Doorzitten Middendraf, Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Doorzitten Middendraf, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:26

Ik ga onderling een M1 proef starten en moet dan doorzitten middendraf, alleen pfoe wat duurt die lijn dan lang zeg heeft er iemand tips hoe je makkelijker kan blijven zitten?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:27

Ik rijd nu ook M1, ook ik heb er moeite mee. Maar diep in je zadel gaan zitten, en goed door blijven ademen. Verder zou ik het ook niet weten..

Marsie

Re: Doorzitten Middendraf, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:28

ja daar heb ik ook nog steeds wat moeite mee . Mijn instructrice zegt dat je eigenlijk dan een beetje moet 'staan', maar dat is ook nog wel lastig om dan niet uit evenwicht te raken... succes ermee!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:29

zitlessen nemen!

Als je paardje goed van uit zn achterhand naar vore gaat moet tie wel uit te zitten zijn hoor! Als die echt nagevelijk is zit die namelijk lekkerder dan als die tegen de hand oid komt.

Wat je ook kan doen, maar dit is niet de oplossing voor je probleem, is een heeel klein stukje gaan staan in je beugels zodat je niet zit te stuiteren maar je paardje onder je door draaft als het ware... goeie manier om het in de proef netjes uit te laten zien als tijdelijke oplossing!

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:30

nou dan ga ik dat eens proberen, zeker omdat het maar eenmalig is en ik nog heel de L2 doormoet voordat ik moet doorzitten in middendraf weet ik vast dat ik goed kan gaan oefenen

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:31

ik heb dat gisteren voor het eerst gedaan en mn lesgeefster zei dat een paard eerst een goede eigen balans moet hebben om jou goed te kunnen dragen waardoor jij makkelijker kunt blijven zitten.......want wat duurt die lijn lang anders!!

aman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:34

Heeel lang een paar rondjes en paar minuten gaan doorzitten, je krijgt het al gauw onder de knie

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:01

Goed ontspannen zitten en je buikspieren aanspannen. Ik kan namelijk niet doorzitten als ik mijn buikspieren niet aanspan! Ook je goed lang maken, net alsof je je voeten zeg maar in het zand van de paddock wilt laten slepen. En heel veel oefenen, ik zou niet al direct rondjes proberen door te zitten, maar eerst een paar pasjes doorzitten, en dit dus telkens uitbreiden tot een heel rondje. Ik ga ook nooit bij het begin van het rijden doorzitten, ik ga meestal aan het einde van het rijden doorzitten omdat meestal dan je paard lekker ontspannen is!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:23

Met rijden al oefenen zonder beugels en voortdurend tempowisselingen rijden. Is in het begin heel moeilijk maar werpt zijn vruchten af.

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:36

Als de kwaliteit van je doorzitten in het algemeen verbeterd zal je merken dat je het gemakkelijker krijgt wanneer je een stukje middendraf moet tonen.

Verder sluit ik me hierbij aan:

Als je paardje goed van uit zn achterhand naar vore gaat moet tie wel uit te zitten zijn hoor! Als die echt nagevelijk is zit die namelijk lekkerder dan als die tegen de hand oid komt.

Misschien ga je je onbewust een beetje opspannen?

Oefen kleinere stukjes, dat gaat makkelijker dan steeds een gehele diagonaal.

En geef het tijd. Zoiets valt niet te forceren. Je moet nog L2 door, dus je hebt nog tijd om hier iedere keer dat je rijdt extra aandacht aan te besteden.

Succes!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:36

zonder beugels rijden! levert je gegarandeerd spierpijn op maar je kan dan wel makkelijker doorzitten in middendraf , ik kan dan zelfs op een geaspannen kijkerige Q blijven doorzitten

ik doe helaas niet mee, anders had ik tegen jou moeten rijden, maar Q is niet goed

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:44

Marsie schreef:
Mijn instructrice zegt dat je eigenlijk dan een beetje moet 'staan', maar dat is ook nog wel lastig om dan niet uit evenwicht te raken... succes ermee!

Ja, dat zegt die van mij ook, maar andere mensen zeggen weer dat je heel diep moet gaan zitten..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:43

Je moet eigelijk heel diep gaan zitten.. Maar als je nog geen tijd heb gehad om dit te oefenen en je wilt toch netjes je proef rijden is een klein beetje gaan staan een trukje om dit voor elkaar te krijgen..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:43

Ik doe weleens ipv staan, heel klein lichtrijden, dat je niet uit het zadel komt maar dat je wel dat ritme neemt zeg maar.
Werkt ook wel lekker alleen moet je opletten dat je niet te groot gaat lichtrijden..

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:31

ik vind eerlijk gezegt door zitten veel lekkerder dan lichtrijden ..

en als je midendraf rijd meot ej gewoon een beetje gaan staan idd

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:43

Voor je gevoel een beetje gaan staan, maar niet uit het zadel komen...
En het adem halen is idd heel belangrijk.
Tink doet het trouwens super!!!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:17

Heey..

Okee, klinkt een beetje raar, maar duw je kruis naar voren
Schouders naar achteren houden en handen een beetje hoger helpen om in evenwicht te blijven.
Suc6!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:44

Renske20 schreef:
ik doe helaas niet mee, anders had ik tegen jou moeten rijden, maar Q is niet goed ;(

wat heeft die pechvogel nu weer??
Stalleke ik zou ook oefenen zonder beugels. Ik oefen wel met je mee dan

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:46

oefenen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:53

Mijn paard gooit in draf heel hoog op, zelfs het licht rijden ging in het begin wel moeilijk. Toen ik haar nagevelijk kon rijden en ze al een tijdje onder het zadel was ben ik pas gaan oefenen met doorzitten.
In het begin klemde ik veel te veel met m'n benen. Probeer nu altijd m'n benen lang te maken en ontspannen te blijven zitten. Is nu nog steeds niet helemaal zoals t moet dus wil dit toppic even volgen misschien zijn er nog wat tips waar ik ook iets aan heb.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:10

elmiran schreef:
Mijn paard gooit in draf heel hoog op, zelfs het licht rijden ging in het begin wel moeilijk. Toen ik haar nagevelijk kon rijden en ze al een tijdje onder het zadel was ben ik pas gaan oefenen met doorzitten.
In het begin klemde ik veel te veel met m'n benen. Probeer nu altijd m'n benen lang te maken en ontspannen te blijven zitten. Is nu nog steeds niet helemaal zoals t moet dus wil dit toppic even volgen misschien zijn er nog wat tips waar ik ook iets aan heb.

Dit heb ik ook.. ik ben ook nog benieuwd naar meer tips. Goed doorademen wist (en doe) ik al, en het 'opvangen' met mijn enkels.. Maar het gaat nog steeds niet zoals ik wil..

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:20

Ja ik zou zeggen diep in je zadel gaan zitten en je benen lang maken. Ik reed Z1 en toen moest ik in een 20x60 bak, dat vond ik ook heel lang, maar wat ik altijd deed dan is in mn hoofd tot 10 tellen langzaam en voor ik het wist was ik aan de andere kant haha.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:04

Ik heb zelf dit probleem (gelukkig) niet, omdat mijn verzorgpony geweeeeldig lekker doorzit, maar bij mijn vorige verzorgpony ging ik diep in het zadel zitten, heel licht achterover en rustig meeveren als het ware. En je moet zorgen dat je pony lekker nageeflijk loopt, dan ontspant hij meer en kan je lekkerder zitten.. Verder weet ik ook niet, in ieder geval veel oefenen!!:D

kusjeva

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:46

Ik heb het zonder zadel geoefend en in zitles aan de longeerlijn. Toen kwamen we erachter dat ik Rag iets dieper moest instellen in de wending van tevoren, dan ging ze namelijk beter over de rug draven in middendraf. Inmiddels overleef ik de diagonaal dus wel!!
Zolang het niet lukt, maak je er niet te druk om, want dan ga je alleen maar meer stuiteren. Oefen kleine stukjes ipv de hele lange zijde of diagonaal. Oefen het aan de longeerlijn. Ga lichtrijden zodra je echt gaat stuiteren, dat voorkomt dat het paard uit bescherming de rug vast zet. Variëer eens wat in de hoofd-halshouding. Probeer vanuit het achterbeen weg te rijden, bijvoorbeeld door een volte te sluiten en weer te openen en dan weg te rijden. Of uit schouderbinnenwaarts. Doe je beugels een gaatje korter of juist langer. Ga voor je gevoel eens wat meer voorover of juist achterover zitten en probeer goed mee te gaan met de beweging.
Het kwartje valt dan vanzelf
suc6

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:18

Zoals gezegd kun je eens proberen om een heeeel klein beetje te blijven lichtrijden. Dat je amper uit het zadel komt, maar wel een beetje het ritme van het lichtijden blijft aanhouden. Zo ontlast je ook de rug van het paard.
Wat je ook kunt doen is het paard wat ronder/lager instellen als je de middendraf rijdt. Vaak ontspant het paard zich dan beter en kun je ook weer makkelijker blijven zitten.