1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:18

hajhaj
Ik zit al hele tijd met een brandende vraag.
Toen ik op de manege reed reed ik een fjord.
Die kon ik fijner rijden met 2 teugels.
En vind zelf dat met 2 teugels rijden ook fijner is.
Maar nu vraag ik me af:

Maakt het verschil als je met een gewone trens 2 teugels eraan doet of 1 teugel?
Zojaa wat is dan het verschil?
En welke invloed kan dit hebben op het paard ?

Hooplijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes Mieke

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:19

dit heb ik me ook altijd al afgevraagd ik denk dat je sterker bent met 2 ofzo...

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:23

Perla schreef:
dit heb ik me ook altijd al afgevraagd ik denk dat je sterker bent met 2 ofzo...

Ik heb echt geen idee. Weet wel dat die fjord met 2 teugels veel vaker aan de teugel liep en het vertikte om er vandoor tegaan.
Maar aan de andere kant denk ik kan je hem met 2 teugels niet in de krul trekken doordat je dubbele krachten op het bit zet.
Maar dat kan weer niet want dan moet je weer ander bit hebben. Vind het allemaal erg vaag. Maar m'n instructrice werd soms zo boos dat ik gedwongen 1teugel eraf moest halen.
Snap het niet want ze gaf nooit een reden daarvoor

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:27

2 teugels op een normaal trens is echt grote onzin, ik zie wel vaker mensen zo rijden, maar ik snap het idee daarachter echt niet.
Als dat werkt zit het volgens mij puur tussen jouw oren, dat je dan zelf met een ander gevoel erop gaat zitten en dus anders rijdt.

Met twee teugels rijden heeft pas een ander effect als je ook een ander bit erin hebt zitten, waar speciale bevestigingspunten aanzitten voor 2 teugels.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:43

Mariek87 schreef:
2 teugels op een normaal trens is echt grote onzin, ik zie wel vaker mensen zo rijden, maar ik snap het idee daarachter echt niet.
Als dat werkt zit het volgens mij puur tussen jouw oren, dat je dan zelf met een ander gevoel erop gaat zitten en dus anders rijdt.

Met twee teugels rijden heeft pas een ander effect als je ook een ander bit erin hebt zitten, waar speciale bevestigingspunten aanzitten voor 2 teugels.

Dan zal het wel tussen me oren zitten.
MAAR : dan snap ik niet waarom mijn ex instructrice zo moeilijk erover deed als het *toch maar tussen me oren zit*..
En waarom die fjord dan met 1 teugel meer er vandoor ging en zo goed als nooit aan de teugel wou lopen..
Maar ja het zal wel *tussen* me oren zitten

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:47

Zigomar17 schreef:
Dan zal het wel tussen me oren zitten.
MAAR : dan snap ik niet waarom mijn ex instructrice zo moeilijk erover deed als het *toch maar tussen me oren zit*..
En waarom die fjord dan met 1 teugel meer er vandoor ging en zo goed als nooit aan de teugel wou lopen..
Maar ja het zal wel *tussen* me oren zitten

Ik weet niet van wat voor iemand jij lesgehad hebt, dus daar kan ik niet over oordelen.
Als je wilt weten waarom ze er zo'n probleem van maakte had je haar dat moeten vragen, dat is namelijk de enige manier om wat te leren, niet?

En zoals ik net ook al zei, dat hij er minde vandoor ging en beter liep, kan wel degelijk tussen jouw oren zitten.
Als jij er met een ander gevoel opstapt kan je onbewust heel anders aan het rijden zijn, waar dat paard (want ja, een paard is daar heel gevoelig voor) dan weer op reageert en dus beter zal lopen.

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:48

Dan zit het dus blijkbaar ook tussen háár oren )
Instructrices hebben niet altijd gelijk, zijn ook maar mensen.
En ik zie inderdaad het verschil ook niet zo...

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:51

Mariek87 schreef:
Ik weet niet van wat voor iemand jij lesgehad hebt, dus daar kan ik niet over oordelen.
Als je wilt weten waarom ze er zo'n probleem van maakte had je haar dat moeten vragen, dat is namelijk de enige manier om wat te leren, niet?

En zoals ik net ook al zei, dat hij er minde vandoor ging en beter liep, kan wel degelijk tussen jouw oren zitten.
Als jij er met een ander gevoel opstapt kan je onbewust heel anders aan het rijden zijn, waar dat paard (want ja, een paard is daar heel gevoelig voor) dan weer op reageert en dus beter zal lopen.

Ik stapte gewoon op als altijd.
Mijn instructrice was goed voor het leren van beginners.
Maar ruiters die wedstrijden gingen rijden en wat gevorder werden leerde niks bij. Dat was dus een van de redenen waarom ik stopte met lessen daar. Het zal wel tussen me oren zitten zoals jij zegt. Maar hooplijk reageren er nog meer die er niet zo over denken!!!

Bestek

Re: 1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:51

Mij is altijd geleerd dat het geen verschil maakt.

De 2e teugels zijn om een martingaal om te doen, zodat de spanning van de martingaal geen effect heeft op de teugeldruk van de eerste teugels, waar je dus mee moet sturen.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:53

Zigomar17 schreef:
Ik stapte gewoon op als altijd.
Mijn instructrice was goed voor het leren van beginners.
Maar ruiters die wedstrijden gingen rijden en wat gevorder werden leerde niks bij. Dat was dus een van de redenen waarom ik stopte met lessen daar. Het zal wel tussen me oren zitten zoals jij zegt. Maar hooplijk reageren er nog meer die er niet zo over denken!!!

Nogmaals, het gaat hier om een onderbewust gevoel, waarover jij dus niet kan zeggen 'ik stap op zoals altijd'. Het klinkt mij in de oren alsof jij je onderbewust fijner voelde met 2 teugels, en dat gaat allemaal zonder dat je dat zelf merkt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:57

Ik heb geleerd dat het geen verschil geeft, en in het rijden ook geen verschil ondervonden toen ik een beetje handig werd met twee teugels.
Ik gebruikte twee teugels als voorbereiding op het leren rijden met stang en trens.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:58

Hoi,

Sorry, maar ik denk dat je erg verkeerd bezig bent als je met twee teugels rijd om te zorgen dat het paard er niet van door gaat!!! Misschien ben je iets sterker met twee teugels aan een trens dan met één teugel. Maar waarom moet je in hemelsnaam sterker zijn!!! Qua kracht zul je het nooit winnen van een paard al hang je er tien teugels aan!!! En een paard kan pas trekken of hangen als jij hem iets geeft om aan te trekken of aan te hangen. In dit geval jou handen dus!

Als het paard strekt of in je handen hangt moet je je handen iets naar voren doen en het paard wat pasjes extra vooruit rijden. En absoluut niet liggen trekken!!!

Probeer in zo'n geval het paard wat meer aan het werk te zetten. Houd een normaal contact met de teugels. En zodra het paard hangt of trekt je handen dus iets naar voren, been geven en wat pasjes voorwaarts rijden. Verder lekker veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Zorg dat hij lekker soepel in zijn lijf wordt.

Zigomar17 schreef:

Hier schrok ik helemaal van Volgens mij weet jij niet goed wat een paard dat aan de teugel loopt is!!! Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van een paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je paard goed aan kunnen voelen. Een paard hoor je van 'achter naar voren te rijden'. Als jij al ligt terug te trekken en dergelijke rijd je al niet van achter naar voren. Probeer dat paard meer los te laten en het voorwaarts op te lossen.

Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken! En vraag jezelf ook eens af waarom je dat paardje aan de teugel wilde hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje??? Waarschijnlijk dus puur om het plaatje!!!

Als je een paard goed aan de teugel wilt hebben lopen moet je focussen op het aan het been hebben van het paard en deze lekker aan het werk te zetten. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert?
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen en figuren. Zet het paard echt lekker aan het werk. Hierdoor zal hij zijn achterhand ook verder onder zijn lijf gaan plaatsen. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die je hier mee begeleid en ik ben bang dat deze in die tijd ontbrak bij jou!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:26

Dat van die fjord is verleden tijd en dat heeft mij op DAT moment bezig gehouden nu zat mij deze vraag dwars en stel ik die.
Ik probeer hem echt niet aan de teugel te rijden voor het plaatje.
Dat zeg JIJ omdat je daar dan maar gelijk van uit gaat
Kan het zelf niet helpen dat ik geen goede instructrice heb gehad. Maar ga in februari stage lopen bij een dressuur stal dus hoop het dan alsnog GOED te leren.
Als je het verhaal goed doorlees en geen halve woorden had je vast anders gereageerd. Maar ja helaas pindakaas de meeste mensen in de paardenwereld denken dat zei alle verstand hebben. Soms is dat ook zo dat sluit ik niet uit.
Bedankt voor je reactie maar er wat mee doen doe ik niet. Heb nu antwoord op me vraag.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:30

Afbeelding

Hoi Mieke.
Gaat het om bovenstaande Fjord?
Wat een super leuk paardje zeg.
Hij ziet er heel erg goed uit.
Om even terug te komen op jou vraag:
Mij is ook zoals vele anderen hier geleerd dat het geen verschil maakt.
Ik ben het oa. met verhaal wat Delphi vertelde eens.
Ik hoop dat je het in harmonie met je paard kan oplossen.
Veel Plezier met rijden!!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:50

pindakaas schreef:
Afbeelding

Hoi Mieke.

hej hihi nee dat is zigomar het gaat niet over haar.
Het ging over purley
Bedankt voor je reactie maar wie ben jij nou dan ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:52

idd delphi

zoveel kilo krijg je nooit terug op kracht, daar zijn wij mensen te klein voor
Wie niet sterk is moet slim zijn

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:53

Zigomar17 schreef:
pindakaas schreef:
http://img.photobucket.com/albums/v651/ ... .jpg[/img]

Hoi Mieke.

hej hihi nee dat is zigomar het gaat niet over haar.
Het ging over purley
Bedankt voor je reactie maar wie ben jij nou dan ?

IK ben Martin O. en die foto vind ik erg sprekend

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:35

Urielle schreef:
Ik heb geleerd dat het geen verschil geeft, en in het rijden ook geen verschil ondervonden toen ik een beetje handig werd met twee teugels.

Ik gebruikte twee teugels als voorbereiding op het leren rijden met stang en trens.

Doen ze bij ons op stal ook veel
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 31-12-05 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:37

Zou het ook geen verschil geven?

Ff raar voorbeeld

als ik een touw aan een auto bind en probeer die te trekken, lukt dat met 1 vinger niet
gebruik ik 2 vingers, heb ik al meer kracht, dus lukt het eerder
Gebruik ik alle vingers en daarmee spieren in mij hand, zal het nog eerder gaan lukken.

Of kan dat niet kloppen?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:38

runningkawa schreef:
Zou het ook geen verschil geven?

Ff raar voorbeeld

als ik een touw aan een auto bind en probeer die te trekken, lukt dat met 1 vinger niet
gebruik ik 2 vingers, heb ik al meer kracht, dus lukt het eerder
Gebruik ik alle vingers en daarmee spieren in mij hand, zal het nog eerder gaan lukken.

Of kan dat niet kloppen?

Vind ik niet hetzelfde.
Je zou het voorbeeld dan moeten geven met evenveel vingers maar 2 touwen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:40

die kracht komt toch op 1 punt uit?
het bit

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:41

Naja, niet echt een verschil ondervonden, maar ik weet wel dat ik toch iets meer "macht" had.

En ik wil niet "meer macht" ik wil meer harmonie

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:44

Verder geen verschil ondervonden qua rijden.
Maar er was gewoon wel meer kracht die ik kon uit-oefenen.
Als ik nou gemeen had willen zijn, had ik die kracht kunnen gebruiken.

Laat ik het zo zeggen
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 31-12-05 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:45

runningkawa schreef:
die kracht komt toch op 1 punt uit?
het bit

Ja, maar jij hebt toch hetzelfde aantal vingers op die ene teugel dan op die twee teugels, dus waarom kan je dan in een keer meer kracht uitoefenen?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:45

het maakt wel degelijk verschil.
(ok, nooit zoveel dat als 600 kilo besluit te vertrekken jij werkelijk nog wat te zeggen kan hebben hoor )
maar:
moment = kracht x arm
kracht is hier de druk/"kracht" die jij op je teugel hebt.
de arm is het stuk vanaf waar de kracht werkt tot het draaipunt (het bit)
met 1 teugel heb je dus 1 "arm"
met 2 teugels 2
-> kracht x arm is dus groter, omdat je 2x zoveel "kracht" hebt.

(en dat was het weer qua natuurkunde lessen vandaag )