slofteugel in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miltonlover

slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:45

ik heb een vrij pittig en snel arabiertje.
in het bos rijden gaat wel, alleen op de terugweg is ze niet te houden..
nu heb ik haar een keer met een strotouwtje als slofteugel gereden, en dat ging echt een stuk beter, ik kon haar gewoon bij me houden zonder pijn in mijn schouders enzow.
maar nu wou ik weten, kan ik een slofteugel aanschaffen, alleen voor in het bos, of is dit slecht??
ik ben zelf namelijk erg voor freestyl en NH, maar ik moet aan mijn veiligheid denken, en in het bos is ze gewoon echt niet te houden.
wat denken jullie? iemand ervaring met slofteugels?
bedankt

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:51

De slofteugel is niet echt bedoeld als rem.. je trekt dan namelijk alleen zn hoofd maar richting de borst.
Ik zou proberen ook in het bos veel overgangen te rijden. En op de terugweg niet galoperen.
Misschien weer een stukje omdraaien als je paard te blij word om terug naar huis te gaan. Gewoon weer een stukje richting bos totdat ze rustig is en dan weer naar huis. Misschien dat een tijdje volhouden?
Je zou de slofteugel er dan wel als eventuele noodrem bij kunnen houden maar dat is niet echt de bedoeling en je lost het probleem van niet kunnen houden er niet mee op.

_Dunja_

Re: slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:52

Ik ben hier zelf niet zo´n voorstander van ik weet hoe oud je paard is maar als je je paard alleen bij je kan houden door een slof eraan te hangen dan zal je straks steeds meer hulpmiddelen moeten gebruiken om haar bij je te kunnen houden.

Mijn pony is ook super heet als ik richting huis ga maar ik leer haar ook nu aan dat ze op de terugweg niet mag galoperen op deze manier word ze nu steeds minder heet als ik omkeer of richting huis rijd omdat ze nu door heeft dat ze toch niet mag racen.

Heel veel succes

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:56

Ik vind het ook geen oplossing voor je probleem. Veel beter is idd je pony aan te leren rustig te blijven. Misschien kun je veel net haar gaan wandelen of met een rustige pony het bos in gaan zodat ze leert dat ze rustig moet blijven. Dan vooral zelf ook rustig zijn, goed ademen, diep zitten, anders wordt het een vicieuze cirkel...

miltonlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:01

ik heb vandaag met haar in de bak gereden.
ze was niet te houdenb, wou niet langs de bosjes-kant en ging er constant vandoor...
de eigenaar van de stal heeft me toen een slof gegeven.
het hielp een klein beetje, maar ze heefd zovel kracht, en ze schrikt echt overal van.
en ik wil niet met haar in gevecht..
ik snap er niks van waarom ze zo doet, maar ik wil gewoon haar vertrouwen, en haar rustig hebben.
tips?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:42

Je kunt een slof gebruiken, maar misschien helpt een gewone losse martingaal(je weet wel met van die ringen om de teugels) ook wel genoeg en anders een thiedeman teugeltje. De slof moet je heel geconcentreerd en bewust, en nog liever niet gebruiken...

Ik denk dat TS wel snapt dat ze haar hete paard niet moet leren naar huis te galoperen...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:49

Inderdaad niet naar huis galopperen. Verder als je thuis komt de bak in en nog een paar rondjes werken. Andere mogelijkheid is het hek naar huis voorbij rijden of omdraaien en nog een stukje verder rijden. Pas als ze ophoud met drammen en stieren inderdaad naar huis.
Dit heeft bij mijn paard heel snel geholpen.
Ook kan je je paard naar huis heel hard laten stappen, zodat ze tegen de draf aanzit. Dit is goed voor de rugspieren en ook behoorlijk inspannend.

Pas veel later of een uur voor het rijden voeren helpt vaak ook veel.

r0ows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:52

Ik heb zelf ook keer buiten met slof gereden.
Omdat ik op groot paard zat (1.73 ongveer) en erg sterk is.
Maar slof beruikte ik niet als rem, maar dan had ik hem gewoon wat meer bij me...

Gr. r0ows

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:03

Heey!
Ik zou als ik jou was als allerlaatste naar de slof grijpen.Ik rij zelf wel met de slof buiten omdat mijn paard als hij schrikt ontzettend hard ervandoor gaat.Ik gebruik de slof alleen in noodgevallen dus als hij ervandoor gaat probeer k eerst zwaar te gaan zitten en rustig vragen maar als laatste redmiddel heb je dan die slof eraanhangen.Bij mij hangt ie er ook voornamelijk aan omdat dat mij een vertrouwd gevoel geeft waardoor ik minder gespannen zit en mijn paard en minder snel vandoorgaat.Dus probeer het eerst met andere middeltjes.Bij mij werkt dat helaas niet want die van mij duwt er gewoon doorheen.En het is ook vooral NIET de bedoeling om je paard naar beneden te trekken.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:23

Ik rijd zelf ook een arabiertje, en die is ook mega snel. ik gebruik voor buitenritten ook een martingaal, daardoor kan ze dr hoofd niet om hoog gooien waaardoor ze onrembaar is en hard gaan rennen.
het helpt wel,
als ik jou was zou ik dus ook als laatste naar de slof pakken!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:08

Ik heb over hetzelfde probleem bij verschillende ruitersportzaken en bij
collega-ruiters geinformeerd. De ene had het over een Pelhem, de
andere over een rolletjesbit, etc en dat vind ik echt te zwaar geschut.

Mij is oa oo aanbevolen om het te proberen met een correctiebit (dat ik
ook nog ga proberen) en een pessoa.
Ik ben een tegenstander van scherpe bitten en was ook altijd in
de veronderstelling dat het pessoabit een heel scherp bit was
(eerlijk gezegd heb ik er tot vrijdag nog nooit een van dichtbij gezien).
Ter informatie, ik rij normaal met een dubbelgebroken Auregan bit.

Met een bonzend hart heb ik afgelopen vrijdag een pessoa
gebruikt (op advies van de ruitersportzaak met dubbele teugel) en tot
mijn grote verbazing was het bit een dikke watertrens (dikker dan de
dubbelgebroken die ik normaal gebruik). Yf begon er direct heel gretig
op te knabbelen. Onze stalhouder heeft me toen geholpen met de
dubbele teugel en dat ging ook prima, ik heb 1 keer even de pessoa
teugel aangeraakt om te kijken hoe ze reageerde en ze gaf direct
thuis.
Tot nu toe is Yfande altijd redelijk braaf geweest buiten, maar een paar
weken geleden is ze mijn bijrijder Frank er tot 3 x toe ervan tussen
gegaan, ze pakt het bit vast, gooit het hoofd tussen de benen (weg
werking van de martingal) en is weg. Frank is een grote vent van
100 kg en hij had moeite om Yf te kunnen stoppen. Gezien wij allebei
geen zin hebben in ongelukken proberen we nu uit wat het vriendelijkst
voor Yfande is én het veiligst voor de ruiter, en het pessoabit is iig
al goedgekeurd.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:31

In de bak is het volgens mij alleen joligheid, probaar de aandacht bij jou te houden door steeds overgangen proberen te rijden. let dan zo weinig mogelijk op het wegschieten (blijf wel zitten)

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:37

Pessoa bit gebruik ik zelf inderdaad ook wel voor buitenrijden.

miltonlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:37

bedankt voor de tips!!

van een passoa bit heb ik nog nooit gehoord, maar het lijktme wel iets..
ik zal eens in de winkel gaan informeren!!

Bedankt!!

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:02

een slof is er inderdaad niet voor bedoelt,
ik zou je een martingaal aanraden

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:25

Ik reed vroeger ook altijd met slof buiten. Het was voor mij even dat stukje veiligheid want mijn paard kon toch behoorlijk heet worden. Dan heb ik liever dat ik de slof een keer gebruik en de controle bewaar, dan dat ik van mijn paard afgegooid wordt of dat er geen rem meer op zit...

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:24

Hoi,

ik zou zeker niet een slof nemen. Als je in paniek raakt en de slof als rem gebruikt bestaat zelfs de kans dat je paard over de kop gaat! Gebruik liever een martingaal, die werkt enkel in wanneer je paard haar hoofd te hoog houd.

Kijk eerst eens even naar haar voeding! Krijgt ze niet te energierijk voer? En longeer haar eerst eens voor je (buiten) gaat rijden, dit zal misschien ook wel helpen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:33

Ook in het bos kun je veel overgangen en voltes rijden. Gaat ze te hard, dan rij je een volte. Een slof is nl wel meteen de zwaarste hulpteugel. Liever dan nog (als het niet rijtechnisch is op te lossen) een thiedeman, met een gewoon trensje. Ook niet te snel naar andere bitten grijpen, maar rijtechnisch aan de slag. In de bak ook, je moet je paardje bezig houden en veel met haar doen, overgangen en figuren en laten weten dat jij de baas bent. Succes.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:22

Slof kun je best een aantal keren gebruiken. Ik ga zelf altijd met slof naar het bos. Gewoon los laten hangen (zeker niet blijven houden), en alleen gebruiken als je moet remmen (en je niet meteen reactie krijgt op normale hulpen voor het terugkomen). Vaak worden paarden op een gegeven moment, als ze weten dat er niets aan de hand is, vanzelf rustiger.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:25

Gezien het probleem zou ik zelf denk ik kiezen voor een pessoabitje of een thiedemannteugel als tijdelijke oplossing.

Verder heel erg veel naar buiten gaan en in de bak goed werken aan controle en gehoorzaamheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:32

Ik zou eerlijk gezegd het bos nog helemaal niet in gaan als ik in de bak nog niet alle controle had. Mij te link.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:36

Tja hier kan je over discussieren... Slof kan zwaar ingrijpen maar je bit op zich blijft hetzelfde bit, pessoa bit heeft kinketting en scharen, dus wordt scherp als je de 2e teugel gebruikt. Ik gebruik zelf slof, maar mijn paard gaat er niet echt vandoor maar heeft meer neiging om hoog ingesteld te gaan lopen en wat te loperig te worden, maar geen wegren toestanden dus.

Ik vind een slof erg fijn werken, ik rijd buiten altijd met slof, puur als reserve achter de hand -heb een vreselijk vervelende ruin gehad die echt link was buiten en dat zit na 10 jaar nog in mijn achterhoofd, vandaar-, een scherper bit kun je ook heftige reacties op krijgen als je die flink gebruikt. Het lijkt mij een kwestie blijven van uitproberen wat het beste werkt bij dit beestje... als je een strotouwtje goed vond werken denk ik: waarom geen slof, je hoeft hem niet met zijn kin op z'n borst te trekken, gewoon erbij houden (hangt vanzelf los als hoofdhouding ok is) en eventueel wat aannemen bij klieren.

Mijn merrie reageert er erg goed op buiten, als ze echt te druk is rijd ik 'er eventjes op de slof al is het maar een paar passen, en dan kiest ze gauw eieren voor haar geld. en wordt het echt te gek dan even puur op slof bij me nemen, liever eventjes wat grof maar niet onder een auto of in de sloot belanden!

Ik zet hem aan de zijkant vast, net onder m'n zadelblad, met musketons aan de singelgesp, dus niet tussen de voorbenen.

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:38

Ik reed eerst ook regelmatig op een erg groot paard buiten en had dan vaak ook nog een groep mee. Ik had ook vaak de slof eraan, maar niet als rem. Alleen als hij echt te ver ging gebruikte ik hem en dat gebeurde bijna nooit. Verder zie ik in het topic al genoeg tips staan zoals veel overgangen ed. Voltes zijn ook altijd goed te gebruiken, maar dat ligt natuurlijk weer aan de breedte van de ruiterpaden

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:47

"groot paard" en slof vind ik trouwens geen argument .

Het formaat van het paard maakt nl niets uit of je wel of niet met slof naar buiten zou moeten gaan.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:03

Ik zelf heb het niet op de slof. Je kan je paard er zo kapot mee rijden.
Probeer anders een martingaal of een scherper bit.