Ik zit met een probleem, namelijk met mijn bijrijpaard. Ik rij hem nog niet zo heel lang, sinds een maand of 2,3 dus zou zeggen dat het uitproberen is.
Het zit nl zo;
Het paard wat ik rij is een KWPN-er van 1.75 hoog en nogal massief gebouwd. Hij is 7 jaar en ik rij hem voor een buurman die zelf op hoog niveau rijdt, en dit paard vanaf veulen al heeft. Mijn buurman zat een tijdje geleden met zijn rug, vandaar dat ik zijn paard ben gaan rijden, het ging best goed, vandaar dat ik met dit paard gewoon mocht doorgaan. Kwam de buurman ook wel goed uit qua tijd.
Nu rij ik m 2 x in de week en eerst ging alles z'n gangetje, en merkte je dat we na iedere keer weer wat meer aan elkaar gewend raakten. (Niemand anders die er normaal op rijdt, behalve z'n eigenaar)
Nu is het paard op zich liever lui dan moe, en de laatste keren valt ie heel erg uit elkaar in de galop. Trekt eerst ontzettend met zijn hoofd, en gaat vervolgens heel erg op de voorhand lopen en valt uiteindelijk weer terug in draf. De eerste keer hield ik t op geen zin, en na een aantal keer terug naar draf en weer opnieuw ging t naar wens.
Nu komt dat iedere keer in ergere mate voor. Zelfs zo dat ik er nu geen controle meer over heb. Draf en stap etc. gaan prima, maar maak ik de overgang naar de galop, dan gaat het volgens bovenstaand, met de laatste 2 keer steigeren.
Nu is het geen klein paard (en ben zelf ook niet zo groot) en voelt hij duidelijk dat ik hier van schrik. Nu kan ik met de galop dus niks beginnen, zodra ik de hulpen geef (met alleen been, geen zweep en andere hulpmiddelen) komt ie in verzet dmv trekken met zijn hoofd, stoppen en steigeren. Doet ie dit toevallig niet, dan valt ie gewoon "uit elkaar" en wanneer ik dan been geef en m op wil pakken steigert hij alsnog. Nu weet ik dat ik m dat niet moet laten doen, maarja, op zo'n hoogte en met zulk verzet heb ik dan net even teveel respect. (zet hem daarna wel hard aan t werk in draf
)Voordat ik naar de eigenaar stap om te vragen of ik z'n andere paard een keer mag proberen, en eventueel die voortaan rijden, heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (longe wil ook niet, doet ie nl precies hetzelfde)
Hoe het met zijn eigenaar gaat weet ik niet, zie ze nooit rijden nl.
Paard zal heus wel door hebben dat ik hier bang van wordt, en dat dus ook onthouden.
Maar goed, wil ook niet zomaar opgeven, dus alle tips zijn welkom!
*Aan t paard mankeert als het goed is niks, medisch gezien*
Groetjes