Steigeren bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Steigeren bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:07

Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem, namelijk met mijn bijrijpaard. Ik rij hem nog niet zo heel lang, sinds een maand of 2,3 dus zou zeggen dat het uitproberen is.
Het zit nl zo;
Het paard wat ik rij is een KWPN-er van 1.75 hoog en nogal massief gebouwd. Hij is 7 jaar en ik rij hem voor een buurman die zelf op hoog niveau rijdt, en dit paard vanaf veulen al heeft. Mijn buurman zat een tijdje geleden met zijn rug, vandaar dat ik zijn paard ben gaan rijden, het ging best goed, vandaar dat ik met dit paard gewoon mocht doorgaan. Kwam de buurman ook wel goed uit qua tijd.

Nu rij ik m 2 x in de week en eerst ging alles z'n gangetje, en merkte je dat we na iedere keer weer wat meer aan elkaar gewend raakten. (Niemand anders die er normaal op rijdt, behalve z'n eigenaar)
Nu is het paard op zich liever lui dan moe, en de laatste keren valt ie heel erg uit elkaar in de galop. Trekt eerst ontzettend met zijn hoofd, en gaat vervolgens heel erg op de voorhand lopen en valt uiteindelijk weer terug in draf. De eerste keer hield ik t op geen zin, en na een aantal keer terug naar draf en weer opnieuw ging t naar wens.

Nu komt dat iedere keer in ergere mate voor. Zelfs zo dat ik er nu geen controle meer over heb. Draf en stap etc. gaan prima, maar maak ik de overgang naar de galop, dan gaat het volgens bovenstaand, met de laatste 2 keer steigeren.
Nu is het geen klein paard (en ben zelf ook niet zo groot) en voelt hij duidelijk dat ik hier van schrik. Nu kan ik met de galop dus niks beginnen, zodra ik de hulpen geef (met alleen been, geen zweep en andere hulpmiddelen) komt ie in verzet dmv trekken met zijn hoofd, stoppen en steigeren. Doet ie dit toevallig niet, dan valt ie gewoon "uit elkaar" en wanneer ik dan been geef en m op wil pakken steigert hij alsnog. Nu weet ik dat ik m dat niet moet laten doen, maarja, op zo'n hoogte en met zulk verzet heb ik dan net even teveel respect. (zet hem daarna wel hard aan t werk in draf )

Voordat ik naar de eigenaar stap om te vragen of ik z'n andere paard een keer mag proberen, en eventueel die voortaan rijden, heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (longe wil ook niet, doet ie nl precies hetzelfde)
Hoe het met zijn eigenaar gaat weet ik niet, zie ze nooit rijden nl.
Paard zal heus wel door hebben dat ik hier bang van wordt, en dat dus ook onthouden.
Maar goed, wil ook niet zomaar opgeven, dus alle tips zijn welkom!

*Aan t paard mankeert als het goed is niks, medisch gezien*

Groetjes

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:31

Voorwaarts houden! Been, is de oplossing. Laat hem onder geen beding stoppen, dan mag je hem best slaan. Als hij sleurt met zijn hoofd en op de voorhand valt, ophouding en dan been. Wees niet bang om been te geven.. anders los je het nooit op.

Hollyleaves

Re: Steigeren bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:45

Jah, das juist t vervelende hieraan, hij maakt t zo, dat hij eerst de teugels uit m'n handen heeft, en dan achterelkaar door steigert. (enorm krachtige hals) Geef ik dan been, dan hang ik er naast vanwege de enorme hoeveelheid kracht die hij heeft, en ook wanneer ik dat doe ( been, na het oppaken van de teugels), dan gaat ie bij neerkomen er als een speer bokkend door de bak ervandoor. Een deze dagen lig ik er naast, en er staan altijd hindernissen in de bak...Dat maakt t ook wat gevaarlijker.
Pest is, hij steigert zo hoog, dat t gevoel van achteroverslaan ook aanwezig is.
Ben niet bang uitgevallen, maar dit wordt me dan toch wel wat te...:S

Maar bedankt, alsnog!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:10

Het lijkt er idd op dat hij je in de maling neemt. Als je hem niet durft aan te pakken (en ik zeg je eerlijk dat ik dat misschien ook niet zou durven, want hij is wel groot) dan moet je misschien ermee stoppen. Niet leuk, maar zo werkt het ook niet. Heb je al op hem gelest en wat zegt je instructeur? Misschien heb je hem wel te vast van voren en daar gaat ie dan tegenin.

Ramsesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:18

je moet hem durven aanpakken.
En vooral niet zitten denken "hij gaat stijgeren" maar gewoon rijden alsof je het niet weet want je gaat jezelf waarsch onbewust opspannen omdat je het verwacht. het klinkt makkelijker dan het is.
en als hij het probeert echt voorwaarts rijden... desnoods een zweepje erbij houden en als hij stijgert een tikje.. en zeker belonen als hij het goed doet als is het maar meter

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:21

De eigenaar geeft wanneer ie tijd heeft les, en de draf en stap gaat verder goed, paard loopt met zijn gewicht goed verdeeld en loopt ook erg soepel. En dan is er ook echt niks mee, geweldig paard verder. Eigenaar waarschuwde me er al voor, dat t voor kon komen met aangaloperen, en heeft t in mindere mate ook gezien, dat verzet. Gewoon aanpakken was zijn advies, was te voorzichtig met m.
Maar jah, kan me gewoon echt niet bedenken hoe ik m anders zo ver krijg...hopeloos...:S

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:24

sylva schreef:
been, na het oppaken van de teugels

Kijk en daar zit dus de fout Denk dat je er teveel aan de voorkant aan zit. Dus probeer hem eens gewoon los te laten en misschien zelfs met een boogje in de teugels aan te laten galopperen.
Je moet met je been naar je hand toeriijden. Dus eerst been en dan krijg je vanzelf aanleuning. Dus niet zelf die aanleuning gaan zoeken.
Dat omhooggaan komt waarschijnllijk omdat je hem van voren niet genoeg ruimte geeft om aan te springen. Dus geef hem die ruimte!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 05-01-06 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:25

Citaat:
je moet hem durven aanpakken.
En vooral niet zitten denken "hij gaat stijgeren" maar gewoon rijden alsof je het niet weet want je gaat jezelf waarsch onbewust opspannen omdat je het verwacht. het klinkt makkelijker dan het is.
en als hij het probeert echt voorwaarts rijden... desnoods een zweepje erbij houden en als hij stijgert een tikje.. en zeker belonen als hij het goed doet als is het maar meter

Hij heeft een hekel aan de zweep, dus dat moet ik geen geval erbij halen haha! En heb ik helaas ook geprobeerd, verstand op nul, en nu gewoon doorgaan hoe ik t wil, maakt m helaas alleen maar bozer. En wat als gevolg heeft dat z'n reacties hierop ook heftiger worden, zodat t ook niet meer uit te zitten is. Waarschijnlijk ook omdat ik vrij klein ben, en hij massief groot.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:30

iemand miss even in de bak laten en hem voorwaarts laten gaan bijv door erachter te gaan zodat hij merkt dat als die stilstaat diegene in actie komt dat heeft bij mijne ook gehad en is nu opgelost mijne heeft ook angst voor de zweep en reageert daar heftig op maar iemand in het midden met een longeer zweep wilt best wel helpen

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:36

Citaat:
Je moet met je been naar je hand toeriijden. Dus eerst been en dan krijg je vanzelf aanleuning. Dus niet zelf die aanleuning gaan zoeken.

Klopt, zo is t mij ook geleerd.

Citaat:
Kijk en daar zit dus de fout Denk dat je er teveel aan de voorkant aan zit.

Met het opppakken bedoelde ik, dat als ie, (net als aan de longe, zonder bijzet o.i.d) zo rukt met zijn hoofd, waardoor ik contact verlies en hij omhoog kan komen. Het is een goed opgeleid paard om t zo maar even te zeggen, en zoekt ook hand op wanneer je been geeft, zowel in stap en draf. Mij lijkt het daarom ook verzet speciefiek voor de galop. (hoop anders dat de eigenaar er intussen wat van had gezegd, van dat vast zitten van voor, lijkt me dat hij t wel zou hebben gezegd dan.. ) Is achter een beeldscherm natuurlijk ook moeilijk uit te leggen, maar denk zelf dat het niet aan vastzitten ligt...anders zou ie aan de longe toch wat makkelijker moeten zijn ook, dan schudt ie alsof t gedrukt staat met zijn hoofd

Maar iig bedankt voor je tip! Kan met een boogje in de teugels nog eens proberen aan te springen!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:39

Staat er wel eens iemand naast met een longeerzweep die hem naar voren kan knallen als hij een poging doet??
Doet hij het ook als er iemand anders opzit of alleen bij jou?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:48

Citaat:
Staat er wel eens iemand naast met een longeerzweep die hem naar voren kan knallen als hij een poging doet??
Doet hij het ook als er iemand anders opzit of alleen bij jou?

Volgens eigenaar doet ie t ook bij hem, maar die pakt m dan aan en dat is dan de ene keer snel duidelijk en de andere keer niet. Maar let wel, die man is een volwassene en een man, en daar kom ik aan met me 1.68 en tenger postuur. Aan de longe doet ie t dus ook. Verder rijdt er nooit iemand anders op, en is ook nog nooit gedaan. En t verwarrende is dat het eerst dus niet voorkwam, en pas nu, na een maand of 2, 3 dat hij in verzet komt. Terwijl voor mijn gevoel de rest in vooruitgang gaat. Dat vindt ik dus ook zo apart.
Longeerzweep met iemand in t midden van de bak durf ik niet echt, gezien zijn reacties op een longeerzweep

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:53

sylva schreef:
Is achter een beeldscherm natuurlijk ook moeilijk uit te leggen, maar denk zelf dat het niet aan vastzitten ligt...anders zou ie aan de longe toch wat makkelijker moeten zijn ook, dan schudt ie alsof t gedrukt staat met zijn hoofd

Maar iig bedankt voor je tip! Kan met een boogje in de teugels nog eens proberen aan te springen!

K bedoel ook niet dat je paard vastzit maar dat jij je handen (onbewust) vastzet. Misschien doe je het van nature, mischien omdat je bang bent voor het stijgeren... Maar probeer maar eens met boogjes

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:03

als medisch, zadel, tand probleem uit te sluiten zijn? En we hier dus met een rijtechnisch probleem te maken hebben.

Eerst terug naar longewerk. Daar doet hij het ook en daar kan je veiliger z'n probleem aanpakken.

Ga eerst hem eens leren normaal op een zweep, longezweep te reageren. Als hij niet reageert op je been heb je die echt nodig voordat je er onder ligt.

Leer hem terug ontspannen in galop te gaan aan de longe zonder staken. Als hij staakt dus echt flink ingrijpen met je longezweep.
Ikzelf gebruik dan ook giga m'n stem zodat ik daar later ook een hulp aan heb. Galop.. gaat hij in de staak gelijk %^*&^en met die zweep erachter en goed geen flauwekul .
Galopeert hij, heel veel belonen, echt overdreven.
Op den duur is een euhhhhh van je stem genoeg om hem op andere gedachten te brengen als hij weer niet voorwaarst is.

Is er einglijk al eens naar z'n tanden gekeken omdat je zegt dat hij zo met z'n hoofd schud.
Aangezien je zegt dat hij het dus ook doet zonder bijzet of dat jij erop zit.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:21

Citaat:
als medisch, zadel, tand probleem uit te sluiten zijn? En we hier dus met een rijtechnisch probleem te maken hebben.

Eerst terug naar longewerk. Daar doet hij het ook en daar kan je veiliger z'n probleem aanpakken.

Ga eerst hem eens leren normaal op een zweep, longezweep te reageren. Als hij niet reageert op je been heb je die echt nodig voordat je er onder ligt.

Leer hem terug ontspannen in galop te gaan aan de longe zonder staken. Als hij staakt dus echt flink ingrijpen met je longezweep.
Ikzelf gebruik dan ook giga m'n stem zodat ik daar later ook een hulp aan heb. Galop.. gaat hij in de staak gelijk %^*&^en met die zweep erachter en goed geen flauwekul .
Galopeert hij, heel veel belonen, echt overdreven.
Op den duur is een euhhhhh van je stem genoeg om hem op andere gedachten te brengen als hij weer niet voorwaarst is.

Is er einglijk al eens naar z'n tanden gekeken omdat je zegt dat hij zo met z'n hoofd schud.
Aangezien je zegt dat hij het dus ook doet zonder bijzet of dat jij erop zit.

Oke, zal t proberen, bedankt voor je tip!
Tandarts komt er ook geregeld bij...waarom hij dat doet, geen flauw idee, longeer m zowel met halster als met hoofdstel, en met beide schudt ie...
Denk dat ik t hoe dan ook gewoon voorleg aan de eigenaar, want idd, wil er niet onder komen te liggen als t een keer uit de hand loopt. Daar is ie nou net iets te groot voor

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:33

En te zwaar hi hi suc 6

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:44

Ten eerste zou ik de eigenaar eens laten kijken. hij heeft er zover ik kan lezen er een betere kijk op omdat hij het paard langer kent. Ten tweede zou ik doorblijven oefenen, misschien aan het longeertouw. Als het allemaal niet helpt, bestaat de optie een ander paard ook nog altijd.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:41

Pijn in de rug of in de nek??
Ik zou idd het probleem eerst aanpakken aan de longe als alle medische dingen zijn uitgesloten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:51

En t verwarrende is dat het eerst dus niet voorkwam, en pas nu, na een maand of 2, 3 dat hij in verzet komt. Terwijl voor mijn gevoel de rest in vooruitgang gaat. Dat vindt ik dus ook zo apart.

Daarom denk ik dus dat ie doorheeft dat jij hem niet aan durft te pakken. Slim paardje dus. Als je dat niet gaat doen, ga je het dus niet oplossen en moet je je conclusies - hoe vervelend ook - trekken.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:12

Flink voorwaards rijden, probeer het paard vanuit een snelle draf in galop te laten vallen zeg maar.
Blijft hij/zij steigeren, hand naar voren en voorwaards schoppen.

Ik zou ook eerst de eigenaar er naar laten kijken,
succes

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:27

Ik blijf erbij. Ga nie meer aan de voorkant zitten. Je komt als ik je verhaal zo lees gewoon echt te weinig met je been eraan. Als hij probeert de teugels uit je hand te trekken, niet eerst gaan terug gaan trekken, maar gewoon gelijk been. Dan kan het nietr anders dan dat hij stopt met trekken. Maar omdat ik denk dat je geen been durft te geven omdat je bang bent dat hij gaat steigeren moet je misschien eerst iemand anders erop laten... Steigeren kan overigens alleen vanuit stilstand, dus ook dat los je op door met je been eraan te komen.

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:58

Hij weet nu waarschijnlijk dat hij het bij jou kan flikken hij deed het dan eerst ook niet omdat je hem goed reed maar misschien dat het 1 keer fout ging in de galop en dat hij het toen deed en jij hem niet strafte en dat hij het nu vaker doet omdat hij weet dat jij hem niet straft.
Mijn pony steigerde eerst ook wel eens voor dat hij in galop ging toen heb ik hem teruggenomen en net zolang door gegaan tot hij normaal van draf naar galop ging en dat deed hij na 2 / 3 keer

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:58

Als ik jouw was zou ik eerst eens een kijkje nemen als de eigenaar aan het rijden is en dan goed opletten hoe hij het oplost en even met de eigenaar praten over het probleem.Als je mijn paard zou rijden zou ik zeer zeker willen weten dat het niet zo lekker gaat en dan kun je samen een oplossing bedenken.

Verder ga ik mee met de mensen die het hebben over het been geven en teugelgebruik.Ik vermoed ook dat je mss onbewust de teugel vrij strak hebt omdat je toch wat angstig bent voor de galop.Ze kunnen alleen maar stijgeren als ze stil staan dus voorwaarts houden is hier wel het belangrijkste.Ik heb ook een tijdje op een merrie gereden die bokte vlak na het aan springen en dan overkruist verder ging.Ik heb haar een tijdje met lange teugels laten galoperen het ging wel heel hard maar ze liep wel door en bokte niet meer nu probeer ik haar wat meer op te pakken en iets rustiger te laten galoperen.

Ik vind het wel erg vreemd dat het paard ook aan de longeerlijn zo moeilijk doet dan ben ik toch geneigd om te denken dat het paard ergens last van heeft en jullie iets probeert duidelijk te maken mss toch een keer het paard na laten kijken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:18

Kijk, hij maakt t me zo dat hij wanneer ik de hulpen geef voor de galop in een keer flink op de rem staat, de teugels uit me handen trekt en omhoog komt, net als aan de longe. Het paard doet dit ook zo nu en dan bij zijn eigenaar, en de eigenaar weet dat ik er moeite mee heb. Zijn advies bleef dan ook bij aanpakken. Zelf rijdt hij dit paard ook niet al te graag om het zo maar te zeggen door dat probleempje wat hij r ook wel eens mee heeft, dan alleen in mindere mate, omdat zijn eigenaar hem dan idd aanpakt, op een manier waar ik niet toe in staat ben vanwege de grootte van dat paard en een gedeelte angst. Dit zal t paard dan ook best wel door hebben, daar twijfel ik dan ook niet over.

Mijn handen heb ik wat dat betreft zeker niet te vast. Daar ben ik ook echt zeker van. De angst om in de galop aan te springen heb ik ook niet, het is meer de angst voor als hij t eenmaal heeft gedaan. Net wat ik eerder zei , sosm springt ie aan, maar valt dan uitelkaar en wanneer ik dan been geef komt ie in verzet door plotseling te stoppen.
Eerder kwam dit ook niet voor en heb het op film terug gezien dat hij netjes kan galoperen. Hierdoor denk ik ook dat t meer t uitproberen is dan dat er wat is.
Eigenaar zit ook z'n hele leventje er al tussen, richt paarden af etc. etc. dus hij zou t ook wel merken wanneer t paard, ondanks eerder nakijken, toch wat mankeert.

Heb het vanochtend ook nog geprobeerd met losse boogjes in me teugel, gevolg; lag er bijna naast, vanwege zijn mooie slidingstop en omhoogkomen.
Been geef ik m ook zeker weten, zijn reactie is daarop alleen niet vooruit gaan, maar alsmaar omhoog of in z'n achteruit.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:26

Hmmm dan lijkt me toch dat er medisch iets mankeert....