Hoe longeren jullie je 'jonkies' bijgezet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe longeren jullie je 'jonkies' bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:22

Touwtjes? Elastiek? Bijzettteugels?
Ik gebruik eigenlijk alleen touwtjes, werkt wel fijn. Maar heb bij de hele gevoelige typjes wel eens het idee dat de eerste paar x een stiek ook wel eens prettig zou kunnen zijn. Aan de andere kant heb ik altijd geleerd dat ze daar taai van werden. (maar dat lijkt me meer van toepassing op de dieren die van zichzelf al wat stugger zijn)
Ben nu bezig met een hele leuke 3-jarige, heb haar inmiddels onder het zadel. Ze is hartstikke braaf, maar niet te makkelijk in de mond, gewoon nog heel zoekerig, en gevoelig. Vandaar dat dat zo in me opkwam

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:48

heel lichtjes de bijzetteugels eraan zetten, ik weet niet of je al lang longeert, om te beginnen zou ik eigenlijk zonder iets longeren.... pas als ze goed kan reageren op je commando's (om t maar even zo te zeggen) kan je gaan beginnen met het echte werk....

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:01

Ik weet wel hoe te beginnen en dergelijke hoor, dit is puur interesse hoe anderen hun paarden aan het idee laten wennen dat het koppie omlaag kan.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:06

dit topic ga ik volgen
mijn 3-jarige is precies tzelfde in de mond.
ik heb tot nu toe alleen zonder bijzetdingen etc. gelongeerd, maar mij leek t nu wel tijd om er eens mee te gaan beginnen. Ik dacht bijzetteugels misschien, maar eigenlijk geen flauw idee, dat is gewoon omdat ik die al meer gewend ben.

Sily

Re: Hoe longeren jullie je 'jonkies' bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:10

Ben begonnen met bijzets en daarna afgewisseld met pessoa.

En dan allemaal laag en niet strak.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:12

als je de bijzetteugels eraan gaat zetten, moet je dit eerst gewoon eraan doen zonder al te veel spanning, dan gaat het paard al spelen met zn hoofd,... zo train je hem een tijdje door, pas wel op dat je het niet te snel opbouwd,... ivm spierpijn.... daarna zet je het steeds ietsjes strakker, zodat hij snapt dat hij met zijn hoofd wat omlaag moet. Als ze eraan gewend zijn kan je steeds meer gaan longeren zodat je dat altijd zou doen met bijzetteugels, echt op de juiste spanning dat echt ervoor zorgt dat het het paard traint en niet het omgekeerde.... als je het niet goed weet, kan je beter hulp vragen aan iemand met ervaring

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:13

In het begin bijzet, een beetje wennen aan de druk.
Later een slof/ touwtjes. Aan de onderkant en de zijkant vast. Gewoon losjes, dat ze druk voelen als ze het hoofd heel hoog doen. Op een gegevens moment een klein stukje strakker. Leren ze vanzelf dat zakken lekkerder is. Wel goed voorwaarts houden.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:24

Ik vind touwtjes maar niets, als ze omhoog komen kunnen ze hun hele mond naar de malle helpen. Een stiek vind ik dan veiliger. Ik heb een vrij stug stiek, dat werkt als een gewone bijzet maar in geval van "nood" wel meegeeft, dan gaan ze er ook niet in lopen bungeejumpen haha! Inderdaad gewoon laag aanzetten, íetje korter afstellen dan de natuurlijke hoofd/halshouding en dit kun je opbouwen naar gelang je paard er aan toe is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:37

Ik werk met gogue. Ik heb ze graag lopend richting halsstrekken en oprichten komt pas later onder de man.
Bijzets vind ik te hard, op elastiek kunnen ze gemakkelijk gaan hangen. Met touwtjes heb ik zelf geen ervaring.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:38

Stootteugel en elastiek. Maar voor elk paard werkt weer wat anders goed. Dit zul je zelf moeten uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 01:10

Die van mij gaat het beste op een halsverlenger (en dan aan de zijkanten aan de singelstoten van de longeersingel vast). Slofje/touwtjes werken bij deze (nog) niet, werken op de een of andere manier te hard in. Ze hangt niet op het elastiek en trekt er ook niet aan. Het ding helpt haar eigenlijk alleen voorwaarts neerwaarts, niet meer dan dat.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:44

Mijn paard loopt heel prettig met dubbele longe, dan kun je zelf de druk verdelen op de binnen en buiten teugel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:33

Ik begin met een heel los elastiek, als die langzaam aan iets strakker kan, dan verwissel ik hem voor de chambon, daar leren ze mee voorwaarts neerwaarts te lopen en gebruiken ze de rugspieren goed.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:11

ik zou gewoon werken aan een dubbele longe. Ik zou nooit kiezen om bij jonge paarden ze van voren vast te zetten!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:39

ik begin met een gogue, als ze dat kennen stap ik over op de pessoa.

dithcie: als jij goed met hulpteugels om weet te gaan zet je ze daar niet mee vast, die begeleiden het hoofd van het paard alleen in de juiste houding zodat ze de goede spieren trainen.
met een dubbele longe doe je IMO hetzelfde

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:48

Ik begin normaal met touwtjes heeeel licht bijgezet om ze te laten wennen aan het idee dat ze begrensd zijn. Met mijn huidige jonge paard ben ik met een halsverlenger begonnen omdat ie met touwtjes zijn hals nog teveel opkrulde. Nu zet ik de touwtjes eraan en ik bekijk steeds hoever hij is in de ontwikkeling.

Hij laat zijn hals nu steeds makkelijker "vallen" dus nu zet ik hem wat lager bij. Ik knoop ze nooit in een keer naar beneden.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:57

Dubbele longe, of een halsverlenger.
Op een bijzet reageert hij ook heel goed, maar ik heb hem liever lang en laag, even helemaal de ontspanning erin.

Vesper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:00

Ik ook met de dubbele longe, vind dat prima gaan!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:20

ik longeer mijn 3,5 jarige ook met een (elastieken) halsverlenger.
Ik vind het grote nadeel van bijzet dat het onrustig beweegt op het moment dat het dier nageeft, zeker voor de jonge dieren is dit niet echt een uitnodiging tot nageven.
Oudere paarden longeer ik met pessoa, maar dat vind ik voor een jong dier teveel (bovendien heeft deze voldoende beweging vanuit het achterbeen).

Dat hangen valt reuze mee, geen enkel paard vindt die druk de hele tijd prettig. Als ze heel erg gaan hangen moet je de halsverlenger wat langer afstellen, en zal het probleem over zijn.

Maar ieder paard is natuurlijk weer anders!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:49

Aan de splitreins, tussen de benen door en dan met een knoopje vast op de rug. Doe meer met minder
Ik zet overigens altijd iets VOOR de loodlijn bij en trek ze nooit strak. Het enige wat ik met bijzetten wil bereiken is dat ze leren laag te blijven en naar VOREN te kunnen.

Bijna hetzelfde effect als wat ik met de teugels doe, krijg je als je een slof of touwtjes gebruikt, hoewel daar nog makkelijker op te hangen is dan gewoon op de teugels.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:55

Heel losjes de bijzetteugel eraan, meer om te laten wennen dat er ook druk op het bit geleverd kan worden..begin meestal daarmee als ze ong. 2,5 jaar oud zijn, hooguit een keer in de week, moet wel leuk blijven voor zo'n jong ding!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:32

Sonja schreef:
Aan de splitreins, tussen de benen door en dan met een knoopje vast op de rug. Doe meer met minder

Die manier heb ik weleens gezien bij iemand. Wat ik me alleen afvraag is of ze er niet makkelijk in kunnen komen met de benen en of ze er geen schuurplekken van krijgen. Weet jij dat?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:30

Ik longeer die van mijn sinds kort met hulpteugels en dan maak ik gebruik van de pessoa. Daarvoor longeerde ik hem gewoon aan een lijn, zonder iets. Met rijden ben ik hem gaan trainen om voorwaarts neerwaarts te lopen. Nu hij gewend is aan teugeldruk ben ik met de pessoa begonnen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:05

Tot nu toe ben ik bezig geweest met een slofteugel.
Maar wil binnenkort aan de dubbele longe proberen.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:17

Ik ben nu bezig met een 3/4 jarige,is al wel eens gereden,maar we zijn het nu aan het opbouwen.
Voorlopig longeren we gewoon kaal,geen bijzet ofzo.
Als het goed gaat willen we die er wel aan gaan doen