Coco, de donderstraal van de buren @ dressuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Coco, de donderstraal van de buren @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:31

Hallo allemaal,

Meet Coco. Hij is een 1.54 hoge e-pony en hij is van mijn overbuurmeisje.

Over het algemeen maakt hij er een sport van om zijn hoofd zo hoog mogelijk in de lucht te steken en dan zo hard mogelijk te gaan rennen. Nu was hij een weekje bij mij, want mijn overbuurmeisje was op vakantie, en heb ik hem maar eens even flink aan de arbeid gezet.

Voor mij was het flink wennen. Ik ben een vrij stevige reus van 1.75 gewend en dan is dit toch wel erg klein en ieletjes. Het voelde voor mij haast aan alsof ik kon meelopen op mijn groot formaat shetlander.. Grinnek.

Kritiek op mezelf:

* Been niet zo optrekken. Ik had het effe nodig, een extra hakje, hij is namelijk zo stijf als een plank en niet bepaald aan de hulpen en zo ging t effe wat makkelijker.

* Naar voren kijken en niet naar zijn hals.

* Handen niet te breed zetten. Doe ik best wel vaak, omdat het makkelijker communiceert met de paardenmond.

* Aanleuning is wat onrustig, maar dat komt doordat hij niet echt veel laag en rond loopt in zijn normale trainingen.

* Hij loopt erg op de voorhand, maar dat komt doordat ik hem alleen lang, laag en rond wilde instellen. Lukte niet altijd maar toch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen was de cameraman naar huis... grinnek.

Commentaar mag, graag zelfs, maar be fare en houd er rekening mee dat dit de vierde keer was dat ik hem reed en hij nu weer naar zijn eigen paardenmama is.
Laatst bijgewerkt door San op 08-01-06 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:40

heel leuk paardje,
je had 'm misschien iets meer ruimte moeten geven voor de hals, het lijkt of ie heel opgekropt loopt..
verder ziet het er leuk uit hoor!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:42

jah i know. Ik probeerde hem steeds wat ruimte te geven, maar dan mikte hij blij zijn kop weer in de lucht. Pas aan het einde wil hij echt wat gaan zakken, maar dan ben je een uur vechten en veel spierpijn verder... maar je hebt gelijk lekker ontspannen was hij niet echt.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:10

mmm, heb ik ook aventoe ook last van
maar verder is het echt een heel leuk paardje

Retlaw

Re: Coco, de donderstraal van de buren @ dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:26

je zegt dat je hem aan het werk wil zetten, en misschien zet je er wel een stevig arbeidstempo in, en dat is op zich wel ok maar, ik kan niet echt zien dat je er mee bezig bent om hem van achter naar voren te rijden, aanleuking e.d. het hele vooral, ik zie vooral dat ie in de krul getrokken word, en dat ie daarom dus ook op de voorhand loopt, en dat de achterhand DE MOTOR ergens er achetr aankomt...
Ik wil niet alleen maar kritiek leveren, en ik snap jouw redeneringen wel, maar dit stoorde mij nogal.
verder vind ik het super dat je uberhaupt er WAT aan wil doen ....sportief !!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:32

hij heeft niet echt veel spieren of zag ik dat verkeerd? ziet er netjes uit, je commentaar gaf je zelf al

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:34

Anders dan wat jij denkt is het tempo juist extreem laag. Waar hij bij zijn eigen baas alleen wil scheuren, loopt hij bij mij juist extreem langzaam en is hij slecht aan het been. Ik ben de gehele tijd bezig geweest met hem naar voren te werken, wat tot mijn grote frustratie nauwelijks lukte.

In de krul trekken doe ik hem niet. Ik zet mijn handen stil op een bepaalde plek en drijf er dan tegenin, lijkt mij van ene geheel andere orde.

Dat hij niet op de achterhand loopt heeft een aantal redenen. Ten eerste is hij zwaar overbouwd, dus dat maakt het al lastig en daarnaast heeft hij geen spieren what-so-ever. Dus al helemaal niet in zijn achterhand en denk dus niet dat je een paard binnen 4 keer rijden en rond en op de achterhand krijgt.

Weet je wat het is Heyitsme. Je kan me dingen vragen dus of ik er een stevig tempo in had zitten ja of nee enzovoorts, maar je zegt nu dingen die kant nog wal raken, zonder dat je hebt geverifieerd of je veronderstellingen waar zijn. Ik ben niet de eerste de beste ruk en plukker en weet dondersgoed wat ik aan het doen ben.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:39

Leuk paardje, ziet er netjes uit. Maar ik vindt dat paard te dun hoor...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:40

goed dat zal dan wel, en dan leg ik mij daar bij neer want om er tegen in te gaan...
maar ook al is ie overboud of whatever...je kan DUIDELIJK zien dat de achterhand erachter bungelt in de draf, tsja en als je van voren tegen houd en er tegen aan drijft is wel een methode maar rijtechnisch gezien niet correct, en dan kom je weer bij het verhaal van de achterhand...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:41

Dank je voor je commentaar. Hij is behoorlijk iel en smal jah. Hij krijgt meer dan genoeg te vreten, dus dat is het probleem niet en zn ribbetjes zie je ook niet. Het is dus niet eens zo dat hij mager is ofzo. Maar hij heeft gewoon echt geen spieren, dus hij is heel hoekig en benig. Hopelijk wordt hij wat ronder als hij wat fanatieker getraind gaat worden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:46

Heyitsme je legt je helemaal nergens bij neer, want je wil daarna alsnog het laatste woord hebben.

Er staan wel twee draffoto's op, dus knap dat jij aan de hand daarvan mijn hele rijstijl kan analyseren. Daarnaast heb ik niet gezegd dat ik hem van voren tegenhoud, ik heb gezegd dat ik mijn hand stil en maak kleine ophoudingen en drijf daar tegenin, rijtechnisch best verantwoord zou ik zo zeggen. Als ik er nou mega veel hulpteugels om had hangen, zou ik je reactie kunnen begrijpen, maar nu vind ik het enorm overtrokken. Daarnaast denk ik niet dat je van een pony die nooit wordt getraind en nu dus een weekje 4 keertjes kan verwachten dat hij actief zijn achterhand gebruikt.

Maar goed, dit is zover als ik op je in ga, want dit heeft toch geen zin. Zo lang ik zelf weet dat ik geen ruk en pluk muts ben moet het maar goed genoeg zijn.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:56

je zegt zelf dat je spierpijn hebt, dus dat is zeker geen goed teken!
Ik vind het er ook nogal trekkerig uitzien...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:57

Sansje schreef:
Daarnaast denk ik niet dat je van een pony die nooit wordt getraind en nu dus een weekje 4 keertjes kan verwachten dat hij actief zijn achterhand gebruikt.

Nee, maar toch ook kun je niet verwachten dat hij ineens opgekropt in de krul gaat lopen. Als er nu een ontspannen lage halshouding te zien was zou ik het plaatje een stuk mooier vinden. Ik vind het ook niet zo gek dat je er geen tempo uit krijgt, de pony drukt alles weg, kantelt zijn hoofd en wordt absoluut niets geleerd.

Dit is niet aanvallend bedoeld, ik denk heus niet dat je een ruk en pluk muts bent maar ik vind dat je wel wat eerlijker naar zo'n beestje toe mag zijn. Als die pony al niets gewend is, ook aan zijn spieren te zien. Probeer hem dan eerst eens rustig ontspannen te laten lopen. Waarschijnlijk doet alles in zijn lijf pijn waardoor hij het op een rennen zet en zijn hoofd omhoof gooit. Ik begrijp het probleem want zo eentje heb ik zelf ook gehad. Ik vind het goed van je dat je met deze pony aan de slag gaat, maar heeft het beestje er ook lol in gehad??

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:00

En waarom zet hij het op een rennen? Rugproblemen? Mondproblemen?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:01

overigens vind ik de foto's in je profiel wel fijn om naar de kijken. Op je eigen paard ziet het er heel eerlijk en rustig ontspannen uit. Jammer dat dit beeld op deze pony het dan een beetje anders neerzet. Want volgens mij ben je goed bezig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:08

Bij een paard dat stijf is en niet aan de hulpen staat, leg ik persoonlijk de prioriteiten wat anders dan op de hoofdhouding. Maar dat zou best aan mij kunnen liggen.

Ik vind de ruiterhand er (zeker in dit probleemgeval!) bepaald niet sympathiek uitzien.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 00:09

uhh ik heb spierpijn in mn benen van t knijpen??? Niet in mn armen in ieder geval... want ik heb serieus echt niet getrokken.

@ evatinkle: zoals ik al eerder zei rent hij bij mij helemaal niet weg. Dat doet hij bij zijn eigenaresse. Hij wil best met zijn neusje omlaag komen, maar hij wil er dan niet uitkomen zeg maar. Als ik hem meer ruimte gaf verging het gelijk in sterrenkijken. Aan dat ik hem rond wilde rijden kon het tempo niet liggen, want hij liep ook op dit tempo als hij met zn hoofd in de lucht liep. Hij wil bij mij gewoon nooit zo rennen als waar hij bekend om staat. Misschien omdat ik groter en zwaarder ben, Ik weet dat hij zijn hoofd kantelt, maar rijd dat er maar eens in een paar keer uit. Overigens doet hij dat ook als hij gewoon hoog loopt, want hij wil gewoon helemaal niet inbuigen.

Ik denk zeker wel dat het beestje er lol in heeft gehad. Ik ben ten alle tijden vriendelijk gebleven, heb niet getrokken en hij is niet eenmaal in verzet gekomen, waar hij erom bekend staat regelmatig te steigeren en bokken. Daarnaast krijgt hij 20 minuten bij het losrijden alle ruimte van de wereld om maf te doen, wat hij niet doet, want hij loopt dan gewoon op een sloftempo door, moet hij een half uurtje even zijn best doen en daarna weer effe lekker freeweelen.

Wat ik zo jammer vindt is dat iedereen aankomt met allerlei argumenten die ik in principe kan waarderen. Er zitten kernen van waarheid in, vooral wat betreft het te diep en opgekropt lopen, het gebruik van de achterhand en het kantelen van het hoofd. Maar dat iedereen er in de basis vanuit gaat dat ik dit geheel erin trek op een onverantwoorde manier. De pony kruipt erg achter de teugel en negen van de tien keer heb ik nauwelijks gewicht in mijn handen. Op enkele foto's zit er zelfs een boogje in de teugel, dus dat gaat gewoon niet op in mijn ogen. Ik zit me stuk te drijven, heb er spierpijn van en meer kan ik er dan ook binnen zo'n kort tijdsbestek niet aan doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:11

Komt door de houding van je hand. Een ruiterhand hoort niet op de plek waar jij 'm hebt. Doorgaans (!!!) zit de ruiter stomweg te trekken als de hand daar zit. Dit, in combi met je eigen verhaal over stijf en niet aan de hulpen, EN een paard dat zichtbaar niet lekker loopt, maakt het gegeven commentaal volkomen logisch.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:12

oke dan, nou ik kan me er gewoon vreselijk aan ergeren als mensen zo met hun azelf bezig zijn, om het plaatje mooi te maken ....als ie aan de voorkant maar in de krul loopt !!! dat is wat ik zie op jouw foto's !!!niks geen plezier voor t paardje, lkkr ontspannen of op eigen benen laten lopen...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 00:14

@ Sonja: lijkt misschien het geval. Zeker op de twee galopfoto. maar ik vind het alleen maar reeel om ook de mindere foto's te plaatsen. Ik ben overigens voornamelijk bezig geweest met in stap heel veel voltes te rijden om hem wat in te buigen, daar zijn de eerste drie foto's ook van. Daarnaast ben ik heel veel overgangen met hem gaan rijden om hem beter aan de hulpen te krijgen. Dus daar heeft de prioriteit gelegen in principe, naast dat ik hem lang en laag wilde krijgen, maar hij niet met zijn neusje eruit wilde volgen.

@ MMaxje: ik denk dat hij het bij haar op een rennen zet, omdat zij een heel onrustige zit en beenligging heeft. Ze schudt nogal in het zadel, dus misschien dat dat daardoor komt.

@ evatinkle: het stomme is dus dat ik deze pony compleet op dezelfde manier oppak als mijn eigen paard en de andere dieren die ik rijd. Hoe het komt dat het beeld hier zo anders is snap ik dus echt niet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:17

Sansje, kijk dan eens kritisch naar de foto's in je profiel? Ook daar zie ik foto's met toch regelmatig een terugwerkende (vooral binnen-) hand. Of in ieder geval foto's waarop de handhouding dit zou kunnen IMPLICEREN.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:17

Ik snap dat je het goed bedoeld hebt, je past een weekje op een paard en probeerd er wat van te maken.
Maar ben het toch met een heleboel reacties hier eens, de achterhand bungelt er maar wat achteraan, het ziet er helaas niet ontspannen uit en ik denk niet dat je buurmeisje hier verder op uit kan bouwen.

Misschien is het een idee voor jou om haar eens les te geven?
De achterhand is echt nul komma nul bespierd en ik denk dat je daar beter aan kan werken (samen met haar) dan aan de hoofdhouding.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:18

dat is toch waar het nu om gaat ??? jij laat die foto's zien, dan kan je dit verwachten, plaats dan een filmpje....zou veel duidelijker zijn tegenover jou argumenten !!!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 00:20

@ heyitsme: in mijn ogen is het plaatje niet mooi. Dat heb ik ook nooit beweerd. De hoofdhalshouding waarin hij loopt is bagger, maar als ik moet kiezen tussen met dezelfde lichaamshouding in deze hoofdhalshouding of sterrenkijken dan maar dit. Dan kan ik vanuit deze houding gaan proberen dat neusje eruit te krijgen en gaan zorgen dat hij de hand wat wil gaan volgen.

@ Sonja: mijn hand zit idd op de verkeerde plek. Dat is mijn eeuwige fout. Mijn handen leven sowieso een eigen leven als ik te paard zit. Uit die redenatie kan ik dingen begrijpen. Dat heb ik altijd gehad en krijg het er nauwelijks uit.

Geloof me echter dat ie na een week trainen al een stuk lekkerder door zn overgangen wandelde en dat het inbuigen makkelijker ging.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:20

is dat Coco die van JW geweest is?