inrijden heel groot paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

inrijden heel groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:10

Poeh hé. Daar moest ik even een drempel over. Want tot voor kort reed ik geen dressuur meer

Maar ik heb na lang wikken en wegen besloten met mijn jonge paard Wizkid toch maar het dressuur/springpad op te gaan. Wiz is nu ruim 2,5 jaar oud en 1,80 hoog. Hij heeft behoorlijk verende gangen. Kortom: daar is met de beste wil van de wereld geen westernpaard van te maken.

Dus nu mijn vraag. Normaal gesproken ga je rond een jaar of drie eens beginnen met inrijden. Maar ik twijfel wel of dat goed is bij zo'n joekel van een paard. Zelfde geldt eigenlijk voor longeren. Lijkt me niet zo geweldig voor de pezen.

Deze vraag op WN stellen heeft niet zoveel zin, de paarden zijn daar gemiddeld niet zo groot.

Kortom: wie heeft ervaring met de do's en don'ts bij het inrijden van een erg groot paard.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:33

Volgens mij is het hetzelfde als met een ander paard..

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:38

ik denk dat je dan rustig kan beginnen, gewoon rustig een kwartiertje longeren en het dan opbouwen. Veel longeren is voor geen enkel paard goed. Ik denkwel dat hij gezien zn grootte moeite kan gaan hebben met de balans en wat hij nou precies moet doen met zoveel lichaam...

joycie

Re: inrijden heel groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:43

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:01

Thanks. Dat artikel heb ik gelezen. Het gaat me met name om zijn maat. Ik heb wel paarden ingereden, maar nog nooit zo'n grote.
Ik voorzie idd balans problemen, maar ook simpele dingen als "we passen niet in de binnenbak als hij een sprongetje maakt". Dus ik ben gewoon op zoek naar ervaringen met een reus. Want tegen dat hij volgroeid is zal hij wel 1.90 zijn.

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:10

Grote paarden blijven vaak een lange tijd een beetje slungelig en ze doen er vaak ook langer over om hun spieren te ontwikkelen.
Ook omdat ze zo groot zijn, is het handig om met een trappetje op te stijgen, omdat je anders zijn rug te veel belast aan een kant omdat je toch flink aan het zadel je omhoog moet hijsen(of je moet heel lenig zijn).
Bij ons op de manege staat een groot paard, weet niet precis hoe groot, maar iig boven de 1.80m.
Als je hem teveel laat werken op een dag, valt hij heel snel af, en sowieso is hij altijd best mager. Ik weet alleen niet of dat met de grootte te maken heeft.

Sommige grote paarden zijn zich ook niet bewust van hun achterkant, omdat ze zo slungelig zijn. Je kunt dan oefeningen doen om ze daar bewust van te maken, maar ik weet niet precies hoe dat moet.

Over dat de bak te klein is, ik reed met hem altijd in een bak van 20x40 en dat ging prima, hij nam gelukkig ook niet van die grote passen. Met strekken was ik trouwens wel altijd eerder dan de rest aa de andere kant van de bak

Maar ik zou gewoon iets langer wachten da je met je gewone paardjes doet, en eerst proberen om spieren op te bouwen in de achterhand voordat je erop gaat.

En ik hoop voor je dat hij braaf is, want zo'n grote zal ook best hoog bokken.

Succes in ieder geval!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:20

Anya schreef:
Thanks. Dat artikel heb ik gelezen. Het gaat me met name om zijn maat. Ik heb wel paarden ingereden, maar nog nooit zo'n grote.
Ik voorzie idd balans problemen, maar ook simpele dingen als "we passen niet in de binnenbak als hij een sprongetje maakt". Dus ik ben gewoon op zoek naar ervaringen met een reus. Want tegen dat hij volgroeid is zal hij wel 1.90 zijn.

Pfooee, dat is een end

Ik zou idd gewoon alles heel rustig opbouwen, je merkt vanzelf ook wel hoe hij het op pakt, elk paard is verschillend.. (Gelukkig )

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:20

Ik zou zelf met zo'n groot paard langer wachten met inrijden.
Bijn ons staat een paard van rond de 1.80 en die is pas bij 4 jaar licht werk gaan doen met een paar maanden rust tussen door om dus door te groeien.
paard is nog 12 cm gegroeid dit jaar en is sinds kort volledig aan het werk gegaan.

het lijkt mij dus niet verstandig om met 3 jaar te beginnen met zijn groot paard

Nonnie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:29

Bij grote paarden duurt het ook langer voordat ze volgroeid zijn dus zou niet te snel beginnen! xx

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:44

Ik sluit me aan bij Vlasta - zou hem nog wat meer tijd geven om uit te groeien en met zijn lichaam overweg te leren gaan.

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:46

Hoi.

Ik denk dat je je paard idd wat meer tijd moet gunnen.. Het topic wat hierboven in een post staat is zeker een aanrader en maakt je een hoop wijzer.

Grote paarden hebben een hoop tijd nodig echt groot te worden en uit te groeien.. Eigenlijk heeft ieder paard zoveel tijd nodig.. Ik zou hem nog even lekker paard laten zijn.. niet alleen om zijn lichaam maar ook geestelijk gezien..

Groetjes joyce

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:56

Wij hebben de reuzen op kamp (rond de 1.80) Met drie en een half voor de kar beleerd. Ze zijn ook eigenlijk alleen voor de kar bedoelt. Onder het zadel hebben we ze met 4/ 4 en een half beleerd. Ze rijden bij ons ook niet in de bak. We hebben ze wel in de bak beleerd maar verder alleen buiten en op zandpaden door gereden. Ze zijn nu ook western beleerd. Maar ze passen gewoon niet in de bak.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:00

Hoe het zit qua groeien weet ik niet. Wat ik wel weet is dat (veel) longeren van een groot paard op een relatief kleine volte erg slecht is voor de heupen.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:07

ligt imo een een beetje aan het paard zelf, als hij echt nog een slungel is zou ik hem tijd geven om door te groeien, is hij echter best krachtig kun je hem best rustig beleren. zoveel mogelijk rechtuit en niet te vaak en te lang.paar keer per week een kwartiertje en eventueel na het beleren weer een tijdje rust.
ik denk dat jij je paard het best kent en zelf het beste die inschatting kan maken, toch?

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:26

mijn paard is rond de 1.72 en die heb ik ook zelf ingereden., Je moet het idd lekker rustig aandoen, het paard de tijd geven om te groeien. Meestal (als je de signalen goed 'leest') geeft het paard het zelf aan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:34

Heb het hier een tijdje geleden met mijn DA over gehad, niet voor mijn paarden maar paard van een kennis wat ook zo inmens groot is.

Hij trok de vergelijking met grote honden door, moeten langzamer groeien en alles is *goed woord zoeken* brozer en minder snel sterk dan bij kleinere paarden (en honden)

Grote honden mogen ook eigenlijk niet een lange tijd achter elkaar hardlopen en trappenlopen is uit den boze (tenzij je via een speciale methode te werk gaat wat inhoudt erg rustig)

Zo ook bij grote paarden, rustiger aan doen, langer door laten groeien, later inrijden en idd longeren heeft op de grotere paarden nog meer impact dan op de kleinere.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, mijn paardjes zijn dwegjes vergeleken met die van jou, maar is dus even kort vertaald stukje van mijn DA.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:40

Ik zou als ik jou was voorlopig nog even wachten! Omdat hij toch nog niet volledig is uitgegroeid en 180 is wel heel erg hoog. Je kun hem natuurlijk wel heel rustig gaan longeren maar niets forceren want dan rij je een paard naar de ..... en dat zou erg zonde zijn.

Wat je zou kunnen doen gooi hem nog heel vaak naar buiten en laat maar lekker groeien.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:55

Ik zou hem in ieder geval zadelmak tussen de 3,5 en 4e jaar. Om zijn spieren wat sterker te maken zou je hem kunnen leren slepen voor een pallet. Om die manier leert hij de achter hand en rug te gebruiken. Maar ook hier pas mee beginnen als hij achter in de 3 is. Longeren zou ik zo veel mogelijk achterwege laten, hoog uit met het zadelmak maken en inrijden.
Als je wacht met zadelmak maken totdat zijn lijf is uitgegroeid dan kun je nog wel een jaar of 3 moeten wachten, dat zou verder geen probleem zijn, maar hij is dan ook veel sterker in zijn hoofd. En de kans op meer verzet tijdens het inrijden is natuurlijk dan groter.

Als hij eenmaal braaf ingereden is, d.w.z. hij kent links, rechts, terugkomen en voorwaarts gaan dan is dat in eerste instantie wel voldoende. Waarschijnlijk komt hij toch gigantisch in de knoop met galoperen met een ruiter op zijn rug. En hoef er in principe de eerste maanden niet eens meer op. Als hij braaf is, zal hij dat wel blijven.

Een ander voordeel van slepen is dat ze heel gehoorzaam worden op de stemhulpen, en dat is weer handig onder de man.
Ik zou het wel even samen doen met iemand die ervaring heeft met mennen etc. Eventueel zou je hem vanaf zijn 4e af en toe voor een wagen kunnen zetten.

Als je het aandurft om met je kasteel te wandelen in het bos of langs de weg, is dit ook goed voor hem, in het bos laat je hem over takken heen lopen, dan wordt hij zich bewust van zijn benen.
balkjes in de bak hebben het zelfde effect.

Kortom veel onbelast werk op lange stukken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:08

Sfiejj schreef:
Volgens mij is het hetzelfde als met een ander paard..

ZEKER niet...
Wij trokken er altijd een jaar EXTRA voor uit...

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:15

Ik zou volgend jaar al wel beginnen, maar ik zou zo min mogelijk longeerwerk doen of in de bak rijden. Neem hem liever 2 of 3 keer per week lekker mee het bos in om een half uurtje voornamelijk te stappen. Dat is helemaal niet belastend maar het ontwikkeld wel de balans. De balans van zo'n reus wordt met alleen maar weidegang echt niet beter is mijn ervaring.

Het zadelmak maken in een klein bakje vind ik juist wel heel prettig, omdat er geen ruimte is voor spurtjes of sprongen zullen ze die ook niet snel maken.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:22

Ik rijd een paard van 1.78m Ben begonnen toen hij 4 was en is daarna nog wat gegroeid. (toen was hij 1.74m).

Ik denk dat dat een mooie leeftijd voor hem was om te beginnen met rijden.
Grote paarden zijn superleuk.

Mijn instructeur riep wel: leer hem dat bokken af! als hij straks sterker is zit je dat nooit meer uit....

Is helemaal goed gekomen hoor.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:45

Idd. Doe maar lekker rustig aan met je reus! Deze paarden hebben meer tijd nodig, omdat ze vaak nog lang niet klaar zijn voor het werk. Er kan er altijd eentje bijzitten die daar wel klaar voor is (vaak is dat zo'n bonk spieren ) maar over het algemeen doen die reuzen wat langer over groeien. Ik heb het dan over de aanhechting van pezen en spieren en sterke botten.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:53

Misschien is het handig om bij die grote joekels eerst foto's te laten maken van met name het spronggewricht. Grote paarden hebben door hun grootte meer kans op OCD. Bij mij op stal staat nu een paard welke ook behoorlijk aan de maat is en dus niet goed liep. Ze was niet kreupel, maar kon het gewoon niet maken. Ze werd niet sterker achter. Na wat dokteren is gebleken dat ze OCD heeft. Ze is afgelopen week geopereerd, maar doordat de OCD er lange tijd heeft gezeten is het "gezonde"bot ook aangetast. Tis nu afwachten hoe het verder zal gaan. Volgens de DA heeft ze de OCD op jonge leeftijd opgelopen, door haar hoogte. Deze DA raadde ook aan om met grootte jonge paarden foto's te maken....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:42

zou hem nu gewoon zadelmak maken dat ie redelijk goede ervaringen heeft met zadels en iemand op zn rug, daarna lekker in de weide en uitgroeien en dan met een jaar of 2 á 3 weer oppakken, heb je dr een hartstikke fijn paard aan

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 09:22

Thanks. Ik heb wel een paar goede tips.
Ik ga hem vooral mee naar buiten nemen als ik het hier allemaal zo lees. En rustig laten groeien.

Zadelmak (dus niet ruitermak) is hij al. En voetballen, door water, over balkjes, op zeiltjes staan e.d. ook (tja westernachtergrond ). En ik zal inderdaad eens wat foto's van het beenwerk laten maken.