Tja hier kan je over discussieren... Slof kan zwaar ingrijpen maar je bit op zich blijft hetzelfde bit, pessoa bit heeft kinketting en scharen, dus wordt scherp als je de 2e teugel gebruikt. Ik gebruik zelf slof, maar mijn paard gaat er niet echt vandoor maar heeft meer neiging om hoog ingesteld te gaan lopen en wat te loperig te worden, maar geen wegren toestanden dus.
Ik vind een slof erg fijn werken, ik rijd buiten altijd met slof, puur als reserve achter de hand -heb een vreselijk vervelende ruin gehad die echt link was buiten en dat zit na 10 jaar nog in mijn achterhoofd, vandaar-, een scherper bit kun je ook heftige reacties op krijgen als je die flink gebruikt. Het lijkt mij een kwestie blijven van uitproberen wat het beste werkt bij dit beestje... als je een strotouwtje goed vond werken denk ik: waarom geen slof, je hoeft hem niet met zijn kin op z'n borst te trekken, gewoon erbij houden (hangt vanzelf los als hoofdhouding ok is) en eventueel wat aannemen bij klieren.
Mijn merrie reageert er erg goed op buiten, als ze echt te druk is rijd ik 'er eventjes op de slof al is het maar een paar passen, en dan kiest ze gauw eieren voor haar geld. en wordt het echt te gek dan even puur op slof bij me nemen, liever eventjes wat grof maar niet onder een auto of in de sloot belanden!
Ik zet hem aan de zijkant vast, net onder m'n zadelblad, met musketons aan de singelgesp, dus niet tussen de voorbenen.