Hoofd omhoog:(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

Hoofd omhoog:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:48

Heey!

Ik heb echt een ontzettend lief paard in de omgang en met rijden doet hij ook erg zijn best maar mijn probleem is nu dat hij zo druk wordt en zo sterk de baas over mij wordt met rijden dat hij met galopperen echt een loopje met me neemt.Nu is dat al vanaf het begin een probleem geweest die galop maar et begint nu gewoon vervelend te worden en het rijden wordt er niet leuker op als je niet lekker meer durft te galopperen op je paard.Op rechts gaat het nog wel maar op links gooit hij gewoon zo verschrikkelijk ver zijn hoofd om hoog dat hij een stuiterbal wordt en ik gewoon amper kan blijven zitten omdat mijn contact met hem weg is.Hij doet net alsof ik er niet op zit voor mijn gevoel.Ik ga mijn zadel al na laten kijken maar ik dacht misschien dat jullie tips hebben zodat ik weer lekker kan rijden. Ik rijd gewoon les enzo maar het is tijdelijk gestopt vanwege de winter en feestdagen.
Groetjes kellie

p.s sorry voor het lange verhaal

veerle123

Re: Hoofd omhoog:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:54

Je zegt dat hij zijn hoofd omhoog gooit, misschien kun je martingal gebruiken.Ik zou inderdaad zoals je gaat doen het zadel nakijken.Je moet wel goed conseqent zijn met hem, zodat je geen "speeltuigje" van hem word.Ik raad te martingal aan, maar mss wil je dat niet gebruiken.Dan kun je mss raad die andere je nog zullen geven!!

reginasangel

Re: Hoofd omhoog:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:55

Het lijkt mij dat je goed moet proberen in de draf al om naar ontspanning te rijden. Pas als dat heel goed gaat galoppeer je aan. Probeer niet te veel te trekken, gewoon rustig zitten en zachtjes vragen.
Anders weet ik het ook niet. Succes

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:57

Heej Kellie,

Je kunt proberen om eerst een paar rondjes druk te leggen op de teugels, en daarna weer ontspannen. Zo moet je dan even doorgaan (misschien wel een paar weken lang), want ik had ook hetzelfde probleem maar met veel geduld kom je er echt wel. Ik zou het eerst gewoon in stap opbouwen en dan in draf voordat je het geelijk in galop probeert. Heel veel succes er mee!

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:14

Thnq ik ga het proberen.
Gr.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:16

Een paard wat tegen de hand is kampt vaak met rugproblemen, gebitsproblemen of last van het zadel. Indien je er zeker van bent dat dit de oorzaak niet is moet je gaan werken aan een rustige, betrouwbare hand voor je paardje.

Zoek een goede instructrice die je kan leren hoe je je netjes je handen stil kan houden en leert voelen hoeveel druk je moet hebben.. Misschien kan deze je ook een ander bitje aan raken om het gemakkelijker voor jullie te maken.

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:24

WAAROM doet hij dat in galop?

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:29

Aan zijn rug zou het evt ook kunnen liggen ja. Staat de achterhand er wel goed onder en maakt die zijn rug wel bol?

Jeaninee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:57

Sonja schreef:

Volgens mij weet ze dat juist niet..

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:28

Jaa daarom, je weet de oorzaak niet zo een twee drie. Daarom kan het wel verstandig zijn om een aantal tips hiervan uit te proberen.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:31

Heey!
Ik weet niet waarom hij dit doet met galopperen.Ik Rij ook met een heel zacht bit en k ben absoluut niet hard met mijn handen.ik ben eerder te zacht zeggen heel veel mensen.Moet ik correcter en duidelijker voor hem worden??
Gr.kellie

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:33

Nee je moet zorgen voor een gelijke aanleuning.. Je moe tje voorstellen datals jij met waslijnen rijdt het bit kan gaan klapperen in de mond waardoor het ook vervelend is voor je paardje. Je moet geen druk zetten maar wel contact hebben, hoe ligt dan ook. Dit contact moet gelijk zijn en blijven bij alles wat je doet.

Veelal is het niet opzettelijk dat mensen hard in de hand zijn maar hebben ze zelf het everwicht nog niet om stabiel te zitten waardoor ze onrustig zijn in de hand. We willen je absoluut niet aanvallen of beschuldige vna dingen die er niet zijn.. maar willen je dingentjes laten zien om te kjken of dit toepassing heeft op jou..

snapiej?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:54

even een tijdelijke longeertraining aangaan en lekker in draf en stap gaan oefenen in het over de schouder rijden [vwnw, neus over de grond en actief ondertredende achterbenen]. laat de galop even voor wat het is en vraag aan je instructeur of die je kan helpen met de galop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:17

Jeaninee schreef:
Sonja schreef:

Volgens mij weet ze dat juist niet..

En zolang je dat niet weet, kun je geen tips geven, maar slechts met hagel schieten in de hoop dat je wat raakt...
Oftewel: toch oorzaak zoeken ipv symptomen bestrijden...

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:13

als dit allemaal niet helpt kun je een slof proberen als je niet weet hoe het moet doe het dan wel onder begleiding van een ervaren persoon.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:34

Wat doet ie met longeren?

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:46

Applelove schreef:
als dit allemaal niet helpt kun je een slof proberen als je niet weet hoe het moet doe het dan wel onder begleiding van een ervaren persoon.

Dat zou ik juist niet doen, wel met een ervaren ruiter erbij maar als je gewoon gaat rijden? dan doet ze het miss fout (ik beschuldig je nergens van hoor ). Ken je het verhaal van Balou ( klik hier ), maar dat was wel heel erg hoor maar een slof zal ik als laatste proberen

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:57

Ik bedoel het ook als laatste hulpmiddel. Eerst kijken of het niet aan je zelf ligt enzo

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:16

Heey! Ik heb een tijdej onder begeleiding enzo met slof gereden.Ik heb er dus echt mee leren rijden omdat k heel erg moe was enzo en hem toen beter kon trainen en weer nieuwe dingetjes kon aanleren enzo en hij was in galop ook erg braaf met de slof en ik gebruik de slof ook helemaal niet fout want k heb het dus echt geleerd hoe je ermee moet rijden maar toen ging de slof ervanaf en toen dacht m'n paard dat het feest was en begon het hele probleem.Dus met slof zal ik mijn paard niet meer zo gauw trainen.Hij maakt er sterk gebruik van als ie er weer af gaat.Maar bedankt voor de tips ik ga ze zker proberen.
Groetjes kellie

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:49

Laat anders eens een fysio komen, dan kun je iig uitsluiten of hij pijn heeft ergens. Als dat duidelijk is kun je het rijtechisch op gaan lossen door te gaan werken aan een goede anleuning in de stap en de draf en daarna de galop. Succes.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:28

Sonja schreef:

En zolang je dat niet weet, kun je geen tips geven, maar slechts met hagel schieten in de hoop dat je wat raakt...
Oftewel: toch oorzaak zoeken ipv symptomen bestrijden...

juist ja probeer uit te zoeken waarom je paard dit gedrag laat zien wat probeert hij jou duidelijk te maken.

En hoe is hij met longeren?hoe loopt hij dan?

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:58

hoi,
ja mischien ligt het aan je zadel. Ik zou hem zeker even na kijken.
Je kunt ook een martingal gebruiken. Zodat ie ze hoofd mooi naar beneden houd en jij er meer over te zeggen hebt! Hoe doet hij met longeren? Doet ie dan ook zo?
Veel succes Kellie

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:18

Met longeren is hij eerst heel druk enzo en dan mag ie altijd even lekker uitrennen maar als hij rustiger wordt gaat ie ontspanning opzoeken en lekker met zijn neusje bij de grond.Ik heb het nu over longeren gewoon aan 1 lijn.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:58

tip: altijd longeren voor het rijden dat zou ik tenminste doen, dan is ie zn energie meer kwijt en zal die ook minder irri gaan doen

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:53

Ik denk als er uit onderzoek niks te voren komt dat je gewoon eens een hulpmiddel moet gebruiken zoals een elastiek eraan ofzo... als dat niet helpt kun je altijd nog een paar keer met een slofteugel rijden.