Bokken met aanspringenn in galop.. hoe verhelpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Bokken met aanspringenn in galop.. hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:11

Nero bokt elke keer als ik aan wil springen in galop, en ik begin het een beetje ziek te worden.

Aansporen doe ik eerst lichtjes met mijn kuiten, maar dan gaat nero alleen maar harder draven,
nou dan neem ik hem rustjes terug, en vervolgens iets harder door te komen ( prikje met de spoor ) en eventueel een tikje met de zweep, maar dan krijg je dus een bok en dan galopeert ie aan..

Vandaag ook weer, ik wou dus aanspringen gaan oefenen, elke keer geeft ie een bok als ik de hulpen geef, geef ik hem een tikje, bokt ie nog een keer..

Hier dus een filmpje, hier zie dat ie natrapt.. en dit is dus de minst erge vorm van het nabokken
http://rapidshare.de/files/8974070/Dani ... 0.avi.html
Wie kan me helpen ?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:14

ik denk dat dit meer iets voor RT is,ik tem wel even

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:18

Nance doet dat dus ook als ik lichtjes met mijn spoortje prik. Haalt ze er dus ook gelijk naar uit.
Van mijn instructrice mag ik bij het aanspringen dus ook mn spoortje niet gebruiken. Ondanks dat ze dan wel aanspringt. Zonder spoortje springt ze ook wel aan, maar met wat meer moeite.
Ik doe het dan met mijn stem en kuithulpen, dan reageert ze meestal wel normaal .
Maar mocht ze toch bokken, neem ik dr gelijk terug. Spring opnieuw aan, net zolang tot ze niet meer trapt.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:21

Ik ben vandaag denk ik wel 20 keer overnieuw aangesprongen, meestal expres spoor laag gehouden en met kuit en zweep aansporen.. maar daar trapt ie ook naar..

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:23

Ik denk dat het gewoon verzet is tegen je zweep. Je paardje zou ook op de kuithulpen gewoon moeten aanspringen. Sporen en zweep zijn maar hulpmiddelen om je hulp te verfijnen.
Probeer 'm eens echt rustig te laten draven voordat je aan wilt springen. Als ie snel draaft is het al moeilijker om aan te springen. En dan een sterke hulp met je kuiten geven. Dus niet aanhouden, maar in 1x. Reageert ie niet, tikje met je zweep. Bokt ie, weer terug rijden. En blijven herhalen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:28

Doet hij het ook als je wat aktiever draaft voordat je gaat aanspringen?
Je maakt het hem nu ook niet erg makkelijk.
Ik zou hem trouwens niet laten door galopperen als hij overkruist zit.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:31

Verplaatst naar RT

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:43

Heb je filmpje een paar keer vertraagd bekeken.
Voor je gaat aangaloperen draai je je voet al iets naar buiten. Om je spoor klaar te houden? Omdat je iets gaat spannen voordat je je hulpen geeft met het idee van ...?
Wat me nog opviel is dat hij niet helemaal rustig is met zijn hoofd en ook dat hij na het bokken de mond open heeft.
Hoe oud is hij? Tanden ok?
Doet hij het op beide handen? Hij galopeert ook overkruisd, doe thij dat ook op beide handen? En aan de longe? Deed hij dat vroeger ook?
Wat ik zou doen is eerst rug en tanden nakijken.
Als dat allemaal ok is heel erg op ontspannen houding letten, vooral voor en tijdens het aangaloperen.
Ik kan niet zien op het filmpje wat je met je buitenbeen doet, kijk ook dat even na.
Je zit door voor het aangaloperen. Sommige paarden galoperen makkelijker aan als je eventjes voor het aangaloperen op het foute been gaat lichtrijden, misschien ook het proberen waard: wat vlotter draven en vanuit lichtrijden op het foute been je hulpen geven om aan te springen.
Zo te zien heeft hij niet de balans om het goed te doen.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:08

Aramis deed dit ook heel erg. Bij hem was het een nogal zwakke achterhand.
Het kost vrij veel kracht voor een paard om aan te springen (achterhand eronder brengen, kont naar beneden en tegelijk wel vooruit en in de benen blijven )
Zoals Boutje al zei, het lijkt alsof hij geen balans heeft, omdat zijn achterhand dus waarschijnlijk vrij zwak is.
Probeer eerst de achterhand wat sterker te maken, door veel overgangen en tempowisselingen te maken.
Waarschijnlijk word het hierna wel beter!
Als ik het te vaag heb uitgelegd moet je het trouwens maar even op msn zeggen ofzo

Veel sucses in ieder geval!

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:19

Boutje schreef:
Heb je filmpje een paar keer vertraagd bekeken.
Voor je gaat aangaloperen draai je je voet al iets naar buiten. Om je spoor klaar te houden? Omdat je iets gaat spannen voordat je je hulpen geeft met het idee van ...?
Ik heb sowieso al hele erge kapstoktenen, maar ik prik hem daar niet mee, want ik moet mijn hak iets oplichten voordat ik hem raak met mijn spoor
Wat me nog opviel is dat hij niet helemaal rustig is met zijn hoofd en ook dat hij na het bokken de mond open heeft.
Hoe oud is hij? Tanden ok?
Nero is 8.5
Doet hij het op beide handen? Hij galopeert ook overkruisd, doe thij dat ook op beide handen? En aan de longe? Deed hij dat vroeger ook?
Wat ik zou doen is eerst rug en tanden nakijken.
Hij bokt op allebij de handen , dat overkruiste was me nog niet eens opgevallen , aan de longe doet ie het niet..
Als dat allemaal ok is heel erg op ontspannen houding letten, vooral voor en tijdens het aangaloperen.
voor mijn gevoel zit ik redelijk ontspannen
Ik kan niet zien op het filmpje wat je met je buitenbeen doet, kijk ook dat even na.
Je zit door voor het aangaloperen. Sommige paarden galoperen makkelijker aan als je eventjes voor het aangaloperen op het foute been gaat lichtrijden, misschien ook het proberen waard: wat vlotter draven en vanuit lichtrijden op het foute been je hulpen geven om aan te springen.
Ik neem aan dat je moet doorzitten voordat je aanspringt in galop?
iig zo heb ik het altijd geleerd... vanuit lichtrijden lijkt het me niet echt fijn voor ruiter en voor het paard.. maar ik zal het eens proberen

Zo te zien heeft hij niet de balans om het goed te doen.

Verder bedankt voor de tips

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:23

gallopeerd nero op je zit aan?
naja als ik zo zie en lees denk ik van niet..
als je aangealloppeerd moet je niet aansporen en denken van nu gallopeerd hij wel aan je moet wel goed contact houden met de mond..
als hij harder gaat draven moet je dus meer contact met de mond houden geloof ik..

verder probeer eens aan te galoperen op kleinere voltes dan houd je nero zo bezig dat hij waarschijnlijk geen tijd zal hebben om te bokken.. gezien hij zijn evenwicht moet houden
heb het hier wel over voltes 15 a 10 meter hangt van lenigheid van nero af

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:24

Maar wat is het nu?

fredt zegt rustig draven en boutje vlok draven ,

Zoals ik vanmiddag gereden heb,
rondje 1, vanuit rustig draftempo alleen ruithulpen geven, maar dan vloog ie vooruit, weer terug nemen naar rustige draf
rondje 2 lichte prik met sporen, snellere draf, terug nemen naar rustige draf,
rondje 3 iets harder doorkomen met spoor, hij springt aan en bokt, ik geef tik bok tik en rijdt een half rondje door.. en dan neem ik hem terug..
rondje 4 zelfde verhaal..

Op alleen druk van kuithulpen lukt het niet, dan gaat ie sneller draven..
Als ik mijn spoortje of zweepje gebruik bokt ie er dus naar..

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:26

Cloverdale schreef:
gallopeerd nero op je zit aan?
naja als ik zo zie en lees denk ik van niet..
als je aangealloppeerd moet je niet aansporen en denken van nu gallopeerd hij wel aan je moet wel goed contact houden met de mond..
als hij harder gaat draven moet je dus meer contact met de mond houden geloof ik..

verder probeer eens aan te galoperen op kleinere voltes dan houd je nero zo bezig dat hij waarschijnlijk geen tijd zal hebben om te bokken.. gezien hij zijn evenwicht moet houden
heb het hier wel over voltes 15 a 10 meter hangt van lenigheid van nero af

ik rijdt zowiezo al op de volte bij e-b vanwege bluberige bak
als ik kleine voltes moet gaan rijden vrees ik dat ie uitglijdt..

Als je bedoelt dat ik als ik aan wil galopperen gewoon de teugels losgooi zie je het verkeerd.. ik neem de teugels meestal wat strakker als ik aan galoppeer werk begin..

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:57

Je neemt de teugels iets strakker aan als je gaat galoperen. En ik zie hem zijn mond open doen. En hij bokt. Zou het niet kunnen dat je ju en ho tegelijk zegt?
Ga lichtrijden in draf, op het moment dat je gaat zitten breng je je binennheup boven je binnenbeugel (is dus heup iets naar voor, maar vooral zonder in te knikken), geef je beenhulp en tegelijk geef je na met je binnenhand.
Hij doet het niet aan de longe, kan je hem niet latenlongeren door iemand terwijl jij passief mee passagiert? En dan zelf heel ontspannen zitten en voelen wat hij met je bekken doet, je laat je bewegen door hem. Pas als hij dan goed aangalopeert (daar bedoel ik mee onmiddellijk op de hulp van de longeur en niet na een half rondje, en in de goede galop, en rustig) dan ga je je hulpen er bij voegen, en dan pas zelfstandig aangaloperen.
Aangezien hij het aan de longe wél goed doet is er iets mis onder de man. Ofwel snapt hij de hulpen niet, ofwel heeft hij ergens pijn, ofwel hinder je hem.
Het kan natuurlijk ook een slechte gewoonte zijn, dan heb je vooral veel tijd en geduld nodig.
Ivm het rustig/vlot draven: als hij het kent kan je beter rustig draven (en dus aanspringen), als hij het niet goed kent/snapt kan het makkelijker zijn om hem in galop te laten vallen. Vadaar dat lichtrijden op het foute been en met wat snelheid, als je dan gaat zitten en je hulpen geeft kan hij om in evenwicht te blijven bijna niks anders dan in galop vallen. En dan heel erg belonen (ook al stopt hij daardoor met galoperen) tot hij de bedoeling snapt en dan probeer je het rustiger aan te doen.
Als hij het echt snapt zou hij in principe ook vanuit stap moeten aanspringen.
Succes er mee!

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:33

Mijn verzorgpony doet dit ook..
Op les heb ik geleerd dat als je hem laat aanspringen in galop en je geeft hem een tikje erbij en hij bokt je hem er nog een tik achter na moet geven ook net zolang totdat hij niet emer naar de zweep bokt..
Bij mij werkt dit erg goed al na een paar keer deed hij het bijna niet meer!
Veel succes

Huertecilla

Re: Bokken met aanspringenn in galop.. hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:34

Vraag 1: hoe oud is Nero?
Vraag 2: beheerst hij het op cue aanspringen en verminderen uit galop goed zónder ruiter?
Vraag 3: houdt hij zonder ruiter, zonder herhaald aanzetten, galop ontspannen aan zonder in draf te gaan?
Vraag 4: biedt hij galop spontaan aan?
Vraag 5: in hoeverre is hij op de last van de ruiter voorbereid?

Bokken tegen aanspringen is bíjna altijd weerstand érgens tegen en dat heeft een reden. Meer druk is paardonvriendelijk en potentieel gevaarlijk.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:45

Ik ga mee met HC. Maar ik denkdat het wel belangrijk is dat je iig eerst zijn tanden na laat kijken en andere eventueel lichamelijke problemen probeert uit te sluiten.
Zelf een paard van 8.5 kan haken en doppen hebben als die nog nooit verwijdert zijn of als hij lang niet is na gekeken. Eigenlijk moet je paard elk jaar naar de tandarts (of eigenlijk de tandarts naar je paard ) totdat je zeker weet dat er in een jaar zo weinig verandert dat bijvoorbeeld eens in de 2 jaar voldoende is.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:01

Allegra schreef:
Ik ga mee met HC. Maar ik denkdat het wel belangrijk is dat je iig eerst zijn tanden na laat kijken en andere eventueel lichamelijke problemen probeert uit te sluiten.

Ikzelf rij principieel zonder bit doch uiteráárd doen je er voor te zorgen dat een paard geen weerstand heeft tegen ánderé dingen zoals een lecht passend zadel of een irriterende staartriem, een te smalle frontriem of .... noem maar op.
Heb ook een paard gereden dat bokte tegen zijn eigen strijken van de achterhoeven bij het aanspringen; anders bekappen en opgelost.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:04

Idd, maar ik denk dat dat vaak vergeten word. Met name de tanden. Maar idd ook slechtzittend tuig enz.
Ik denk dat mensen veel te vaak eerst rijtechnisch gaan kijken, al is het maar uit ontwetendheid.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:50

Huertecilla schreef:
Vraag 1: hoe oud is Nero?
Nero is 8.5
Vraag 2: beheerst hij het op cue aanspringen en verminderen uit galop goed zónder ruiter?
cue is commando neem ik aan?
aan de longe doet ie het goed ! dan is je stem meestal al genoeg

Vraag 3: houdt hij zonder ruiter, zonder herhaald aanzetten, galop ontspannen aan zonder in draf te gaan?
Je moet wel blijven drijven met de zweep zal ik maar zeggen, de zweep drijvende achter houden en met je stem anders valt ie terug
Wat bedoel je hier precies mee [b/]
[b] ik denk wel goed? ik heb hem nu 6 jaar dus hij weet wie er op hem zit

Bokken tegen aanspringen is bíjna altijd weerstand érgens tegen en dat heeft een reden. Meer druk is paardonvriendelijk en potentieel gevaarlijk.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:03

Over dat doorzitten;
je kunt ook proberen vanuit lichtrijden aan te springen. Je moet dan wel op het verkeerde been gaan lichtrijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:57

[quote="Nerootjeh
Je moet wel blijven drijven met de zweep zal ik maar zeggen, de zweep drijvende achter houden en met je stem anders valt ie terug
Wat bedoel je hier precies mee [b/]
[b] ik denk wel goed? ik heb hem nu 6 jaar dus hij weet wie er op hem zit

[/quote]

Ok, dan weet hij wel wat je wil en is ook oud genoeg om het te moeten kúnnen.
dat hij niet uit zichzelf doorloopt kan zijn dat hij niet voorwaards is of niet lekker galoppeert.
Voor beiden moet hij eígenlijk onbelast veel rechte meters maken, maar hoe jíj dat in jouw omgeving kan oplossen weet ik niet. Een in longeren écht ervaren lesgeefmens zou een noodgedwongen alternatief kunnen zijn.
Stap 2 is dan met jouw erop en het lesgeefmens aan de longe.

'Zelf aanbieden' is bijvoorbeeld zelf in galop gaan als je in stevige draf een heuvel opgaat.
Als hij'dát doet weet je dat hij geen weerstand heeft tegen galop op zich en er helemaal aan toe is.

'Last ruiter' zou met een 8½-jarig paard goed moeten zitten. De crux hierbij is dat hij geestelijk geen stress krijgt van iemand op de rug. Een paard dat geestelijk of lichamlijk niet goed tegen opgewassen is, heeft meer spanning en zal galop eerder als téveel opwinding/druk ervaren.

Er zijn naast goed voorbereiden en beleren légio andere factoren die van invloed zijn. De evetueel storende factor zul je dan moeten vinden.
Wij hebben een merrie van 6 waarbij álles volgens de regels der kunst gaat/ is gegaan en die tóch soms bokt bij aanspringen in galop. Die heeft minder sterke lendenbespiering die ook heel snel gevoelig is. We zijn nu dáárop aan het trainen met grondwerk en met passagieren in het zadel door haar beter te leren verzamelen en dat gaat goed.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:46

Het klopt wel dat Nero moeite heeft met in galop te blijven !

en bij bijv een buitenrit wil nero het liefst zo hard mogelijk, alleen in de bak heeft ie weerstand..

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:34

Ik zou met je instructrice werken aan het verbeteren van de achterhand en de galop. Je kunt onder het zadel lange stukken rechtuit galopperen om hem sterker te laten worden. Aan de longe is juist het steeds opnieuw aangalopperen op beide kanten een goede oefening (in het begin natuurlijk niet te vaak).

Mijn arabier (nu bijna 5) bokte in het begin ook vaak bij het aangalopperen, dat kwam omdat ik veel te veel hulp gaf en te veel spanning creerde. Ik ben toen helemaal terug gegaan bij af en gestopt met galopperen onder het zadel. Ik heb geoefend met op stemcommando aangalopperen aan de longe en niet terug laten komen totdat ik draf heb gezegd. Daarna weer galopperen onder het zadel en ENKEL op stemhulp aangalopperen vanuit het lichtrijden. Dat ging prima en later heb ik er iets beenhulp bijgedaan. Hij galoppeert nu aan als ik mijn bil verplaats en ruimte geef met mijn binnenhand. We doen dit op dit moment vanuit het lichtrijden omdat dat voor ons prima werkt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:23

bella24 schreef:
Je kunt onder het zadel lange stukken rechtuit galopperen om hem sterker te laten worden.

en dát is zoals Steinbrecht mooi uitlegd kip en ei....
Galopperen is goed voor opbouw van de rugbespiering en het soepel maken doch correct galopperen kan een paard pas als het sterk en soepel genoeg is.

Dé oplossing is rechte meters maken zonder ruiter Dat gaat echter niet in een bak en in NL is dat buiten niet makkelijk. Wellicht als handpaard.

Ik ga op een strobaal in de aanhanger achter de LandRover zitten en zo rijden we over de onverharde wegen hier met het paard aan een lange lijn.