Pony rent op hindernis af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Pony rent op hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:34

Het 'weiger-probleem' is haast opgelost, maar in plaats van dat ze nu netjes springt rent mijn pony zo hard ze kan op de hindernis af en zil er zo snel mogelijk over heen. Heeft iemand een idee waarom ze dit doet?

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:35

uhmm
mischien vind ze het leuk??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:37

kijk eens in de sticky van Rt

iSaBeLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:00

mijn pony vind springen ook heel erg leuk !
maar dan wil ik gewoon in draf over de sprong heen .
maar als we dan ong. 8 a 10 meter voor de sprong zijn gaat ze echt super hard galloperen . en spring ze over de sprong heen maar ze weigert echt nooit , dus ik denk dat het bij mij pony gewoon leukheid is van het springen miss. bij jou ook ?

pruyssen

Re: Pony rent op hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:12

Vigour,

Of een paard nu weigert of er te snel over heen rent.
Het gaat erom dat je de basis er goed inrijdt bij het springen.
Lees even mijn toevoeging op onderstaand topic.

viewtopic.php?f=8&t=509314

Je kan het gewoon zelf proberen, ik wil je ook best komen helpen dan is het probleem zo opgelost.

Groet
Conrad van Pruijssen

dokihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:52

Een drafbalk helpt vaak ook.. Of gewoon een overgang rijden voor de hindernis. Een volte kan ook..

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:01

zorgen dat je pony ten eerste goed naar je luisterd, en sja voltes rijden bij de hindernis, ze moet niet het idee krijgen dat ze alles mag doen

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:03

veel oefenen met dressuur, dus ervoor zorgen dat je makkelijk voorwaarts en terug kan rijden..of van galop naar stap, naar draf, naar halt, dat soort dingen.
met springen zorgen dat je mooi in een ritme blijft en als ze teveel gaat rennen gewoon stil zetten.
je zal erg veel moeten oefenen, maar uiteindelijk komt het allemaal goed!!
als ze heel sterk word in de mond en je haar echt niet meer kan houden is het misschien een idee om een martingaal eraan te hangen, zodat ze d'r kop niet naar voren kan steken en kei hard kan weg rennen, maar ik weet niet of dit het geval is,
veel succes ermee

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:06

Vaak om de hindernis heen rijden. Zodat ze weet dat ze er niet iedere keer erover hoeft. Overgang naar stap vlak voor de hindernis, en erlangs af.
En verder ga ik ook wel mee met de rest hier!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:08

je kan ook eerst stappen en dan zo'n vier of 5 meter vanaf de hindernis kun je aansporen tot galop en draf en dan lukt het meestal wel

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:28

Omdat je pony overenthousiast is. Heeft de mijne ook. Als je voelt dat je paardje onder je vandaan loopt even een volte draaien en dan nog eens proberen

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:24

Dit ken ik. Zorg voor afwisseling, dus dat de pony niet gaat denken, als je afwent, dat 'ie er dan over heen moet. Dit kan dus d.m.v. overgangen, halve volte halve baan, cirkeltje, etc.

Succes!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:03

Mijn verzorgpony deed dit ook. Voor de hindernis greep ze het bit vast, en rende ze keihard op de hindernes af. Dit was gewoon uit enthousiasme, ze is gek op springen. Maar met een parcourtje is dit niet erg handig Je kan proberen om een stap aan te komen, of eerst een volte rijden en dan vlak voor de hindernis komen, dan heeft ze geen tijd om te rennen. Veel succes!

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:08

OemmiejO schreef:
Omdat je pony overenthousiast is. Heeft de mijne ook. Als je voelt dat je paardje onder je vandaan loopt even een volte draaien en dan nog eens proberen

Dat zou ik niet doen. Leert ze weigeren. Gewoon vlak voor de hindernis aankomen en niet van te ver, wel dat ze plek genoeg heeft om te springen, maar dat ze niet kan rennen!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:06

Ik heb het ook met Don. Maar de laatste tijd gaat het steeds beter. De dressuur gaat juist steeds minder
Hij is steeds moeilijker naar beneden te rijden en steeds slomer voor het been enzo. Maar hierdoor gaat hij wel lekker rustig op de hindernis af.

Ik moest altijd zorgen dat ik niet te ver van tevoren op de hindernis aan kwam rijden, maar juist een paar meter van tevoren. Ook moest ik eerst gewoon in stap en dan op een gegeven moment laten gaan.

Bij mijn nieuwe instructeur(die er zelf ook op is gegaan) sprong hij wel gewoon. Hij is ook wel iets sterker in zijn handen. Hij zei dat m'n paardje gewoon aan het drammen was en dat ik, als hij zo hard ging en ik dat niet wilde, gewoon aan de rem moest trekken. Dan moest ie maar stilstaan voor de hindernis, hard mocht ie niet. Als je een laag hindernisje neerzet, kan hij er ook vanuit stilstand overheen, of gewoon overheen stappen. Weet ie ook meteen dat ie niet mag weigeren.

Wat ook helpt is gewoon doen alsof je een figuur aan het rijden bent en totaal niet naar de hindernis kijken. Er overheen kijken en niet op de hindernis letten. Pas een paar meter van te voren maak je je paard duidelijk dat hij over die hindernis moet springen. Je moet er wel voor zorgen dat hij echt op jou let en niet stiekum al op die hindernis af gaat rennen.

Succes!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:05

Proberen om eerst een paar keer in draf er overheen te gaan voordat je aangalopeerd. Gewoon zo lang mogelijk trug zitten en inhouden. Vlak voor de sprong moet je meegeven.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:23

De mijne heeft het ook

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:26

1 vraagje, heeft hier niet mee te maken, maar ramona, is dat die haflinger op Texel? er zullen wel meer zijn, maar toch:P ik kan het proberen:P
verder over dit onderwerp: wat ik dacht is allemaal al gezegd.
inderdaad in stap op de hindernis af, vlak ervoor aandraven/gallopperen....

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:52

Hij wil te graag!!.. haha is geen slechte eigenschap maar kan wel heel lastig zijn ja. Drafbalken voor de hindernis kunnen wel eens helpen, dan moet hij oplette bij de sprong en kan hij niet zo er door rennen. een drafbalk voor en na de sprong kan ook helpen...dan moet hij oplette dat hij niet te snel erover vliegt anders komt hij op de balk

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:23

hoi,
wat je zou kunnen doen is, als hij zo op de sprong dendert hem af te remmen. Net voor je bij de sprong bent, houd je halt.
Dan beloon je hem, omdat ie daar naar luisterde. Mischien krijgt ie dan bij de vorige sprong zoiets van: " Ik moet opletten,"
Of een balkje ervoor, maar zo wat ik hier boven lees, lijkt me dat niet zo handig, anders krijgen we straks nog ongelukken!
Of je rijd de hindernis aan en hij denkt dan van: " lang leve de lol, springen!"
maar dan zet jij hem op de volte. Of vraag advies aan je instructeur (als je dat nog niet gedaan hebt)
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:52

IsSsatjuh schreef:
OemmiejO schreef:

Dat zou ik niet doen. Leert ze weigeren. Gewoon vlak voor de hindernis aankomen en niet van te ver, wel dat ze plek genoeg heeft om te springen, maar dat ze niet kan rennen!

Nee, want jij bent degene die aangeeft dat je een volte wilt maken, en zij gehoorzaamt je daarop. Geen weigering, dus.
Als een paard weigert voor een hindernis leer je ook op veel maneges dat je er meteen een volte van moet maken als je paard erlangs wilt gaan.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:25

iSaBeLL schreef:
mijn pony vind springen ook heel erg leuk !
maar dan wil ik gewoon in draf over de sprong heen .
maar als we dan ong. 8 a 10 meter voor de sprong zijn gaat ze echt super hard galloperen . en spring ze over de sprong heen maar ze weigert echt nooit , dus ik denk dat het bij mij pony gewoon leukheid is van het springen miss. bij jou ook ?

Haha dat ken ik
Doet mijn lievelingspony ook altijd En die doet dat ook omdat ze het zo leuk vind.

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:51

Melanieetjuh schreef:
hoi,
wat je zou kunnen doen is, als hij zo op de sprong dendert hem af te remmen. Net voor je bij de sprong bent, houd je halt.
Dan beloon je hem, omdat ie daar naar luisterde. Mischien krijgt ie dan bij de vorige sprong zoiets van: " Ik moet opletten,"
Of een balkje ervoor, maar zo wat ik hier boven lees, lijkt me dat niet zo handig, anders krijgen we straks nog ongelukken!
Of je rijd de hindernis aan en hij denkt dan van: " lang leve de lol, springen!"
maar dan zet jij hem op de volte. Of vraag advies aan je instructeur (als je dat nog niet gedaan hebt)
Veel succes!

Jij zegt dat je bang bent voor ongelukken, maar als je vlak voor de hindernis halt gaat houden, heb je toch een grote kans dat dat paard er toch nog graag overheen wil, en dan toch springt en zich stoot/verkeerd terecht komt?
XxX
(K)

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:22

Chrisje92 schreef:
1 vraagje, heeft hier niet mee te maken, maar ramona, is dat die haflinger op Texel? er zullen wel meer zijn, maar toch:P ik kan het proberen:P
verder over dit onderwerp: wat ik dacht is allemaal al gezegd.
inderdaad in stap op de hindernis af, vlak ervoor aandraven/gallopperen....

nope.. dit is een Welsh K

n_atas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:28

mijn paardje is ook zo, het liefst zo snel mogelijk de hindernis over. wat ik doe is er in stap heen gaan en dan draven, helpt bij mij heel goed. ook heeft de instructrice er een keer een jas over heen gehangen, bij mij paard hielp het wel, ze dacht huh wat is dat nou en remde daardoor af