Paard kan slecht tegen zijn verlies, ben ik de dupe van.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Paard kan slecht tegen zijn verlies, ben ik de dupe van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:35

Oké. Het klinkt een beetje stom, die titel, maarja, zo is het.

Ik zal t even uitleggen. Binnenkort wil ik gaan beginnen met buitenritten rijden, naar het bos, strand, plas etc. Ik weet zeker dat dat met mijn paard kan, want hij is rustig van karakter en goed te houden. Hij heeft alleen één klein probleempje. Hij kan niet tegen zijn 'verlies' . Als hij ( in crosstempo ) ingehaald wordt door een ander paard, of het paard dat naast hem loopt crosst ineens weg, dan bokt hij ineens onvewacht heel hoog, en dat gaat zo snel dat ik meestal de dupe daarvan ben. ( aangezien dat paard ook 1.72 m is en ik maar 1.70 m en erg dun. ) Als ik gewoon rijd met meerdere mensen kan een paard doen wat hij wil, hij reageert er niet op. Maar als het om crossen gaat. Nou ga ik het zelf al uit de weg door geen crosswedstrijdjes met anderen te doen, maarja, als ik een keer buitenrijd, en andere mensen zijn wel aan het crossen en die komen ons voorbij.. dat zit je. ( op de grond dus ) En als bijvoorbeeld één van onze paarden schrikt en ervandoor gaat? Soms zijn zulke situaties dus moeilijk te voorkomen, en daarom wil ik aan jullie vragen:

Heeft er iemand tips, of een methode om mijn paard dit af te leren? Dat hij rustig ingehaald kan worden, zonder dat hij dan flipt?

Alvast bedankt!

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:42

Ik wil die tips ook wel lezen.
Ik hou dit in de gaten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:42

martingaal er aan houden, handen hoog houden zodat hij niet kan bokken en een keer goed aan zijn kiezen gaan zagen als hij terug moet komen en hij vertikt het om te luisteren. als je dat lukt tenminste, want het kost wel kracht.

polly2

Re: Paard kan slecht tegen zijn verlies, ben ik de dupe van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:44

Sowieso niet crossen....maar dat had je zelf al gezegd.
Oefen dit...zorg dat je paard te allen tijde onder jouw commando staat als je hem rijdt.
Ga eens samen met een ander buiten rijden en draaf dan rustig aan. Laat de ander jou inhalen en jij zorgt dan dat je achter deze persoon blijft. Hou goed contact met de andere persoon, zodat die ook langzamer kan gaan als daty nodig is. Als dit goed gaat kun je dit in een rustige galop doen en dit langzaam uitbouwen naar een wat vlottere galop.
Als anderen waar jij niet mee rijdt je zo maar voorbijcrossen, vind ik dat a-sociaal.... dat doe je niet.
Het is heel logisch dat jouw paard daar achteraan wil en er wat joilig van wordt, dat is het kudde gedrag.
Door te oefenen kun je voorkomen dat je paard gek gaat doen als jij met meerdere gaat rijden.
Je kunt echter nooit voorkomen dat het achter anderen aan gaat die langs jou heen crossen. Ik zou degenen dan aanmanen om langzaam jou te passeren. Blokkeer het pad, zodat ze er neit langs kunnen crossen en spreek ze aan, want dat is echt geen goede ruiteretiquette.
Het heeft overigens niks te maken met het feit dat jouw paard niet tegen zijn verlies kan. Zulke emoties zijn menselijk, niet paard-eigen. Het paard reageert vanuit zijn oerinstinct: er komt een kudde in volle vaart voorbij...daar moet je je bij aansluiten en zorgen dat je niet achterop raakt....want dan ben je een gemakkelijke prooi... Dus eht is het kudde-instinct waar je mee te maken hebt en dat maakt dat je het nooit helemaal af kunt leren. Alleen maar als jij je paard het gevoel kunt geven dat jij zijn kudde bent en dat hij beter af is bij jou....dus duidelijk leiderschap!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:45

Afstraffen op het moment dat hij bokt. Doe anders een bokriem om en roep zijn naam als je een bok voelt aan komen. Hij moet wel weten dat jij de baas bent en dat dat gedrag nergens voor nodig is.
Ga het thuis in de bak oefenen, met zijn tweeen naast elkaar stappen en dan die ander weg laten galoperen.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:46

Desiree schreef:
martingaal er aan houden,
handen hoog houden zodat hij niet kan bokken
en een keer goed aan zijn kiezen gaan zagen als hij terug moet komen en hij vertikt het om te luisteren. als je dat lukt tenminste, want het kost wel kracht.

dik: Handen hoog zodat hij niet kan bokken? Waarom zou hij niet kunnen bokken als ik mijn handen hoog heb? graag uitleg, lijkt me interessant. Hij is groot en sterk en bokt denk ik toch wel als hij wil?

onderstreept: Als hij terug moet komen. Hij rent niet weg Hij bokt, en dan lig ik op de grond, en dan blijft hij rustig bij me staan tot ik er weer opzit en dan kan ik verder rijden Heel raar eigenlijk maarja.. hij doet t toch..

Toch bedankt voor je reactie!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:49

polly2 schreef:
Sowieso niet crossen....maar dat had je zelf al gezegd.
Oefen dit...zorg dat je paard te allen tijde onder jouw commando staat als je hem rijdt.
Ga eens samen met een ander buiten rijden en draaf dan rustig aan. Laat de ander jou inhalen en jij zorgt dan dat je achter deze persoon blijft. Hou goed contact met de andere persoon, zodat die ook langzamer kan gaan als daty nodig is. Als dit goed gaat kun je dit in een rustige galop doen en dit langzaam uitbouwen naar een wat vlottere galop.
Als anderen waar jij niet mee rijdt je zo maar voorbijcrossen, vind ik dat a-sociaal.... dat doe je niet.

Het is heel logisch dat jouw paard daar achteraan wil
en er wat joilig van wordt, dat is het kudde gedrag.
Door te oefenen kun je voorkomen dat je paard gek gaat doen als jij met meerdere gaat rijden.
Je kunt echter nooit voorkomen dat het achter anderen aan gaat die langs jou heen crossen. Ik zou degenen dan aanmanen om langzaam jou te passeren. Blokkeer het pad, zodat ze er neit langs kunnen crossen en spreek ze aan, want dat is echt geen goede ruiteretiquette.
Het heeft overigens niks te maken met het feit dat jouw paard niet tegen zijn verlies kan. Zulke emoties zijn menselijk, niet paard-eigen. Het paard reageert vanuit zijn oerinstinct: er komt een kudde in volle vaart voorbij...daar moet je je bij aansluiten en zorgen dat je niet achterop raakt....want dan ben je een gemakkelijke prooi... Dus eht is het kudde-instinct waar je mee te maken hebt en dat maakt dat je het nooit helemaal af kunt leren. Alleen maar als jij je paard het gevoel kunt geven dat jij zijn kudde bent en dat hij beter af is bij jou....dus duidelijk leiderschap!

Helemaal waar wat je zegt, maarrr mijn paard gaat er dus niet achteraan! Het is alleen dat hij bokt, en als ik er dan aflig blijft hij rustig bij mij staan tot ik er weer opzit en kan ik zo weer rustig verder rijden! Heel vreemd! Als hij erachteraan zou gaan zou ik indd ook logischer vinden, maar hij bokt echt alleen, that's it!
polly2 schreef:
Het heeft overigens niks te maken met het feit dat jouw paard niet tegen zijn verlies kan. Zulke emoties zijn menselijk, niet paard-eigen.

Dat snap ik trouwens wel, maar ik moest het toch een soort duidelijke naam geven excuses!

Kris25 schreef:

Afstraffen op het moment dat hij bokt.
Doe anders een bokriem om en roep zijn naam als je een bok voelt aan komen. Hij moet wel weten dat jij de baas bent en dat dat gedrag nergens voor nodig is.
Ga het thuis in de bak oefenen, met zijn tweeen naast elkaar stappen en dan die ander weg laten galoperen.

Dat gaat dus niet jammer genoeg. Hij bokt zo snel en onverwachts! Dan lig ik er al af voor ik wat kan doen!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:59

hmz, er zijn van die paarden die idd ferm kunnen bokken terwijl ze hun hoofd hoog hebben (vraag me niet hoe, ze kunnen het gewoon, ik spreek uit ondervinding )
als je andere paarden hoort komen, hem terugnemen naar draf en al achteruit gaan zitten zodat je bent voorbereid? of bokt hij ook door in draf?

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:03

Biepje schreef:
hmz, er zijn van die paarden die idd ferm kunnen bokken terwijl ze hun hoofd hoog hebben (vraag me niet hoe, ze kunnen het gewoon, ik spreek uit ondervinding )
als je andere paarden hoort komen, hem terugnemen naar draf en al achteruit gaan zitten zodat je bent voorbereid? of bokt hij ook door in draf?

Maakt niet uit vanuit welke gang. één ferme, onverwachtse hoge bok en klaar is kees! En als ik ze al hoor aankomen kan ik me voorbereiden ja, maar stel dat het paard naast me er ineens vandoor schiet? Ik wil er liever gewoon vanaf, ALS dat mogelijk is tenminste..

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:04

tjonge, dat vind ik echt een moeilijk probleem, ik zou het echt niet meer weten... je hebt er ook duidelijk last van (duh, als je er afvalt)

*gaat er verder over nadenken*

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:08

Biepje schreef:
tjonge, dat vind ik echt een moeilijk probleem, ik zou het echt niet meer weten... je hebt er ook duidelijk last van (duh, als je er afvalt)

*gaat er verder over nadenken*

hahaha dankje.. Ik zit ook met smart te wachten op tips waar ik wat mee kan! Vorige reacties kon ik ook gedeeltelijk wat mee natuurlijk, maargoed. Laatst ging ik dus crossen met een vriendin, en toen heb ik het probleem weer aan den lijve ondervonden Ze haalde me dus in, dus ik wilde mn paard nog meer aansporen om dus haar weer in te halen, maar toen lag ik ineens in t gras met mn paard naast me. gaat zo snel, kan het ongeveer niet meemaken!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:09

Ik had een heel korps ingehuurd en vervolgens iedereen je een keertje keihard laten inhalen.. Probeer hem maar op een rustige manie rbij je te houden, schiet tie er achteraan straf je hem en laat je hem goed rennen.. voordat tie terug kan komen haalt de voglende hem in zodat het hele verhaal weer opnieuw begint.. Na een tijdje geeft tie het vanzelf wel op omdat tie gewoon niet meer kan.. Als die dan terug komt beloon je hem..

Je kan wel rukken, plukken en trekken maar hij gaat toch wel.. kan je beter het spelletje mee spelen.. het is net als bij kinderen die pesten.. als er nie tmeer op gereageerd word is de lol er snel vanaf..

Hiermee moet je wel heeel erg uitkijken met zn pezen enzow.. het is natuurlijk niet de bedoeling dat die zn been breekt of een pees scheurd..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:17

ruiteretiquette is elkaar in stap passeren. Dus als je een ander ruiter tegen komt hoor je elkaar al niet in draf of galop voorbij te gaan dus dat zou goed moeten gaan met je paard.

Ga je zelf met een gropeje weg zorg dan dat je alleen met mensen naar buiten gaat die hun paard ook bij zich kunnen houden. Maak de afspraak dat ze achter jou blijven en maak er geen crosspartij van. Probeer om ten alle tijde je paard te kunnen regelen van een hand galop t/m een rengalop en weer terug. Als je je paard buiten niet onder controlle hebt zou ik anders niet naar buiten gaan. Zowel voor jezelf ( omdat je door een bok er naast komt te liggen) en voor andere die waarschijnlijk een paard in galop voorbij zien vliegen met alle gevolgen van dien.

Succes!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:22

ja, maar als hij dan bokt en ze ligt er af, kan ze nogal moeilijk er achteraan beginnen crossen...
en een gewone bokriem zoals Kris25 zegt? dan kan je je vasthouden en weet hij dat je er niet afvalt. misschien zal hij dan niks meer doen...
hm, de anderen proberen voor te blijven, is geen oplossing natuurlijk, daar los je het niet mee op... misschien denkt hij dat hij niet mee mag? maar dat is dan ook weer een dominantieprobleem natuurlijk...
*denkt nog wat na*

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:33

Dan zet je er iemand anders op die wel blijft zitten.. Het is idd een dominantie probleem.. hij moet leren dat het niet erg is om te verliezen! Als die door heeft dat rustig blijven braaf is en er vandoor gaan stout kan je daarmee verder.. dan is het wel belangrijk dat je blijft ziten natuurlijk..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:35

sandr0 schreef:
ruiteretiquette is elkaar in stap passeren. Dus als je een ander ruiter tegen komt hoor je elkaar al niet in draf of galop voorbij te gaan dus dat zou goed moeten gaan met je paard.

dit geld niet bij endurance ed. Hier mag je elkaar in alle gangen inhalen.. dus als jij verder wilt in deze takt van de sport is het toch belangrijk dat je paardje daaraan wend anders rij je hem constant uit met een te hoge hartslag!

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:36

Iemand anders erop zetten ben ik nooit zo'm voorstander van. Maar dat is meer het geval bij grotere problemen. Ik wil dit probleem zelf samen met mijn paard oplossen.

Ik ga goed nadenken en al jullie tips gebruiken. Ik zal zowiezo een martingaal omdoen, en indd is een bokriem wel handig.. als ik die kan grijpen VOOR hij bokt Maargoed, heel erg bedankt allemaal, en NOG weer tips zijn ALTIJD welkom!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:36

M3isSi3j schreef:
sandr0 schreef:

dit geld niet bij endurance ed. Hier mag je elkaar in alle gangen inhalen.. dus als jij verder wilt in deze takt van de sport is het toch belangrijk dat je paardje daaraan wend anders rij je hem constant uit met een te hoge hartslag!

gelukkig rijd ik niet voor de endurance

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:42

Wat voor een zadel heb je er op liggen!? Misschien is het een goeie om er bv een keertje een springzadel met diepe zit te proberen.. dan kan je een gaatje korter zitten en zodra die begint te bokken ga je staan zodat die onder je door bokt..

Ik denk dat je eerst moet blijven zitten voordat je verder kan gaan werken aan de oplossing..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:55

M3isSi3j schreef:
sandr0 schreef:

oke maar ik maak op uit haar verhaal( als ik t dus goed heb gelezen) dat dit puur recreatief is. Ik neem aan dat niet aan een bepaalde takt van sport gaat beginnen als de bokken van je paard (nog) niet uit kan zitten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:19

RoWyGo schreef:

dik:
Handen hoog zodat hij niet kan bokken? Waarom zou hij niet kunnen bokken als ik mijn handen hoog heb? graag uitleg, lijkt me interessant. Hij is groot en sterk en bokt denk ik toch wel als hij wil?
Toch bedankt voor je reactie!

Hij zal dan toch wel kunnen bokken ja. MAar niet meer zo hoog. Kijk eens naar de paarden op de rodeo's. Ze hebben allemaal hoofd tussen de voorbenen. Hoe lager het hoofd > hoe hoger de achterhand kan komen. Maar hoofd en achterhand ALLEBEI hoog gaat bijna niet, dan klappen ze namelijk dubbel.

VAndaar hoofd omhoog houden. En goed achterover leunen. Want je moet hem dat bokken wel zo moeilijk mogelijk maken.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:45

Je moet zorgen dat je goed genoeg kan rijden om er onder alle omstandigheden op te blijven zitten!
Veel oefenen en je leert het!
Het heeft absoluut niets te maken met hoe groot je paard is of hoe dun jij, gewoon ervaring!
En ga met je paard geen situaties uit de weg, maar confronteer hem er juist mee, jij bent de leider!
Je weet wat er gaat gebeuren dus scheur er dan maar eens achteraan ipv te blijven staan, doe iets wat hij niet verwacht maar ga niet staan wachten op de bokpartij.......
En ga met hem paard-erger-je-niet-ten, kan hij leren omgaan met verliezen.......

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:00

ik las laatst van iemand een hele goede tip hiervoor (tenminste ik vond hem goed):

ga een samen met iemand naar buiten en haal elkaar telkens in, eerst in stap... jij gaat stilstaan de ander gaat er voorbij en voor jou stilstaan, jij gaat daar weer langs en er weer voor stilstaan.. Als dat allemaal goed gaat kun je het in draf proberen en uitbouwen... dus de een gaat stilstaan terwijl de ander erlangs gaat.. later kun jij dan blijven stappen terwijl de ander je inhaalt in draf hoop dat je hier wat aan hebt

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:13

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga ze uitproberen. En wat betreft het goed genoeg rijden om uit te zitten, In principe zit ik hem bijna altijd uit, ben er in 2 jaar nog maar 2 keer afgevallen, en één keer dus door zo'n soort actie. Dus in principe heb ik hem goed onder controle, maar dit is lastig.'

bedankt!

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:16

Ik heb het idee dat het 'n beetje lastiger is dan sommige mensen suggereren. Hoofd omhoog houden is leuk, maar ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Eerder dat de ruiter daardoor goed naar voren getrokken wordt en dus makkelijker afgeworpen wordt.

Ik neem aan dat je 'm in gaat houden als anderen je voorbij komen crossen. Misschien dat hij 't geen probleem vindt rustig te blijven lopen, maar jouw getrek niet op prijs stelt?
Als dat 't zou kunnen zijn, probeer dan die andere paarden te negeren, en gewoon door te blijven rijden zoals je eerder al reed.

Maar ik denk dat de beste oplossing toch een grote bek is. Tegen die gekken die je in crosstempo inhalen. Parkeer dat paard maar dwars op 't pad, zodat ze wel moeten stoppen. Het liefst zo'n noodstop dat de ruiters een mooie salto richting de modder maken. Het is niet voor niets "etiquette" dat je andere paarden in stap inhaalt.

Wat M3isSi3j zegt over gaan staan in de beugels van 'n zadel met hoge zitting, vind ik nogal twijfelachtig. Met een hoge zitting moet je wel hoog gaan staan wil je geen klap op je stuitje van die zitting krijgen. Dus deze tip vind ik eerder vragen om verwondingen voor/tijdens/na de val, in plaats van een oplossing.