordt elke dag een uur intensief gereden. Hij krijgt in totaal maar 2 kilo brok per dag en dat is ruimschoots genoeg.

paarden vechten allemaal wel eens en zeker met de kennis making. Ik heb nog nooit een paard gezien dat echt niet samen met andere paarden in de wei kon. Het blijven kudde dieren en na een week samen op de wei (liefst met meerdere paarden) kun je pas concluderen of het goed gaat of niet. Knokken is niet erg, doen ze in de natuur ook om de rangorde te bepalen.

Noekie1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:39

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:09

Kris25 schreef:
Hij krijgt dus 2 kilo brokken, een kilo zemelen en een halve kilo muesli per dag? dat is echt erg veel. Mijn paard loopt in de sport en wordt elke dag een uur intensief gereden. Hij krijgt in totaal maar 2 kilo brok per dag en dat is ruimschoots genoeg.

paarden vechten allemaal wel eens en zeker met de kennis making. Ik heb nog nooit een paard gezien dat echt niet samen met andere paarden in de wei kon. Het blijven kudde dieren en na een week samen op de wei (liefst met meerdere paarden) kun je pas concluderen of het goed gaat of niet. Knokken is niet erg, doen ze in de natuur ook om de rangorde te bepalen.

Een week is nog kort. Bij mij mogen ze zo wel 4 weken knokken. zolang er geen doden vallen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:33

Hier keert meestal de rust na een week wel weder als er een nieuw paardje bij is gekomen. Na een week weten ze meestal hun plek wel. Maar idd ze moeten even knokken